(마 13:1) 그 날 예수께서 집에서 나가사 바닷가에 앉으시매 (2) 큰 무리가 그에게로 모여 들거늘 예수께서 배에 올라가 앉으시고 온 무리는 해변에 서 있더니 (3) 예수께서 비유로 여러 가지를 그들에게 말씀하여 이르시되 씨를 뿌리는 자가 뿌리러 나가서 (4) 뿌릴새 더러는 길 가에 떨어지매 새들이 와서 먹어버렸고 (5) 더러는 흙이 얕은 돌밭에 떨어지매 흙이 깊지 아니하므로 곧 싹이 나오나 (6) 해가 돋은 후에 타서 뿌리가 없으므로 말랐고 (7) 더러는 가시떨기 위에 떨어지매 가시가 자라서 기운을 막았고 (8) 더러는 좋은 땅에 떨어지매 어떤 것은 백 배, 어떤 것은 육십 배, 어떤 것은 삼십 배의 결실을 하였느니라 (9) 귀 있는 자는 들으라 하시니라
(10) 제자들이 예수께 나아와 이르되 어찌하여 그들에게 비유로 말씀하시나이까
(11) 대답하여 이르시되 천국의 비밀을 아는 것이 너희에게는 허락되었으나 그들에게는 아니되었나니 (12) 무릇 있는 자는 받아 넉넉하게 되되 없는 자는 그 있는 것도 빼앗기리라
(13) 그러므로 내가 그들에게 비유로 말하는 것은 그들이 보아도 보지 못하며 들어도 듣지 못하며 깨닫지 못함이니라
(14) 이사야의 예언이 그들에게 이루어졌으니 일렀으되 너희가 듣기는 들어도 깨닫지 못할 것이요 보기는 보아도 알지 못하리라 (15) 이 백성들의 마음이 완악하여져서 그 귀는 듣기에 둔하고 눈은 감았으니 이는 눈으로 보고 귀로 듣고 마음으로 깨달아 돌이켜 내게 고침을 받을까 두려워함이라 하였느니라
(16) 그러나 너희 눈은 봄으로, 너희 귀는 들음으로 복이 있도다 (17) 내가 진실로 너희에게 이르노니 많은 선지자와 의인이 너희가 보는 것들을 보고자 하여도 보지 못하였고 너희가 듣는 것들을 듣고자 하여도 듣지 못하였느니라
(18) 그런즉 씨 뿌리는 비유를 들으라 (19) 아무나 천국 말씀을 듣고 깨닫지 못할 때는 악한 자가 와서 그 마음에 뿌려진 것을 빼앗나니 이는 곧 길 가에 뿌려진 자요 (20) 돌밭에 뿌려졌다는 것은 말씀을 듣고 즉시 기쁨으로 받되 (21) 그 속에 뿌리가 없어 잠시 견디다가 말씀으로 말미암아 환난이나 박해가 일어날 때에는 곧 넘어지는 자요 (22) 가시떨기에 뿌려졌다는 것은 말씀을 들으나 세상의 염려와 재물의 유혹에 말씀이 막혀 결실하지 못하는 자요 (23) 좋은 땅에 뿌려졌다는 것은 말씀을 듣고 깨닫는 자니 결실하여 어떤 것은 백 배, 어떤 것은 육십 배, 어떤 것은 삼십 배가 되느니라 하시더라
오늘 본문인 마13장은 6~7가지 천국과 관련한 비유의 연속입니다.
천국의 특성을 비유로 설명한 것인데, 이에 대해 리델보스Herman Nicolaas Ridderbos는 다음과 같이 말했습니다.
예수님의 비유를 통한 천국 비밀에 대한 가르침이
‘예수님의 인격과 사역으로 말미암아 천국이 이미 도래했다는 이 큰 하나의 비밀에 전부 근거’
하고 있음을 지적하고 있다.
무슨 의미인가요? 천국 비유를 잘 들어보면 이미 천국이 이 땅에 도래했음을 알 수 있다는 것입니다.
예수님의 인격과 사역을 통해서 천국의 놀라운 비밀이 속속들이 드러나는 것입니다.
그런데 안타까운 것은 이 비밀을 아는 자, 보는 자 듣는 자와 그렇지 못한 자로 명확하게 나뉩니다.
이것이 13장 전체의 내용입니다. 비유 하나 하나를 살펴보겠습니다.
천국의 비밀을 아는 것이 허락된 자
그 날(1절)은 예수님 진짜 형제와 어머니가 누구인지 밝히신 날입니다. 천국은 예수님의 참 형제, 가족이 소유하는 것입니다. 그리고 그들은 하늘에 계신 내 아버지의 뜻대로 하는 자들이라고 말씀 하셨습니다.
예수님은 큰 무리가 모여서 어쩔 수 없이 배를 바다에 조금 띄우고 강단 삼아 해변에 모인 자들에게 설교를 하십니다.
소위 씨 뿌리는 자의 비유입니다. 이 내용은 잠시 후에 살펴보도록 하겠습니다.
이 비유의 의미를 깨닫지 못한 제자들이 예수님께 그 비유의 의미를 여쭙고, 예수님은 그들에게 답변하십니다. 천국의 비밀을 아는 것이 너희에게는 허락되었으나 그들에게는 아니 되었다(11절)
여기서 중요한 진리를 발견합니다. 마지막 날에는 모든 인류는 반드시 두 부류로 구분됩니다.
그것은 너희로 지칭하는 제자와 그들로 지칭되는 무리입니다.
제자의 특징
제자에게는 천국의 비밀을 아는 것이 허락(11절)되었습니다. 신학적인 용어로는 선택의 교리, 예정의 교리라 할 수 있습니다. 또한 제자들은 받아 넉넉하게 됩니다(12절) 뿐만 아니라 제자들은 보고, 듣고, 깨닫는 은혜(13절)가 있습니다. 이것은 복이 있는 것(16-17절)입니다.
무리의 특징
반면에 무리들에게는 천국의 비밀이 감추어졌습니다(11절). 없는 자인 그들은 그 있는 것도 빼앗기게 됩니다(12절). 또한 그들은 보아도 들어도 깨닫지 못합니다(13절)
왜 그들은 깨닫지 못할까요? 근원적으로 하나님의 은혜에 벗어난 자, 곧 예정, 선택에서 제외된 자들이기 때문입니다. 사람들은 이런 이야기를 들으면 억울하고, 불공평하다고 생각합니다.
하지만 그렇지 않습니다. 이사야 선지자는 그들이 깨닫지 못하는 이유를 설명(15절)했습니다.
이 백성의 마음이 완악하여져서… 하나님이 못 깨닫게 하는 것이 아니라 그들의 완악함이 스스로 눈과 귀를 닫는 것입니다. 나는 제자인가요? 무리인가요? 스스로 질문해봅시다.
4가지 밭
이제 예수님은 제자들에게 씨 뿌리는 자의 비유에 대해 설명하십니다. 당시에 너무 일상적인 생활을 비유로 드신 것입니다. 실제로 당시에는 농부가 씨를 막 뿌리다 보면 원하지 않는 곳에 씨앗이 떨어지는 경우가 있었습니다.
길 가 (4, 19절)
먼저는 길가입니다. 이것은 말씀이 선포되어도 깨닫지 못하는 수준인데, 악한 자(사탄, 막 4:15)가 와서 말씀을 빼앗기 때문이다. 수 십 년간 교회에 다녀도, 완전 자연인 같은 수준의 신앙입니다.
돌 짝 (5-6, 20-21절)
두 번째는 돌 짝 밭입니다. 이것은 말씀을 듣고 즉시 기쁨으로 받는 자를 비유합니다. 말씀에 대한 다분히 감정적인 반응입니다. 하지만 뿌리가 깊지 않기에 얼마 가지 않아 말라 버립니다. 이 신앙은 말씀으로 인한 박해나 환난이 일어나면 금방 넘어집니다. 신앙은 지정의가 같이 가야 합니다. 배우고, 공부하고, 읽고, 암송하고, 노력해야 신앙은 성장하는 것입니다. 열성 있는 초신자가 이에 해당합니다.
가시떨기 (7, 22절)
세 번째 밭은 가시떨기 밭입니다. 말씀을 듣고, 깨닫기까지는 하는데 삶으로 연결되어지지 않는 신앙을 말합니다. 이 경우에는 가시떨기에 막혀 열매도 시들하고 가지도 그 기운을 뻗치지 못합니다. 이것은 말씀을 듣기는 하지만 여전히 세상 염려와 재물의 유혹으로 인해 말씀이 막혀서 결실하지 못하는 경우입니다. 오래된 신앙을 가진 성도로 모양은 모두 갖추었지만 열매가 없는 경우입니다. 부자 관원 청년(마 19:16-22)이 이에 해당한다 할 수 있습니다.
좋은 땅
마지막으로 좋은 땅의 밭입니다. 이러한 신앙은30배 60배 100배의 열매를 맺습니다. 중요한 것은 이 세상의 열매가 아닌 천국은 열매를 맺는다는 사실이다. 말씀을 듣고, 깨닫고, 실천하여 열매를 맺는 것입니다. 열매는 전인격적인 열매와 성령의 9가지 열매와 같은 것을 의미합니다. 또한 그로 말미암아 천국이 전파됩니다.
나는 4가지 밭 중에서 어는 밭에 해당하나요? 천국을 보고 듣고 깨닫고 그 천국을 누리는 자인가요?
나는 제자인가요? 무리인가요? 아마도 같은 질문일 것입니다.
대부분은 자신의 상태에 따라서 어떤 때는 길 가, 어떤 때는 돌밭, 어떤 때는 가시떨기 밭, 그리고 어떤 때는 좋은 밭을 오고 갈 것입니다. 그래서 끊임없이 말씀을 듣고, 예수를 구해야 합니다.
늘 마음의 밭을 기경해서 돌을 골라내고, 가시떨기를 거두어 내야 합니다. 날마다 우리의 마음의 밭을 옥토로 가꾸는 은혜가 있기를 기도합니다!
The Parable of the Sower
1 That same day Jesus went out of the house and sat by the lake. 2 Such large crowds gathered around him that he got into a boat and sat in it, while all the people stood on the shore. 3 Then he told them many things in parables, saying: “A farmer went out to sow his seed. 4 As he was scattering the seed, some fell along the path, and the birds came and ate it up. 5 Some fell on rocky places, where it did not have much soil. It sprang up quickly, because the soil was shallow. 6 But when the sun came up, the plants were scorched, and they withered because they had no root. 7 Other seed fell among thorns, which grew up and choked the plants. 8 Still other seed fell on good soil, where it produced a crop—a hundred, sixty or thirty times what was sown. 9 Whoever has ears, let them hear.”
10 The disciples came to him and asked, “Why do you speak to the people in parables?”
11 He replied, “Because the knowledge of the secrets of the kingdom of heaven has been given to you, but not to them. 12 Whoever has will be given more, and they will have an abundance. Whoever does not have, even what they have will be taken from them. 13 This is why I speak to them in parables:
“Though seeing, they do not see;
though hearing, they do not hear or understand.
14 In them is fulfilled the prophecy of Isaiah:
“‘You will be ever hearing but never understanding;
you will be ever seeing but never perceiving.
15 For this people’s heart has become calloused;
they hardly hear with their ears,
and they have closed their eyes.
Otherwise they might see with their eyes,
hear with their ears,
understand with their hearts
and turn, and I would heal them.’
16 But blessed are your eyes because they see, and your ears because they hear. 17 For truly I tell you, many prophets and righteous people longed to see what you see but did not see it, and to hear what you hear but did not hear it.
18 “Listen then to what the parable of the sower means: 19 When anyone hears the message about the kingdom and does not understand it, the evil one comes and snatches away what was sown in their heart. This is the seed sown along the path. 20 The seed falling on rocky ground refers to someone who hears the word and at once receives it with joy. 21 But since they have no root, they last only a short time. When trouble or persecution comes because of the word, they quickly fall away. 22 The seed falling among the thorns refers to someone who hears the word, but the worries of this life and the deceitfulness of wealth choke the word, making it unfruitful. 23 But the seed falling on good soil refers to someone who hears the word and understands it. This is the one who produces a crop, yielding a hundred, sixty or thirty times what was sown.”
Today's scripture, Matthew 13, is a series of 6~7 parables related to Heaven.
It is a metaphor for the nature of heaven, as Herman Nicolaas Ridderbos said:
The teaching of the secret of heaven through Jesus’ parable is pointing out “the great secret that Heaven has already arrived through the personality and work of Jesus.”
What does it mean? According to the parable of Heaven, we can find out that Heaven has already arrived on this earth.
Through the personality and ministry of Jesus, the amazing secret of Heaven is revealed thoroughly.
However, unfortunately, it is clearly divided into those who know this secret, those who see and hear, and those who do not.
This is the content of the whole Chapter 13. Let's look at each parable.
Those who are allowed to know the secrets of heaven That day (verse 1) is the day when Jesus revealed who the real brother and his mother were. Heaven is owned by Jesus' true brother and family. And he said they were those “who did the will of my Father in Heaven.”
A large crowd gathered and forced to float a little boat on the sea and use it as a platform to preach to those gathered on the beach.
It is the so-called parable of the sower. We'll look at this content in a moment.
Disciples who did not understand the meaning of this parable asked Jesus for the meaning of the parable, and Jesus answered them. “The knowledge of the secrets of the kingdom of Heaven has been given to you, but not to them” (v. 11)
Here we find an important truth. In the last days, all humanity must fall into two group.
It is the disciples who are referred to as you and the crowd referred to as them.
Characteristics of the disciple The disciple was allowed to know the secret of Heaven (v. 11). In theological terms, it is called the doctrine of choice and predestination. Also, the disciple not only receives and get abundantly (verse 12), but he also has the grace to see, hear, and understand (verse 13). This is the blessed (verses 16-17).
Characteristics of the crowd
On the other hand, the secret of Heaven was hidden from the crowd (v. 11). Whoever does not have will be taken away what he has (v. 12). Also, they see and hear but they do not see, hear or understand (verse 13)
Why don't they understand? It is because they are those who are fundamentally excluded from God's grace, that is, those who are excluded from predestination and doctrine of choice. People think it's unfair when they hear such a story.
But it is not. The prophet Isaiah explained why they did not understand (v. 15).
This peoples heart has become calloused... It is not God does not allow, but their stubbornness close their eyes and ears. Am I the disciple? Or, am I the crowd? Let's ask this question to ourselves.
Four fields Now Jesus explains to his disciples the parable of the sower. It was a metaphor for everyday life at the time. In fact, at the time, when a farmer was sowing seeds, there were cases where the seeds fell in places that he did not want.
Path (verses 4, 19) The first is the path. This is the level who does not understand when the Word is proclaimed, because the evil one (Satan, Mark 4:15) comes and takes the Word away. Even after decades of attending church, it is a level of faith that is like a natural person.
Rocky places (verses 5-6, 20-21) The second is stone field. This compares the one who hears the Word and immediately receives it with joy. It is a very emotional reaction to the Word. However, since it is not deeply rooted, it dries out shortly. This faith quickly falls when persecution or tribulation caused by the Word occurs. Faith must go with intellect, emotion, and will. Faith grows only when the person learn, study, read, recite, and strive. This belongs to zealous newcomers.
Thorns (verses 7, 22) The third field is a field of thorns. It is the faith that listens to the Word and even realizes it, but is not connected to life. In this case, it is blocked by thorns, and the fruit withers and the branch cannot grow. This is a case in which the Word is heard, but the Word is still blocked by worldly anxieties and the temptation of riches, and it does not produce fruit. It is the case of long time Christian that looks like Christian, but no fruit. It is the case of the rich young man (Matthew 19:16-22).
Good soil Finally, it is a field of good soil. This faith bears 30 times, 60 times, 100 times. The important thing is the fruit of Heaven, not the fruit of this world. It is to hear, understand, and act on the Word to bear fruit. Fruit means the fruit of whole person and the nine fruits of the Holy Spirit. Also, through him, Heaven is spread.
Which of the four fields do you belong to? Are you the one who sees, hears, realizes, and enjoys Heaven?
Am I a disciple? Or the crowd? These are same question.
Most of us will become, depending on condition, sometimes the path, sometimes rocky places, sometimes thorns, and sometimes good soil. That is why we must constantly listen to the Word and seek Jesus.
We should always cultivate the field of our heart, pick stones, and pull out thorns. Pray for the grace to cultivate the soil of our hearts every day!
오늘도 번역 수고하셨습니다.