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20241206 [새벽묵상] 예수님의 두 증인, 교회 | The Two Witnesses of Jesus, the Church (계/Rev 11:1~14)



11:1 또 내게 지팡이 같은 갈대를 주며 말하기를 일어나서 하나님의 성전과 제단과 그 안에서 경배하는 자들을 측량하되

11:2 성전 바깥 마당은 측량하지 말고 그냥 두라 이것은 이방인에게 주었은즉 그들이 거룩한 성을 마흔 두 달 동안 짓밟으리라

11:3 내가 나의 두 증인에게 권세를 주리니 그들이 굵은 베옷을 입고 천이백육십 일을 예언하리라

11:4 그들은 이 땅의 주 앞에 서 있는 감람나무와 두 촛대니

11:5 만일 누구든지 그들을 해하고자 하면 그들의 입에서 불이 나와서 그들의 원수를 삼켜 버릴 것이요 누구든지 그들을 해하고자 하면 반드시 그와 같이 죽임을 당하리라

11:6 그들이 권능을 가지고 하늘을 닫아 그 예언을 하는 날 동안 비가 오지 못하게 하고 또 권능을 가지고 물을 피로 변하게 하고 아무 때든지 원하는 대로 여러 가지 재앙으로 땅을 치리로다

1 I was given a reed like a measuring rod and was told, “Go and measure the temple of God and the altar, with its worshipers. 2 But exclude the outer court; do not measure it, because it has been given to the Gentiles. They will trample on the holy city for 42 months. 3 And I will appoint my two witnesses, and they will prophesy for 1,260 days, clothed in sackcloth.” 4 They are “the two olive trees” and the two lampstands, and “they stand before the Lord of the earth.” 5 If anyone tries to harm them, fire comes from their mouths and devours their enemies. This is how anyone who wants to harm them must die. 6 They have power to shut up the heavens so that it will not rain during the time they are prophesying; and they have power to turn the waters into blood and to strike the earth with every kind of plague as often as they want.


11:7 그들이 그 증언을 마칠 때에 무저갱으로부터 올라오는 짐승이 그들과 더불어 전쟁을 일으켜 그들을 이기고 그들을 죽일 터인즉

11:8 그들의 시체가 큰 성 길에 있으리니 그 성은 영적으로 하면 소돔이라고도 하고 애굽이라고도 하니 곧 그들의 주께서 십자가에 못 박히신 곳이라

11:9 백성들과 족속과 방언과 나라 중에서 사람들이 그 시체를 사흘 반 동안을 보며 무덤에 장사하지 못하게 하리로다

11:10 이 두 선지자가 땅에 사는 자들을 괴롭게 한 고로 땅에 사는 자들이 그들의 죽음을 즐거워하고 기뻐하여 서로 예물을 보내리라 하더라

7 Now when they have finished their testimony, the beast that comes up from the Abyss will attack them, and overpower and kill them. 8 Their bodies will lie in the public square of the great city—which is figuratively called Sodom and Egypt—where also their Lord was crucified. 9 For three and a half days some from every people, tribe, language and nation will gaze on their bodies and refuse them burial. 10 The inhabitants of the earth will gloat over them and will celebrate by sending each other gifts, because these two prophets had tormented those who live on the earth.


11:11 삼 일 반 후에 하나님께로부터 생기가 그들 속에 들어가매 그들이 발로 일어서니 구경하는 자들이 크게 두려워하더라

11:12 하늘로부터 큰 음성이 있어 이리로 올라오라 함을 그들이 듣고 구름을 타고 하늘로 올라가니 그들의 원수들도 구경하더라

11 But after the three and a half days the breath[b] of life from God entered them, and they stood on their feet, and terror struck those who saw them. 12 Then they heard a loud voice from heaven saying to them, “Come up here.” And they went up to heaven in a cloud, while their enemies looked on.


11:13 그 때에 큰 지진이 나서 성 십분의 일이 무너지고 지진에 죽은 사람이 칠천이라 그 남은 자들이 두려워하여 영광을 하늘의 하나님께 돌리더라

13 At that very hour there was a severe earthquake and a tenth of the city collapsed. Seven thousand people were killed in the earthquake, and the survivors were terrified and gave glory to the God of heaven.


11:14 둘째 화는 지나갔으나 보라 셋째 화가 속히 이르는도다

14 The second woe has passed; the third woe is coming soon.


 

벌써 2024년 마지막 달입니다. 올해를 마무리하고 새로운 해를 맞이하면서 심방을 합니다. 제가 부임한 초창기에는 특별한 경우를 제외하고는 주로 혼자 심방을 다녔는데, 요즘은 아내와 함께 심방을 갑니다.

여러 면에서 저에게 유익하기 때문에 그렇게 하고 있습니다. 예수님이 70인의 전도대를 파송하면서 두 사람씩 짝을 지어 보낸 이유가 분명히 있습니다(눅 10:1). 둘이라는 숫자는 아주 중요한 숫자입니다.

하나님은 아담이 혼자 사는 것이 좋지 않다(창 2:18)고 하셨습니다. 예수님도 두세 사람이 내 이름으로 모인 곳에는 나도 그들 중에 있느니라(마18:20) 말씀하셨습니다. 또한 모세는 다음과 같이 말합니다.

 

사람의 모든 악에 관하여 또한 모든 죄에 관하여는 한 증인으로만 정할 것이 아니요

두 증인의 입으로나 또는 세 증인의 입으로 그 사건을 확정할 것이며 (신 19:15)

 

증인의 최소 숫자가 둘이라는 것입니다. 둘은 증인으로서 최소한의 숫자이고, 동역자의 숫자이며, 서로가 서로를 세워주고 도와줄 수 있는 최소의 단위인 것입니다. 본문에 등장하는 두 증인(3)은 바로 교회를 상징하는 숫자입니다. 이것은 교회의 정체성을 알려줍니다. 교회는 증인이며, 항상 공동체적입니다. 

 

It’s already the final month of 2024. As we wrap up this year and prepare to welcome the new one, pastoral visits are underway. In the early years of my ministry, I mostly conducted these visits alone, except for special occasions. Recently, I’ve been visiting alongside my wife, as it has been beneficial in many ways. There is a clear reason why Jesus sent the 70 disciples in pairs (Luke 10:1). The number two holds significant meaning.

God declared that it was not good for Adam to be alone (Genesis 2:18). Jesus also said,

“Where two or three gather in my name, there am I with them” (Matthew 18:20).

Furthermore, Moses emphasized:

“One witness is not enough to convict anyone accused of any crime or offense they may have committed. A matter must be established by the testimony of two or three witnesses.” (Deuteronomy 19:15).

The minimum number for witnesses is two. This represents the smallest unit for mutual support and companionship. In today’s passage, the two witnesses symbolize the church. This number reflects the church's identity—witnesses who function as a communal body.



두 증인 (1~6절)

본문은 여섯째와 일곱째 나팔재앙 사이에 삽입된 두번째 사건인 성전 측량과 두 증인 이야기입니다.

천사는 요한에게 갈대 지팡이를 주어 성전, 제단, 성전 안에서 경배하는 자들을 측량하게 합니다.

하지만 성전 바깥 마당은 그냥 두라고 말합니다(1, 2a). 측량한다 μέτρησον 메트레손은 자로 재는 것을 말하지만, 그 깊은 의미는 파괴나 보호를 위해 자로 재어 분리하는 것을 의미합니다. 

이방인이 마흔 두 달 동안 거룩한 성을 짓밟는 동안(2b) 하나님께서 성전과 제단과 성전 안에서 경배하는 자들은 보호하시고, 성전 바깥에 있는 자들을 내버려두신다는 의미입니다. 즉 온전히 주님 안에 거하는 자들은 보호하시고, 그렇지 않은 믿음 없는 자들은 내버려 두십니다.

이 땅에 전투하는 교회는 가룟 유다와 같은 자들이 섞여 있다고 말씀드렸습니다.

하나님께서는 그러한 자들은 보호하시지 않습니다. 곧 구원에서 제외되는 것입니다.    

이방인들이 거룩한 성을 짓밟는 마흔 두 달은 두 증인인 교회가 예수 그리스도께 받은 권세를 가지고, 베옷을 입고 1,260일을 예언하는 기간과 동일한 기간입니다.


The Two Witnesses (Verses 1–6)

This passage is part of an interlude between the sixth and seventh trumpet judgments. It involves the measuring of the temple and the story of the two witnesses.The angel gives John a measuring rod and instructs him to measure the temple, the altar, and the worshippers within. However, the outer court is excluded and left to the Gentiles for 42 months (verses 1–2).

The act of measuring—μέτρησον (metreson)—goes beyond physical dimensions; it signifies separation, either for protection or judgment. During the 42 months that Gentiles trample the holy city, God will protect those who are fully in Him, while leaving unbelievers to their own devices. The faithful worshippers in the temple represent those under God’s protection, while the unbelievers outside are not.

This reflects the mixed nature of the church on earth, which includes individuals like Judas Iscariot. God will not protect those who are not true believers, meaning they are excluded from salvation.



마흔 둘(1,260)이라는 숫자는 이스라엘이 광야에서 진을 친 숫자와 동일하며(민 33:5~49), 광야에서 생활했던 햇수와 동일한 숫자입니다. 또한 이것은 다니엘이 기록한 한 때 두 때 반 때(단 7:25; 12:7)와 같이 하나님이 정하신 종말론적인 환난의 기간을 의미하는 것입니다. 하나님이 정하신 완전한 고난의 기간의 상징적인 숫자가 마흔 둘인 것입니다.

이방인들이 교회를 공격하는 그 때가 동시에 두 증인인 교회가 예수를 증거하는 시기이기도 합니다.

두 증인, 곧 이 땅에 존재하는 교회는 이 땅의 주인 앞에 서 있는 두 감람나무와 두 촛대와 같습니다(4).

누구든지 두 증인을 해하려고 하면 오히려 그들의 입에서 나오는 말씀의 불이 삼켜버릴 것입니다. 

또한 그들은 비를 그치게 하고, 물이 피로 변하게 하는 권능을 보일 것입니다. 누가 생각납니까? 그렇습니다. 모세와 엘리야입니다. 교회의 권능은 모세와 엘리야에게 주신 것과 같습니다.

실제로 지난 2천년 동안 수많은 사탄의 하수인들이 교회를 공격했지만, 주님은 교회를 보호하셨고 오히려 교회를 공격하던 그들이 불에 삼킴을 당하거나, 죽어서 역사 속으로 사라졌을 뿐, 교회는 지금까지도 놀라운 역사를 이루며 건재합니다. 이 예언의 말씀은 21세기는 물론 주님 오시는 날까지 영원토록 변함이 없는 말씀입니다. 마흔 두 달의 시간은 예수님의 초림과 재림 사이에 교회가 당하는 고난과 박해의 모든 기간을 상징하는 숫자입니다. 그리고 주님은 그 기간에도 두 증인을 통해서 예수 그리스도를 전하게 하시고, 그들을 보호하실 것입니다. 이미 그렇게 하셨고, 그렇게 하고 계시며, 앞으로도 계속 그렇게 하실 것입니다.   

 

The 42 months—the same as 1,260 days—correspond to the period during which the two witnesses, symbolizing the church, will prophesy in sackcloth. This number echoes Israel's encampment in the wilderness (Numbers 33:5–49) and their 40-year sojourn. It also aligns with Daniel’s eschatological “time, times, and half a time” (Daniel 7:25; 12:7), symbolizing a divinely appointed period of tribulation.

The 42 months signify the time between Jesus’ first and second coming, during which the church endures persecution while faithfully proclaiming the gospel. The church is likened to the two olive trees and two lampstands standing before the Lord (verse 4).

Anyone who tries to harm these witnesses will be consumed by the fire from their mouths—symbolic of the power of God’s Word. The witnesses are also granted authority to shut the heavens, turn water into blood, and bring plagues, reminiscent of Moses and Elijah. These figures represent the church's divine authority.

Despite centuries of attacks from Satan's agents, the church has not only survived but thrived, as God has protected it. This prophecy remains valid for today and until the Lord’s return.



그 증언을 마칠 때에 (7~14절)

그들이 그 증언을 마칠 때(7)는 이 땅 끝까지 주의 복음이 전해진 완전한 종말의 바로 그 때입니다.

무저갱으로부터 올라오는 짐승(7b)은 그 근원이 악마적인 적그리스도를 의미합니다. 짐승과 두 증인의 마지막 전쟁이 벌어질 것이고, 교회는 박해를 받아 거의 파괴될 것입니다.

주께서 십자가에 못 박히신 곳(8b)은 문자적으로는 예루살렘입니다. 그리고 당시 예루살렘은 영적으로 소돔, 애굽으로 상징되는 바벨론 같은 곳이었습니다. 그래서 그들은 구세주를 십자가에 못 박은 것입니다. 마지막 때도 동일한 일이 벌어집니다. 바벨론 같은 도시가 두 증인(교회들)을 죽일 것이고, 사람들은 서로 기뻐 선물을 주고받을 것입니다(9, 10). 하지만 두 증인이 죽은 기간은 고작 사흘 반입니다. 마흔 두 달에 비하면 아주 미미한 시간일 뿐입니다.

이것은 교회가 오랜 기간 동안 주님의 보호를 받으며 복음을 증거하다가, 마지막 때에 잠깐 한시적으로 박해를 받아 죽은 것과 같은 상태가 되지만, 결국 사흘 반이 지나고 하나님의 생기가 두 증인에게 들어와 다시 부활할 것을 의미하는 것입니다(11).

그리고 두 증인은 원수들이 보는 앞에서 하늘의 음성에 따라 구름을 타고 하늘로 승천합니다(12).

그 때에 소돔, 애굽으로 상징되는 바벨론은 지진으로 무너지고, 하나님의 심판을 받습니다(13).

이것은 마지막 날에 벌어질 휴거를 예언하는 것입니다. 두 증인인 교회는 오랜 시간을 주님의 보호하심 가운데 복음을 증거하다가, 마지막 때에 고난을 잠깐 받지만, 예수님이 재림하실 때 공중으로 들림을 받을 것입니다.

 

When Their Testimony is Finished (Verses 7–14)

The end of their testimony marks the completion of the gospel mission to the ends of the earth (verse 7). At this time, the beast from the abyss (symbolizing the Antichrist) will wage war against the witnesses, and the church will suffer severe persecution, almost to the point of annihilation.

The place of the Lord’s crucifixion (verse 8)—spiritually likened to Sodom and Egypt—represents worldly rebellion against God. Just as the Savior was crucified, so too will the church face its ultimate persecution in this spiritual Babylon.

However, the period of death for the two witnesses is brief—three and a half days. Compared to the 42 months of protection, this is a minimal duration. It signifies that while the church may face temporary defeat, it will ultimately rise again. The breath of God will bring life back to the witnesses, and they will ascend to heaven in triumph, seen by their enemies (verse 12).

At that moment, judgment will fall upon Babylon, symbolized by an earthquake, signaling God’s final judgment (verse 13). This points to the rapture, when the faithful church will be taken up to meet Christ.



여기서 가장 중요한 포인트는 두 증인의 족적이 예수님이 걸어가신 길과 너무 흡사하다는 사실입니다. 아버지를 증언하다고, 십자가에 죽으시고 사흘만에 부활 승천하신 예수님!

결국 두 증인, 교회는 예수님이 걸었던 그 길을 걸어야 하는 존재입니다.

증인의 헬라어 말튀스는 순교자라는 의미입니다. 이것이 교회의 사명입니다.

예수를 죽기까지 전하는 것, 그리고 그렇게 충성한 자에게 주님은 생명의 면류관을 주십니다.

이 약속의 말씀으로 두 사람은 서로를 격려할 수 있습니다. 교회는 그렇게 사명으로 버티는 것입니다.


Key Lessons

The journey of the two witnesses mirrors Jesus’ path: His testimony, crucifixion, resurrection, and ascension. The Greek word for witness, μάρτυς (martys), also means martyr. The church’s mission is to bear witness to Christ, even unto death. Those who remain faithful will receive the crown of life.

The church perseveres through its divine calling, encouraging one another with the promises of Christ. As the two witnesses symbolize, the church thrives by relying on its mission and the assurance of God’s eternal plan.

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