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20210417 [새벽묵상] 내 백성을 위로하라 | Comfort My People (출/Exo 6:2~13)



하나님이 모세를 부르시다


2 하나님이 모세에게 말씀하여 이르시되 나는 여호와이니라

3 내가 아브라함과 이삭과 야곱에게 전능의 하나님으로 나타났으나 나의 이름을 여호와로는 그들에게 알리지 아니하였고

4 가나안 땅 곧 그들이 거류하는 땅을 그들에게 주기로 그들과 언약하였더니

5 이제 애굽 사람이 종으로 삼은 이스라엘 자손의 신음 소리를 내가 듣고 나의 언약을 기억하노라

6 그러므로 이스라엘 자손에게 말하기를 나는 여호와라 내가 애굽 사람의 무거운 짐 밑에서 너희를 빼내며 그들의 노역에서 너희를 건지며 편 팔과 여러 큰 심판들로써 너희를 속량하여

7 너희를 내 백성으로 삼고 나는 너희의 하나님이 되리니 나는 애굽 사람의 무거운 짐 밑에서 너희를 빼낸 너희의 하나님 여호와인 줄 너희가 알지라

8 내가 아브라함과 이삭과 야곱에게 주기로 맹세한 땅으로 너희를 인도하고 그 땅을 너희에게 주어 기업을 삼게 하리라 나는 여호와라 하셨다 하라

9 모세가 이와 같이 이스라엘 자손에게 전하나 그들이 마음의 상함과 가혹한 노역으로 말미암아 모세의 말을 듣지 아니하였더라

10 여호와께서 모세에게 말씀하여 이르시되

11 들어가서 애굽 왕 바로에게 말하여 이스라엘 자손을 그 땅에서 내보내게 하라

12 모세가 여호와 앞에 아뢰어 이르되 이스라엘 자손도 내 말을 듣지 아니하였거든 바로가 어찌 들으리이까 나는 입이 둔한 자니이다

13 여호와께서 모세와 아론에게 말씀하사 그들로 이스라엘 자손과 애굽 왕 바로에게 명령을 전하고 이스라엘 자손을 애굽 땅에서 인도하여 내게 하시니라


어제는 그의 목소리, 곧 여호와의 목소리를 들은 지 얼마 안 되어 삶에 역경과 고난이 오자 모든 원망을 모세에게 쏟아낸 이스라엘의 돌밭 같은 믿음과 반면에 동일한 어려운 상황 가운데에서도 모든 불안, 두려움, 원망을 하나님 앞에 쏟아낸 믿음의 모세에 대해서 살펴보았습니다.

오늘 본문은 하나님과 대화를 나누는 모세와 그의 역할에 대해 살펴볼 것입니다. 모세의 역할은 이스라엘 백성과 바로를 향하여 메시지를 전하는 역할입니다. 내용은 동일한 것이지만 이스라엘 백성에게는 구원의 메시지였으며, 바로에게는 심판의 메시지였습니다. 그러면 모세가 전해야 할 메시지의 내용은 무엇인가요?


무슨 말로 위로할까?

이사야 선지자는 하나님의 메시지를 받습니다.


너희의 하나님이 이르시되 너희는 위로하라 내 백성을 위로하라 (사 40:1)


그리고 이어지는 예언의 말씀은 구원과 회복의 내용인데 이것은 당시 열국의 공격으로부터 구원뿐 아니라 미래에 메시야 예수 그리스도의 오심과 구원에 대한 내용까지 포함된 예언입니다. 결국 하나님의 백성을 위로하는 사역은 메사야적인 사역이며, 그 위로의 사역은 예수 그리스도의 십자가 구속사역으로 완성됩니다.

하지만 그 메시야적 사역인 위로는 예수님만 하는 것이 아니라 모세와 같은 선지자, 아론과 같은 제사장, 왕들, 그리고 신약에서는 제자들, 그리고 오늘날 우리 크리스천에게까지 이어지는 사역입니다.


그러므로 너희는 가서 모든 민족을 제자로 삼아 아버지와 아들과 성령의 이름으로 세례를 베풀고 내가 너희에게 분부한 모든 것을 가르쳐 지키게 하라 볼지어다 내가 세상 끝날까지 너희와 항상 함께 있으리라 하시니라 (마 28:19-20)


대위임령은 결국 복음을 전하고 제자 삼으라는 것입니다. 구원의 기쁜 소식, 복음이 곧 위로 입니다. 그러므로 내 백성을 위로하라 는 명령은 모든 그리스도인들이 받아야 하는 명령인 것입니다.

본문에 모세가 받는 명령도 내 백성을 위로하라는 것과 동일합니다. 무슨 말로 위로해야 할까요?



첫째로 나는 여호와다 입니다. 이름을 알려주시는 것은 보증입니다. 앞으로 언약에 대한 보증, 반드시 지키신다는 것입니다. 거룩한 성호인 여호와는 심지어 아브라함, 이삭, 야곱에게도 알려주지 않은 이름입니다. 그 이름 속에는 에흐예 아쉐르 에흐예 ’eh·yeh ’ă·šer ’eh·yeh (나는 스스로 있는 자이다) 함께 하신다는 의미가 있습니다.

여호와의 이름을 부를 때는 바로 내가 고난 받고 고통 하는 그 현장 속에 함께 하시는 하나님을 생각해야 합니다. 그 이름은 신약에서 임마누엘, 우리와 함께 하시는 하나님으로 불립니다. 하나님은 모세를 통해서 이스라엘 백성에게 내가 너희와 함께 했고, 또한 함께 할 것이라고 말씀하시는 것입니다.

너희 조상과 언약했던 것을 잊지 않고 있으며, 너희의 신음소릴 들었다 고 말씀 하시며 위로하십니다.

둘째로 나는 너희를 속량할 것이다. 모세가 백성에게 전하는 말씀의 내용(6~8절)을 히브리어 원문으로 보면 일곱 개의 동사가 등장합니다. 모두 신적 1인칭 단수입니다. 이것은 모든 출애굽의 구원이 전적인 하나님의 주권에 있음을 말합니다.


위로자의 자격

이제 모세는 백성들의 위로자가 되어 하나님의 메시지를 전해야 합니다. 똑같이 힘들고 어려운데, 아니 오히려 더 중압감에 시달리는 것이 모세인데, 어떻게 위로자가 될 수 있을까요?


첫째로 위로자는 하나님 앞에 단독자로 선 후에 타인을 진정으로 위로할 수 있습니다.

모세 역시 똑같이 괴롭고 힘든 상황이지만, 그가 먼저 하나님의 목소릴 듣고 위로를 받은 후에 하나님의 백성을 위로 할 수 있었던 것입니다.

모세가 단독자로 하나님 앞에 홀로 서서 눈물 콧물 다 흘리고 나니까, 이제 위로자의 자리로 가게 되는 것입니다. 혼자 하나님을 독대하는 그 시간에 힘을 얻습니다.


둘째로 희생을 각오하고 희생을 감수할 때 비로소 진정한 위로자가 될 수 있습니다.

한국의 COVID-19 대처능력과 의료시스템이 전세계의 이목을 집중 시키고 있습니다. 이러한 의료보험, 시스템이 그냥 갖춰진 것일까요? 아닙니다. 현재 대한민국의 의료보험은 장기려 박사의 희생과 헌신으로 시작되었습니다. 바보 의사, 한국의 슈바이처로 알려진 장기려 박사(1911.10.5-1995.12.25) 부산복음병원 원장 등을 역임하였으며, 1968년 청십자 의료보험조합을 창설하였습니다. 갖은 조롱과 어려움을 견디며 청십자 의료보험이 흑자로 돌아서는 순간 장박사는 모든 것을 국가로 환원했습니다. 그리고 대다수의 사람들이 이것을 대한민국 국민건강보험의 기반으로 평가 합니다. 장기려 박사는 사람들의 모욕과 비아냥에도 묵묵히 자신의 일을 감당하여 결국에는 전국민을 위로하는 자의 자리에 오르게 된 것입니다.

어떤 희생과 어려움도 감수할 때 진정한 위로자가 될 수 있는 것입니다.



이스라엘 백성들은 마음의 상함과 가혹한 노역 으로 인하여 모세의 위로조차 거부합니다. 마음의 상처와 힘든 상황은 사람의 마음을 닫아버리게 만듭니다. 우리가 위로를 해야 할 사람들이 바로 그러한 자들입니다. 아니 어쩌면 우리 자신이 그런 위로가 필요한 자일 수도 있습니다.

그래서 예수님의 우리의 위로자parakletos,보혜사로 오신 것입니다.

그 함께 하시는 임마누엘, 우리를 구원하실 예수, 그 분을 만날 때 우리는 비로소 모세처럼, 장기려 박사처럼 아픈 자들의 위로자가 될 수 있습니다. 누구나 힘들고 두려운 이 시기에 백성들을 위로하는 위로자 되고 싶지 않습니까?

하나님이 오늘 우리에게 명령하십니다. 그 기쁨의 세계인 신의 영역으로 우리를 초대하십니다.



주님께 단독자로 서서 위로 받고, 그 힘으로 희생을 각오하여 하나님의 백성을 위로하는 위로자 되기를 간절히 기도합니다


 

2 God also said to Moses, “I am the Lord. 3 I appeared to Abraham, to Isaac and to Jacob as God Almighty, but by my name the Lord I did not make myself fully known to them. 4 I also established my covenant with them to give them the land of Canaan, where they resided as foreigners. 5 Moreover, I have heard the groaning of the Israelites, whom the Egyptians are enslaving, and I have remembered my covenant.


6 “Therefore, say to the Israelites: ‘I am the Lord, and I will bring you out from under the yoke of the Egyptians. I will free you from being slaves to them, and I will redeem you with an outstretched arm and with mighty acts of judgment. 7 I will take you as my own people, and I will be your God. Then you will know that I am the Lord your God, who brought you out from under the yoke of the Egyptians. 8 And I will bring you to the land I swore with uplifted hand to give to Abraham, to Isaac and to Jacob. I will give it to you as a possession. I am the Lord.’”


9 Moses reported this to the Israelites, but they did not listen to him because of their discouragement and harsh labor.


10 Then the Lord said to Moses, 11 “Go, tell Pharaoh king of Egypt to let the Israelites go out of his country.”


12 But Moses said to the Lord, “If the Israelites will not listen to me, why would Pharaoh listen to me, since I speak with faltering lips?”


Family Record of Moses and Aaron


13 Now the Lord spoke to Moses and Aaron about the Israelites and Pharaoh king of Egypt, and he commanded them to bring the Israelites out of Egypt.


Yesterday, we looked at Moses faith and Israelites’ faith of rock place, not long after hearing His voice, the voice of the Lord, poured out all resentment against Moses when adversity and suffering came into life, meanwhile, at the same difficult condition, Moses poured out uneasiness, fear and resentment to God.

Today's scripture we will look at Moses and his role in talking with God. Moses' role is to deliver a message to the Israelites and Pharaoh. Although the content is the same, it was a message of salvation to the Israelites and a message of judgment to Pharaoh. Then, what is the content of the message that Moses should deliver?


What should say to comfort? The prophet Isaiah receives God's message.

"Comfort, comfort my people, says your God (Isaiah 40:1)


And continue, the words of the prophecy are the contents of salvation and restoration. This is a prophecy that includes not only salvation from the attacks of the nations at that time, but also the coming and salvation of the Messiah Jesus Christ in the future. In the end, the work of comforting God's people is the work of Messiah, and the work of comforting is completed by the work of redemption on the cross of Jesus Christ.

However, the messianic ministry of comfort is not just for Jesus, but also for prophets like Moses, priests like Aaron, kings, and disciples in the New Testament, and even Christians like us today.


Therefore go and make disciples of all nations, baptizing them in the name of the Father and of the Son and of the Holy Spirit, and teaching them to obey everything I have commanded you. And surely I am with you always, to the very end of the age."

(Matthew 28:19-20)


The great commission is to preach the gospel and make disciples in the end. The good news of salvation, the Gospel, is the comfort. Therefore, the command to comfort my people is a command that all Christians must receive.

The command Moses received in today’s scripture is the same, comfort my people. What should say to comfort?

First, I am Jehovah. Giving His name is a guarantee. In the future, it is the guarantee of the covenant, that I will surely keep it. Jehovah, the holy name, was not even given to Abraham, Isaac, and Jacob. In its name, ‘eh·yeh ’ă·šer ’eh·yeh (I am who I am) means to be with you.

When call on the name of Jehovah, must think of God who is with us in the field of suffering. That name is called Immanuel, God with us in the New Testament. God is telling the Israelites through Moses that I have been with you and will also be with you.

I have not forgotten that I made a covenant with your ancestors and comforts them by saying that I heard your groaning. Second, I will redeem you. If you look at the contents of Moses' words to the people (verses 6-8) in the original Hebrew text, seven verbs appear. They are all divine first-person singular numbers. This means that the salvation of all Exodus lies in the total sovereignty of God.


Comforter’s qualification Now Moses must become a comforter for the people and spread the message of God. It is equally difficult to Moses, but rather, it is Moses who is suffering from more pressure. How can he be a comforter? First, a comforter can truly comfort others after standing as the single individual before God. Moses is also in the same distressing and difficult situation,

He was able to comfort God's people after he first heard God's voice and was comforted.

After Moses stood alone in front of God as a single individual and shed his tears and runny nose, he is now going to the seat of the comforter. You get strength in the time when you stand alone with God.



Second, become a true comforter only when determined to sacrifice and make sacrifices. Korea's ability to cope with COVID-19 and its medical system is drawing attention from around the world. Are these medical insurance systems just in place? no. Currently, medical insurance in Korea began with the sacrifice and dedication of Dr. Jang Ki-Ryeo. Dr. Jang Ki-ryeo (1911.10.5-1995.12.25), known as a fool doctor and Schweitzer of Korea, served as the director of Busan Gospel Hospital, and founded the Blue Cross Medical Insurance Association in 1968. As soon as the Blue Cross medical insurance turned to a surplus after enduring all sorts of ridicule and difficulties, Dr. Jang returned everything to the nation. And the majority of people evaluate this as the basis of Korea's national health insurance. Dr. Jang Ki-ryeo did his job silently despite the insults and reproach of the people, and eventually became the person who comforted the people of the whole country.

You can become a real comforter when you endure any sacrifices and difficulties.


The Israelites refused even Moses' comfort because of their broken heart and harsh labor. Heartbreaks and difficult situations make a person's mind shut. They are the ones to whom we should comfort. Maybe we are the ones in need of such comfort.

That is why Jesus came as our comforter, parakletos.



When we meet Immanuel who is with us, Jesus who will save us, we can finally become comforters of the sick like Moses and Dr. Jang Ki-Ryeo. Wouldn't you want to be a comforter who comforts the people in this difficult and fearful time?

God commands us today. He invites us to the realm of God, a world of joy.


Comfort, comfort my people, says your God (Isa 40:1)

Earnestly pray that you stand as a single individual comforted by the Lord, and with the strength of sacrifice, you become a comforter who comforts God's people.



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