죽음과 부활을 세 번째로 이르시다 (막 10:32-34; 눅 18:31-34)
(17) 예수께서 예루살렘으로 올라가려 하실 때에 열두 제자를 따로 데리시고 길에서 이르시되
(18) 보라 우리가 예루살렘으로 올라가노니 인자가 대제사장들과 서기관들에게 넘겨지매 그들이 죽이기로 결의하고
(19) 이방인들에게 넘겨 주어 그를 조롱하며 채찍질하며 십자가에 못 박게 할 것이나 제삼일에 살아나리라
한 어머니의 요구 (막 10:35-45)
(20) 그 때에 세베대의 아들의 어머니가 그 아들들을 데리고 예수께 와서 절하며 무엇을 구하니
(21) 예수께서 이르시되 무엇을 원하느냐 이르되 나의 이 두 아들을 주의 나라에서 하나는 주의 우편에, 하나는 주의 좌편에 앉게 명하소서
(22) 예수께서 대답하여 이르시되 너희는 너희가 구하는 것을 알지 못하는도다 내가 마시려는 잔을 너희가 마실 수 있느냐 그들이 말하되 할 수 있나이다
(23) 이르시되 너희가 과연 내 잔을 마시려니와 내 좌우편에 앉는 것은 내가 주는 것이 아니라 내 아버지께서 누구를 위하여 예비하셨든지 그들이 얻을 것이니라
(24) 열 제자가 듣고 그 두 형제에 대하여 분히 여기거늘
(25) 예수께서 제자들을 불러다가 이르시되 이방인의 집권자들이 그들을 임의로 주관하고 그 고관들이 그들에게 권세를 부리는 줄을 너희가 알거니와
(26) 너희 중에는 그렇지 않아야 하나니 너희 중에 누구든지 크고자 하는 자는 너희를 섬기는 자가 되고
(27) 너희 중에 누구든지 으뜸이 되고자 하는 자는 너희의 종이 되어야 하리라
(28) 인자가 온 것은 섬김을 받으려 함이 아니라 도리어 섬기려 하고 자기 목숨을 많은 사람의 대속물로 주려 함이니라
맹인 두 사람을 고치시다 (막 10:46-52; 눅 18:35-43)
(29) 그들이 여리고에서 떠나 갈 때에 큰 무리가 예수를 따르더라
(30) 맹인 두 사람이 길 가에 앉았다가 예수께서 지나가신다 함을 듣고 소리 질러 이르되 주여 우리를 불쌍히 여기소서 다윗의 자손이여 하니
(31) 무리가 꾸짖어 잠잠하라 하되 더욱 소리 질러 이르되 주여 우리를 불쌍히 여기소서 다윗의 자손이여 하는지라
(32) 예수께서 머물러 서서 그들을 불러 이르시되 너희에게 무엇을 하여 주기를 원하느냐
(33) 이르되 주여 우리의 눈 뜨기를 원하나이다
(34) 예수께서 불쌍히 여기사 그들의 눈을 만지시니 곧 보게 되어 그들이 예수를 따르니라
세 번째 수난 예고 (17-19절)
천국은 그 어떤 공로나 행위, 율법으로 들어가는 곳이 아닙니다. 공로주의, 율법주의, 행위주의로는 천국을 소유할 수 없습니다. 예수님은 천국이 오직 은혜로만 들어가는 곳임을 포도원 품꾼 비유를 통하여 말씀 하셨습니다. 그렇다면 우리를 천국으로 이끄는 은혜는 과연 어떤 은혜인가요?
바로 십자가와 부활의 은혜입니다. 그래서 마태는 바로 이어서 세 번째 수난 예고를 기록하고 있습니다.
매우 자세하게 수난 받으실 것과 이방인인 빌라도에게 심판 받으시고, 십자가에 못 박혀 죽으신 후 삼일 만에 부활 것에 대해서 말씀하셨습니다. 공관복음(막 10:32-34; 눅 18:31-34)에 모두 등장하는 내용이지만 마태만 십자가에 대해서 자세하게 기록하고 있습니다.
소 귀에 경 읽기 (20-28절)
그 때에(1)는 예수께서 세 번째로 아주 자세하게 십자가에서 죽으실 것에 대해서 말씀하신 직후를 의미합니다. 그런데 그런 중요하고 심각한 분위기에 세배대의 아내이며 야고보와 요한의 어머니인 살로메가 예수께 나와 절하며, 자신의 두 아들을 주의 나라에서 좌우편에 앉혀 주실 것을 부탁합니다.
우선 요한은 예수님의 가장 사랑하는 제자였습니다. 그래서 요한 자신의 복음서에서 자신의 이름을 밝히기 보다는 주께서 사랑하시는 제자 라는 표현을 자주 사용했습니다.
주께서 사도 요한을 특별히 사랑하신 이유는 정확하게는 모르겠지만, 아마도 예수님의 사촌(동생)이어서 그렇지 않았을까 추측합니다. 야고보와 요한의 어머니 살로메는 예수님의 모친인 마리아의 자매입니다.
그러니 그녀는 예수님의 이모인 것입니다. 본문은 이모인 살로메가 자신의 두 아들, 곧 예수님의 사촌 형제를 왕이 되실 때 우편과 좌편에 앉혀 달라는 청탁을 하는 것입니다. 요즘 같으면 큰일날 일이죠?!
그런데 그것보다 더 큰 문제는 살로메와 그의 두 아들의 상황인식 감각입니다. 지금이 어떤 상황입니까?
주께서 십자가에서 죽으시겠다고 공공연하게, 그것도 이번에는 아주 자세하게 설명을 하시는 상황에 이런 청탁을 하고 있습니다. 우리나라 속담 그대로 소 귀에 경 읽기 입니다.
아무리 예수님이 이 땅에 오신 이유에 대해 설명을 하고 이해를 시키려 해도 그 때뿐이고, 자신들이 이해하고자 하는 대로 이해했던 것입니다. 십자가라는 단어는 아예 귀에 들어오지도 않는 것입니다. 자신들이 기다리고, 원하던 정치적이고 세상적인 그 메시아관을 가지고 예수님을 그 박스에 맞게 집어 넣으려는 것입니다.
이러한 그들의 사고방식은 나머지 열명의 제자들도 동일했습니다. 야고보와 요한의 청탁하는 모습을 보고 매우 분하게 여기는 그들의 모습은, 그들 역시 야고보와 요한과 같은 세상적, 정치적 메시야관을 가지고 있음을 보여주는 것입니다.
하기야 제자들의 이러한 사고는 예수께서 부활하신 후까지도 계속되었습니다. 승천 하시기 전 예수님께 주께서 이스라엘 나라를 회복하심이 이때니이까(행 1:6) 라고 질문하는 제자들의 모습은 예수께서 부활하신 후에도 여전히 영적인 세계를 깨닫지 못하고 있음을 보여줍니다. 언제 그들의 영적인 눈이 온전하게 열립니까? 그렇습니다! 오순절 성령의 강림이 있은 후에야 그들의 영적인 눈이 뜨여 예수님의 사역과 나라를 온전하게 이해하게 되었던 것입니다. 그래서 성령의 사역이 중요한 것입니다.
성부는 구원을 계획하시고, 성자는 구원을 이루(실행하)시며, 성령은 구원을 완성하십니다.
성령께서 우리의 영적인 눈을 열어 예수를 제대로 보고 믿을 수 있는 은혜를 주시는 것입니다.
예수님이 내 좌우편에 앉는 것은 내가 주는 것이 아니라 내 아버지께서 누구를 위하여 예비하셨든지 그들이 얻을 것이니라(23) 라고 말씀 하신 요지가 바로 성부 하나님의 주권을 의미하는 말씀인 것입니다.
내가 마시려는 잔을 너희가 마실 수 있느냐(22b) 라는 주님의 질문에 아직 영적인 세계에 대한 제대로 된 이해가 없었던 야고보와 요한은 예수님의 잔을 마시겠다(22)고 큰 소리를 칩니다. 예수님 역시 너희가 말 한대로 될 것이라고 답변하십니다. 그 잔이 무엇인지도 모르면서 자신만만하게 말했던 야고보는 제자들 중에 가장 먼저 순교자가 되는 영광(행 12:2)을 누립니다. 요한 역시 가장 마지막까지 밧모섬에 유배되어 고난의 잔을 끝까지 채우고 순교합니다. 형제는 자신들의 고백처럼 사도들 중에서 처음과 나중이 되어 주님의 잔을 마셨던 것입니다. 소 귀에 경 읽는 일이 안 되기 위해서는 반드시 성령의 은혜가 필요합니다. 성령의 충만을 날마다 구합시다!
하나님의 나라는 세상과는 다릅니다. 큰 자가 되기 위해서는 반드시 섬기는 자가 되어야 합니다. 예수님 역시 세상에서 가장 큰 자로서 섬기러 이 땅에 오신 것입니다. 그 섬김은 십자가의 대속물이 되는 것입니다. 그러므로 제자들 역시 섬기는 자가 되어야 합니다.
저주 받은 도시에서 만난 은혜 (29-34절)
이제 예수님은 섬김의 본을 보여주십니다. 여리고의 두 맹인을 고치신 사건입니다. 그런데 이 섬김의 출발이 큰 자가 되고 싶은 마음이 아닙니다. 주의 섬김은 항상 불쌍히 여기는 마음(34)에서 출발했습니다. 으뜸이 되고자 하는 자는 너희의 종이 되어야 하리라(27b)는 말씀은 유명해지고, 칭찬받고, 존경 받고 싶은 목적으로 겸손한 척 섬기면 으뜸이 되게 해주신다는 의미가 아닙니다. 사람을 불쌍히 여기는 예수님과 같은 마음으로 섬기는 자를 주님께서 알아주시고 천국에서 인정해주신다는 의미입니다.
여리고는 저주 받은(수 6:26) 도시입니다. 실제로 여호수아의 저주는 그대로 이루어집니다.
그 시대에 벧엘 사람 히엘이 여리고를 건축하였는데 그가 그 터를 쌓을 때에 맏아들 아비람을 잃었고 그 성문을 세울 때에 막내 아들 스굽을 잃었으니 여호와께서 눈의 아들 여호수아를 통하여 하신 말씀과 같이 되었더라 (왕상 16:34)
여리고는 예수님 당시에는 번성한 도시였지만, 오늘날에는 리카Richa 또는 에리카Ericha 라는 이름의 인구200명에 불과한 작은 도시라고 합니다. 그 도시에 사는 디매오의 아들 바디매오(눅 10:46)와 다른 한 사람은 비록 육신의 눈은 멀었지만, 메시아이신 예수를 알아보고 사람들의 핍박에도 불구하고 주여! 우리를 불쌍히 여기소서, 다윗의 자손이여(31) 라고 끝까지 더욱 크게 소리질러 결국 예수님의 은혜를 입습니다.
저주 받은 도시에서도 은혜를 누리는 자가 있습니다! 반면에 은혜 가운데에서도 그 은혜를 누리지 못하는 어리석은 자들도 있습니다.마태는 제자들과 소경들을 대비시켜 적어도 당시에는 자신을 포함한 제자들이 그런 어리석은 자들이었음을 고백하고 있습니다. 우리는 어떤 자들입니까?
아무리 저주 받은 것 같은 상황일지라도 영적인 눈이 열려 예수를 바라보고, 그의 이름을 부르는 자는 은혜를 입습니다. 영적인 귀가 먹어 아무리 말씀을 들어도 소 귀에 경 읽는 상황이 되어서는 안됩니다. 영적인 눈이 멀어 하나님이신 예수님을 보지 못하면 안 됩니다. 눈이 열리고 귀가 열려 전심으로 하나님의 나라를 겸손하게 섬기는 진정한 제자 되기를 간절히 기도합니다!
Jesus Predicts His Death a Third Time
17 Now Jesus was going up to Jerusalem. On the way, he took the Twelve aside and said to them, 18 “We are going up to Jerusalem, and the Son of Man will be delivered over to the chief priests and the teachers of the law. They will condemn him to death 19 and will hand him over to the Gentiles to be mocked and flogged and crucified. On the third day he will be raised to life!”
A Mother’s Request
20 Then the mother of Zebedee’s sons came to Jesus with her sons and, kneeling down, asked a favor of him.
21 “What is it you want?” he asked.
She said, “Grant that one of these two sons of mine may sit at your right and the other at your left in your kingdom.”
22 “You don’t know what you are asking,” Jesus said to them. “Can you drink the cup I am going to drink?”
“We can,” they answered.
23 Jesus said to them, “You will indeed drink from my cup, but to sit at my right or left is not for me to grant. These places belong to those for whom they have been prepared by my Father.”
24 When the ten heard about this, they were indignant with the two brothers. 25 Jesus called them together and said, “You know that the rulers of the Gentiles lord it over them, and their high officials exercise authority over them. 26 Not so with you. Instead, whoever wants to become great among you must be your servant, 27 and whoever wants to be first must be your slave— 28 just as the Son of Man did not come to be served, but to serve, and to give his life as a ransom for many.”
Two Blind Men Receive Sight
29 As Jesus and his disciples were leaving Jericho, a large crowd followed him. 30 Two blind men were sitting by the roadside, and when they heard that Jesus was going by, they shouted, “Lord, Son of David, have mercy on us!”
31 The crowd rebuked them and told them to be quiet, but they shouted all the louder, “Lord, Son of David, have mercy on us!”
32 Jesus stopped and called them. “What do you want me to do for you?” he asked.
33 “Lord,” they answered, “we want our sight.”
34 Jesus had compassion on them and touched their eyes. Immediately they received their sight and followed him.
Third Passion Notice (verses 17-19)
Heaven is not a place to enter into any merit, deed, or law. Meritism, legalism, and activism cannot possess heaven. Jesus said through the parable of a vineyard worker that heaven is a place to enter only by grace. Then, what kind of grace is the grace that leads us to heaven?
It is the grace of the cross and resurrection. That is why Matthew wrote down his third warning of suffering right after this parable.
He talked about his suffering in great detail and his resurrection three days after he was judged by Pilate, a Gentile, and crucified to death. It appears in the Synoptic Gospel (Mark 10:32-34; Luke 18:31-34), but only Matthew wrote about the cross in detail.
Reading the sutras in the ears of the cow (verses 20-28)
Then (20) means right after Jesus spoke about his death on the cross in great detail for the third time. But in such an important and serious moment, Salome, the wife of Zebedee, the mother of James and John, came to Jesus and bowed down, asking him to seat her two sons on his left and right side in the Lord’s kingdom.
First of all, John was Jesus' most beloved disciple. That is why in John's own Gospel, he often used the expression of Lord's beloved disciple rather than revealing his name.
I am not sure exactly why the Lord loved the Apostle John in particular, but I can guess it was probably because he was a cousin of Jesus. Salome, the mother of James and John, is a sister to Mary, the mother of Jesus.
So she is Jesus' aunt. Today’s scripture tell us his aunt, Salome asking her own two sons, the cousin of Jesus, to be seated on his right and left when he becomes king. Isn't it a big deal nowadays?!
But the bigger problem is the sense of situational awareness of Salome and his two sons. What is the situation now?
She is making this request in a situation when the Lord openly explains that he will die on the cross, in great detail. As a Korean proverb, it is reading sutras in cow’s ears.
No matter how much he tried to explain and understand the reason why he came to this earth, it was only at that time, and they understood what they wanted to understand. The word cross doesn't even come into their ears. They are trying to put Jesus in the box with the political and worldly view of the messiah they have been waiting for and wanting.
Their way of thinking was the same for the other ten disciples. Their resentment to James and John's solicitation shows that they too have the same worldly and political view of the Messiah as James and John.
Even after Jesus' resurrection, disciples' thought continued. Before His ascension, the disciples asked Jesus “Lord, are you at this time going to restore the kingdom to Israel?” (Acts 1:6) It shows that even after Jesus' resurrection, they still do not realize the spiritual world. When do their spiritual eyes fully open? That's right! Only after the advent of the Holy Spirit on the day of Pentecost opened their spiritual eyes fully to understand Jesus' ministry and kingdom. That is why the work of the Holy Spirit is important.
The Father plans salvation, the Son accomplishes (executes) salvation, and the Holy Spirit completes salvation.
The Holy Spirit opens our spiritual eyes and gives us the grace to see and believe in Jesus.
“To sit at my right and left is not for me to grant. these places belong to those for whom they have been prepared by my Father” (23) What Jesus means it belongs to the sovereignty of God, the Father.
When asked “can you drink the cup I am going to drink” (22b), James and John, who did not yet have a proper understanding of the spiritual world, shout out that they would drink the cup of Jesus (22). Jesus also replied “you will indeed drink from my cup.” James, who said confidently without knowing what the cup was, enjoyed the honor of becoming the first martyr among his disciples (Acts 12:2). John is also exiled to Patmos Island until the very end, filling the cup of suffering to the end and being martyred. Like their confession, the brothers drank the Lord's cup as the first and the last among the apostles. The grace of the Holy Spirit is necessary in order not to be reading sutras in the cows ears. Let's seek the filling of the Holy Spirit every day!
God's kingdom is different from the world. In order to become a great person, must become a servant. Jesus also came to this earth to serve as the greatest person in the world. That service is the ransom of the cross. Therefore, the disciples must also become servants.
Grace received in a cursed city (verses 29-34)
Now Jesus sets the example of serving. It is the incident that two blind men healed in Jericho. However, the reason of this service is not the desire to become a great person. The service of the Lord always started with compassion (34). The saying “whoever wants to be first must be your slave—-“ (27b) does not mean that He will make you first if you pretend to be humble for the purpose of becoming famous, praised, and respected. It means that the Lord knows and acknowledges those who serve with the same heart as Jesus who has compassion on people.
Jericho is a cursed city (Joshua 6:26). Indeed, Joshua's curse is still there.
In Ahabs time, Hiel of Bethel rebuilt Jericho. He laid its foundations at the cost of his firstborn son Abiram, and he set up its gates at the cost of his youngest son Segub, in accordance with the word of the LORD spoken by Joshua son of Nun. (1 Kings 16: 34)
Jericho was a thriving city at the time of Jesus, but today it is called Richa or Erica, a small city with a population of only 200 people. Bartimaeus, the son of Timaeus (Mark 10:46) and one other who lived in that city recognized Jesus, the Messiah, although the flesh was blind, and despite the persecution of the people, “Lord! Son of David, Have mercy on us!” (31) screaming louder and louder to the end, and finally received the grace of Jesus.
Even in a cursed city, there are people who enjoy grace! On the other hand, there are also fools who cannot enjoy the grace even in the midst of grace. Matthew contrasts his disciples with the blind, confessing that at least at that time, his disciples, including himself, were such fools. Who are we?
No matter how cursed it may seem, open the spiritual eyes to Jesus, and those who call on his name receive grace. No matter how much you listen to the Word, but because of spiritual deafness, you should not be in a situation like reading sutras in cow’s ears.
You must not see Jesus, who is God, because of your spiritual blindness. Open your eyes and open your ears, pray earnestly that you become a true disciple who humbly serves the kingdom of God with all your heart!
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