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20240805 [새벽묵상] 우리 기도를 들으시는 하나님 | God Who Hears Our Prayers (왕하/2 Kings 19:14~28)



19:14 히스기야가 사자의 손에서 편지를 받아보고 여호와의 성전에 올라가서 히스기야가 그 편지를 여호와 앞에 펴 놓고

19:15 그 앞에서 히스기야가 기도하여 이르되 그룹들 위에 계신 이스라엘의 하나님 여호와여 주는 천하 만국에 홀로 하나님이시라 주께서 천지를 만드셨나이다

19:16 여호와여 귀를 기울여 들으소서 여호와여 눈을 떠서 보시옵소서 산헤립이 살아 계신 하나님을 비방하러 보낸 말을 들으시옵소서

[Hezekiah’s Prayer]

14 Hezekiah received the letter from the messengers and read it. Then he went up to the temple of the Lord and spread it out before the Lord. 15 And Hezekiah prayed to the Lord: “Lord, the God of Israel, enthroned between the cherubim, you alone are God over all the kingdoms of the earth. You have made heaven and earth. 16 Give ear, Lord, and hear; open your eyes, Lord, and see; listen to the words Sennacherib has sent to ridicule the living God.


19:17 여호와여 앗수르 여러 왕이 과연 여러 민족과 그들의 땅을 황폐하게 하고

19:18 또 그들의 신들을 불에 던졌사오니 이는 그들이 신이 아니요 사람의 손으로 만든 것 곧 나무와 돌 뿐이므로 멸하였나이다

19:19 우리 하나님 여호와여 원하건대 이제 우리를 그의 손에서 구원하옵소서 그리하시면 천하 만국이 주 여호와가 홀로 하나님이신 줄 알리이다 하니라

17 “It is true, Lord, that the Assyrian kings have laid waste these nations and their lands. 18 They have thrown their gods into the fire and destroyed them, for they were not gods but only wood and stone, fashioned by human hands. 19 Now, Lord our God, deliver us from his hand, so that all the kingdoms of the earth may know that you alone, Lord, are God.”


19:20 아모스의 아들 이사야가 히스기야에게 보내 이르되 이스라엘 하나님 여호와의 말씀이 네가 앗수르 왕 산헤립 때문에 내게 기도하는 것을 내가 들었노라 하셨나이다

19:21 여호와께서 앗수르 왕에게 대하여 이같이 말씀하시기를 처녀 딸 시온이 너를 멸시하며 너를 비웃었으며 딸 예루살렘이 너를 향하여 머리를 흔들었느니라

19:22 네가 누구를 꾸짖었으며 비방하였느냐 누구를 향하여 소리를 높였으며 눈을 높이 떴느냐 이스라엘의 거룩한 자에게 그리하였도다

19:23 네가 사자들을 통하여 주를 비방하여 이르기를 내가 많은 병거를 거느리고 여러 산꼭대기에 올라가며 레바논 깊은 곳에 이르러 높은 백향목과 아름다운 잣나무를 베고 내가 그 가장 먼 곳에 들어가며 그의 동산의 무성한 수풀에 이르리라

19:24 내가 땅을 파서 이방의 물을 마셨고 나의 발바닥으로 애굽의 모든 강들을 말렸노라 하였도다

[Isaiah Prophesies Sennacherib’s Fall]

20 Then Isaiah son of Amoz sent a message to Hezekiah: “This is what the Lord, the God of Israel, says: I have heard your prayer concerning Sennacherib king of Assyria. 21 This is the word that the Lord has spoken against him:

“‘Virgin Daughter Zion

    despises you and mocks you.

Daughter Jerusalem

    tosses her head as you flee.

22 Who is it you have ridiculed and blasphemed?

    Against whom have you raised your voice

and lifted your eyes in pride?

    Against the Holy One of Israel!

23 By your messengers

    you have ridiculed the Lord.

And you have said,

    “With my many chariots

I have ascended the heights of the mountains,

    the utmost heights of Lebanon.

I have cut down its tallest cedars,

    the choicest of its junipers.

I have reached its remotest parts,

    the finest of its forests.

24 I have dug wells in foreign lands

    and drunk the water there.

With the soles of my feet

    I have dried up all the streams of Egypt.”


19:25 네가 듣지 못하였느냐 이 일은 내가 태초부터 행하였고 옛날부터 정한 바라 이제 내가 이루어 너로 견고한 성들을 멸하여 무너진 돌무더기가 되게 함이니라

19:26 그러므로 거기에 거주하는 백성의 힘이 약하여 두려워하며 놀랐나니 그들은 들의 채소와 푸른 풀과 지붕의 잡초와 자라기 전에 시든 곡초같이 되었느니라

25 “‘Have you not heard?

    Long ago I ordained it.

In days of old I planned it;

    now I have brought it to pass,

that you have turned fortified cities

    into piles of stone.

26 Their people, drained of power,

    are dismayed and put to shame.

They are like plants in the field,

    like tender green shoots,

like grass sprouting on the roof,

    scorched before it grows up.


19:27 네 거처와 네 출입과 네가 내게 향한 분노를 내가 다 아노니

19:28 네가 내게 향한 분노와 네 교만한 말이 내 귀에 들렸도다 그러므로 내가 갈고리를 네 코에 꿰고 재갈을 네 입에 물려 너를 오던 길로 끌어 돌이키리라 하셨나이다

27 “‘But I know where you are

    and when you come and go

    and how you rage against me.

28 Because you rage against me

    and because your insolence has reached my ears,

I will put my hook in your nose

    and my bit in your mouth,

and I will make you return

    by the way you came.’


 

앗수르 왕 산헤립의 신하 랍사게는 예루살렘을 포위하고 험악한 말로 위협하고 선동하며, 하나님을 모욕했습니다. 이에 히스기야의 신하들은 그에게 랍사게의 협박을 전하였고, 히스기야 왕은 옷을 찢어 슬픔을 표현합니다(1).

그리고는 신하와 장로들을 이사야 선지자에게 보내 기도를 부탁합니다(4). 그러자 이사야 선지자는 바로 하나님의 응답을 전합니다. 요지는 랍사게가 하나님을 모욕하는 말 때문에 두려워하지 말라 입니다(6). 생명을 주관하시는 하나님이 산헤립의 생명을 거두어 가실 것이라고 예언합니다(7).

그러는 중에 랍사게는 예루살렘의 포위를 풀고 산헤립 왕을 도우러 갑니다. 왜냐하면 구스왕 디르하가가 이스라엘을 돕기 위하여 산헤립과 전쟁을 하고 있었기 때문입니다. 디르하가는 애굽의 25대 왕조 세번째 왕입니다. 구스 왕이라고 부른 이유는 그가 구스 출신이었기 때문입니다.   

이에 화가 난 산헤립은 히스기야에게 다시 협박 편지를 보냅니다(9).

그 편지의 내용 첫번째는 하나님에게 속지 말라는 것입니다.

결코 산헤립 자신에게서 하나님이 이스라엘을 구원하는 일은 없다는 것입니다(10).

그 다음은 자신이 멸망시킨 열방들처럼 예루살렘도 그렇게 될 것이라는 협박입니다(11, 12).

당시 세계 패권을 잡고 있었던 앗수르 산헤립 왕의 협박은 어마어마한 위협입니다. 히스기야 개인만의 문제가 아니라 온 백성과 국가의 존망이 달려 있는 위기입니다. 히스기야는 어떻게 해야 할까요?

 

Rabshakeh, a servant of the Assyrian King Sennacherib, surrounded Jerusalem, threatening and inciting with harsh words and insulting God. Hezekiah's servants reported Rabshakeh's threats to him, and King Hezekiah expressed his grief by tearing his clothes (1). He then sent his servants and elders to the prophet Isaiah to ask for prayer (4). In response, the prophet Isaiah conveyed God's immediate answer. The essence was not to fear because of Rabshakeh's blasphemous words against God (6). Isaiah prophesied that God, who controls life, would take Sennacherib's life (7).

Meanwhile, Rabshakeh lifted the siege of Jerusalem to assist King Sennacherib, as King Tirhakah of Cush was waging war against Sennacherib to help Israel. Tirhakah was the third king of the 25th dynasty of Egypt, and he was called the king of Cush because he was originally from Cush. In his anger, Sennacherib sent another threatening letter to Hezekiah (9). The first point of the letter was to warn Hezekiah not to be deceived by God, claiming that God would not save Israel from Sennacherib (10). The second point was a threat that Jerusalem would be destroyed just like the other nations that Sennacherib had conquered (11-12).

The threats from King Sennacherib of Assyria, who held global dominance at the time, posed a tremendous danger. It was not only a personal problem for Hezekiah but a crisis concerning the survival of the entire nation and people. What should Hezekiah do in this situation?



위기 때 드리는 기도 (14~19절)

히스기야는 사자가 전한 편지를 들고 하나님 앞에 나가 기도합니다.

우리는 이 장면에서 어마어마한 위기 가운데 우리가 무엇을 해야 하는지 정확하게 배울 수 있습니다.

먼저는 우리 삶에 드리운 문제를 그대로 들고 하나님 앞에 나가야 합니다(14).

히스기야가 받은 협박 편지를 들고 나가서 기도한 것처럼, 우리는 우리 삶에 닥친 문제를 그대로 들고 나가서 하나님께 기도해야 합니다. 우리는 종종 우리 삶에 닥친 문제를 우리 스스로 해결하려고 합니다.

그리고 해결할 수 없는 큰 문제는 하나님께 의뢰합니다. 틀렸습니다.

문제가 크든 작든 내가 해결할 수 있는 문제이건, 그렇지 않건 모두 하나님께 기도해야 합니다.

그리고 그 문제 그대로를 의뢰해야 합니다. 그렇게 할 때 하나님은 지혜를 주시고, 더 일을 잘 해결하고 처리할 수 있는 능력과 도움을 주십니다. 그리고 내 힘으로 해결할 수 없는 문제는 하나님께 나아가 기도하는 방법밖에는 없습니다. 어쨌든 우리는 기도해야 하는 것입니다.

다음은 들으시고 보시는 하나님을 신뢰하고 기도해야 합니다(16).

히스기야는 여호와여 귀를 기울여 들으시고, 눈을 떠서 봐 달고 요청합니다. 기도는 그런 것입니다.

나의 상황과 형편과 부르짖음을 들으시고 보아주시기를 요청하는 것입니다. 기도의 사람은 다윗은 다음과 같이 기도했습니다. 

 

귀를 지으신 이가 듣지 아니하시랴 눈을 만드신 이가 보지 아니하시랴 (시 94:9)

 

그의 후손인 히스기야 역시 다윗과 같은 믿음의 기도를 드리고 있습니다. 기도하는 자는 반드시 들으시고 응답하시는 하나님을 믿는 믿음으로 기도해야 합니다. 그럴 때 기도가 살아서 역사하는 것입니다.

마지막으로 히스기야는 구원을 요청합니다(10).

기도는 내가 원하는 것을 겸손하면서도, 당당하게 아뢰는 것입니다. 그런데 그것이 나를 높이고, 내가 잘되기 위한 목적이 아닌 하나님의 영광을 위한 것이어야 합니다. 히스기야는 열방 가운데 여호와만이 하나님이심을 알리기를 원하여 구원을 기도한 것입니다.

 

Prayer in Times of Crisis (Verses 14-19)

Hezekiah took the letter delivered by the messenger and went before God to pray. From this scene, we can learn precisely what to do in the face of overwhelming crises.

First, we must bring the problems overshadowing our lives directly to God (14).

Just as Hezekiah brought the threatening letter to God and prayed, we must take our problems as they are to God in prayer. Often, we try to solve our problems on our own. We tend to seek God only for significant issues that we cannot resolve. This is incorrect. We should pray to God about all problems, whether big or small, whether we can solve them or not. By doing so, God grants us wisdom and the ability to handle and resolve matters better. For problems beyond our capability, the only solution is to go before God in prayer. Regardless, we must pray.

Next, we must pray with trust in God, who hears and sees us (16).

Hezekiah requested, "O Lord, incline your ear and hear; open your eyes and see." Prayer involves asking God to listen to our situation, condition, and cries. David, a man of prayer, prayed as follows:


"He who planted the ear, does he not hear?

He who formed the eye, does he not see?" (Psalm 94:9)


Hezekiah, his descendant, also prayed with the same faith as David. Those who pray must pray with the faith that God hears and responds. When we do this, our prayers come to life and act effectively.

Finally, Hezekiah asked for salvation (10).

Prayer is about humbly and boldly expressing our desires. However, our purpose should not be self-glorification or personal gain but the glory of God. Hezekiah prayed for salvation to reveal that Jehovah alone is God among the nations.



하나님의 응답 (20~28절)

이에 하나님께서는 이사야 선지자에게 응답을 주시고, 히스기야에게 전하라고 말씀하십니다(20).

여기서 알 수 있는 하나님은 들으시고 응답하시는 하나님이라는 사실입니다.

그래서 우리는 하나님께 기도해야 하는 것입니다.

너는 내게 부르짖으라고 말씀하셨습니다. 그렇게 할 때 놀라운 비밀로 응답하신다고 하셨습니다(렘 33:3).

하나님께서는 하나님을 비웃던 앗수르 왕을 오히려 이스라엘이 비웃게 될 것이라고 말씀하십니다(21).

다음으로 하나님은 교만한 자를 물리치시는 하나님이심을 알 수 있습니다(22).

산헤립은 자신이 잘 나서 열방을 지배한다고 착각했습니다. 그래서 하나님께서는 그를 물리치십니다.

왜냐하면 하나님은 교만한 자를 물리치시고, 겸손한 자에게 은혜를 주시는 분이기 때문입니다(약 4:6).

하나님께서는 산헤립을 사용한 것이 하나님이심을 선포하십니다.

늘 역사는 반복됩니다. 하나님께서는 교만한 자를 겸손한 자를 들어 물리치십니다.

그러나 그 쓰임 받은 자가 교만해지면 또 다른 겸손한 자를 사용하여 그를 심판하십니다.

그 대상이 당신의 사랑하는 자녀인 이스라엘이라 해도 차별이 없습니다. 그래서 북이스라엘이 앗수르에게 멸망당한 것이고, 앗수르는 교만하여 져서 바벨론에 의해 멸망을 당합니다.

 

God's Response (Verses 20-28)

God responded to Isaiah the prophet, instructing him to convey His message to Hezekiah (20).

This demonstrates that God hears and answers prayers.

Thus, we must pray to God. God said, "Call to me, and I will answer you and tell you great and unsearchable things you do not know" (Jeremiah 33:3). God declared that the Assyrian king, who mocked God, would be ridiculed by Israel instead (21).

Furthermore, we see that God opposes the proud (22).

Sennacherib mistakenly believed that his success in ruling nations was due to his prowess. Therefore, God intended to humble him. God opposes the proud but gives grace to the humble (James 4:6). God proclaimed that He was the one who used Sennacherib. History always repeats itself. God uses humble individuals to oppose the proud. However, if those used become proud, He judges them by employing other humble individuals. This principle applies even to His beloved children, Israel. That is why Northern Israel fell to Assyria, and Assyria, becoming proud, fell to Babylon.



우리 삶에는 늘 어려운 일들이 닥칩니다. 그럴 때 우리는 하나님 앞에 그 문제를 들고 나와 기도해야 합니다. 그러면 하나님께서는 반드시 응답하여 주실 것입니다. 기도할 때 우리는 선하신 하나님의 응답을 믿는 믿음으로 기도해야 합니다.

하나님은 겸손한 자를 들어 사용하실 것입니다. 성경과 역사를 통해서 배웁시다.

교만한 자를 물리치시고, 겸손한 자를 세워 주시는 이가 하나님이라는 사실을 말입니다.

오늘도 기도의 자리로, 겸손의 자리로 나가야 합니다.

우리를 세워 주시고, 응답하시는 하나님 앞으로 말입니다.   


Difficulties constantly arise in our lives. In such times, we must bring our problems before God and pray. God will surely respond. When praying, we must pray with faith, believing in the good response from God.

God will use humble individuals. Let us learn from the Bible and history that God opposes the proud and establishes the humble. Today, let us approach the place of prayer and humility. Let us go before God, who establishes and answers us.

Yorumlar


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