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20210407 [새벽묵상] 무명의 여인들 | Unknown Women (출/Exo 2:1~10)



모세가 태어나다


1 레위 가족 중 한 사람이 가서 레위 여자에게 장가 들어

2 그 여자가 임신하여 아들을 낳으니 그가 잘 생긴 것을 보고 석 달 동안 그를 숨겼으나

3 더 숨길 수 없게 되매 그를 위하여 갈대 상자를 가져다가 역청과 나무 진을 칠하고 아기를 거기 담아 나일 강 가 갈대 사이에 두고

4 그의 누이가 어떻게 되는지를 알려고 멀리 섰더니

5 바로의 딸이 목욕하러 나일 강으로 내려오고 시녀들은 나일 강 가를 거닐 때에 그가 갈대 사이의 상자를 보고 시녀를 보내어 가져다가

6 열고 그 아기를 보니 아기가 우는지라 그가 그를 불쌍히 여겨 이르되 이는 히브리 사람의 아기로다

7 그의 누이가 바로의 딸에게 이르되 내가 가서 당신을 위하여 히브리 여인 중에서 유모를 불러다가 이 아기에게 젖을 먹이게 하리이까

8 바로의 딸이 그에게 이르되 가라 하매 그 소녀가 가서 그 아기의 어머니를 불러오니

9 바로의 딸이 그에게 이르되 이 아기를 데려다가 나를 위하여 젖을 먹이라 내가 그 삯을 주리라 여인이 아기를 데려다가 젖을 먹이더니

10 그 아기가 자라매 바로의 딸에게로 데려가니 그가 그의 아들이 되니라 그가 그의 이름을 모세라 하여 이르되 이는 내가 그를 물에서 건져내었음이라 하였더라


세계2차 대전을 겪으면서 모더니즘의 이성중심주의에 대해 근본적인 회의를 내포하고 포스트모더니즘

Postmodernism이 등장합니다. 신학에도 이러한 문화적 영향이 들어오면서 등장한 것이 소위 자유주의 신학입니다. 18세기 계몽주의, 낭만주의, 경건주의의 영향을 받아 탄생한 신학으로 성경을 인간의 경험, 이성, 감정으로 이해하려는 시도로 해방신학, 사신신학 등이 대표적입니다. 자유주의 신학 중에 하나가 바로 여성신학 인데, 그들은 하나님을 어머니 하나님 이라고 불러야 한다는 억지스러운 주장을 합니다.

하나님 아버지 라는 호칭은 아버지와 어머니의 모든 것이 포함된 대표적인 호칭이고, 예수님이 하나님을 아버지라고 부르셨다면, 우리가 무슨 권한으로 그 호칭을 바꿀 수 있을까요? 하나님은 영이시기에 남성, 여성으로 구분할 수 없습니다. 다만 인간의 대표적인 성별로서 아버지 라는 호칭을 사용하는 것일 뿐 모든 남성성과 여성성이 하나님 안에 있습니다.

그럼에도 불구하고 출애굽기 초반 이야기는 여성신학자인 J.C. Exum 교수의 이 여인들의 영웅적인 행동은 이스라엘 자손의 구원자가 될 모세의 생명을 구함으로써 이스라엘 역사와 신학에 영원히 빛날 출애굽 사건의 초석을 마련해 주었다 는 주장을 부인할 수 없습니다. 오늘 본문을 통해서 우리는 주님이 기뻐하는 여성의 모습이 무엇인지, 우리가 추구해야 할 크리스천 여성상이 무엇인지 알 수 있습니다.



방주를 준비하는 여성 (1-4절)

본문은 레위 지파의 남자와 여자의 결혼으로 이야기를 시작합니다. 레위는 야곱과 레아 사이에 태어난 셋째 아들로, 모세가 오경을 기록하던 시기에 이미 제사장의 가문이 되었습니다. 특이한 점은 본문에 등장하는 모든 여성, 그리고 남성의 이름이(모세를 제외하고) 등장하지 않습니다. 그 남자와 여자의 이름은 6:20절에 가서야 등장하는데 아므람과 요게벳입니다. 그들은 셋째 아들을 낳았습니다. 그에게는 누나 미리암과 세 살 많은 형 아론이 있습니다. 바로의 명령에 의하면 이 아들은 낳자마자 나일강에 버려야 하는데, 엄마 요게벳은 그가 잘 생긴 것을 보고(2b) 아이를 버리지 않습니다.



엄마가 볼 때 잘 생기지 않은 아들이 어디 있을까요? 여기서 잘 생긴 것 은 히브리어로 토브 인데, 이 표현은 창세기의 1장에 7번이나 반복해서 등장하는 보시기에 좋았더라 입니다. 모세를 보았을 때 하나님이나 인간 부모가 모두 보기에 좋았다 라는 것입니다. 또한 이것은 하나님께서 천지를 창조하시듯, 하나님의 백성, 하나님의 나라를 창조하실 것을 암시합니다.

모세의 부모는 그가 잘 생겨서이든 평범하게 보이지 않아서이든 그를 석 달 동안 숨겨 키웠습니다.

아이가 이제는 낮에 놀면서 큰 소리를 내는 시기가 온 것입니다. 어떻게 해야 할까요? 요게벳은 결단합니다. 갈대 상자를 만들고, 거기에 역청나무 진을 칠합니다. KJV 성경은 역청을 아스팔트 재료인 Tar 로 번역하는데, 이것은 노아가 방주를 만들 때 발랐던 것과 같은 것입니다.

더 재미있는 것은 갈대상자 의 히브리어가 테바 인데 이것은 구약성경에서 오직 오늘 본문과 노아의 방주에만 쓰인 단어입니다. 노아가 자신의 방주로 모든 짐승들을 구원했듯이, 모세는 애굽인들에게 짐승 취급 받는 자신의 백성을 구원할 존재임을 암시하는 것입니다.

요게벳은 어쩔 수 없는 선택을 하지만, 방주를 나일강에 그냥 던져 버린 것이 아닙니다.

방주가 흘러가지 않도록 갈대 사이에 방주를 두고 나옵니다. 또한 그곳은 여인들이 목욕을 하는 곳입니다. 이제 이후에는 어떻게 되는지 하나님께 맡기고 딸 미리암을 시켜 지켜보는 수 밖에는 없습니다.

오늘날 자녀를 양육하는 부모들이 배워야 하는 것이 여기에 있습니다. 때론 우리 자녀들을 삼킬 듯이 달려드는 세상에 우리 아이들을 던질 때가 온다는 사실입니다. 언제까지 자녀에게 다 해줄 수 없습니다. 반드시 떠나 보내야 할 때가 옵니다. 여기서 부모가 해야 할 것은 믿음의 갈대상자를 준비하는 것입니다. 세상의 생각과 악한 것들이 들어오지 않도록 역청과 나무진을 칠하는 것입니다. 그리고 던져야 합니다. 성경은 모세를 숨기고 나일강에 버리며 살폈던 요게벳의 행동을 믿음(히 11:23)이라고 말합니다.

이러한 요게벳의 행동은 이제 더 이상 인간 부모가 어쩔 수 없을 때 오직 하나님의 도우심을 바라며 맡기는 믿음의 행위인 것입니다. 우리가 세상 가운데 믿음으로 무장하여 던져야 할 존재가 무엇인가요? 내 자녀 또는 내 자신입니까? 믿음으로 갈대 상자를 만들고, 세상 풍조와 악한 것들이 들어오지 못하도록 믿음의 역청을 발라야 합니다. 그리고는 나일 이라는 세상 가운데 담대히 던지십시오!



믿음으로 하나님께 맡겼을 때 벌어지는 일들 (5-10절)

그러면 이렇게 믿음으로 아이를, 또는 우리 자신을 세상 가운데 던졌을 때 어떤 일이 벌어질까요? 모세의 갈대상자가 걸려 있는 갈대 사이에 바로의 딸, 공주가 목욕을 하러 옵니다. 아마도 그녀는 히브리 남자 아이들은 나일강에 버리라는 명령을 한 애굽의 바로, 투트모세1세의 딸인 해트세프수트 일 것입니다.

한글 성경에는 없지만 히브리어 원문(5절)에는 마침 이라는 접속사가 있습니다. 그 때에 바로의 공주가 목욕을 하러 온 것은 하나님의 때, 카이로스 였기 때문입니다. 공주는 모세를 강에서 건져내고, 그를 키우기로 작정합니다. 이를 지켜보던 미리암이 지혜를 발휘하여 자신의 엄마를 유모로 소개하고, 공주를 위하여 모세에게 젖을 먹이게 합니다. 모세는 이렇게 최고의 권위자인 바로의 손자가 된 것입니다. 우리는 믿음으로 나일강에 나의 가장 소중한 존재를 던졌을 때 벌어지는 2가지 일을 보게 됩니다.


다시 맡기심. 하나님은 우리가 소중히 여겨 손에 쥐고 있는 것을 놓기를 원하십니다. 왜냐하면 더 좋은 것을 손에 쥐어 주시려 하기 때문입니다. 이제 요게벳은 더 이상 숨겨서 모세를 키울 필요가 없습니다. 만일 요게벳이 계속 모세를 손에 쥐고 있었다면 어떤 일이 벌어졌을까요?


필요를 채우심. 더 통쾌한 것은 9절에 모세를 젖 먹이는 삯을 바로의 공주가 주었다는 사실입니다. 공주가 모세 집안의 생활비를 줍니다. 하나님은 이처럼 믿음으로 반응하는 자에게 모든 필요를 공급하시는 분입니다. 어떤 필요가 있습니까? 먼저 내가 하나님 앞에 꼭 쥐고 있는 것을 놓아야 할 것이 무엇인지 살펴봅시다.하나님은 반드시 채우시고 갚아주시는 분입니다. 더 좋은 것을 주시는 분입니다.



하나님이 기뻐하시는 여성은 어떤 여성인가요? 바로 믿음의 여성입니다. 하나님이 기뻐하시는 것을 선택하고, 믿음으로 포기할 것은 포기하며, 끝까지 하나님께 맡기는 여성입니다. 본문에 이름이 하나도 나오지 않지만, 내 유익보다는 믿음으로, 하나님을 중심으로 판단하고 결정하는 여성, 공주처럼 기본적인 인간에 대한 긍휼을 가진 여성, 미리암처럼 용기과 지혜가 있는 여성, 요게벳처럼 믿음으로 하나님이 기뻐하시는 것을 선택하고, 포기할 것은 포기하지만, 끝까지 결과를 하나님께 맡기는 여성이야말로 하나님 나라에 합당한 여성입니다. 그리고 그 이름없는 여성들이 구원한 하나님의 남자인 모세가 이스라엘을 구원합니다. 하나님은 이렇게 자신의 위치에서 믿음으로 행동하는 자들을 통하여 하나님의 나라를 만들고 계십니다. 오늘도 믿음으로 반응하는 우리를 통하여…


 


The Birth of Moses


2 Now a man of the tribe of Levi married a Levite woman, 2 and she became pregnant and gave birth to a son. When she saw that he was a fine child, she hid him for three months. 3 But when she could hide him no longer, she got a papyrus basket for him and coated it with tar and pitch. Then she placed the child in it and put it among the reeds along the bank of the Nile. 4 His sister stood at a distance to see what would happen to him.


5 Then Pharaoh’s daughter went down to the Nile to bathe, and her attendants were walking along the riverbank. She saw the basket among the reeds and sent her female slave to get it. 6 She opened it and saw the baby. He was crying, and she felt sorry for him. “This is one of the Hebrew babies,” she said.


7 Then his sister asked Pharaoh’s daughter, “Shall I go and get one of the Hebrew women to nurse the baby for you?”


8 “Yes, go,” she answered. So the girl went and got the baby’s mother. 9 Pharaoh’s daughter said to her, “Take this baby and nurse him for me, and I will pay you.” So the woman took the baby and nursed him. 10 When the child grew older, she took him to Pharaoh’s daughter and he became her son. She named him Moses, saying, “I drew him out of the water.”


During World War II, a fundamental skepticism about the rationalism of modernism was implied, and Postmodernism emerged. The so-called liberal theology emerged as such cultural influences came into theology as well. It is a theology that was born under the influence of Enlightenment, Romanticism, and Pietism in the 18th century. Liberation Theology and Death of God Theology are representative of attempts to understand the Bible through human experience, reasoning, and emotion. One of the liberal theologies is feminist theology, and they make a compelling claim that God should be called God the Mother.

The appellation of Heavenly Father is a representative title that includes both the Father and the Mother, and if Jesus called God the Father, with what authority can we change that title? Since God is a spirit, it cannot be divided into male and female. However, all masculinity and femininity are in God, the name Father is used as the representative gender of humans.


Nevertheless, the commentary by the female theologian and professor J.C. Exum regarding the story of the early days of Exodus cannot be denied: The heroic actions of these women laid the foundation (cornerstone) for the Exodus that will eternally shine in Israel's history and theology by saving the life of Moses, who will be the savior of the children of Israel. Through today's scripture, we can learn what kind of women are pleased with the Lord, and the image of Christian women we should pursue.


A woman prepares a papyrus basket (verses 1-4)

The scripture begins with the marriage of a man and woman of the tribe of Levi. Levi was the third son of Jacob and Leah, who had already become a priestly family by the time Moses wrote the Pentateuch. The peculiar thing is that none of female and male names (except Moses) appear in the scripture. The names of the man and woman appear only in Chapter 6:20, and they are Amram and Jochebed. They had a third child. He has an older sister Miriam and a three-year-old brother Aaron. According to Pharaoh's order, this son must be abandoned in the Nile as soon as he is born, but when the mother Jochebed saw that he was a fine child (2), she did not throw him away.



Is there a son who isn't good-looking from a mother's point of view? The word fine (beautiful) here is towb in Hebrew, and this same expression appears repeatedly 7 times in Genesis Chapter 1 (And God) saw that it was good.

When Moses was born, he was good to see by both God and human parents. It also implies that God will create God's people, God's kingdom, as He created the heavens and the earth.

Moses' parents kept him hidden for three months, whether because he was beautiful or because he didn't look ordinary.

The time has come for the child to make loud noises while playing during the day. What should the mother do? Jochebed is determined. She makes a papyrus basket and coated it with bitumen and pitch. The KJV Bible translates bitumen into tar, an asphalt material, which is the same material Noah used when building the ark.

More interestingly, the Hebrew word for the papyrus basket (ark) is tebat, which is a word used only in today's text and in Noah's ark in the Old Testament. Just as Noah saved all the beasts with his ark, Moses implies that he is the one who will save his people who are treated as beasts by the Egyptians.

Jochebed made a reluctant choice, but she did not just throw the basket into the Nile.

She left the basket among the reeds so that it does not flow. It is also a place where women bathe. Now, she has to leave it up to God and let her daughter Miriam watch at a distance what would happen.

This is what parents raising their children today must learn. It is a fact that the time will come when we cast our children into a world that sometimes rushes to swallow them. We cannot continue to do everything for our child forever. The time comes when we must let go. What parents need to do here is to prepare the basket of faith. We must apply tar and pitch so that the thoughts and evil things of the world do not enter. And we have to throw it. The Bible says that Jochebed's actions, hiding Moses and forsaking him in the Nile, are faith (Hebrews 11:23).

Jochebed's actions are now an act of faith that human parents are no longer able to help with, and only hoping for God's mercy. What are we to throw in the world armed with faith? Our children or ourselves? We must make a papyrus basket with faith and apply bitumen of faith to prevent the world's influence and evil things from entering. Then, throw boldly into the world of the Nile!


What happens when we entrust God with faith (verses 5-10)

So what would happen when we throw a child or ourselves into the world with faith? Pharaoh's daughter and princess come to take a bath among the reeds where Moses' basket is hanging. Perhaps she was Hatshepsut, the daughter of Thutmose I, who ordered the Hebrew boys to be abandoned in the Nile.

It is not recorded in the Korean Bible, but the original Hebrew text (verse 5) has a conjunction called 'just then'. At that time, Pharaoh's princess came to bathe because it was Kairos, God's time. The princess rescued Moses from the river and decided to raise him. Watching this, Miriam uses her wisdom to introduce her mother as a nanny and nurse Moses for the princess. Moses became the grandson of Pharaoh, the supreme authority. We see two things that happen when we throw our most precious being into the Nile by faith.



Entrusted it again. God wants us to let go of what we value and hold tight in our hands. Because He is trying to provide something better. Now Jochebed no longer has to hide and raise Moses. What would have happened if Jochebed kept holding Moses in her hand?


Meets your needs. What's even more exciting is the fact that in verse 9 the princess of Pharaoh paid the wages for feeding Moses. The princess pays the cost of living for the Moses’ family. God is the One who supplies all needs to those who respond by faith in this way. Are you in need of something? First, let us look at what we have in our hands and let go of it in front of God. God is the One who always meets our needs and repays us. He provides us with better things.


What kind of woman is pleased by God? It is a woman of faith. It is a woman who chooses what is pleased with God, by faith gives up what is to be given, and leaves it to God until the end. Although there is no name in the scripture, it is a woman who judges and decides with God as the center of faith rather than our own interests, a woman with basic compassion for humans like a princess, a woman with courage and wisdom like Miriam, and a woman with faith like Jochebed. Women who choose what they are pleased with, give up what they give up, but leave the results to God until the end are the women who are worthy of the kingdom of God.


And Moses, the man of God saved by those nameless women, eventually saves Israel.

God is creating the kingdom of God through those who act in faith in their position.

Even through us who respond with faith today...



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