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20200715 새벽묵상 "복 주시는 하나님을 찬양하라!"/“Praise God For His Blessings” (시/Ps 147:12-20)



12 예루살렘아 여호와를 찬송할지어다 시온아 네 하나님을 찬양할지어다

13 그가 네 문빗장을 견고히 하시고 네 가운데에 있는 너의 자녀들에게 복을 주셨으며

14 네 경내를 평안하게 하시고 아름다운 밀로 너를 배불리시며

15 그의 명령을 땅에 보내시니 그의 말씀이 속히 달리는도다

16 눈을 양털 같이 내리시며 서리를 재 같이 흩으시며

17 우박을 떡 부스러기 같이 뿌리시나니 누가 능히 그의 추위를 감당하리요

18 그의 말씀을 보내사 그것들을 녹이시고 바람을 불게 하신즉 물이 흐르는도다

19 그가 그의 말씀을 야곱에게 보이시며 그의 율례와 규례를 이스라엘에게 보이시는도다

20 그는 어느 민족에게도 이와 같이 행하지 아니하셨나니 그들은 그의 법도를 알지 못하였도다 

    할렐루야

성경을 보면 시각장애인이나 다리를 저는 사람은 성전에 들어가지 못하는 것을 볼 수 있습니다.

이것은 오래 전부터 이스라엘에 내려오는 맹인과 다리 저는 사람은 집에 들어오지 못하리라 라는 속담 때문입니다. 이 속담이 생겨난 배경은 다음과 같습니다.[1]

다윗 왕은 삼십세에 왕위에 올라 헤브론에서 7년 반을 통치한 후 수도를 옮기려고 합니다.

그런데 여부스 사람들이 살던 예루살렘이라는 지역이 너무 마음에 들었습니다. 그곳에는 시온 산성이 있었는데 천혜의 요새와 같은 난공불락의 성이었습니다. 여부스 사람 스스로도 그 사실을 너무 잘 알고 있었습니다. 그래서 성을 치러 온 다윗에게 맹인과 다리 저는 자라도 너를 물리칠 것이라고 조롱합니다.

하지만 다윗은 지혜의 영에 사로잡힌 사람입니다. 난공불락의 시온 성도 수로를 이용하면 몰래 들어갈 수 있었던 것입니다.

그 날에 다윗이 이르기를 누구든지 여부스 사람을 치거든 물 긷는 데로 올라가서

다윗의 마음에 미워하는 다리 저는 사람과 맹인을 치라 하였으므로 속담이 되어 이르기를

맹인과 다리 저는 사람은 집에 들어오지 못하리라 하더라 (삼하 5:8)

결국 다윗은 시온 성을 차지하고 다윗 성으로 부르게 됩니다. 여기서 다리 저는 사람과 맹인은 하나님 앞에 교만하여 다윗을 조롱한 여부스 사람을 비유적으로 표현한 것인데, 유대지도자들은 후에 문자 그대로 받아들여 장애가 있는 자는 성전에 들어오지 못하게 하는 어이 없는 일이 벌어진 것입니다.

다리 저는 자와 맹인은 하나님을 경외하지 않는 불신자를 비유하는 말이고, 그러한 자는 영원한 집, 천국에 결코 들어 올 수 없다는 영적인 의미로 해석하는 것이 옳습니다.

3연 (12-20절) 복 주시는 하나님을 찬양하라

12절 이러한 스토리를 가지고 있는 성이 예루살렘 성입니다. 그래서 시온 성으로도 불리고, 다윗 성으로도 불립니다. 시인은 오늘 예루살렘과 시온을 의인화하여 찬양할 것을 요청합니다. 예루살렘이나 시온은 이스라엘 민족을 가리키는 은유법입니다. 이스라엘은 어떠한 하나님을 찬양해야 할까요?

13-14절 시인은 복을 주시되 샬롬의 복을 주시는 하나님을 노래합니다.

네 문빗장을 견고히 하시고 의 의미는 그 성에 안정과 방어력을 상징하는 표현입니다.

성을 지키시고 보호해 주시겠다는 것입니다.

또한 그 성안에 있는 가장 연약한 어린 자녀들까지도 안전하게 거하는 복을 주십니다.

뿐만 아니라 아름다운 밀(아주 좋은 밀)을 풍성하게 주셔서 배불리 먹게 하십니다.

이 모든 것이 통합된 복이 샬롬 שלום 입니다.

샬롬은 단순히 전쟁이 없는 상태 뿐 아니라 모든 것이 충족된 이상적인 상태를 가리키는 말입니다.

15-18절 시인은 말씀으로 온 세상을 통치하시는 하나님을 노래합니다.

15절 시인은 하나님의 명령, 말씀을 의인화하여 표현합니다.

하나님의 주권적인 창조세계에 대한 통치가 하나님의 말씀을 통하여 보존, 섭리, 간섭하심[2]으로 이루어지는 것입니다. 시인은 이러한 하나님의 섭리를 사계절과 기상현상을 통하여 설명합니다.

16절 눈을 양털 같이 내리시어 온 땅을 덮는 분이 하나님이십니다. 온 천지를 순식간에 눈으로 덮으시는 하나님의 위대하심은 말로 표현할 수 없습니다. 두려움마저 느껴집니다. 또한 서리를 재같이 흩으시는 분입니다.

17절 직역하면 조각 같이 그의 얼음을 뿌리시는 입니다. 여기서 조각빵 부스러기와 같은 부스러기로 우박, 진눈깨비Rain and snow mixed와 같은 얼음을 하늘로부터 내리신다는 의미입니다.

18절 하지만 하나님은 봄이 되면 언제 그랬냐는 듯이 모든 얼음과 눈을 녹이시고, 오히려 겨울에 그렇게 두렵게 내렸던 얼음과 눈이 생수가 되어 흐르게 하시는 분입니다. 봄이 오는 것입니다.

19-20절 시인 복중의 복을 노래합니다.

겨울이 가고 봄이 오는 것은 축복입니다. 사실 겨울에 내리는 눈도 축복입니다.

앞선 구절에서 노래한 전쟁이 없고 평안한 성의 샬롬도 축복입니다.

하지만 진정한 복 중의 복은 하나님의 말씀 자체입니다.

왜냐하면 하나님의 보내신 말씀이 샬롬을 주기 때문입니다.

왜냐하면 하나님의 보내신 말씀이 열심히 일해서 봄여름가을겨울을 주기 때문입니다.

그러므로 그의 말씀을 이스라엘에게 야곱에게 보이신 것이야말로 복 중의 복입니다.

그런데 사도 요한은 다음과 같이 말했습니다.

태초에 말씀이 계시니라 이 말씀이 하나님과 함께 계셨으니 이 말씀은 곧 하나님이시니라…

말씀이 육신이 되어 우리 가운데 거하시매 우리가 그의 영광을 보니

아버지의 독생자의 영광이요 은혜와 진리가 충만하더라 (요 1:1, 14)

그렇습니다. 예수님은 땅에 보내진 하나님의 말씀입니다. 이 땅을 속히 달린 하나님의 말씀입니다.

우리에게 나타나 보여진 말씀! 지금도 온 천지와 사계절과 우주의 모든 원리를 주관하시는 말씀!

예수 그리스도입니다. 이 말씀을 받은 자야 말로 복 중의 복을 받은 사람입니다.

한가지 잊지 말아야 할 것은 신적 특권을 받은 자, 곧 말씀을 받은 자는 그 말씀에 순종해야 할 의무와 책임이 있습니다. 특권에는 반드시 책임과 의무가 따릅니다.

그래서 시인은 모든 성도들에게 하나님을 찬양하라! 고 요청합니다.

할렐루야! 우리의 전 생애를 통해서 하나님을 찬양합시다.

오직 예수입니다.

 

12 Extol the Lord, Jerusalem; praise your God, Zion.

13 He strengthens the bars of your gates and blesses your people within you.

14 He grants peace to your borders and satisfies you with the finest of wheat.

15 He sends his command to the earth; his word runs swiftly.

16 He spreads the snow like wool and scatters the frost like ashes.

17 He hurls down his hail like pebbles. Who can withstand his icy blast?

18 He sends his word and melts them; He stirs up his breezes, and the waters flow.

19 He has revealed his word to Jacob, his laws and decrees to Israel.

20 He has done this for no other nation; they do not know his laws. Praise the Lord.


In the Bible, the virtually impaired or the crippled person is forbidden to enter the house of the Lord, the Temple. An old Jewish saying “the blind and the lame are not allowed to enter” most likely originated from the following background (read 2 Samuel 5:1-12):


David became king at age 30. In Hebron he reigned over Judah 7 years and decided to move the Capital to Jerusalem, occupied by the Jebusites then. Because of its location, hills on Mount Zion, Jerusalem was impregnable. This made the Jebusites overconfident and quick to mock David saying “the blind and the lame will repel you”. However, David was a man of wisdom. He knew that Jerusalem can be entered through the water tunnel:


On that day David had said, “Anyone who conquers the Jebusites will have to use the water shaft to reach those ‘lame and blind’ who are David’s enemies.” 

That is why they say, “The ‘blind and lame’ will not enter the palace.” 

(2 Samuel 5:8)


Despite the difficulty, David conquered Jerusalem, and named it a “City of David”. Here, the blind and the lame refer to the Jebusites who were proud before God and mocked David. Later, the Jewish leaders mistakenly took this phrase and applied it to all people who are physically disabled that they cannot enter the temple. The blind and the lame are those who do not fear/worship God and therefore they will not enter the eternal home, the heaven. This is the spiritual meaning and correct interpretation.


Stanza 3 (verses 12-20) Praise God For His Blessing

Verse 12 That is the story of the Jerusalem temple. Hence it is called “a city of Zion” and “a city of David”. The psalmist anthropomorphically asks Jerusalem and Zion to praise the Lord. Both Jerusalem and Zion are metaphors for the Israelites. Who is God should Israel praise Him?


Verses 13-14 Praise God for He blesses and grants Shalom.

“He strengthens the bars of your gates” expresses the security and defence of the city. God will defend and protect the city. God blesses the people and children (KJV) within the city. He will provide for and satisfy us with the finest of wheat. This is the blessing of Shalom שלום. Shalom does not just mean “peace without war” but also refers to harmony, wholeness, completeness, prosperity, welfare and tranquility.


Verses 15-18 The psalmist praises God who commands to the earth with His word.

Verse 15 The psalmist again uses God’s command and word anthropomorphically. 

God’s sovereignty over His creation is governed, preserved, and provided by His Word. The psalmist praises God’s providence using the four seasons and meteorological phenomenon.

Verse 16 He spreads the snow like wool. God covers the entire universe. No word can express the Greatness of God who covers the whole world with snow - it even brings fear imagining this. God also scatters the frost like ashes.

Verse 17 The literal interpretation of this verse is “scatters the ice in pieces”. The piece also refers to debris. God scatters debris of hails and mixed snow and rain from heaven.

Verse 18 But in springtime, God stirs up His breezes like it never happened, and the waters flow as if there was no ice and snow.

Verse 19-20 The psalmist praises the Blessing of the blessings.

It is a blessing for spring to arrive after winter. In fact, snow falling in winter is also a blessing. Shalom, a city without war, is also another blessing. However, the true Blessing of all blessings is God’s Word itself. Because the Word sent by God brings true Shalom. Because the Word of God works hard to bring all four seasons. Therefore it was a blessing for Israel (Jacob) to receive God’s Word. And Apostle John wrote:


In the beginning was the Word, and the Word was with God,

and the Word was God.

And the Word was made flesh, and dwelt among us,

(and we beheld his glory, the glory as of the only begotten of the Father,)

full of grace and truth.

(John 1:1, 14)


That is right. Jesus is the Word of God sent to the earth - the Word of God swiftly spread over the earth. The Word was revealed to us! The Word continues to govern the four seasons and the entire universe! That is Jesus Christ. It is the Blessing of the blessings to receive the Word of God. One thing we should not forget: those who are divinely privileged, and accepted the Word of God, have obligations and responsibilities to obey the Word. With privilege, come duty and responsibility.


The psalmist is requesting all believers to praise God!

Hallelujah! Praise the Lord through all our lives. 

ONLY JESUS.

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