3:14 라오디게아 교회의 사자에게 편지하라 아멘이시오 충성되고 참된 증인이시오 하나님의 창조의 근본이신 이가 이르시되
3:15 내가 네 행위를 아노니 네가 차지도 아니하고 뜨겁지도 아니하도다 네가 차든지 뜨겁든지 하기를 원하노라
3:16 네가 이같이 미지근하여 뜨겁지도 아니하고 차지도 아니하니 내 입에서 너를 토하여 버리리라
3:17 네가 말하기를 나는 부자라 부요하여 부족한 것이 없다 하나 네 곤고한 것과 가련한 것과 가난한 것과 눈 먼 것과 벌거벗은 것을 알지 못하는도다
3:18 내가 너를 원하노니 내게서 불로 연단한 금을 사서 부요하게 하고 흰 옷을 사서 입어 벌거벗은 수치를 보이지 않게 하고 안약을 사서 눈에 발라 보게 하라
[To the Church in Laodicea]
14 “To the angel of the church in Laodicea write:
These are the words of the Amen, the faithful and true witness, the ruler of God’s creation. 15 I know your deeds, that you are neither cold nor hot. I wish you were either one or the other! 16 So, because you are lukewarm—neither hot nor cold—I am about to spit you out of my mouth. 17 You say, ‘I am rich; I have acquired wealth and do not need a thing.’ But you do not realize that you are wretched, pitiful, poor, blind and naked. 18 I counsel you to buy from me gold refined in the fire, so you can become rich; and white clothes to wear, so you can cover your shameful nakedness; and salve to put on your eyes, so you can see.
3:19 무릇 내가 사랑하는 자를 책망하여 징계하노니 그러므로 네가 열심을 내라 회개하라
3:20 볼지어다 내가 문 밖에 서서 두드리노니 누구든지 내 음성을 듣고 문을 열면 내가 그에게로 들어가 그와 더불어 먹고 그는 나와 더불어 먹으리라
19 Those whom I love I rebuke and discipline. So be earnest and repent. 20 Here I am! I stand at the door and knock. If anyone hears my voice and opens the door, I will come in and eat with that person, and they with me.
3:21 이기는 그에게는 내가 내 보좌에 함께 앉게 하여 주기를 내가 이기고 아버지 보좌에 함께 앉은 것과 같이 하리라
3:22 귀 있는 자는 성령이 교회들에게 하시는 말씀을 들을지어다
21 To the one who is victorious, I will give the right to sit with me on my throne, just as I was victorious and sat down with my Father on his throne. 22 Whoever has ears, let them hear what the Spirit says to the churches.”
여러분은 칭찬 듣는 것이 좋습니까? 책망 받는 것이 좋습니까?
사실 물어보는 것이 이상할 정도입니다. 사람은 누구나 칭찬 듣는 것을 훨씬 좋아합니다.
하지만 지혜자는 오히려 셀프 칭찬하지 말 것(잠 27:2)과 칭찬으로 사람을 단련한다(잠 27:21) 말함으로 칭찬에 대한 부정적인 면을 부각시킵니다. 반면에 책망에 대해서는 칭찬보다 훨씬 많은 구절을 통해서 그 중요함과 유용성을 말합니다. 몇 가지를 살펴보자면 다음과 같습니다.
대저 명령은 등불이요 법은 빛이요 훈계의 책망은 곧 생명의 길이라 (잠 6:23)
… 지혜 있는 자를 책망하라 그가 너를 사랑하리라 (잠 9:8b)
매를 아끼는 자는 그의 자식을 미워함이라 자식을 사랑하는 자는 근실히 징계하느니라 (잠 13:24)
지혜로운 사람의 책망을 듣는 것이 우매한 자들의 노래를 듣는 것보다 나으니라 (전 7:5)
Do you prefer receiving compliments or criticism?
This question might seem odd, as everyone naturally prefers compliments. However, the wise often caution against self-praise (Proverbs 27:2) and note that compliments can test a person’s character (Proverbs 27:21). Conversely, the Bible emphasizes the value and importance of rebuke far more extensively than praise. Let’s examine a few examples:
“For this command is a lamp, this teaching is a light, and correction and instruction are the way to life.” (Proverbs 6:23)
“Rebuke the wise and they will love you.” (Proverbs 9:8b)
“Whoever spares the rod hates their children, but the one who loves their children is careful to discipline them.” (Proverbs 13:24)
“It is better to heed the rebuke of a wise person than to listen to the song of fools.” (Ecclesiastes 7:5)
오늘 본문에 등장하는 라오디게아 교회는 일곱교회 가운데 사데 교회와 더불어 유일하게 칭찬 없이 책망만 받은 교회입니다. 그렇다면 두 교회는 주님이 사랑하지 않고, 아끼지 않는 교회일까요?
그렇지 않습니다. 분명히 주님은 19절에서 “내가 사랑하는 자를 책망하여 징계하노니 그러므로 열심을 내라 회개하라” 말씀하셨습니다. 주님이 두 교회를 책망한 것은 그들을 사랑하시기 때문이고, 또한 그들이 돌이켜 주님을 기쁘시게 하는 열심을 내도록 독려하시려는 것이었습니다.
In today’s passage, the church in Laodicea stands out as one of two churches among the seven in Revelation that receives no praise—only rebuke (the other being Sardis). Does this mean Jesus did not love or care for these churches? Certainly not. In verse 19, Jesus declares, “Those whom I love I rebuke and discipline. So be earnest and repent.” His rebuke stems from love, urging these churches to return to zeal and a commitment to please Him.
칭찬 없이 책망만 받은 라오디게아 교회 (14~17절)
라오디게아는 빌라델비아로부터 약 40마일 동남쪽에 위치해 있습니다.
또한 라이커스 계곡을 두고 히에라볼리(5마일)와 골로새(10마일)가 위치합니다.
해안가에 위치한 에베소로 부터는 동쪽으로 100마일 정도 떨어진 곳에 위치해 있습니다.
교통의 중심지로 모직제조로도 유명한 도시이며 그로 인하여 부유한 도시였습니다.
유명한 의학교가 있었다고 전해지며, 그곳에 위치한 라오디게아 교회는 매우 크고 부유한 교회였습니다. 또한 박해(이단, 황제숭배, 유대인 등)가 없었던 교회이기도 합니다.
교회의 설립자는 정확하지는 않지만 에바브라로 추측됩니다. 성경 기록에는 바울이 골로새 지역에 직접 방문한 기록은 없는 것으로 보아, 아마도 두란노 서원까지 찾아와 수업을 들은 에바브라를 통하여 골로새 지역을 목회했던 것으로 보입니다.
그리스도 예수의 종인 너희에게서 온 에바브라가 너희에게 문안하느니라
그가 항상 너희를 위하여 애써 기도하여 너희로 하나님의 모든 뜻 가운데서
완전하고 확신 있게 서기를 구하나니 그가 너희와 라오디게아에 있는 자들과
히에라볼리에 있는 자들을 위하여 많이 수고하는 것을 내가 증언하노라 (골 4:12~13)
The Church That Received Only Rebuke (Verses 14–17)
Laodicea was located about 40 miles southeast of Philadelphia and lay near Hierapolis (5 miles away) and Colossae (10 miles away) in the Lycus Valley. It was roughly 100 miles inland from Ephesus. Laodicea was a wealthy city, known as a center of commerce, especially for its wool industry. It also housed a famous medical school.
The church in Laodicea was large and affluent, experiencing no significant persecution (e.g., from heretics, emperor worship, or Jewish opposition). While its exact founder is unknown, Epaphras is often credited with planting the church, possibly after being trained under Paul at the lecture hall of Tyrannus.
Paul refers to Epaphras in Colossians 4:12–13:“Epaphras, who is one of you and a servant of Christ Jesus, sends greetings. He is always wrestling in prayer for you, that you may stand firm in all the will of God, mature and fully assured. I vouch for him that he is working hard for you and for those at Laodicea and Hierapolis.”
지난 번에 살펴보았던 편지의 형식에 의하여 라오디게아 교회에 편지하라는 명령과 더불어 라오디게아 교회를 향한 예수님의 이미지가 3가지로 묘사됩니다(14).
먼저는 아멘이십니다.
히브리어를 직접 사용한 표현으로 진리의 하나님(사 65:16)은 아멘의 하나님입니다. 예수님이 자주 사용하신 진실로, 진실로 가 곧 “아멘”입니다. 신실하신 분, 신뢰가 가는 분이라는 의미입니다.
다음은 충성되고 참된 증인이십니다.
증인은 헬라어 말튀스로 순교자라는 의미입니다. 예수님은 이 땅에 오셔서 성부만을 증거했고, 성령은 성자만을 증거합니다. 하나님에 대한 최후의 증인이요, 최종의 계시가 바로 예수시라는 의미입니다.
마지막으로 창조의 근본이십니다.
하나님은 늘 삼위로 일하시는데, 창조 사역 역시 마찬가지입니다. 온 세계가 예수로 인하여 생겼습니다.
Following the format of earlier letters, Jesus’ message to Laodicea begins with three descriptions of Himself (v. 14):
The Amen: A direct use of Hebrew, signifying the God of truth (Isaiah 65:16). Jesus embodies faithfulness and trustworthiness.
The Faithful and True Witness: The Greek word for "witness" (martys) also means “martyr.” Jesus, through His life and sacrifice, perfectly testified to the Father.
The Beginning of God’s Creation: As the agent of creation, Jesus is central to the Father’s work of creating all things.
이어서 예수님은 라오디게아 교회를 향하여 칭찬 없이 바로 책망을 하십니다.
먼저는 차지도 덥지도 않은 신앙행위를 책망 하셨습니다.
라오디게아는 히에라볼리에서 수로를 통하여 온천수를 끌어왔습니다. 하지만 식어서 미지근한 온천수는 먹을 수 없었습니다. 사람들이 입에서 뱉아내듯 주님이 라오디게아 교회를 토하실 것을 경고하십니다.
다음은 자신들의 영적인 상태를 모르는 것을 책망하셨습니다.
라오디게아 교회는 눈에 보여지는 것은 부유했지만 그들의 영적인 실상은 처참했습니다(17).
그들은 자신이 영적으로 곤고. 가련, 가난, 눈먼 것, 벌거벗은 것을 알지 못했습니다.
사데교회는 실상은 죽어 명목 뿐인 교회라 책망을 받았다면, 라오디게아 교회는 거짓된 자기만족에 빠진 것을 책망 받은 것입니다. 자기만족은 영적인 죽음만큼 심각한 죽음에 이르는 영적인 병입니다.
Jesus immediately rebukes the church for its lukewarm faith (v. 15–16).Laodicea received hot spring water through aqueducts from Hierapolis, but by the time it arrived, the water was lukewarm and undrinkable. Just as people spit out tepid water, Jesus warns He will reject the church for its lack of spiritual fervor.
Moreover, Jesus rebukes their ignorance of their true spiritual condition (v. 17).Though outwardly rich, they were spiritually wretched, pitiful, poor, blind, and naked. Sardis was rebuked for being spiritually dead despite its reputation for life, while Laodicea was condemned for its self-satisfied complacency. Such self-delusion is as spiritually dangerous as outright spiritual death.
라오디게아 교회를 향하신 사랑의 권면 (18~22절)
하지만 예수님은 그들에게 회복의 길을 제시합니다. 불로 연단한 금을 사서 부요하게 해야 합니다.
이는 시련을 통해 단단해진 믿음을 가지라는 의미입니다. 또한 흰 옷을 사서 입어 수치를 가려야 합니다. 검은 양모의 생산지였던 라오디게아에서 대비되는 은혜의 흰 옷, 곧 예수를 입으라는 것입니다.
안약을 사서 보게 하라는 것은 당시 유명한 그 지역의 안약을 비유한 영적인 표현입니다.
영적으로 가난한 라오디게아가 어떻게 금과 흰 옷과 안약을 살 수 있을까요? 바로 주님이 대신 지불하신 십자가의 믿음으로 사라는 것입니다. 이것이 회복의 은혜입니다.
이처럼 주님의 책망은 끝없고, 절대 포기를 모르는 예수님의 사랑의 동전에 다른 면입니다.
여전히 사랑하시는 예수님은 문 밖에서 기다리시며 자발적인 충성과 사랑을 요청하시는 분입니다(20). 순종하면 다시 주님과 동거동락을 회복할 수 있습니다. 그저 문을 열고 순종하면 됩니다.
자기 만족과 자기 기만에 빠지면, 주님이 마음의 문 밖에 밀려날 수 있다는 사실이 두렵습니다.
늘 깨어 근신하며, 스스로를 점검합시다. 나를 알고, 주님을 아는 성도가 됩시다.
Christ’s Loving Counsel to Laodicea (Verses 18–22)
Despite His rebuke, Jesus offers a path to restoration:
Buy refined gold: This represents a faith purified through trials.
Wear white clothes: A stark contrast to Laodicea’s famed black wool, symbolizing the righteousness of Christ.
Apply salve to their eyes: Referring to Laodicea’s famous eye ointment, Jesus calls them to seek spiritual vision.
These gifts are not purchased with earthly wealth but are received through faith in Christ’s sacrifice. This is the grace of restoration.
Jesus’ rebuke is inseparable from His love—a love that never gives up. He patiently waits at the door, desiring voluntary devotion and intimacy (v. 20). If the church heeds His call and repents, they can enjoy renewed fellowship with Him.
Self-satisfaction and self-deception are perilous traps, capable of shutting Jesus out of our hearts. Therefore, we must remain vigilant, continually examining ourselves to truly know both ourselves and our Savior.
Let us be alert, humble, and earnest in seeking Christ.
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