2:1 내 아들아 네가 만일 나의 말을 받으며 나의 계명을 네게 간직하며
1 My son, if you accept my words
and store up my commands within you,
2:2 네 귀를 지혜에 기울이며 네 마음을 명철에 두며
2 turning your ear to wisdom
and applying your heart to understanding—
2:3 지식을 불러 구하며 명철을 얻으려고 소리를 높이며
3 indeed, if you call out for insight
and cry aloud for understanding,
2:4 은을 구하는 것 같이 그것을 구하며 감추어진 보배를 찾는 것 같이 그것을 찾으면
4 and if you look for it as for silver
and search for it as for hidden treasure,
2:5 여호와 경외하기를 깨달으며 하나님을 알게 되리니
5 then you will understand the fear of the Lord
and find the knowledge of God.
2:6 대저 여호와는 지혜를 주시며 지식과 명철을 그 입에서 내심이며
6 For the Lord gives wisdom;
from his mouth come knowledge and understanding.
2:7 그는 정직한 자를 위하여 완전한 지혜를 예비하시며 행실이 온전한 자에게 방패가 되시나니
7 He holds success in store for the upright,
he is a shield to those whose walk is blameless,
2:8 대저 그는 정의의 길을 보호하며 그의 성도들의 길을 보전하려 하심이니라
8 for he guards the course of the just
and protects the way of his faithful ones.
2:9 그런즉 네가 공의와 정의와 정직 곧 모든 선한 길을 깨달을 것이라
9 Then you will understand what is right and just
and fair—every good path.
2:10 곧 지혜가 네 마음에 들어가며 지식이 네 영혼을 즐겁게 할 것이요
10 For wisdom will enter your heart,
and knowledge will be pleasant to your soul.
2:11 근신이 너를 지키며 명철이 너를 보호하여
11 Discretion will protect you,
and understanding will guard you.
2:12 악한 자의 길과 패역을 말하는 자에게서 건져내리라
12 Wisdom will save you from the ways of wicked men,
from men whose words are perverse,
2:13 이 무리는 정직한 길을 떠나 어두운 길로 행하며
13 who have left the straight paths
to walk in dark ways,
2:14 행악하기를 기뻐하며 악인의 패역을 즐거워하나니
14 who delight in doing wrong
and rejoice in the perverseness of evil,
2:15 그 길은 구부러지고 그 행위는 패역하니라
15 whose paths are crooked
and who are devious in their ways.
2:16 지혜가 또 너를 음녀에게서, 말로 호리는 이방 계집에게서 구원하리니
16 Wisdom will save you also from the adulterous woman,
from the wayward woman with her seductive words,
2:17 그는 젊은 시절의 짝을 버리며 그의 하나님의 언약을 잊어버린 자라
17 who has left the partner of her youth
and ignored the covenant she made before God.
2:18 그의 집은 사망으로, 그의 길은 스올로 기울어졌나니
18 Surely her house leads down to death
and her paths to the spirits of the dead.
2:19 누구든지 그에게로 가는 자는 돌아오지 못하며 또 생명 길을 얻지 못하느니라
19 None who go to her return
or attain the paths of life.
2:20 지혜가 너를 선한 자의 길로 행하게 하며 또 의인의 길을 지키게 하리니
20 Thus you will walk in the ways of the good
and keep to the paths of the righteous.
2:21 대저 정직한 자는 땅에 거하며 완전한 자는 땅에 남아 있으리라
21 For the upright will live in the land,
and the blameless will remain in it;
2:22 그러나 악인은 땅에서 끊어지겠고 간사한 자는 땅에서 뽑히리라
22 but the wicked will be cut off from the land,
and the unfaithful will be torn from it.
잠언은 31장으로 구성되어서 평소에 매일 한 장씩 읽으면 한 달이면 잠언 전체를 일독 할 수 있습니다.
잠언은 그런 점에서 성도들이 쉽게 접하고 읽을 수 있는 성경입니다.
그런데 설교하는 사람의 입장에서 잠언은 결코 만만하지 않습니다.
너무 일상적인 용어로 짤막짤막하게 설명된 구절들은 그래서 오히려 해석하기가 더 어렵습니다.
생전에 목사들의 목사라는 별명을 가졌던 메시지 성경의 저자인 유진 피터슨 목사는 잠언에 대해서 별로 중요하게 보지 않았었다고 고백하면서 그 이유에 대해서 다음과 같이 말했습니다.
Proverbs is composed of 31 chapters, and if one reads a chapter a day, they can read the entire book in a month. Proverbs is a Bible that is easily accessible and readable for believers in that sense. However, from the perspective of a preacher, Proverbs is by no means straightforward. Verses that are described in everyday terms can be even more challenging to interpret. Eugene Peterson, the author of The Message Bible, who was nicknamed "the pastor's pastor" during his lifetime, confessed that he didn't consider Proverbs to be very important and explained why:
첫째 저는 잠언이 성경의 다른 책들과는 달리 신학적이기보다는 세속적이라고 생각했습니다.
둘째 인격적이고 생동감 있는 성경의 지배적 어조와는 달리 잠언은 비인격적 지성주의를 보여주기 때문입니다. 잠언에는 신앙에 대한 말이 거의 없습니다. 이름도 이야기도 없습니다.
잠언에 대한 제 느낌은 이렇게 요약할 수 있을 것 같습니다.
잠언에는 하나님도 인간도 충분히 등장하지 않는다고, 이름도 이야기도 없다고 말입니다.
하지만 유진 피터슨 목사님은 잠언에서 성과 속의 구분이 없이, 자연과 일상적인 삶 가운데에도 놀라운 하나님의 역사하심이 있음을 발견했다고 고백합니다. 우리가 흔히 세속적인 삶이라고 부르는 것에도 은혜가 베어 있다는 사실을 발견한 것입니다. 잠언은 우리 삶의 현장에서 부르는 노래인 것입니다.
First, I thought that Proverbs was more secular than theological compared to other books in the Bible.
Second, unlike the personal and lively tone dominant in the Bible, Proverbs demonstrates a non-personal intellectualism. There is almost no talk of faith in Proverbs. There are no names or stories either.
My feeling about Proverbs can be summarized like this: In Proverbs, God and humans do not appear sufficiently; there are neither names nor stories.
However, Pastor Eugene Peterson later confessed that he discovered that in Proverbs, even in what we commonly call secular life, there is grace. He discovered that even in what we commonly call secular life, there is grace. Proverbs is a song sung in the field of our lives.
힘써 여호와를 알게 되면 (1~12절)
저자는 나의 말, 계명, 또는 지혜라고 표현되는 여호와 하나님 또는 그분의 말씀을 대하는 우리들의 태도에 대해서 말합니다.
1~2절은 하나님의 말씀을 대하는 수동적인 태도를 열거합니다.
주시는 말씀을 받아야 합니다. 그리고 그의 계명을 간직해야 합니다.
이는 잘 박힌 못과 같이(전 12:11) 주신 말씀을 마음에 새기는 것(신 6:6)을 의미합니다.
뿐만 아니라 귀를 지혜에 기울이고, 마음을 명철에 두어야 합니다(2).
귀를 기울이는 것은 촉각을 곤두세워서 하나님의 말씀에 주의를 기울이는 것이고, 올바른 분별력을 가지고 판단하는 것이 명철입니다.
3~4절은 하나님의 말씀을 대하는 적극적인 태도를 말하고 있습니다.
지식과 명철을 얻기 위해 소리를 높이 질러 그것들을 구하라고 권면합니다(3).
또한 값진 은을 구하듯이 말씀/지혜를 구하고, 감추어진 보배를 찾듯이 그것들을 찾아야 합니다(4).
한마디로 울부짖으며 주님을 찾고, 구하고, 마치 비싼 보물을 찾듯이 하나님을 찾으라는 권면입니다.
Seeking Wisdom Diligently (Verses 1-12)
The author speaks about our attitude towards the Word of God, whether it is referred to as the Lord God or His Word, commandments, or wisdom. Verses 1-2 list a passive attitude towards receiving God's Word. We must receive His words. We must treasure His commandments. This means engraving His given words in our hearts like a well-driven nail (Ecclesiastes 12:11) or keeping them in our hearts (Deuteronomy 6:6). Furthermore, we must incline our ear to wisdom and apply our heart to understanding (2). Inclining the ear means giving close attention to God's Word and applying discernment to make judgments wisely.
Verses 3-4 encourage an active attitude towards God's Word. It advises us to cry out for knowledge and lift up our voice for understanding (3). We should seek wisdom and understanding as if we are searching for silver and hidden treasures (4). In short, we should passionately seek God, call out to Him, and search for Him like finding precious treasures.
다윗은 솔로몬 즉위식에서 그에게 네가 만일 그를 찾으면 만날 것이요(대상 28:9)라고 축복했습니다.
또한 예수님은 찾으라 그리하면 찾아낼 것이요(마 7:7) 말씀하셨습니다.
이렇게 열정적으로 말씀을 받고 구한 결과는 여호와 경외하기를 깨닫고, 하나님을 알게 되는 것입니다(5). 곧 적극적으로 하나님을 구하는 자는 하나님을 아는 지식을 소유하게 된다는 것입니다.
6~12절은 열정적으로 하나님을 구하여 알게 된 자가 누릴 축복을 알려줍니다.
열거된 내용들은 하나같이 귀한 하나님의 축복들입니다.
간략하게 요약하자면 먼저는 하나님을 알게 된 자는 지혜/지식/명철을 갖게 됩니다(6).
다음은 하나님께서 그의 방패(7)가 되셔서 그를 보호하시고 그의 길을 보전하십니다(8, 11).
또한 그는 공의, 정의, 정직 곧 모든 선한 길을 깨닫게 됩니다(9).
마지막으로 그의 영혼이 지혜로 말미암아 즐거우며(10), 그는 모든 악에서 구원을 얻게 됩니다(12).
이 모든 축복이 우리 공동체와 성도들의 가정에 충만하게 넘쳐 나기를 소원합니다.
David blessed Solomon at his coronation, saying, "If you seek Him, He will be found by you" (1 Chronicles 28:9). Similarly, Jesus said, "Seek, and you will find" (Matthew 7:7). When we passionately seek His Word and knowledge, the result is that we gain the knowledge of the fear of the Lord (5). Those who actively seek God possess the knowledge of the fear of the Lord.
Verses 6-12 describe the blessings that the one who diligently seeks God will receive. Each of the blessings listed is precious and is from God. In summary, those who seek diligently will gain wisdom, knowledge, and understanding (6). They will be shielded by God (7), and He will preserve their paths (8, 11). They will discern righteousness, justice, and equity (9). Lastly, they will find joy in wisdom (10) and be saved from all evil (12). May all these blessings overflow into our communities and the homes of believers.
악인의 길과 의인의 길 (13~19절)
13~15절은 악인의 길이 어떠함과 그 결국을 알려 줍니다.
이 무리(13a)는 악한 자들을 가리킵니다. 그들의 길은 정직을 떠난 어둠의 길입니다(13).
행악과 패역을 즐기는 자들의 길(14)은 구부러질 것입니다(15). 그 길은 구부러진다는 것의 의미는 악한 자들이 걷는 길이 왜곡된 길이라는 의미입니다. 잘못된 길로는 결코 목적지에 도달할 수 없습니다.
16~19절은 음녀와 이방 계집의 길이 어떠함과 그 결국을 알려줍니다.
음녀와 이방 계집은 악한 자들의 여성 버전입니다. 지혜만이 그들에게서 우리를 구원할 수 있습니다(16).
그는 젊은 시절의 짝을 버리며 그의 하나님의 언약을 잊어버린 자라(17)는 의미를 볼 때, 음녀와 이방 계집은 이스라엘에 시집오거나, 편입된 이방 여인을 말하는 것입니다. 그들은 이스라엘과 결혼했던 처음과 달리 자신들이 섬기던 우상 숭배를 하면서, 남편을 버리고 하나님의 언약마저 잊어버린 자입니다.
그 결과 음녀, 이방 계집이 머무는 집은 사망과 스올로 기울어져(18) 그녀에게 가는 자 역시 영영 돌아오지 못하고, 생명 길을 잃게 됩니다(19). 하나님을 알지 못하거나 하나님을 배신한 음녀에게 가는 것과 또는 그 음녀와 함께 사는 것이 곧 죽음이고 지옥인 것입니다.
The Paths of the Wicked and the Righteous (Verses 13-19)
Verses 13-15 reveal the nature and consequences of the path of the wicked. This "wicked" group (13a) refers to evil individuals. Their path is described as departing from the way of the upright into darkness (13). The way of the wicked is characterized by doing evil and rejoicing in perversity (14). Their path will lead to destruction (15), signifying that the path of evil individuals is a distorted path. One cannot reach their destination on the wrong path.
Verses 16-19 describe the nature and consequences of the way of the seductress and the foreign woman. The seductress and the foreign woman are female counterparts of evil men. Wisdom alone can save them from such women (16). She is described as having forsaken the companion of her youth and forgotten the covenant of her God (17). In context, the seductress and the foreign woman refer to Israelite women who, unlike their first marriage, turned to idolatry while in marriage with Israel, forgetting even the covenant of God. Consequently, the house where the seductress dwells inclines to death, and those who go to her do not return nor do they regain the paths of life (19). To go to an idolatrous and unfaithful woman is synonymous with death and hell.
결론 (20~22절)
저자는 마지막에 다시 한번 선한 자와 악인의 길을 대조합니다.
선한 자의 길은 곧 의인의 길입니다(20). 그리고 정직한 자는 땅에 거하며, 완전한 자는 땅에 남을 것입니다(21). 예수님 역시 온유한 자가 땅을 기업으로 받을 것이라(마 5:5)고 말씀하셨습니다.
결국 선한 자, 의인, 정직한 자, 완전한 자와 온유한 자는 같은 사람입니다.
반면에 악인은 땅에서 끊어지고, 간사한 자는 땅에서 뽑힐 것입니다(22).
끊어지다에 해당하는 히브리어가 카라트인데, 이것은 나무를 베다, 자르다는 의미입니다.
열매 없는 나무와 이미 그 나무 뿌리 앞에 놓인 도끼(마 3:10)의 비유말씀이 생각납니다.
땅에서 뽑히고, 베어져 타는 불에 던져지는 것이 악인들의 운명입니다.
그리고 그 운명을 가르는 것은 단 하나 지혜(말씀, 진리, 여호와, 예수님)의 유무입니다. 지혜가 너를…
Conclusion (Verses 20-22)
In the end, the author once again contrasts the path of the righteous and the wicked. The path of the good is the path of the righteous (20), and the upright will dwell in the land, while the perfect will remain in it (21). Jesus also said, "Blessed are the meek, for they shall inherit the earth" (Matthew 5:5). Ultimately, the good, the righteous, the upright, the perfect, and the meek are the same people.
On the other hand, the wicked will be cut off from the land, and the treacherous will be uprooted from it (22). The Hebrew word for "cut off" here is "karat," which means to cut down or cut off. It conveys the idea that the path of evil individuals is a distorted path that cannot reach its destination. Those who are cut off and uprooted will be thrown into the fire of judgment. It reminds us of the metaphorical language of trees without fruit and the axe already laid at the root (Matthew 3:10). Going to an unfaithful or idolatrous woman is synonymous with death and hell.
Ultimately, the one thing that determines this fate is the presence or absence of wisdom (the Word, truth, the Lord, Jesus). "Wisdom will save you..."
Comentarios