3:13 엘리사가 이스라엘 왕에게 이르되 내가 당신과 무슨 상관이 있나이까 당신의 부친의 선지자들과 당신의 모친의 선지자들에게로 가소서 하니 이스라엘 왕이 그에게 이르되 그렇지 아니하니이다 여호와께서 이 세 왕을 불러 모아 모압의 손에 넘기려 하시나이다 하니라
13 Elisha said to the king of Israel, “Why do you want to involve me? Go to the prophets of your father and the prophets of your mother.”
“No,” the king of Israel answered, “because it was the Lord who called us three kings together to deliver us into the hands of Moab.”
3:14 엘리사가 이르되 내가 섬기는 만군의 여호와께서 살아 계심을 두고 맹세하노니 내가 만일 유다의 왕 여호사밧의 얼굴을 봄이 아니면 그 앞에서 당신을 향하지도 아니하고 보지도 아니하였으리이다
3:15 이제 내게로 거문고 탈 자를 불러오소서 하니라 거문고 타는 자가 거문고를 탈 때에 여호와의 손이 엘리사 위에 있더니
3:16 그가 이르되 여호와의 말씀이 이 골짜기에 개천을 많이 파라 하셨나이다
3:17 여호와께서 이르시기를 너희가 바람도 보지 못하고 비도 보지 못하되 이 골짜기에 물이 가득하여 너희와 너희 가축과 짐승이 마시리라 하셨나이다
3:18 이것은 여호와께서 보시기에 작은 일이라 여호와께서 모압 사람도 당신의 손에 넘기시리니
3:19 당신들이 모든 견고한 성읍과 모든 아름다운 성읍을 치고 모든 좋은 나무를 베고 모든 샘을 메우고 돌로 모든 좋은 밭을 헐리이다 하더니
14 Elisha said, “As surely as the Lord Almighty lives, whom I serve, if I did not have respect for the presence of Jehoshaphat king of Judah, I would not pay any attention to you. 15 But now bring me a harpist.”
While the harpist was playing, the hand of the Lord came on Elisha 16 and he said, “This is what the Lord says: I will fill this valley with pools of water. 17 For this is what the Lord says: You will see neither wind nor rain, yet this valley will be filled with water, and you, your cattle and your other animals will drink. 18 This is an easy thing in the eyes of the Lord; he will also deliver Moab into your hands. 19 You will overthrow every fortified city and every major town. You will cut down every good tree, stop up all the springs, and ruin every good field with stones.”
3:20 아침이 되어 소제 드릴 때에 물이 에돔 쪽에서부터 흘러와 그 땅에 가득하였더라
20 The next morning, about the time for offering the sacrifice, there it was—water flowing from the direction of Edom! And the land was filled with water.
3:21 모압의 모든 사람은 왕들이 올라와서 자기를 치려 한다 함을 듣고 갑옷 입을 만한 자로부터 그 이상이 다 모여 그 경계에 서 있더라
3:22 아침에 모압 사람이 일찍이 일어나서 해가 물에 비치므로 맞은편 물이 붉어 피와 같음을 보고
3:23 이르되 이는 피라 틀림없이 저 왕들이 싸워 서로 죽인 것이로다 모압 사람들아 이제 노략하러 가자 하고
21 Now all the Moabites had heard that the kings had come to fight against them; so every man, young and old, who could bear arms was called up and stationed on the border. 22 When they got up early in the morning, the sun was shining on the water. To the Moabites across the way, the water looked red—like blood. 23 “That’s blood!” they said. “Those kings must have fought and slaughtered each other. Now to the plunder, Moab!”
3:24 이스라엘 진에 이르니 이스라엘 사람이 일어나 모압 사람을 쳐서 그들 앞에서 도망하게 하고 그 지경에 들어가며 모압 사람을 치고
3:25 그 성읍들을 쳐서 헐고 각기 돌을 던져 모든 좋은 밭에 가득하게 하고 모든 샘을 메우고 모든 좋은 나무를 베고 길하레셋의 돌들은 남기고 물매꾼이 두루 다니며 치니라
24 But when the Moabites came to the camp of Israel, the Israelites rose up and fought them until they fled. And the Israelites invaded the land and slaughtered the Moabites. 25 They destroyed the towns, and each man threw a stone on every good field until it was covered. They stopped up all the springs and cut down every good tree. Only Kir Hareseth was left with its stones in place, but men armed with slings surrounded it and attacked it.
3:26 모압 왕이 전세가 극렬하여 당하기 어려움을 보고 칼찬 군사 칠백 명을 거느리고 돌파하여 지나서 에돔 왕에게로 가고자 하되 가지 못하고
3:27 이에 자기 왕위를 이어 왕이 될 맏아들을 데려와 성 위에서 번제를 드린지라 이스라엘에게 크게 격노함이 임하매 그들이 떠나 각기 고국으로 돌아갔더라
26 When the king of Moab saw that the battle had gone against him, he took with him seven hundred swordsmen to break through to the king of Edom, but they failed. 27 Then he took his firstborn son, who was to succeed him as king, and offered him as a sacrifice on the city wall. The fury against Israel was great; they withdrew and returned to their own land.
엘리야의 권위와 권능은 이제 갑절이 되어 엘리사에게 전가되었습니다.
엘리사는 엘리야의 겉옷을 가지고 요단 강을 가르고 마른 땅처럼 건넜습니다(2:14).
그는 여리고의 쓴 물을 단물로 고쳤습니다(2:22). 또한 엘리사를 대머리라고 놀리는 아이들에게 암곰 두 마리가 나타나서 사십 이명의 아이들을 죽이는 참사가 벌어집니다(2:24).
열왕기하 3장은 엘리야와 엘리사의 이야기에서 다시 열왕들의 이야기로 돌아옵니다.
The authority and double portion of Elijah's power have now been transferred to Elisha.
Elisha, with Elijah’s cloak, parted the Jordan River and crossed it as if on dry ground (2:14).
He also purified the bitter water at Jericho (2:22). Additionally, a calamity occurred when two female bears came out and mauled forty-two boys who had mocked Elisha for being bald (2:24).
Second Kings chapter 3 returns from the stories of Elijah and Elisha to the narratives of the kings.
축복의 사람 (13~14절)
아합은 전쟁 중에 죽지 않으려고 변장을 하고 출전했지만, 적군 한 병사가 쏜 화살에 맞아 죽었습니다 (왕상 22:34). 열왕기저자는 이것을 무심코 쏜 화살이라고 표현합니다. 아합은 하나님의 심판을 피하려 했지만, 기필코 하나님은 그를 찾아내어 무심코 쏜 병사의 화살에 맞아 죽게 하십니다.
그리고 예언대로 그의 피가 흥건한 병거를 창녀들이 목욕하는 강가에서 씻었고, 개들이 그 피를 핥아 먹었습니다. 악명 높은 오므리 왕조의 기세가 시들기 시작합니다.
아합을 이어 그의 아들 아하시야가 왕이 되지만, 즉위하고 2년만에 죽습니다.
그리고 그의 뒤를 이어 동생인 여호람이 왕이 됩니다.
사람들은 그를 유다 왕 여호사밧의 아들인 여호람(8:16)과 구분하기 위하여 요람이라고 부릅니다.
아합이 죽고 여호람이 왕이 되자 모압의 왕 메사는 조공으로 바치던 숫양10만마리의 털과 어린양 10만마리의 털을 바치지 않기로 하고 여호람을 배신합니다.
이에 여호람은 유다와 여호사밧과 에돔 왕과 연합군을 만들어 모압을 침략합니다.
그런데 문제가 생겼습니다. 물을 구할 수가 없는 것입니다.
이제 군인들과 모든 가축들이 목이 말라 죽게 생겼습니다. 여호사밧이 여호와께 물을 선지자를 찾자, 여호람의 신하 중에 엘리사를 떠올리는 사람들이 있었습니다.
이에 세 왕은 엘리사를 찾아갑니다. 엘리사는 이스라엘의 왕 여호람에게 당신의 부친과 모친의 선지자, 곧 바알과 아세라 선지자에게 가라고 냉소적으로 말합니다(13). 여호람이 겸손하게 대답하자, 엘리사는 유다 왕 여호사밧의 낯을 봐서 그들에게 여호와의 계시를 전한다고 말합니다(15).
우리 그리스도인들은 이와 같이 여호사밧과 같은 축복의 사람이어야 합니다.
성경을 보면 한 사람 때문에 많은 사람들이 하나님의 혜택을 누리는 것을 목격합니다.
대표적인 것이 기생 라합의 사건입니다. 라합 덕분에 그녀에게 속한 모든 자들이 구원을 얻습니다.
생각해 봅시다. 나 때문에 주변 사람들이 혜택을 누리나요? 아니면 피해를 보나요?
믿는 자들은 하나님의 축복의 통로가 되어야 합니다. 이것을 위해 우리는 기도할 필요가 있습니다.
Blessed is the Man (verses 13-14)
During the war, Ahab disguised himself to avoid death, but he was struck and killed by an arrow shot by a soldier (1 Kings 22:34). The author of Kings describes this as someone drew his bow at random. Ahab tried to escape God's judgment, but inevitably God found him and caused him to be killed by a random arrow shot by a soldier. As prophesied, his blood was washed off in the chariot by the prostitutes bathing by the river, and dogs licked up his blood. The powerful Omri dynasty began to decline. Ahab was succeeded by his son Ahaziah, who became king but died after reigning only two years. He was followed by his brother Jehoram. To distinguish him from Jehoram, the son of Judah's King Jehoshaphat, people called him Joram (8:16).
After Ahab's death and Jehoram becoming king, the king of Moab, Mesha, ceased paying tribute of 100,000 lambs and the wool of 100,000 rams to Jehoram, betraying him. In response, Jehoram formed an alliance with the king of Judah, Jehoshaphat, and the king of Edom to attack Moab. However, they encountered a problem: they couldn't find water. The soldiers and all the livestock were dying of thirst. When Jehoshaphat sought a prophet of the Lord, some of Jehoram's servants remembered Elisha. So the three kings went to see Elisha. Elisha sarcastically said to King Jehoram of Israel, “Why do you ask me? Go to the prophets of your father and the prophets of your mother.” But when Jehoram responded humbly, Elisha turned to God and said to them, “As the Lord of Hosts lives, I will indeed listen to Jehoshaphat’s face and call the word of the Lord.” (15). , 16, 17)
As Christians, we should be people of blessing like Jehoshaphat.
In the Bible, we witness how many people enjoy God's blessings because of one person.
The classic example is the case of Rahab the prostitute. Because of Rahab, all those belonging to her received salvation.
Let's think about it. Are people around me benefiting because of me? Or are they suffering because of me?
Believers should become channels of God's blessings. For this, we need to pray."
하나님이 세우신 하나님의 사람 (15~27절)
엘리사는 거문고 타는 자(악사, 수금을 뜯는 사람, 하프연주가 등)를 불러올 것을 요청합니다.
거문고를 타자 여호와의 손이 엘리사 위에 임합니다(15). 학자들은 이것에 대해서 두 가지를 말합니다.
첫째로 현악기를 타면서 신탁을 받는 것은 당시에 일반적인 방법이었다는 것입니다.
두번째로 거문고 소리를 들으면서 선지자는 흥분한 마음을 가라앉혔다는 것입니다.
저는 개인적으로 이것이 찬양의 능력이라고 생각합니다. 찬양은 하나님의 임재하시는 안방입니다.
여호와의 손이 엘리사 위에 임했다는 것은 주의 능력과 영이 임재 하셨다는 의미입니다.
찬양할 때 이런 역사들이 일어납니다. 기도조차 나오지 않는 밤에는 찬양을 해야 합니다. 그때 여호와의 의로운 오른손이 우리를 감싸고, 우리를 구원하십니다. 찬양의 능력을 경험하기를 원합니다.
엘리사는 여호와의 신탁을 전합니다. 먼저는 골짜기에 개천을 파라고 하십니다. 왜냐하면 바람도 없고 비도 없지만 골짜기에 물이 가득하게 될 것이기 때문입니다(16, 17). 그리고 실제로 엘리사의 예언대로 다음날 아침 소제 드릴 때에 물이 에돔 쪽에서부터 흘러와 가득 차게 됩니다(20).
다음은 여호와께서 모압 사람들을 세 왕의 손에 널길 것입니다(18).
The Man of God Appointed by God (verses 15-27)
Elisha calls for a musician playing a stringed instrument (a harpist, lyre player, or harpist) to come and play. As the musician played the stringed instrument, the Lord’s hand came upon Elisha (15). Scholars mention two things about this:
First, receiving inspiration while playing stringed instruments was a common practice at that time.
Second, the sound of the stringed instrument helped to calm the prophet's excited mind.
Personally, I think this is the power of praise. Praise is an intimate act of intercession by God.
That the hand of the Lord came upon Elisha means that the Lord's ability and spirit interceded.
Such events happen when we praise. When we can't even pray at night, we have to praise. At that time, the righteous right hand of the Lord wraps around us and saves us. I want to experience the power of praise.
Elisha proclaims the word of the Lord. First, he tells them to dig ditches in the valley, because even though there is no wind or rain, the valley will be filled with water (16, 17). And indeed, as Elisha prophesied, the next morning when the offering was made, water came flowing from the direction of Edom and filled up.
Next, the Lord will deliver the Moabites into the hands of the three kings (18).
그런데 이 예언이 이루어지는 과정이 재미있습니다. 모압은 이스라엘과 대적하기 위해 철저하게 준비했습니다. 그런데 아침 해가 물에 비친 것이 마치 핏물처럼 보였습니다.
그들은 연합군 안에 자중지란이 일어나 서로를 죽였다고 판단하고, 들뜬 마음으로 노략질을 하러 갑니다(23). 하지만 그것은 그들의 착각이었습니다. 결국 모압은 이스라엘 연합군에게 맥도 추지 못하고 패하여 도망합니다. 그들의 성읍들은 철저하게 농락당합니다.
자신들이 이길 수 없는 상황을 보고는 모압 왕은 700명의 병사들을 데리고 가장 약한 에돔 왕에게로 돌진하지만 그것 마저도 막힙니다. 그러자 모압 왕은 최후의 수단으로 이스라엘 사람들이 볼 수 있는 높은 성벽 위에서 자신의 아들을 자신들의 신인 그모스에게 인신제물로 드립니다.
그러자 이스라엘에게 크게 격노함이 임하고, 각기 떠나 고국으로 돌아가면서 전쟁을 마칩니다(27).
그런데 이 부분의 해석이 어렵습니다. 이스라엘에게 임한 격노함의 정체가 무엇일까요?
여러 해석이 있습니다. 여호와께서 격노한 것이다, 그모스가 격노한 것이다, 모압 병사들이 인신 제사를 보고 힘을 내서 공격하여 이스라엘이 물러갔다 등등
하지만 어느 것 하나 제대로 설명되지 않습니다. 가장 합리적인 설명을 하자면, 이스라엘 연합군은 모압 왕이 자신의 안위를 위하여 자신의 장남을 희생 제물로 제사하는 장면을 직접 보고서는 아예 전투할 맛이 떨어졌다는 것입니다.
질린 것입니다. 저것은 인간도 아니다 라는 생각이 들어, 어차피 전쟁은 이겼기에 모압 왕을 죽이는 것은 포기하고 돌아간 것입니다. 이것이 가장 합리적인 해석이라고 생각합니다.
But the process of this prophecy coming true is interesting. Moab prepared thoroughly to oppose Israel. However, when the morning sun reflected on the water, it appeared like blood.
They believed that a fatal attack occurred among the allied forces and decided to plunder with high spirits (23). But it was their misconception. In the end, Moab was unable to resist the alliance of Israel and fled, leaving their cities thoroughly ravaged.
Seeing that they could not win, the king of Moab took 700 soldiers and rushed to attack the weakest king of Edom. But even that was blocked. Then, as a last resort, the king of Moab sacrificed his own son on the high city wall where Israelites could see it, as an offering to his god Chemosh.
This greatly angered Israel, and they each returned to their homelands, ending the war (27).
But this part is difficult to interpret. What exactly is the anger that came upon Israel?
There are several interpretations. It was the anger of the Lord, the anger of Chemosh, or the Moabite soldiers, who, seeing the human sacrifice, were encouraged and attacked Israel and so on.
But none of these explanations are quite satisfactory. The most reasonable explanation is that the Israelite coalition saw the scene where the king of Moab sacrificed his firstborn son as a sacrifice for his security, and it completely lost the taste for battle.
It was fed up. I think that was the thought that it was not even a human being, so I gave up killing the king of Moab after winning the war. This is the most reasonable explanation.
오늘 본문은 엘리야의 후계자인 엘리사의 말이 땅에 떨어지지 않고 그대로 이루어지는 것을 보게 됩니다. 이것이 엘리사가 하나님이 세운 하나님의 사람이라는 증거입니다.
우리는 여호사밧처럼 축복의 사람이 되어야 합니다.
또한 세상을 향해 하나님의 신탁, 곧 복음을 외치는 하나님의 사람, 선지자가 되어야 합니다.
복음을 외치는 축복의 사람, 하나님의 사람! 이것이 우리의 정체성입니다.
Today's passage shows us that the words of Elisha, the successor of Elijah, did not fall to the ground and were fulfilled as they were. This is evidence that Elisha is the man of God appointed by God.
We should be people of blessing like Jehoshaphat.
Also, we should be the people of God who proclaim the trust of God, that is, the gospel, toward the world, prophets.
The blessing of the Gospel, the person of God! This is our identity."
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