이스라엘 자손이 시내 산에 이르다
1 이스라엘 자손이 애굽 땅을 떠난 지 삼 개월이 되던 날 그들이 시내 광야에 이르니라
2 그들이 르비딤을 떠나 시내 광야에 이르러 그 광야에 장막을 치되 이스라엘이 거기 산 앞에 장막을 치니라
3 모세가 하나님 앞에 올라가니 여호와께서 산에서 그를 불러 말씀하시되 너는 이같이 야곱의 집에 말하고 이스라엘 자손들에게 말하라
4 내가 애굽 사람에게 어떻게 행하였음과 내가 어떻게 독수리 날개로 너희를 업어 내게로 인도하였음을 너희가 보았느니라
5 세계가 다 내게 속하였나니 너희가 내 말을 잘 듣고 내 언약을 지키면 너희는 모든 민족 중에서 내 소유가 되겠고
6 너희가 내게 대하여 제사장 나라가 되며 거룩한 백성이 되리라 너는 이 말을 이스라엘 자손에게 전할지니라
7 모세가 내려와서 백성의 장로들을 불러 여호와께서 자기에게 명령하신 그 모든 말씀을 그들 앞에 진술하니
8 백성이 일제히 응답하여 이르되 여호와께서 명령하신 대로 우리가 다 행하리이다 모세가 백성의 말을 여호와께 전하매
9 여호와께서 모세에게 이르시되 내가 빽빽한 구름 가운데서 네게 임함은 내가 너와 말하는 것을 백성들이 듣게 하며 또한 너를 영영히 믿게 하려 함이니라 모세가 백성의 말을 여호와께 아뢰었으므로
10 여호와께서 모세에게 이르시되 너는 백성에게로 가서 오늘과 내일 그들을 성결하게 하며 그들에게 옷을 빨게 하고
11 준비하게 하여 셋째 날을 기다리게 하라 이는 셋째 날에 나 여호와가 온 백성의 목전에서 시내 산에 강림할 것임이니
12 너는 백성을 위하여 주위에 경계를 정하고 이르기를 너희는 삼가 산에 오르거나 그 경계를 침범하지 말지니 산을 침범하는 자는 반드시 죽임을 당할 것이라
13 그런 자에게는 손을 대지 말고 돌로 쳐죽이거나 화살로 쏘아 죽여야 하리니 짐승이나 사람을 막론하고 살아남지 못하리라 하고 나팔을 길게 불거든 산 앞에 이를 것이니라 하라
14 모세가 산에서 내려와 백성에게 이르러 백성을 성결하게 하니 그들이 자기 옷을 빨더라
15 모세가 백성에게 이르되 준비하여 셋째 날을 기다리고 여인을 가까이 하지 말라 하니라
처음 예수님 믿고 은혜를 받으면 주일에 매우 기다려지고, 성도들 만나는 것이 그렇게 즐겁고 좋습니다.
물론 시간이 흐르고 교회와 성도들이 익숙해지면 처음 그 느낌은 많이 줄어드는 것은 일반적이지만, 그래도 아! 벌써 주일이야?! 휴~ 하는 상태까지 가도록 방치해서는 안됩니다.
요즘처럼 코로나로 교회에 나오지 못하는 상황을 너무 즐기는 것도 그리 좋은 반응은 아닙니다. 당연히 안타까워하고, 교회 오고 싶어해야 하는 것이 정상입니다.
어렸을 때 교회를 처음 다니기 시작하면서 부모님으로부터 많은 것을 배웠습니다. 헌금 준비, 옷 준비, 목욕하고… 물론 신앙이 성장한 후에는 율법적인 것보다는 중심이 더 중요함을 알게 되었습니다.
그러나 우리의 중심이 과연 어떻게 밖으로 드러나는지에 대해서 생각해볼 문제입니다.
하나님을 만나는 것이 너무 가벼워졌고, 너무 쉬워졌습니다. 형식은 가벼운 것이 좋습니다.
그런데 본질까지 가벼워지는 것은 큰 실수를 하는 것입니다. 하나님을 만나려면 무엇을 준비해야 할까? 형식에 치우치지 않고 잡아야 할 본질은 무엇일까?
은혜와 반응
출애굽기 19장에서부터 24장은 성막을 건축하기 전에 십계명을 받고 하나님과 언약을 맺는 시내산 언약의 장면입니다. 앞으로 이스라엘은 이 곳에서 일년을 보낼 것입니다.
하나님은 모세에게 이스라엘 자손에게 전할 말씀을 주십니다.
4절 : 애굽에 행한 이적, 독수리 날개로 너희를 업어 인도함
5절 : 세계가 다 하나님께 속함, 내 말을 잘 듣고 내 언약을 지키면 내 소유가 될 것임
6절 : 너희가 제사장 나라가 되고, 거룩한 백성이 되리라
이것은 일종의 쌍방계약인데, 이미 당시 고대근동에 흔했던 계약체결 방식입니다.
살펴보면 크게 동등계약, 종주-종속계약입니다. 시내산 언약 같은 경우에는 종주가 구체적인 내용을 제시하고, 종속자가 그것을 따르는 형식의 계약입니다. 그러나 고대근동의 종주종속계약과 차이점이
A. 대상이 민족 전체라는 점
B. 계약이 내러티브(이야기) 형식
C. 일반적으로 외적인 것에 관한 계약인데, 시내산 언약은 내면적인 삶을 조정하려는 점이 독특
D. 하나님의 자비와 사랑을 바탕으로 하는 계약이라는 사실입니다.
지금 이스라엘과 하나님은 계약을 체결하기 위해 만남을 눈 앞에 두고 있는데, 이 모든 만남의 시작은 하나님의 은혜가 없이는 불가능한 것입니다. 애굽에서부터 독수리 날개로 업듯 그들을 구원한 것부터 그들이 말씀에 순종만하면 주시는 특권(소유됨, 제사장 나라 됨), 이 모든 것은 은혜 중에 은혜입니다.
엄청난 특혜를 누리는 것, 결코 이 계약을 마다할 이유가 없습니다.
이처럼 하나님과의 만남은 모든 것이 하나님의 은혜에서 출발합니다. 하지만 그것만으로 되는 것이 아닙니다. 하나님의 은혜에 대한 인간의 합당한 반응이 반드시 있어야 합니다.
모세가 이스라엘에게 하나님의 말씀(7)을 그대로 전합니다. 그러자 백성이 일제히 응답하여 이르되(8)
그렇습니다. 하나님의 은혜의 부르심에 반드시 인간의 반응으로서 응답이 있을 때, 그 만남이 성사됩니다.
그들은 여호와께서 명령하신 대로 우리가 다 행하리이다(8b)라고 답변합니다. 아무리 하나님께서 은혜를 베푸셔도, 인간이 은혜에 대한 반응으로서 응답인 행함이 없다면 아무것도 이루어지지 않습니다.
하나님이 은혜를 주실 땐 그것에 걸맞는 반응이 있어야 하는 것입니다. 그렇다면 이스라엘은 하나님을 만나기 위해 어떤 구체적인 행위가 있어야 할까요? 모세가 백성들의 각오를 하나님께 전하자, 하나님께서 구체적으로 지시 하십니다.
9절 : 구름 가운데 임재, 모세와 말하는 것을 백성들이 듣고 모세를 영영히 믿도록 할 것임
10절 : 오늘과 내일 성결하게 하여 옷을 빨고 셋째 날을 기다리라
12절 : 산 주위에 경계를 정하고 산을 침범하는 자는 반드시 죽임을 당할 것 임이라
15절 : 셋째 날까지 여인을 가까이 하지 말라
이처럼 인간이 하나님의 주시는 은혜에 대한 반응으로서 행함은 매우 중요한 것입니다. 기독교는 항상 은혜냐 행함이냐의 갈등이 있는 듯 합니다. 그러나 본질적으로 은혜와 행함은 하나입니다. 내 삶에 행함이 없이는 은혜는 나에게 아무런 의미가 없습니다. 또한 은혜 없는 행함은 그저 공허할 뿐입니다. 그래서 마틴 루터는 불신자의 선행은 화려한 악덕이라고 말했습니다.
오늘 본문에서 보는 바와 같이 우리가 거룩하게 살아야 하는 이유는 구원 받기 위함이 아닙니다.
이미 출애굽(죄에서 거룩으로, 죽음에서 생명으로, 사탄에게서 하나님께로, 어둠에서 빛의 자녀)하였기에 거룩하게 살아야 하는 것입니다. 이미 하나님 소유 되었고, 제사장 나라 되어 거룩한 백성이 된 것입니다.
말씀에 계속 순종만 하면 그 거룩한 신분이 유지되는 것입니다. 이 행함이 곧 믿음입니다.
은혜 중 은혜 중재자, 모세
은혜와 행함이 있어야 하나님을 만날 수 있습니다. 하지만 가장 중요한 요소가 빠졌습니다. 오늘 본문에서 제일 바쁜 사람이 한 명 있습니다. 중재자 모세입니다. 그는 오늘 본문에선 2회(3-7절, 8-14절), 내일 본문에서 1회(20-25절), 총 3회 시내산을 등반합니다. 2,300m(7,546ft) 산을 80세 노인이 3번이나 오르내리는 것은 결코 만만한 일이 아닙니다. 아니 너무 힘든 일입니다. 모세는 왜, 이렇게 오르락 내리락 하고 있습니까? 그것은 하나님의 말씀을 인간에게 전하기 위함이고, 인간의 답변을 하나님께 아뢰기 위함입니다. 이것은 마치 계약을 성사시키는 중개인과 같은 역할입니다. 사실 거룩하신 하나님과 인간은 도저히 만날 수 없습니다. 그런데 하나님은 모세를 그 중개자로 세우시는 은혜를 베푸시고, 그를 통하여 인간을 만나십니다. 이것이 바로 은혜 중에 은혜입니다. 하나님의 입장과 인간의 입장을 모두 이해하고, 연결해줄 존재가 모세입니다. 모세를 보니 누가 오버랩 됩니까? 예수십니다! 또한 너를 영영히 믿게 하려 함이라(9)라는 말씀은 이러한 생각을 더욱 명확하게 합니다. 모세를 통하여 드러난 예수 그리스도에 대한 말씀입니다.
원래 우리 인간과 하나님은 에덴에서 계약이 틀어지면서 도저히 만날 수 없는 관계가 되었습니다.
하나님과 인간의 그 영원한 갭을 예수께서 십자가에 오르고 내려서 중재하신 것입니다.
이것이 기독론의 핵심입니다. 예수 안에서 하나님과 인간이 완전한 조화를 이룬 것입니다.
그러므로 예수 안에서만 하나님을 만날 수 있고, 예수 안에만 구원이 있습니다. 우리의 가장 소중한 것이 있다면 그것은 예수십니다. 우리가 받은 가장 큰 은혜 역시 예수십니다. 하나님을 만날 수 있는 유일한 길은 오직 예수십니다.
At Mount Sinai
19 On the first day of the third month after the Israelites left Egypt—on that very day—they came to the Desert of Sinai. 2 After they set out from Rephidim, they entered the Desert of Sinai, and Israel camped there in the desert in front of the mountain.
3 Then Moses went up to God, and the Lord called to him from the mountain and said, “This is what you are to say to the descendants of Jacob and what you are to tell the people of Israel: 4 ‘You yourselves have seen what I did to Egypt, and how I carried you on eagles’ wings and brought you to myself. 5 Now if you obey me fully and keep my covenant, then out of all nations you will be my treasured possession. Although the whole earth is mine, 6 you will be for me a kingdom of priests and a holy nation.’ These are the words you are to speak to the Israelites.”
7 So Moses went back and summoned the elders of the people and set before them all the words the Lord had commanded him to speak. 8 The people all responded together, “We will do everything the Lord has said.” So Moses brought their answer back to the Lord.
9 The Lord said to Moses, “I am going to come to you in a dense cloud, so that the people will hear me speaking with you and will always put their trust in you.” Then Moses told the Lord what the people had said.
10 And the Lord said to Moses, “Go to the people and consecrate them today and tomorrow. Have them wash their clothes 11 and be ready by the third day, because on that day the Lord will come down on Mount Sinai in the sight of all the people. 12 Put limits for the people around the mountain and tell them, ‘Be careful that you do not approach the mountain or touch the foot of it. Whoever touches the mountain is to be put to death. 13 They are to be stoned or shot with arrows; not a hand is to be laid on them. No person or animal shall be permitted to live.’ Only when the ram’s horn sounds a long blast may they approach the mountain.”
14 After Moses had gone down the mountain to the people, he consecrated them, and they washed their clothes. 15 Then he said to the people, “Prepare yourselves for the third day. Abstain from sexual relations.”
When we first accept Jesus and receive grace, we look forward to every Sunday, and it is so joyful and good to meet with all the congregation members.
Apparently, as time goes by, and as we get used to the church and meeting brothers and sisters, it is common for that feeling to gradually diminish. However, we should not let ourselves reach a state where we say, “wait! is it Sunday already?! sigh...”
It is not a very good attitude either to “enjoy too much" of a situation where we cannot come to church due to Covid-19 these days.
Of course, it is normal to feel sorry and want to come to church in situations like this.
When I was young, I learned a lot from my parents when I first started attending church. Preparing for offering, deciding what clothes to wear, take showers...but after my faith matured, I found that the center (heart) is more important than the Laws.
However, we must also take into consideration how our center (inner-self) is revealed outwardly.
Meeting God has become so insignificant, and so easy these days. Yes, it is recommended that the formality should be simple.
But simplifying the core (essence) is a big mistake. How should we prepare to meet God then? What is the essence to be grasped without being biased toward formality?
Grace and Response
Exodus chapters 19 through 24 are scenes at the Mt. Sinai, where the Ten Commandments are received and a Covenant is made with God before the building of the tabernacle. Israel will spend a year here in this place.
God gives Moses the Words to speak to the children of Israel.
Verse 4: You have seen what I did to Egypt, I carried you on eagles’ wings.
Verse 5: The whole earth is mine, obey me fully and keep my covenant, then out of all nations you will be my treasured possession.
Verse 6: You will be a kingdom of priests and a holy nation.
This is a kind of bilateral contract, which was already common in the ancient Near East at that time.
If we take a closer look, it is largely an equal contract and a subordinate contract. In the case of the Covenant at Sinai, the Lord presents specific details and the subordinates follow them. However, the difference from the subordinate contract of the ancient Near East are:
A. The subordinate is the entire nation (instead of an individual).
B. The form of the contract is narrative (story-telling).
C. In general, a contract is about the external things, but the Sinai Covenant is unique in that it tries to adjust the inner life.
D. It is a contract based on God's mercy and love.
Now Israel is facing to meet God in front of their eyes to sign a covenant. The beginning of all these encounters is impossible without the grace of God. Saving them from Egypt, by carrying them on eagle wings, and privileges (owned by God, kingdom of priests) given to them simply by obeying the Word. All these are the Grace among graces.
To take advantage of these tremendous privileges, there is no reason to refuse this contract.
In this way, meeting with God begins with God's grace. But that is not enough. There must be a proper human response to this God's grace.
So Moses set before the Israelites all the words the Lord had commanded him to speak (7). Then the people all responded together (8).
That's right. When there is always an answer as a human response to the call of God's grace, that encounter is concluded.
Israel responded, “We will do everything the Lord has said” (8b). No matter how much grace God pours, nothing will be done if humans do not take actions that are the answer as a response to grace.
When God gives grace, there must be a response appropriate to it. So, what specific actions does Israel need to have in order to meet God? When Moses conveyed the determination of the people to God, God gave specific instructions.
Verse 9: God will come in a dense cloud, so that the people will hear me and will always put their trust in you (Moses).
Verse 10: Consecrate the people today and tomorrow. Have them wash their clothes and be ready by the third day.
Verse 12: Put limits for the people around the mountain. Whoever touches the mountain is to be put to death.
Verse 15: Prepare yourselves for the third day. Abstain from sexual relations.
As such, it is very important for humans to act as a response to God's grace. Christianity always seems to have a conflict between grace and deeds. But in essence, grace and deed are one. Grace means nothing without deeds in our life. Also, deeds without grace are simply empty. So Martin Luther said that virtue of a pagan is a splendid vice.
As we see in today's scripture, the reason we must live a holy life is not so we can be saved. We must live a holy life because we have already experienced the Exodus (sin to holiness, death to life, Satan to God, darkness to children of light). We have already become a possession of God, became a kingdom of priests, and became a holy people.
If we continue to obey the Word, we will maintain that holy status. This very deed is faith.
Moses, the Mediator of Grace among grace
Grace and deeds are required in order to meet God. But the most important factor is missing here. There is one of the busiest people in today's scripture. Moses the mediator. He climbs Mt. Sinai twice in today's scripture (verses 3-7, 8-14) and once more in tomorrow’s scripture (verses 20-25), a total of three times. It is no easy task for an 80-year-old to go up and down 3 times a mountain with an elevation of 2,300m (7,546ft).
No, actually it is very hard. Why is Moses going up and down like this?
It is to convey the word of God to humans, and to present human answers to God. It is like a broker who closes a contract. In fact, the holy God and humans cannot meet. However, God shows the grace of establishing Moses as the intermediary, and through him, God meets humans. This is the Grace among graces. Moses is the one who understands and connects both God's position and man's response. Seeing Moses, does anyone overlap? It is Jesus! Also, the words "will always put their trust in you" (9) make this thought clearer. These are the very words of Jesus Christ revealed through Moses.
Woefully, we humans and God are in a relationship that could not be met when the covenant was broken in the garden of Eden.
Jesus intervened in the eternal gap between God and mankind by ascending and descending the cross.
This is the essence of Christology. In Jesus, God and man are in perfect harmony.
Therefore, we can meet God only in Jesus, and there is salvation only through Jesus.
If there is anything that is most precious to us, it is Jesus. The greatest grace we have received is also Jesus.
Jesus is the only way for us to meet God.
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