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20210318 [새벽묵상] 멸망의 가증한 것 | The Abomination of Desolation (마/Mt 24:15~28)



(15) 그러므로 너희가 선지자 다니엘이 말한 바 멸망의 가증한 것이 거룩한 곳에 선 것을 보거든 (읽는 자는 깨달을진저) (16) 그 때에 유대에 있는 자들은 산으로 도망할지어다 (17) 지붕 위에 있는 자는 집 안에 있는 물건을 가지러 내려 가지 말며 (18) 밭에 있는 자는 겉옷을 가지러 뒤로 돌이키지 말지어다 (19) 그 날에는 아이 밴 자들과 젖 먹이는 자들에게 화가 있으리로다 (20) 너희가 도망하는 일이 겨울에나 안식일에 되지 않도록 기도하라 (21) 이는 그 때에 큰 환난이 있겠음이라 창세로부터 지금까지 이런 환난이 없었고 후에도 없으리라


(22) 그 날들을 감하지 아니하면 모든 육체가 구원을 얻지 못할 것이나 그러나 택하신 자들을 위하여 그 날들을 감하시리라 (23) 그 때에 사람이 너희에게 말하되 보라 그리스도가 여기 있다 혹은 저기 있다 하여도 믿지 말라 (24) 거짓 그리스도들과 거짓 선지자들이 일어나 큰 표적과 기사를 보여 할 수만 있으면 택하신 자들도 미혹하리라 (25) 보라 내가 너희에게 미리 말하였노라


(26) 그러면 사람들이 너희에게 말하되 보라 그리스도가 광야에 있다 하여도 나가지 말고 보라 골방에 있다 하여도 믿지 말라 (27) 번개가 동편에서 나서 서편까지 번쩍임 같이 인자의 임함도 그러하리라 (28) 주검이 있는 곳에는 독수리들이 모일 것이니라


예수님의 멸망 예언은 해석이 어렵습니다. 특별히 내가 진실로 너희에게 말하노니 이 세대가 지나가기 전에 이 일이 다 일어나리라(34) 라는 말씀이 해석을 더욱 어렵게 합니다. 현재 우리들 시점에서 과거에 일어난 예루살렘 멸망과 같은 특정한 사건으로만 해석한다면 문제가 없겠지만, 마지막 날 주의 재림에 대한 예언으로 해석을 한다면 주의 재림은 아직 일어나지 않았기 때문에 해석함에 문제가 생깁니다.

이 예언의 말씀을 쉽게 이해하자면 예수께서 처음에는 예루살렘의 멸망에 대해서 예언을 시작하시지만, 점진적으로 확장하여 마지막 재림의 날과 오버랩되며 예언을 마무리 하신 것으로 이해할 수 있습니다.

이처럼 시대적, 지엽적인 사건들은 종말적, 전우주적인 멸망에 대한 통찰Insight을 제공합니다.


예루살렘 멸망 (15~22절)

예수님은 다니엘의 예언을 인용[1]합니다. 여기서 멸망의 가증한 것 이 무엇일까요?

가증하다 에 해당하는 헬라어는 브델뤼그마βδέλυγμα 인데, 이는 혐오스럽다, 악취로 인해 구토를 일으키다 라는 의미입니다.

다니엘이 예언한 바에 해당하는 인물은B.C.168 예루살렘 성전에 제우스상을 세우고 돼지피로 제사를 지낸 수리아 왕 안티오쿠스 에피파네스 Antiochus Epiphanes입니다. 그로 말미암아 유다 마카비Judah Maccabees가 이끌었던 유다셀류쿠스 왕조Seleucid Empire의 전쟁인 마카비혁명The Maccabean Revolt (B.C.167-142)이 벌어지고 유다는 잠시나마 독립을 하게 됩니다.


하지만 이 사건은 예수님 당시에도 이미 과거의 사건입니다. 역사는 반복됩니다.

그러므로 멸망의 가증한 것은 또 다른 인물일 것입니다.

학자들의 다양한 의견이 있지만 가장 지지를 받는 것은 A.D.70년 로마의 디도Titus 장군이 침략하여 로마 군대의 깃발을 예루살렘에 휘날린 사건입니다.

대표적으로 주석가 헨드릭슨William Hendriksen너희가 예루살렘이 군대들에게 에워싸이는 것을 보거든 그 멸망이 가까운 줄을 알라(눅 21:20)는 말씀을 인용하여 예수님이 말씀하신 멸망의 가증한 것은 독수리를 상징으로 하는 로마황제의 군대라고 해석합니다.

헨드릭슨은 이어서 그때에 유대에 있는 자들은 산으로 도망하라(16)는 예수님의 말씀에 대해서 예루살렘은 결코 멸망하지 않는다는 잘못된 신앙으로 성 안으로 피하지 말라는 경고라고 해석합니다.

예수님의 경고대로 하나님의 심판, 곧 멸망이 얼마나 신속한지 지붕 위에서 일하던 사람은 집 안의 물건을 챙기러 내려올 시간도 없습니다(17).

밭에서 일하던 사람은 벗어 놓은 겉 옷을 챙길 시간도 없을 정도로 시급합니다(18).

항상 모든 전쟁이 그렇듯이 임신한 여인이나 출산 여인에게는 고통스러운 시간입니다(19).

겨우 할 수 있는 일이 있다면 그 시간이 안식일이나 겨울이 되지 않기를 기도할 뿐입니다(20).

얼마나 참혹한 지 유대 역사상 이런 큰 환난은 없었습니다(21).

택하신 백성들을 위하여 고통의 날을 감해주시지 않았다면, 유다는 역사에서 사라졌을 것입니다(22).

하지만 예수님의 이러한 자세한 경고에도 불구하고 유대전쟁 당시 유대백성들은 무차별적으로 산이 아닌, 성안으로 도망하여 110만 명이 학살 당하는 처참한 최후를 맞이했습니다.


마지막 때의 특징 (23~28절)

그 때에(23)는 하나님의 심판이 시작된 시점입니다. 거짓 그리스도가 나타나 큰 표적과 기사를 보여 택하신 자들을 미혹할 것입니다. 실제로 유대 역사가 요세푸스Josephus에 의하면 당시 많은 사기꾼들이 광야를 주무대하여 백성들을 미혹했다고 합니다.

그래서 주님은 이미 경고하신 것을 다시 한 번 말씀 하십니다. 보라 그리스도가 광야에 있다 하여도 나가지 말고 골방에 있다 하여도 믿지 말라(26) 실제로 유대인들은 메시아가 임하시는 공개적인 장소라는 관념을 가지고 있었습니다. 그러니 사기치기 딱 좋은 장소가 광야인 것입니다.

또한 골방은 절대 메시아의 임하심과는 상관이 없습니다. 메시아의 재림은 결코 비밀스럽지 않습니다.

예수님은 재림의 특징에 재해서 다음과 같이 요약하십니다.


번개가 동편에서 나서 서편까지 번쩍임같이 인자의 임함도 그러하리라(27)


여기서 우리가 알 수 있는 주님의 재림의 특징이 있습니다.

주의 재림은 일회적이고 순간적입니다. 세상의 마지막 날, 단 한 번 오십니다. 다시 오시는 일은 없습니다.

일회적인 사건이 될 것입니다. 그리고 그 때가 세상 마지막 날입니다.

주님의 재림은 돌발적입니다. 누구도 예측할 수 없는 그 순간에 임하십니다. 그러니 늘 성령과 기도로 준비해야 합니다.

주님의 재림은 보편적입니다. 어느 지역에만 한정된 사건이 아닌, 전 세계, 전 우주적인 사건입니다.

주님의 재림은 명확하고 선명합니다. 확정적인 사건입니다. 반드시 있을 사건이며, 누구나 인지할 수 있는 사건입니다.

주검이 있는 곳에는 독수리들이 모일 것이니라(28)라는 구절 역시 해석이 난해합니다. 주검은 말 그대로 시체이고, 여기서 독수리는 일반적인 독수리 보다는 아프리카 대머리 독수리와 같이 사냥하지 않고 죽은 사체만 먹고 사는 콘돌Vulture과 같은 것입니다.

John Calvin 은 하나님의 자녀들이 그리스도가 주는 양식을 먹으려고 몰려드는 것이다 라고 해석했지만, 전혀 어울리지 않는 해석이라고 생각합니다. 인간은 위대한 신학자라 해도 간혹 실수를 합니다. 여러 해석 가운데 독수리 깃발을 들고 타락한 주검과 같은 예루살렘을 포위한 로마 군대를 암시한다(Bengel, Bruce)는 의견과 독수리를 거짓 그리스도와 거짓 선지자로, 주검을 타락할 대로 타락하여 독수리의 밥이 될 유대 백성들로 보는 견해(Lenski)가 가장 좋은 해석으로 보입니다.


주님의 초림은 구원을 위한 것이지만, 주님의 재림은 심판을 위한 것입니다.

지금도 어느 개인이나 어느 지역은 하나님의 심판으로 멸망을 당하기도 합니다. 그러므로 우리는 항상 주님 앞에서 겸허한 마음으로 살아야 할 것입니다. 언제 임할지 모르는 심판과 주님의 다시 오심, 그러나 반드시 이루어질 이 사건에 대해서 우리는 준비가 되어 있어야 합니다.

당신은 주님 맞을 준비가 되셨습니까?

[1] 군대는 그의 편에 서서 성소 곧 견고한 곳을 더럽히며 매일 드리는 제사를 폐하며 멸망하게 하는 가증한 것을 세울 것이며(단 11:31) 매일 드리는 제사를 폐하며 멸망하게 할 가증한 것을 세울 때부터 천이백구십 일을 지낼 것이요(단 12:11)


 


15 “So when you see standing in the holy place ‘the abomination that causes desolation,’ spoken of through the prophet Daniel—let the reader understand— 16 then let those who are in Judea flee to the mountains. 17 Let no one on the housetop go down to take anything out of the house. 18 Let no one in the field go back to get their cloak. 19 How dreadful it will be in those days for pregnant women and nursing mothers! 20 Pray that your flight will not take place in winter or on the Sabbath. 21 For then there will be great distress, unequaled from the beginning of the world until now—and never to be equaled again.


22 “If those days had not been cut short, no one would survive, but for the sake of the elect those days will be shortened. 23 At that time if anyone says to you, ‘Look, here is the Messiah!’ or, ‘There he is!’ do not believe it. 24 For false messiahs and false prophets will appear and perform great signs and wonders to deceive, if possible, even the elect. 25 See, I have told you ahead of time.


26 “So if anyone tells you, ‘There he is, out in the wilderness,’ do not go out; or, ‘Here he is, in the inner rooms,’ do not believe it. 27 For as lightning that comes from the east is visible even in the west, so will be the coming of the Son of Man. 28 Wherever there is a carcass, there the vultures will gather.


The prophecy of Jesus' destruction is difficult to interpret. In particular, Truly I tell you, this generation will certainly not pass away until all these things have happened (34) makes interpretation even more difficult. If we interpret it as a specific event, such as the destruction of Jerusalem in the past, there is no problem. But if we interpret it as a prophecy about the Lord's Second Coming in the last days, there is a problem in interpreting it because the Lord's Second Coming has not yet occurred.

To simplify the words of this prophecy, it can be understood that Jesus began prophecy about the destruction of Jerusalem at first, but gradually expanded and overlapped with the last day of the Second Coming to conclude the prophecy.

These periodic and peripheral events provide insight into the end-time and pre-universal destruction.


Jerusalem's Destruction (Verses 15-22)

Jesus quotes Daniel's prophecy (read Daniel 11:31 and 12:11). What is the abomination of desolation here?

The Greek word for abomination is βδέλυγμα (bdelugma), which means to be disgusting, or cause vomiting due to a foul odor.

Daniel's prophecy refers to Antiochus Epiphanes, king of Syria, who built a statue of Zeus in the B.C.168 in Jerusalem Temple and sacrificed a pig’s blood. As a result, The Maccabean Revolt (B.C. 167-142), a war between Judah and the Seleucid Empire, led by Judah Maccabees, took place, and Judah became independent for a while.

However, this is a past event even in the time of Jesus. History repeats itself.

Therefore, the abomination of desolation would be another person.

Although there are various opinions between the scholars, the most supportive is the incident of the invasion of Roman General Titus in 70 A.D., and the flag of the Roman army was flaunting in Jerusalem.

Representative commentator William Hendriksen quoted "When you see Jerusalem being surrounded by armies, you will know that its desolation is near” (Luke 21:20), stating the abomination of desolation that Jesus spoke of is interpreted as the Roman emperor's army symbolized by the eagle.

Hendriksen then interprets Jesus' words of then let those who are in Judea flee to the mountains (16) as a warning not to flee into the city with the false belief that Jerusalem will never perish.


According to Jesus' warning, God's judgment, and how swift destruction is, the man who worked on the housetop does not have time to go down to take anything out of the house (17).

Those who worked in the field do not have enough time to get their cloak (18).

As always with all wars, it is a painful time for a pregnant or childbearing woman (19).

If there is anything that can be done, we can only pray that this will not take place in winter or on the Sabbath (20).

How terrible it will be, there has been no such great tribulation in Jewish history (21).

Judah would have disappeared from history if the days of suffering were not cut short for the chosen people (22).

However, despite Jesus' detailed warning, during the Jewish War, the people of Judah indiscriminately fled to the city, not to the mountain, and faced a terrible end, where 1.1 million people were slaughtered.


Characteristics of the End Times (Verses 23-28)

At that time (23) is the time when God’s judgment began. False messiahs will appear and show great signs and wonders to deceive the chosen ones. Indeed, according to the Jewish historian Josephus, many scammers at that time deceived the people in and around the wilderness.

So, the Lord says once again what He has already forewarned. “So if anyone tells you, ‘There he is, out in the wilderness,’ do not go out; or, ‘Here he is, in the inner rooms,’ do not believe it” (26). In fact, the Jews had the idea that the Messiah would appear in the desert. So, the perfect place to scam them is in the wilderness.

Also, the inner rooms have absolutely nothing to do with the coming of the Messiah.

The Second Coming of the Messiah is by no means secret.

Jesus summarizes the characteristics of the Second Coming as follows:


For as lightning that comes from the east is visible even in the west,

so will be the coming of the Son of Man (27)


Here are the characteristics of the Lord's Second Coming that we can see.

The Lord's Second Coming is a one-time event and instantaneous. On the last day of the world, He comes only once. There will be no more return.

It will be a one-time event. And that is the last day of the world.

The Lord's Second Coming is unexpected. He comes at a moment that no one can predict. Therefore, we must always prepare with prayer and the Holy Spirit.

The Lord's Second Coming is universal. It is not an event specific to a certain region, it is a global, universal event.

The Lord's Second Coming is clear and plain. It's a definitive event. It is an event that will surely happen, and it is an event that anyone can recognize.

The verse Wherever there is a carcass, there the vultures will gather (28) is also difficult to interpret. The carcass is literally a corpse, and the eagle here is most likely a condor vulture, which does not hunt but eats only a dead corpse, like an African bald eagle rather than a normal eagle.

John Calvin interpreted this as the children of God assembled to nourish on Christ's food, but I think this interpretation is out of place. Humans, even great theologians, sometimes make mistakes.

Among the various interpretations, the opinion that the Roman army with an eagle flag besieging Jerusalem like a fallen carcass (Bengel, Bruce), and the view of seeing the vulture as a false christ and a false prophet, and as the Jewish people who would become the food of the eagle by astraying the carcass as it fell (Lenski) seem to be the best commentaries.


The Lord's first coming was for salvation, but the Lord's Second Coming is for judgment.

Even now, an individual or any specific region is destroyed by God's judgment.

Therefore, we should always live with a humble heart before the Lord.

We must be prepared for the judgment day and the Lord's return, which we do not know when it will come, but this event will surely happen.


Are you ready to meet the Lord?



[1] His forces will rise up and desecrate the temple fortress. They will abolish the daily sacrifice and set up the abomination of desolation (Daniel 11:31)

And from the time the daily sacrifice is abolished and the abomination of desolation set up, there will be 1,290 days (Daniel 12:11)



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