25 형제들아 너희가 스스로 지혜 있다 하면서 이 신비를 너희가 모르기를 내가 원하지 아니하노니 이 신비는 이방인의 충만한 수가 들어오기까지 이스라엘의 더러는 우둔하게 된 것이라
26 그리하여 온 이스라엘이 구원을 받으리라 기록된 바 구원자가 시온에서 오사 야곱에게서
경건하지 않은 것을 돌이키시겠고
27 내가 그들의 죄를 없이 할 때에 그들에게 이루어질 내 언약이 이것이라 함과 같으니라
28 복음으로 하면 그들이 너희로 말미암아 원수 된 자요 택하심으로 하면 조상들로 말미암아
사랑을 입은 자라
29 하나님의 은사와 부르심에는 후회하심이 없느니라
30 너희가 전에는 하나님께 순종하지 아니하더니 이스라엘이 순종하지 아니함으로
이제 긍휼을 입었는지라
31 이와 같이 이 사람들이 순종하지 아니하니 이는 너희에게 베푸시는 긍휼로
이제 그들도 긍휼을 얻게 하려 하심이라
32 하나님이 모든 사람을 순종하지 아니하는 가운데 가두어 두심은 모든 사람에게
긍휼을 베풀려 하심이로다
33 깊도다 하나님의 지혜와 지식의 풍성함이여, 그의 판단은 헤아리지 못할 것이며
그의 길은 찾지 못할 것이로다 또는 부요와 지혜와 지식이여
34 누가 주의 마음을 알았느냐 누가 그의 모사가 되었느냐
35 누가 주께 먼저 드려서 갚으심을 받겠느냐
36 이는 만물이 주에게서 나오고 주로 말미암고 주에게로 돌아감이라
그에게 영광이 세세에 있을지어다 아멘
저는 어떤 건물의 청사진(설계도, 평면도 등) 보는 것을 좋아합니다. 직접 그 건물에 가보지 않아도 한 눈에 그 건물이 어떻게 구성되어 있는지를 알 수 있기 때문입니다. 하지만 이런 분야에 관심이 없거나 공간지각능력이 상대적으로 약한 사람은 청사진을 봐도 잘 이해를 못합니다. 그럴 경우에는 친절하게 설명해줘야 합니다.
오늘 본문을 보면서 친절한 바울씨(?)를 느낍니다. 하나님의 인류 구원의 청사진을 잘 이해하지 못하는 로마 교인들에게 자세하게 설명하고 있기 때문입니다. 사실 이러한 하나님의 청사진을 이해한 바울이 놀랍기만 할 뿐입니다. 성령의 특별하신 은혜가 아니고서는 불가능한 것이라 생각합니다.
25-32절 인류 구원의 청사진
어제 본문인 참감람나무와 돌감람나무의 비유는 이방인 로마 교인들에게 역시! 가재는 게 편이구나 라는 잘못된 오해를 낳을 수 있습니다. 마치 유대인인 바울이 이방인 신자들에게 예수 믿는다고 유대인들 무시하고 교만 떨지 말라! 라는 경고처럼 들릴 수 있으니까요.
이러한 오해를 한마디로 불식시키는 사도 바울의 외침이 형제들아 ἀδελφοί (아델포이) 입니다.
여기서 형제들은 누구일까요? 존 스토트는 이방인과 유대기독교인 모두를 포함하고 있다고 말합니다. 물론 그렇게 볼 수도 있습니다. 하지만 28절에서 그들과 너희로 나누어 설명하는 사도 바울의 논리를 따르면, 25절 형제들은 일차적으로 이방인 성도를 가리키는 것이라 볼 수 있습니다.
바울은 하나님의 신비, 곧 구원과 관련한 하나님의 청사진을 알려주기를 원합니다. 3단계입니다.
첫 번째로 이스라엘이 부분적으로 우둔하여 지는 것입니다.
두 번째로 이방인의 충만한 수가 차는 것입니다.
마지막으로 그리하여 온 이스라엘이 구원을 받는 것입니다.
유대인들이 우둔(7절 참조, 무감각하여 혼미한 상태)하여 예수를 믿지 않도록 내버려 두신 후에,
이것을 기회로 이방인을 구원 하시고, 이어서 그들을 시기하는 유대인들도 구원하신다는 것입니다.
이것이 바울이 이해한 하나님의 구원의 청사진입니다.
그런데 여기서 중요한 논점이 하나 있습니다. 과연 온 이스라엘(26절)은 누구인가? 하는 것입니다.
크게 두 가지 주장입니다. 존 칼빈은 다음과 같이 말했습니다.
나는 이스라엘이라는 단어를 하나님의 모든 백성을 포함시키도록 확대하겠다
칼빈처럼 온 이스라엘을 영적인 이스라엘로 유대인과 이방인을 모두 포함한 것으로 이해하는 학자는 톰 라이트입니다. 반면에 존 머레이나 존 스토트 같은 학자는 온 이스라엘은 문자 그대로 유대인들을 가리킨다고 이해합니다. F.F. 브루스는 다음과 같이 말했습니다.
온 이스라엘이 단 하나의 예외도 없이 모든 유대인을 의미할 필요는 없지만,
이스라엘 전체를 의미할 필요가 있을 때 유대 문헌에서 되풀이해서 나타나는 표현이다.
문자 그대로 한사람도 빠지지 않는 유대인을 의미하는 것은 아니지만, 많은 대다수의 유대인이 마지막 날에 예수께로 돌아올 것으로 해석하는 것입니다. 개인적으로 두 가지 해석 모두 가능하다고 생각하지만, 이후에 등장하는 문맥으로 볼 때 여기서 말하는 온 이스라엘은 그 수가 많든 적든 구원받기로 예정된 모든 유대인들을 가리킨다고 생각합니다.
사도 바울은 이사야 선지자의 말(사 59:20-21)을 인용하여 이것을 확증합니다.
그것은 구원자(메시야)가 시온(예루살렘)에서 나올 것이고, 야곱(이스라엘)의 경건하지 않은 것을 돌이키사 그들(유대인)의 죄를 없이 하실 때 그들에게 이루실 하나님의 언약입니다.
바울은 반드시 이사야 선지자의 예언이 이루어질 것이라는 증거를 2가지로 제시합니다.
하나님 언약의 불변성(28-29절)입니다. 28절의 그들은 유대인들을, 너희는 이방인 그리스도인을 의미합니다. 복음으로는 예수를 십자가에 못 박은 유대인들이 원수이지만, 구속사적인 관점에서 보면, 이것을 사도 바울은 택하심으로 하면 이라고 표현했습니다. 유대인들은 하나님께 사랑을 입은 자입니다.
하나님의 은사(선물, 카리스마)와 부르심에는 결코 후회가 없습니다. 유대인을 부르시고 선택하시어 말씀의 선물을 주신 것은 결코 하나님의 실패가 아닌 계획 가운데 있는 것입니다!
그 계획이 무엇인가요? 하나님의 긍휼로 인류를 구원 하시는 것입니다(30-32절). 이것이 사도 바울이 반드시 선지자의 예언이 이루어질 것을 확신하는 두 번째 증거입니다. 하나님의 사랑(긍휼)만큼 확실한 구원의 보증은 없습니다. 이방인이든 유대인이든 구원을 얻는 방법은 오직 하나님의 긍휼, 곧 은혜입니다.
30-32절에서 사도 바울은 다시 한번 정확하게 하나님의 구원의 청사진을 설명합니다.
33-36절 설계도를 이해한 자의 찬송
이번 휴가 때 크리스탈 산에서 곤돌라를 탔습니다. 곤돌라가 정상에 다다르는 순간 맞은 편에 웅장한 모습으로 등장하는 레이니어 산을 보면서 와! 하는 탄성이 저절로 나왔습니다. 하나님의 디자인하신 자연의 일부만 보아도 이렇게 감탄이 나오는데, 그 분의 구속을 위한 영원 전부터 영원 후까지 계획의 신비를 깨달은 사도의 감격은 어땠을까요?
하나님의 지혜와 지식은 깊고 풍성합니다. 만일 하나님이 은혜를 주시지 않으면 결코 인간이 깨닫거나 찾지 못할 신비스러운 길입니다. 그 누구도 하나님의 마음을 알지 못하고, 결코 하나님께 조언할 수도 없습니다. 도움을 드릴 수도 없습니다. 모든 것이 그 분에게서 시작하여 그 분 안에서 마무리 됩니다.
이 모든 것이 압축되어 나타난 분이 바로 예수이십니다.
하나님의 깊고도 풍성한 지혜와 지식! 인간을 향한 끝없는 사랑!
어찌 감격하지 않고, 찬양하지 않을 수 있겠습니까?!
하지만 하나님의 청사진을 이해하지 못한다면, 그 분의 설계도는 쓸데없는 종이조각으로 보일 것입니다.
그래서 사도 바울은 다음과 말했습니다. 오늘도 우리는 그 능력으로 살아갑니다!
십자가의 도가 멸망하는 자들에게는 미련한 것이요
구원을 받는 우리에게는 하나님의 능력이라 (고전 1:18)
25 I do not want you to be ignorant of this mystery, brothers and sisters, so that you may not be conceited: Israel has experienced a hardening in part until the full number of the Gentiles has come in, 26 and in this way all Israel will be saved. As it is written:
“The deliverer will come from Zion;
he will turn godlessness away from Jacob.
27 And this is my covenant with them
when I take away their sins.”
28 As far as the gospel is concerned, they are enemies for your sake; but as far as election is concerned, they are loved on account of the patriarchs, 29 for God’s gifts and his call are irrevocable. 30 Just as you who were at one time disobedient to God have now received mercy as a result of their disobedience, 31 so they too have now become disobedient in order that they too may now receive mercy as a result of God’s mercy to you. 32 For God has bound everyone over to disobedience so that he may have mercy on them all.
33 Oh, the depth of the riches of the wisdom and knowledge of God!
How unsearchable his judgments,
and his paths beyond tracing out!
34 “Who has known the mind of the Lord?
Or who has been his counselor?”
35 “Who has ever given to God,
that God should repay them?”
36 For from him and through him and for him are all things.
To him be the glory forever! Amen.
I like seeing blueprints (diagrams, floor plans, etc.) of a building. Because I can see at a glance how the building is structured without having to go to the building myself.
However, people who are not interested in these fields or who have relatively weak spatial perception skills do not understand well even if they look at the blueprint. In that case, we have to kindly explain it.
In today’s scripture, we can feel a “kindhearted” Paul (a parody of a Korean movie title). This is because it explains in detail to Romans who do not understand God's blueprint for salvation of mankind. In fact, it is surprising that Paul actually understood the blueprint of God. It would have been impossible to understand without the special grace of the Holy Spirit.
Verses 25-32 The Blueprint of Human Salvation
The parable of the olive trees from yesterday’s scripture may bring misconception to the Roman Church as if “crayfish sides with a crab”, it is an old Korean proverb meaning “birds of a feather flock together”. Because it may sound as if Paul, a Jew himself, is warning the Gentiles to not consider themselves to be superior just because they accepted the Gospel and were grafted in.
The apostle Paul's cry to clear this misunderstanding in one word is "brothers" ἀδελφοί (Adelphi).
Who are the brothers here? John Stott claims that it includes both the Gentiles and Jewish Christians. Of course we can see it that way. However, in verse 28, Paul separates them by "they" and "you" so the brothers and sisters in verse 25 mainly refer to the Gentile believers.
Paul wishes to reveal God’s mystery, God's blueprint for salvation - in three steps.
(1) Israel has experienced a hardening in part
(2) until the full number of the Gentiles has come in
(3) and in this way all Israel will be saved
After the Jews were blinded (see v7, insensitive and confused) and were left not to believe in Jesus, God saved the Gentiles with this opportunity. Then He will also save Jews who envy them. This is the blueprint of God’s salvation that Paul understood.
There is one important point here. Who are the All Israel in verse 26 then?
There are two main arguments. John Calvin stated as follows:
I will expand the word ISRAEL to include all of God's people.
Tom Wright also agrees with this statement to include both the Jew and Gentile believers as one spiritual Israel. On the other hand, scholars like John Murray and John Stott understood that Israel specifically refers to the Jews alone. F.F. Bruce stated as follows:
All Israel need not mean all Jews without a single exception,
It is a recurring expression in Jewish literature when it is necessary
to mean the whole of Israel.
It does not literally mean an entire Jews without a single person omitted, but it is interpreted that the vast majority of Jews will return to Jesus in the last days. Personally, I believe both interpretations have their points, but considering the context to follow, the All Israel here, regardless of the numbers of the people, refers to the Jews who are destined to be saved.
The apostle Paul confirms this by quoting the words of the prophet Isaiah (Isaiah 59:20-21).
That is the Redeemer (Messiah) will come from Zion (Jerusalem), to turn godlessness away from Jacob (Israel). This is the covenant with them (Jews) when God takes away their sins.
Paul provides two proofs that the prophecy of the prophet Isaiah will surely come true.
The Immutability of God's Covenant (verses 28-29). In verse 28 “they” are Jews and “you” are the Gentile Christians. Concerning the Gospel, the Jews are enemies who crucified Jesus, but from the perspective of redemption, as far as election is concerned, Jews are loved by God.
The gifts (charisma) and calling of God are without repentance (KJV). Calling the Jews, choosing them, and giving them the gift of the Word is by no means a failure of God, but it was His plan!
What is the plan then? A plan to save mankind through God’s mercy (verses 30-32). This is the second proof and assurance that Paul believes the prophecy of Isaiah will come true. There is no guarantee of salvation as sure as God's love (compassion). Whether the Gentiles or Jews, salvation is only through the compassion of God, that is grace. In verses 30-32, the apostle Paul once again accurately describes the blueprint of God's salvation.
Verses 33-36 Hymn of Those Who Understand the Blueprint
During my vacation last week, my family went on to Mt. Rainier gondola. The moment the gondola reached the top, while looking at Mount Rainier appearing in a magnificent form across the view, “Wow!” resilience came out by itself. If I was so admired by looking at only a part of God's designed nature, I can only imagine the apostle's thrill to realize the mystery of the plan for God’s redemption from eternity to eternity...
The wisdom and knowledge of God are deep and abundant. It is a mysterious path that humans will never realize or trace unless God grants them grace. No one can understand God’s heart, and will neither be able to advise nor help Him. All things start with Him and end with Him.
It is Jesus who manifests all this mystery, who came to us.
Oh, the depth of the riches of the wisdom and knowledge of God! His endless love towards mankind!
How can we not admire and praise them?!
But if we do not understand the blueprint of God, His plans only seem as useless pieces of paper.
Therefore the apostle Paul declares that we live by His strength alone!
For the message of the cross is foolishness to those who are perishing,
but to us who are being saved it is the power of God.
(1 Corinthians 1:18)
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