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20210313 [새벽묵상] 후손인가? 주님인가? | Descendant? The Lord? (마/Mt 22:34~46)



가장 큰 계명 (막 12:28-34; 눅 10:25-28)


(34) 예수께서 사두개인들로 대답할 수 없게 하셨다 함을 바리새인들이 듣고 모였는데

(35) 그 중의 한 율법사가 예수를 시험하여 묻되

(36) 선생님 율법 중에서 어느 계명이 크니이까

(37) 예수께서 이르시되 네 마음을 다하고 목숨을 다하고 뜻을 다하여 주 너의 하나님을 사랑하라 하셨으니

(38) 이것이 크고 첫째 되는 계명이요

(39) 둘째도 그와 같으니 네 이웃을 네 자신 같이 사랑하라 하셨으니

(40) 이 두 계명이 온 율법과 선지자의 강령이니라


그리스도와 다윗의 자손 (막 12:35-37; 눅 20:41-44)


(41) 바리새인들이 모였을 때에 예수께서 그들에게 물으시되

(42) 너희는 그리스도에 대하여 어떻게 생각하느냐 누구의 자손이냐 대답하되 다윗의 자손이니이다

(43) 이르시되 그러면 다윗이 성령에 감동되어 어찌 그리스도를 주라 칭하여 말하되

(44) 주께서 내 주께 이르시되 내가 네 원수를 네 발 아래에 둘 때까지 내 우편에 앉아 있으라 하셨도다 하였느냐

(45) 다윗이 그리스도를 주라 칭하였은즉 어찌 그의 자손이 되겠느냐 하시니

(46) 한 마디도 능히 대답하는 자가 없고 그 날부터 감히 그에게 묻는 자도 없더라


가장 큰 계명 (34~40절)

예수께서 사두개인들로 대답할 수 없게 하셨다 함을 바리새인들이 듣고 모였습니다(34).

그들은 왜 모였던 것일까요? 마태는 한 율법사가 예수를 시험하여 묻되(2)라고 기록하여 그 모인 목적이 여전히 예수를 잡으려는 것임을 간접적으로 설명하고 있습니다.

하지만 마가는 서기관 중 한사람이 예수께서 대답 잘 하신 것을 알고 진실로 예수님께 계명 중에 가장 첫째가 무엇인지를 물었다고 기록합니다. 이어서 예수께서 하나님을 사랑하고 이웃을 사랑하라는 계명이 가장 큰 계명이라고 하시자, 그 서기관은 다음과 같이 답변합니다.


서기관이 이르되 선생님이여 옳소이다 하나님은 한 분이시요 그 외에 다른 이가 없다 하신 말씀이 참이니이다 또 마음을 다하고 지혜를 다하고 힘을 다하여 하나님을 사랑하는 것과 또 이웃을 자기 자신과 같이 사랑하는 것이 전체로 드리는 모든 번제물과 기타 제물보다 나으니이다 (막 12:32~33)


그러자 예수께서그가 지혜 있게 대답함을 보시고 이르시되 네가 하나님의 나라에서 멀지 않도다 (막 12:34) 라고 화답해 주십니다. 마태가 보도하는 분위기와는 조금 온도 차이가 있습니다.

바리새인들은 자신들과 종교적으로 대치관계에 있었던 사두개인들을 신학적, 논리적으로 꼼짝 못하게 한 예수님께 약간의 호감을 내비쳤지만, 전체적인 분위기는 역시 어떻게 하면 잡아 죽일 수 있을까 하는 생각을 놓치는 않았습니다.

아무리 적대적인 관계에 있어도 그 중에는 예수님께 호감을 느끼는 자들이 분명히 있었습니다.

한 서기관은 아예 예수의 제자가 되겠다고 고백(마 8:19)하기도 했습니다. 너무도 유명한 바리새인으로 산헤드린 공의회원인 니고데모는 한 밤중에 예수님을 찾아와 중생에 관한 심도 깊은 대화(요 3:1~21)를 나누기도 했습니다.

그들의 공통점은 진지하게 하나님의 뜻을 구하는 구도자였다는 것입니다. 오늘 본문의 서기관, 곧 율법사는 하나님의 계명을 다 잘 지키고 싶은데 그것이 너무 힘들었던 것입니다. 당시 유대인들은 613개의 세부조항들을 율법에 더해서 더욱 짐을 무겁게 만들었습니다.

그래서 당시 유명한 랍비들이 계명 중에 가장 우선하는 상위법에 대해서 말했던 흔적도 있습니다.

만일 율법간에 충돌이 있을 때 어떤 법을 먼저 지켜야 하는지에 대한 질문입니다. 이에 예수님은


예수께서 이르시되 네 마음을 다하고 목숨을 다하고 뜻을 다하여 주 너의 하나님을 사랑하라 하셨으니

이것이 크고 첫째 되는 계명이요 둘째도 그와 같으니 네 이웃을 네 자신 같이 사랑하라 하셨으니

이 두 계명이 온 율법과 선지자의 강령이니라 (37~40)


라고 답변하십니다. 하나님과 인간, 그리고 사랑 이것이 모든 율법의 핵심입니다. 예수님의 이 말씀의 의미를 깨달은 서기관이 무릎을 치며, 유레카 를 외친 것입니다. 앞서 살펴보았지만 마가는 그의 기쁨의 고백(막 12:32~33)을 기록했습니다. 하나님의 은혜를 입고 선택 받은 자는 어디에 있든지, 어느 상황에 있든지 구원의 은혜를 누립니다. 하나님 나라가 멀지 않은 자들입니다.


후손인가? 주님인가? (41~46절)

이번에는 예수께서 바리새인들에게 질문하십니다. 비로소 정적들과의 논쟁이 마무리되는 부분입니다.

너희는 그리스도에 대해서 어떻게 생각하느냐? 누구의 자손이냐(42a) 어찌 보면 너무도 쉬운 질문입니다.

바로 정답을 말합니다. 다윗의 자손이니이다(42b)

예수께서 던지신 이 질문은 공생애 내내 예수님을 따라다녔던 질문이며, 마태 공동체가 궁금해하는 질문이었고, 동시에 오늘 현대인들이 던져야 하는 질문입니다. 그리스도가 누구신가?

당시 사람들은 정확하게 메시아가 다윗의 후손으로 오신다는 사실을 알고 있었습니다. 그리고 그러한 지식은 성경이 말하는 바입니다.

그러나 예수께서 알려주고 싶었던 것은 나머지 한 쪽입니다. 다윗의 후손으로 오시는 메시아는 왕족으로 인간이 되어 이 땅에 오시는 인간 메시아를 반영한 표현입니다. 신학적인 표현으로 하자면 메시아의 인성을 강조한 표현인 것입니다.

하지만 성경이 말씀 하시는 진정한 메시아는 배고픔을 느끼고, 추위와 고통을 느끼는 완전한 인간임과 동시에, 온 세상의 주인이신 하나님의 아들로서 완전한 신성을 가진 하나님이십니다. 우리 인생을 구원하실 수 있는 유일한 존재는 완전한 죄인의 모습인 인간이어야 했으며, 대신 죄는 없는 순결한 하나님이셔야만 했습니다.

그러나 유대인들은 반쪽 짜리 메시아, 곧 다윗의 후손으로서 자신들을 모세처럼 억압과 압제에서 해방 시켜줄 정치적, 군사적인 메시아를 기다렸던 것입니다. 그러니 그들과 예수는 계속 어긋날 수 밖에 없었던 것입니다.

이러한 현상은 예수께서 부활하시고 승천하신 후 성령이 임하실 때까지 제자들에게 나타난 현상이기도 합니다. 제자들 역시 성령이 임하신 후에야 비로소 예수 그리스도에 대해서 바로 이해했던 것입니다.

예수님은 논리적으로 시편 110:1절을 인용하여 바리새인들의 답답한 메시아관을 고쳐주십니다.


여호와께서 내 주에게 말씀하시기를 내가 네 원수들로 네 발판이 되게 하기까지

너는 내 오른쪽에 앉아 있으라 하셨도다(시 110:1)


이는 다윗이 성령이 충만하여 지은 시인데, 여기서 는 그리스도를 의미하며, 다윗이 육체적으로 자신의 후손으로 오게 될 그리스도에 대해서 라고 노래한 것을 들어 왜 다윗이 후손에게 주님이라고 했을까? 라는 질문을 통해서 다시 한 번 그리스도의 진정한 정체에 대해서 생각해보게 하셨던 것입니다.


결국 그들은 메시아를 인간적인 측면에서만 이해하려 했기에 제대로 볼 수 없었던 것입니다.

예수는 성경의 약속대로 다윗의 후손으로 인간의 몸을 입고 오신 인성을 가지신 메시아입니다.

동시에 예수는 여전히 변하지 않는 신성을 지닌 하나님이십니다.

그가 보여주신 모든 이적이, 선지자들이, 그리고 다윗이 성령이 충만하여 이를 증언하고 있습니다.

예수님이 인류 4대 성인 중 한 분이십니까? 그것이야말로 예수님을 모욕하는 것입니다.

예수님은 그리스도, 곧 하나님이십니다. 다시 한 번 베드로의 성령충만한 고백을 되새겨 봅니다.


 


The Greatest Commandment


34 Hearing that Jesus had silenced the Sadducees, the Pharisees got together. 35 One of them, an expert in the law, tested him with this question: 36 “Teacher, which is the greatest commandment in the Law?”


37 Jesus replied: “‘Love the Lord your God with all your heart and with all your soul and with all your mind.’ 38 This is the first and greatest commandment. 39 And the second is like it: ‘Love your neighbor as yourself.’ 40 All the Law and the Prophets hang on these two commandments.”


Whose Son Is the Messiah?


41 While the Pharisees were gathered together, Jesus asked them, 42 “What do you think about the Messiah? Whose son is he?”


“The son of David,” they replied.


43 He said to them, “How is it then that David, speaking by the Spirit, calls him ‘Lord’? For he says,


44 “‘The Lord said to my Lord:

“Sit at my right hand

until I put your enemies

under your feet.”’


45 If then David calls him ‘Lord,’ how can he be his son?” 46 No one could say a word in reply, and from that day on no one dared to ask him any more questions.


The greatest commandment (verses 34-40)

Hearing that Jesus had silenced the Sadducees, the Pharisees got together (34). Why did they get together? Matthew indirectly explains by writing “an expert in the law tested Jesus and questioned him” (35) that the purpose of the gathering was still to arrest Jesus.

However, Mark writes that a teacher of the law knew that Jesus answered well and asked Jesus what was the first of the commandments. Then, when Jesus said that the commandment to love God and to love neighbor is the greatest commandment, the teacher of law answered.


"Well said, teacher," the man replied. "You are right in saying that God is one and there is no other but him. To love him with all your heart, with all your understanding and with all your strength, and to love your neighbor as yourself is more important than all burnt offerings and sacrifices." (Mark 12:32~33)


Then Jesus saw that he had answered wisely and he said to him, "You are not far from the kingdom of God" (Mark 12:34). There is a slight temperature difference from the atmosphere Matthew reports.

The Pharisees showed a little affinity to Jesus, who theologically and logically imprisoned the Sadducees, who were in confrontation with them religiously, but the overall atmosphere also did not miss the idea of ​​how to kill him.

No matter how hostile they were, there were certainly some favored with Jesus.

One teacher of the law even confessed that he would be a disciple of Jesus at all (Matthew 8:19). Nicodemus, a famous Pharisee of the Sanhedrin Council, visited Jesus in the middle of the night to have an in-depth conversation (John 3:1-21) about born again.

What they have in common is that they were serious seekers of God's will. Today's scripture, the teacher of the law, wants to keep all the commandments of God, but that was very difficult. At that time, the Jews made the burden even heavier by adding 613 subclauses to the law.

So there are traces of what famous rabbis at the time said about the highest law among the commandments.

If there is a conflict between the laws, it is a question of which laws should be followed first. So Jesus answered.

“Love the Lord your God with all your heart and with all your soul and with all your mind. This is the first and greatest commandment. And the second is like it: `Love your neighbor as yourself. All the Law and the Prophets hang on these two commandments." (37~40)

God, man, and love. This is the heart of all laws. The teacher of the law, who realized the meaning of these words of Jesus, hit his knees and shouted Eureka. As we saw earlier, Mark wrote his confession of joy (Mark 12:32-33). Those who are chosen through God's grace enjoy the grace of salvation no matter where they are or in any situation. They are those who God’s kingdom is not far away.


Descendant? The Lord? (Verses 41-46) This time Jesus asked the Pharisees. This is where the debate with the political opponents ends.

“What do you think about the Christ? Whose son is he?” (42a) It is a very easy question.

They said the right answer. The descendant of David (42b)

This question posed by Jesus is a question that has followed Jesus throughout his public life. It is a question that the Matthew community is curious about, and at the same time is a question that modern people must ask today. Who is Christ? People at that time knew exactly that the Messiah was coming as a descendant of David. And that knowledge is what the Bible says.

But what Jesus wanted us to know was the other half. The Messiah who comes as the descendant of David is an expression that reflects the human Messiah who came to this earth as a human being as a royal family. In terms of theological expression, it is an expression that emphasizes the humanity of the Messiah.

However, the true Messiah that the Bible speaks of is a perfect man who feels hunger, feels cold and pain, and at the same time is a God who has perfect divinity as the Son of God, the Master of the whole world. The only person who could save our lives should have been human, who is perfect sinner, and he should also be a pure God without sin.

However, the Jews were waiting for a half-Messiah, a political and military Messiah who, as the descendants of David, would free them from oppression like Moses. So, they and Jesus had to deviate continuously. This phenomenon is also a phenomenon that appeared to his disciples after Jesus' resurrection and ascension until the coming of his Holy Spirit. The disciples also understood about Jesus Christ only after the Holy Spirit came upon them.

Jesus logically quotes Psalm 110:1 to heal the Pharisees' frustrating view of the Messiah.


The LORD said to my Lord: “Sit at my right hand until I make your enemies a footstool for your feet.” (Psalms 110:1)

This is David's poem filled with the Holy Spirit. Here my Lord stands for Christ. Why David said my Lord about Christ, who would physically come as his descendant? Through this question, Jesus made them to think about the true identity of Christ once again.

After all, they couldn't see the Messiah properly because they tried to understand the Messiah only from the human side.

Jesus is the human Messiah who came in a human body as a descendant of David as promised in the Bible.

At the same time, Jesus is still a God with an unchanging divinity.

All the miracles he showed, the prophets, and David are filled with the Holy Spirit to testify this.

Is Jesus one of the four saints of mankind? That is what insults Jesus.

Jesus is the Christ, God. Once again, I recall Peter's confession filled with the Holy Spirit.



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