21:1 또 내가 새 하늘과 새 땅을 보니 처음 하늘과 처음 땅이 없어졌고 바다도 다시 있지 않더라
21:2 또 내가 보매 거룩한 성 새 예루살렘이 하나님께로부터 하늘에서 내려오니 그 준비한 것이 신부가 남편을 위하여 단장한 것 같더라
21:3 내가 들으니 보좌에서 큰 음성이 나서 이르되 보라 하나님의 장막이 사람들과 함께 있으매 하나님이 그들과 함께 계시리니 그들은 하나님의 백성이 되고 하나님은 친히 그들과 함께 계셔서
21:4 모든 눈물을 그 눈에서 닦아 주시니 다시는 사망이 없고 애통하는 것이나 곡하는 것이나 아픈 것이 다시 있지 아니하리니 처음 것들이 다 지나갔음이러라
[A New Heaven and a New Earth]
1 Then I saw “a new heaven and a new earth,” for the first heaven and the first earth had passed away, and there was no longer any sea. 2 I saw the Holy City, the new Jerusalem, coming down out of heaven from God, prepared as a bride beautifully dressed for her husband. 3 And I heard a loud voice from the throne saying, “Look! God’s dwelling place is now among the people, and he will dwell with them. They will be his people, and God himself will be with them and be their God. 4 ‘He will wipe every tear from their eyes. There will be no more death’ or mourning or crying or pain, for the old order of things has passed away.”
21:5 보좌에 앉으신 이가 이르시되 보라 내가 만물을 새롭게 하노라 하시고 또 이르시되 이 말은 신실하고 참되니 기록하라 하시고
5 He who was seated on the throne said, “I am making everything new!” Then he said, “Write this down, for these words are trustworthy and true.”
21:6 또 내게 말씀하시되 이루었도다 나는 알파와 오메가요 처음과 마지막이라 내가 생명수 샘물을 목마른 자에게 값없이 주리니
21:7 이기는 자는 이것들을 상속으로 받으리라 나는 그의 하나님이 되고 그는 내 아들이 되리라
21:8 그러나 두려워하는 자들과 믿지 아니하는 자들과 흉악한 자들과 살인자들과 음행하는 자들과 점술가들과 우상 숭배자들과 거짓말하는 모든 자들은 불과 유황으로 타는 못에 던져지리니 이것이 둘째 사망이라
6 He said to me: “It is done. I am the Alpha and the Omega, the Beginning and the End. To the thirsty I will give water without cost from the spring of the water of life. 7 Those who are victorious will inherit all this, and I will be their God and they will be my children. 8 But the cowardly, the unbelieving, the vile, the murderers, the sexually immoral, those who practice magic arts, the idolaters and all liars—they will be consigned to the fiery lake of burning sulfur. This is the second death.”
새 하늘과 새 땅은 요한계시록의 말미를 장식하는 중요한 개념입니다. 새 하늘과 새 땅을 한자로 하면 신천지(新天地)입니다. 그런데 이렇게 귀한 성경 단어는 이제 이단의 대명사가 되었습니다.
신천지예수교 증거장막성전, 약칭 신천지는 1984년 3월 14일 교주 이만희가 창설한 기독교계 신흥종교 사이비 종교입니다. 이만희는 1966년 유재열이 창립한 이단 사이비 장막성전에 몸 담았다가 장막성전이 사라지면서 분파로 나와서 가장 크게 성공하였습니다.
신천지는 요한계시록의 예언이 성취되기 시작하였다고 주장하며, 12지파 144,000명과 흰무리가 완성되면 하늘에 있는 거룩한 성 새 예루살렘이 지상에 내려와 신인합일을 이루어 사람이 죽지 않고 영생한다고 주장합니다. 대표적인 종말론적 이단인 것입니다.
요한계시록 특히 오늘 본문을 문자적으로 해석하다 보면 이러한 폐단이 발생합니다.
The concept of the New Heaven and New Earth is an important theme that concludes the book of Revelation. In Chinese characters, the New Heaven and New Earth is expressed as 新天地 (Shin.Cheon.Ji). However, this precious biblical term has now become synonymous with heresy. Shincheonji, officially known as "Shincheonji Church of Jesus, the Temple of the Tabernacle of the Testimony," abbreviated as Shincheonji, is a pseudo-Christian new religious movement founded on March 14, 1984, by leader Lee Man-hee. Lee was previously affiliated with the heretical group Tent Temple, founded by Yoo Jae-yeol in 1966. When Tent Temple dissolved, Lee branched out and achieved the most significant success among its offshoots.
Shincheonji claims that the prophecies of Revelation are being fulfilled, and that when the 12 tribes and 144,000 members, along with the great white multitude, are completed, the Holy City, the New Jerusalem, will descend from heaven to earth. They teach that this union of God and humanity will result in people living without death and achieving eternal life. This is a prime example of an eschatological heresy.
Such distortions arise when one interprets Revelation, particularly today’s passage, in a strictly literal manner.
보라 내가 만물을 새롭게 하노라(1~5절)
새 하늘과 새 땅(1), 곧 신천지는 무엇일까요? 일반적으로 그것은 하나님의 나라를 의미합니다.
그렇다면 새 하늘과 새 땅으로 변화되면, 곧 하나님의 나라가 이 땅에 임하면 처음 하늘과 처음 땅은 어떻게 되는 것일까요?
이에 대한 의견은 크게 두 가지입니다. 먼저는 지금 우리가 사는 지구는 사라진다는 소멸론입니다.
하나님께서 지금의 지구는 폐기처분한 후 새로운 땅과 하늘을 만드신다는 주장입니다.
다른 의견은 지금의 하늘과 땅, 곧 지구를 갱신한다는 갱신론입니다. 전통적으로 많은 학자들이 소멸론을 지지했지만, 현재는 갱신론이 더 힘을 받습니다. 만일 하나님이 지구를 없애고 새롭게 창조하실 것이라면, 이미 아담과 하와가 범죄한 후 바로 실행하시면 되었을 것입니다.
하나님은 아담과 하와를 그리고 저와 여러분을 포기하시지 않습니다. 마찬가지로 하나님이 정성을 다해 말씀으로 창조하신 이 세상을 절대로 폐기처분하시는 분이 아니라는 사실입니다.
소멸론은 이전 것(죄, 불완전함, 악함 등)과의 불연속성을 강조합니다. 반면에 갱신론은 이전 것(하나님의 형상, 창조, 선 등)과의 연속성을 강조합니다. 새 하늘과 새 땅에서 하나님은 악한 것들은 모두 제거하실 것입니다. 반면에 악에 속하지 않은 것들은 보존하시고, 오히려 더 선한 것으로 회복하실 것입니다. 구원은 회복입니다. 새 하늘과 새 땅은 질적으로 완전히 새로운 세계라는 의미입니다.
한편, 바다도 다시 있지 않더라(1b)는 다시는 바다가 상징하는 바 악의 세력이 존재하지 않는다는 의미입니다. 요한 계시록 자체에서도 바다에서 사단이 나오고(13:1), 죽은 자들이 있는 곳(20:13)으로 묘사되었습니다.
"Behold, I Am Making All Things New" (Revelation 21:1–5)
What are the New Heaven and New Earth (v. 1), also referred to as "Shincheonji"? Generally, they symbolize the Kingdom of God.
Then, what happens to the first heaven and the first earth when they are transformed into the New Heaven and New Earth, when God's kingdom comes to earth?
Opinions on this matter are broadly divided into two perspectives. The first is Annihilationism, which holds that the current earth will be destroyed. According to this view, God will discard the present earth and create a new heaven and a new earth.
The second perspective is Renewalism, which argues that the current heaven and earth, namely the earth as we know it, will be renewed. While many scholars historically supported annihilationism, renewalism has gained more traction in recent times. If God intended to destroy the earth and create a new one, He could have done so immediately after Adam and Eve sinned.
However, God did not abandon Adam and Eve—nor does He abandon you and me. Similarly, God will not discard this world, which He lovingly created with His Word.
Annihilationism emphasizes discontinuity with the old (sin, imperfection, evil, etc.). In contrast, renewalism emphasizes continuity with the old (God’s image, creation, goodness, etc.). In the New Heaven and New Earth, God will remove all evil but preserve and restore what is not evil into something even better. Salvation is restoration. The New Heaven and New Earth signify a qualitatively new reality.
Additionally, the statement, “and the sea was no more” (v. 1b), implies that the forces of evil, symbolized by the sea, will no longer exist. In Revelation, the sea is depicted as the source of Satan (13:1) and a place of the dead (20:13).
그렇다면, 거룩한 성 새 예루살렘은 무엇을 의미하는 것일까요?
두 가지입니다. 하나는 천국이고, 다른 하나는 교회입니다. 새 예루살렘은 장소일 뿐 아니라, 성도 자체를 의미하기도 합니다. 성도들이 궁극적으로 거할 장소이자, 성도들의 모임 자체입니다.
그래서 어린양의 신부라고 묘사하는 것입니다(2).
보좌에서 큰 음성이 나서 요한에게 새 예루살렘의 특징을 알려줍니다.
첫번째로 함께하심 입니다(3).
구약의 장막은 누구도 접근하기 힘든 장소였지만, 새 예루살렘은 하나님이 백성들과 함께 교제하는 곳입니다. 누구든지 어린양으로 말미암아 담대하게 휘장을 지나 하나님 앞에 나올 수 있습니다.
천국과 교회는 관계성으로 설명할 수 있는 곳입니다. 하나님과의 관계, 성도들 간의 관계, 만일 이 부분에 실패한다면 그곳은 천국일 수 없습니다. 천국도 교회도 아닌 곳입니다.
두번째로 처음 것들이 다 지나간 곳입니다(4).
처음 것들이란 아담의 범죄 후 인간 세상에 들어온 죄악으로 인한 결과들입니다. 슬픔, 애통, 사망, 고통과 아픔 등이 사라진 곳이 새 예루살렘, 곧 천국입니다. 그리고 이것을 조금이나마 맛볼 수 있는 곳이 교회입니다. 이 모든 것을 새롭게 하시는 주권자가 보좌에 앉으신 예수 그리스도이십니다.
참되고, 신실한 이 약속의 말씀은 기록되어 영원히 전해져야 합니다(5).
What Does the Holy City, New Jerusalem, Represent?
It signifies two things: Heaven and the Church. The New Jerusalem is not just a place but also represents the believers themselves. It is both the ultimate dwelling place of the saints and the gathering of the saints.
This is why it is described as the Bride of the Lamb (v. 2).
A loud voice from the throne reveals the characteristics of the New Jerusalem to John.
First, it is the place of God's presence (v. 3).In the Old Testament, the Tabernacle was a place that few could approach. In contrast, the New Jerusalem is where God communes with His people. Through the Lamb, anyone can boldly pass through the veil and stand before God.
Heaven and the Church are defined by relationships: our relationship with God and our relationships with one another. If these relationships fail, the place cannot truly be called Heaven or the Church.
Second, it is where the former things have passed away (v. 4).The "former things" refer to the consequences of sin introduced into the world after Adam's fall—sorrow, mourning, death, pain, and suffering. The New Jerusalem, or Heaven, is where these things no longer exist. The Church is a place where we can taste a glimpse of this reality.
The one seated on the throne, Jesus Christ, is the sovereign Lord who makes all things new.
The true and faithful promise of these words must be written down and shared for all eternity (v. 5).
이기는 자와 그렇지 못한 자(6~8절)
주님은 새 하늘과 새 땅, 새 예루살렘을 확정적으로 이루었다고 선포합니다. 알파와 오메가, 곧 시작과 끝이 되시는 예수님이 목마른 자들에게 생명수 샘물을 값없이 주십니다. 이것은 곧 영생을 의미합니다. 영적으로 갈급함이 있는 자들에게 주님은 해갈의 기쁨을 주십니다.
조건은 하나입니다. 이기는 자입니다(7). 이기는 자는 아버지에게 속한 영생을 상속으로 받습니다. 하나님은 우리의 아버지가 되고, 우리는 하나님의 자녀가 됩니다. 이 모든 것이 이기는 자가 누리는 영광입니다.
그럼 어떻게 이길 수 있을까요? 오직 믿음입니다. 예수를 구주로 믿고 고백하는 자들은 마귀의 공격을 너끈히 이기고 남습니다. 이것은 약속입니다. 반드시 승리합니다.
반면에 이기는 자와 상반되는 자들이 있습니다.
두려워하는 자들입니다. 사탄의 공격과 박해가 두려워 믿음을 포기한 자들입니다.
또한 마음이 완악하여 믿지 않는 자들입니다. 흉악한 자들과 살인자들입니다.
음행하는 자들과 점술가들과 우상숭배자들과 거짓말하는 모든 자들은 이기는 자와는 상반된 자들입니다.
이들의 운명은 불과 유황으로 타는 못에 던져질 것입니다. 이것이 둘째 사망, 곧 영원한 멸망입니다.
The Victors and the Defeated (Revelation 21:6–8)
The Lord proclaims the definitive fulfillment of the New Heaven, the New Earth, and the New Jerusalem. Jesus, the Alpha and the Omega—the Beginning and the End—offers the water of life freely to those who are thirsty. This signifies eternal life. To those who are spiritually parched, the Lord provides the joy of satisfaction.
The condition is simple: to be a victor (v. 7).The victor inherits eternal life from the Father. God becomes our Father, and we become His children. This is the glory bestowed upon the victors.
How, then, can we be victorious? Through faith.Those who believe in and confess Jesus as Lord and Savior can overcome the attacks of the devil. This is a promise. Victory is assured.
In contrast, there are those who are not victors:
The fearful—those who abandon their faith due to fear of Satan’s attacks and persecution.
The unbelieving—those with hardened hearts who refuse to believe.
The wicked and murderers—those who commit heinous acts.
The sexually immoral, sorcerers, idolaters, and liars—all who live in opposition to the way of Christ.
Their fate is to be cast into the lake of fire and sulfur. This is the second death—eternal destruction.
주께서 만물을 새롭게 하십니다. 가장 먼저는 인간을 새롭게 하십니다. 십자가 죽으신 예수 그리스도의 피가 우리의 영혼에 핏줄에 흐르게 하시고, 우리 대신 로마 병사의 창에 찔리신 심장을 우리에게 이식하십니다. 부정과 미움의 눈을 당신의 사랑의 눈으로 이식하십니다. 우리의 폭력과 음행의 손을 못 자국 난 당신의 사랑의 손으로 바꾸십니다. 이렇게 우리는 새로운 피조물이 됩니다. 예수님은 우리를 보시고는 그런즉 누구든지 그리스도 안에 있으면 새로운 피조물이라 이전 것은 지나갔으니 보라 새 것이 되었도다(고후 5:17)라고 선포하십니다. 그렇게 새로운 피조물이 된, 이기는 자들이 살아갈 곳이 새 하늘과 새 땅, 새 예루살렘입니다. 저와 여러분이 신랑이신 예수 그리스도와 영원히 살 곳입니다.
The Lord is making all things new, starting with humanity. The blood of Jesus Christ, who died on the cross, flows through the veins of our souls. He transplants into us the heart that was pierced by a Roman soldier's spear in our place. He replaces our eyes of impurity and hatred with His eyes of love. He transforms our hands of violence and immorality into His nail-scarred hands of love. In this way, we become a new creation.
Jesus looks upon us and proclaims, "Therefore, if anyone is in Christ, the new creation has come: The old has gone, the new is here!" (2 Corinthians 5:17).
The New Heaven, the New Earth, and the New Jerusalem are the places where these victors—those who have become new creations—will dwell. It is the eternal dwelling place for you, me, and our bridegroom, Jesus Christ.
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