귀신 들린 아이를 고치시다(막 9:14-29; 눅 9:37-43 상)
(14) 그들이 무리에게 이르매 한 사람이 예수께 와서 꿇어 엎드려 이르되
(15) 주여 내 아들을 불쌍히 여기소서 그가 간질로 심히 고생하여 자주 불에도 넘어지며 물에도 넘어지는지라
(16) 내가 주의 제자들에게 데리고 왔으나 능히 고치지 못하더이다
(17) 예수께서 대답하여 이르시되 믿음이 없고 패역한 세대여 내가 얼마나 너희와 함께 있으며 얼마나 너희에게 참으리요 그를 이리로 데려오라 하시니라
(18) 이에 예수께서 꾸짖으시니 귀신이 나가고 아이가 그 때부터 나으니라
(19) 이 때에 제자들이 조용히 예수께 나아와 이르되 우리는 어찌하여 쫓아내지 못하였나이까
(20) 이르시되 너희 믿음이 작은 까닭이니라 진실로 너희에게 이르노니 만일 너희에게 믿음이 겨자씨 한 알 만큼만 있어도 이 산을 명하여 여기서 저기로 옮겨지라 하면 옮겨질 것이요 또 너희가 못할 것이 없으리라
(21) (없음)
죽음과 부활을 다시 이르시다(막 9:30-32; 눅 9:43 하-45)
(22) 갈릴리에 모일 때에 예수께서 제자들에게 이르시되 인자가 장차 사람들의 손에 넘겨져
(23) 죽임을 당하고 제삼일에 살아나리라 하시니 제자들이 매우 근심하더라
성전세를 내시다
(24) 가버나움에 이르니 반 세겔 받는 자들이 베드로에게 나아와 이르되 너의 선생은 반 세겔을 내지 아니하느냐
(25) 이르되 내신다 하고 집에 들어가니 예수께서 먼저 이르시되 시몬아 네 생각은 어떠하냐 세상 임금들이 누구에게 관세와 국세를 받느냐 자기 아들에게냐 타인에게냐
(26) 베드로가 이르되 타인에게니이다 예수께서 이르시되 그렇다면 아들들은 세를 면하리라
(27) 그러나 우리가 그들이 실족하지 않게 하기 위하여 네가 바다에 가서 낚시를 던져 먼저 오르는 고기를 가져 입을 열면 돈 한 세겔을 얻을 것이니 가져다가 나와 너를 위하여 주라 하시니라
본문은 세상 속에 살아가는 제자들이 어떻게 살아가야 하는지 방향성을 보여줍니다. 그리스도인들이 세상과 관계를 설정할 때 신비주의가 되어서는 안 됩니다. 세상과 고립된 채로 우리들만의 세상에서 천막을 짓고 그곳에만 머무는 것은 참 기독교가 아닙니다. 반면에 그렇다고 세상 속에 살면서 세상과 전혀 구분되지 않는 세속주의 역시 기독교의 참 모습은 아닙니다. 분명히 기독교는 그들과 다른 신적인 삶의 능력이 드러나야 합니다. 그런 점에서 오늘 본문에 등장하는 사건은 제자들이 추구해야 하는 균형 잡힌 삶을 제시합니다.
믿음 외에는
변화산 사건이 벌어지는 동안 산 아래에서는 예수님의 제자들에게 곤란한 사건이 벌어졌습니다. 그것은 한 사람이 귀신으로 말미암아 말 못하고 귀 먹은 아들을 제자들에게 고쳐 달라고 데리고 온 것입니다. 누가는 이 아들을 외아들(눅 9:38)로 밝힙니다. 그러니 그 아버지에게 그 아들이 얼마나 소중하며 안타까운 존재이겠습니까?
그 아들의 증세로 보아 간질병으로 보입니다. 번역 역시 간질병이라고 번역을 했습니다. 원어는σεληνιάζεται 세레니아제타이selēniazetai로 달에게 얻어 맞은 자 Strucken by Moon 라는 의미입니다. 고대인들의 간질병에 대한 인식을 반영하고 있습니다.
하지만 제자들은 아무리 해도 그 아들을 고칠 수가 없었습니다. 주님은 믿음이 없고 패역한 세대여 내가 얼마나 너희와 함께 있으며 얼마나 너희에게 참으리요 그를 이리로 데려오라(17)라고 책망하십니다.
이에 대해서 학자들에 따라 아이의 아버지를, 또는 서기관들을, 군중을, 제자들을 책망하는 것이라고 말합니다. 마가는 공관복음 저자 중에서 가장 상세하게 이 사건을 다루고 있는데, 그의 기록을 보면 그 아이의 아버지가 할 수 있거든 우리를 불쌍히 여기사 도와 주옵소서(막 9:22b)라고 요청하자, 예수께서 이르시되 할 수 있거든이 무슨 말이냐 믿는 자에게는 능히 하지 못할 일이 없느니라(막 9:23)라고 책망하시는 모습을 볼 수 있습니다. 그러므로 예수님의 책망의 대상은 제자로부터 시작하여 그 자리에 모인 모든 사람이라 볼 수 있습니다.
그리고는 주님은 귀신을 꾸짖으시자 귀신이 나가고 아이가 온전하여 집니다.
놀란 제자들은 후에 조용히 주님께 자신들은 왜 귀신을 쫓아내지 못했는지 묻자, 너희 믿음이 작은 까닭이니라진실로 너희에게 이르노니 만일 너희에게 믿음이 겨자씨 한 알 만큼만 있어도 이 산을 명하여 여기서 저기로 옮겨지라 하면 옮겨질 것이요 또 너희가 못할 것이 없으리라(20) 라고 답변하십니다.
이미 하나님 나라의 비유(13:31)에서 겨자씨의 특성이 생명력임을 살펴 보았습니다.
아무리 작더라도 그 안에 살아있는 생명이 있다면 성장과 변화의 역사가 일어나는 것입니다.
제자들의 문제는 생명력 없는 믿음입니다.
아울러 마가는 기도 외에 다른 것으로는 이런 종류가 나갈 수 없느니라(막 9:29)라고 기록하고 있으며, 없음 으로 기록된 21절은 사본상의 문제가 있습니다. 상대적으로 권위가 덜한 사본에는 기도와 금식 외에는by prayer and fasting (KJV)이라고 나와 있습니다.
모든 것을 종합해보면 결국 믿음이 없거나 작음이 문제인데, 그 믿음은 결국 기도와 금식, 말씀을 듣고 읽고 암송하는 것과 같은 경건의 훈련으로 자라나고 유지된다는 사실을 알 수 있습니다.
(과장하여) 산을 옮길 수 있는 세상과 구별되는 신비로운 능력은 예수를 그리스도로믿는 생명력 넘치는 믿음과 그에 따른 구체적인 행동을 통해서 드러나는 것입니다. 믿음 없이는 아무것도 할 수 없습니다. 믿음이 세상과 우리를 구별하는 신비로운 능력입니다.
세상 속에 제자들
예수님은 두 번째로 수난을 예고 하십니다. 주님은 능력이 없어서 고난 당하시고, 십자가에 죽으시는 것이 아닙니다. 말씀을 이루시고 우리의 죄를 사하시기 위해 십자가를 지시는 것입니다. 신비로운 예수님의 능력이 두 번째 수난 예고를 감싸는 것으로 마태는 이 사실을 독자들에게 알려줍니다.
그래서 마가와 누가는 기록하고 있지 않는 성전세 사건을 마태가 기록합니다.
반 세겔 받는 자들 이란 출애굽 인구 조사 후 모든 유대인 남자들이 내었던 생명의 값을 받는 자들입니다. 시간이 흘러 성전을 유지하는 비용으로 사용되어 소위 성전세라고 하는데, 그 값이 반 세겔이라서 성전세를 받는 자들을 가리켜 반 세겔 받는 자들 이라고 명한 것입니다. 반 세겔은 당시 노동자의 하루 품삯인 드라크마의 2배 정도의 돈입니다. 오늘날로 환산하면 $200~300 정도입니다.
그들이 베드로에게 너희 선생은 반 세겔(성전세)를 내지 않느냐? 라고 묻습니다. 그러자 베드로는 내신다 (25)라고 대답하고 집으로 돌아옵니다. 예수님은 베드로가 말하기 전에 그에게 성전의 주인인 예수님은 성전세를 낼 필요가 없음을 세상 임금과 세금에 대한 비유로 알려주십니다. 그러나 예수님은 우리가 그들이 실족하지 않게 하기 위하여(27a) 성전세를 내라고 말씀 하십니다. 그리고는 낚시를 하여 가장 먼저 잡히는 물고기의 입에서 한 세겔이 나올 것인데 그것으로 주님과 베드로 본인의 성전세를 내라고 말씀 하십니다.
이 장면이 참 은혜롭습니다. 세상 물질의 논리의 속하지 않으면서도, 세상 사람들이 그리스도인으로 말미암아 실족하지 않도록 배려하는 모습! 더군다나 그것이 능력이 없어서, 약해서, 하나님이 아니어서가 아님을 보여주시기 위해서 작지만 놀라운 물고기 입 이적을 통해서 일을 행하시는 하나님!
주님은 이 한가지 이적을 통해서 성전세를 받는 자들도 배려하고, 베드로도 배려하셨습니다.
이것이 세상 속에 사는 제자들이 추구해야 하는 모습입니다. 세상과는 전혀 다른 세상에 속한 자들이면서, 동시에 세상 가운데 발을 붙이고 사는 자들! 신비로운 능력이 있으면서도 연약한 자들을 배려하여 그들의 법칙을 따르는 모습, 이것이 균형 잡힌 진짜 크리스천의 모습입니다.
신비로운 능력을 체험하고 기도와 말씀, 경건의 훈련으로 놀랍고 신비로운 능력이 있어야 합니다.
동시에 연약한 세상 사람들을 배려하여 그들의 규칙과 질서를 따르는 성숙함도 있어야 합니다.
우리 모두 예수님을 본 받는 진정한 제자가 됩시다. 믿음으로 세상 속에서 말입니다.
Jesus Heals a Demon-Possessed Boy
14 When they came to the crowd, a man approached Jesus and knelt before him. 15 “Lord, have mercy on my son,” he said. “He has seizures and is suffering greatly. He often falls into the fire or into the water. 16 I brought him to your disciples, but they could not heal him.”
17 “You unbelieving and perverse generation,” Jesus replied, “how long shall I stay with you? How long shall I put up with you? Bring the boy here to me.” 18 Jesus rebuked the demon, and it came out of the boy, and he was healed at that moment.
19 Then the disciples came to Jesus in private and asked, “Why couldn’t we drive it out?”
20 He replied, “Because you have so little faith. Truly I tell you, if you have faith as small as a mustard seed, you can say to this mountain, ‘Move from here to there,’ and it will move. Nothing will be impossible for you.”
[21]
Jesus Predicts His Death a Second Time
22 When they came together in Galilee, he said to them, “The Son of Man is going to be delivered into the hands of men. 23 They will kill him, and on the third day he will be raised to life.” And the disciples were filled with grief.
The Temple Tax
24 After Jesus and his disciples arrived in Capernaum, the collectors of the two-drachma temple tax came to Peter and asked, “Doesn’t your teacher pay the temple tax?”
25 “Yes, he does,” he replied.
When Peter came into the house, Jesus was the first to speak. “What do you think, Simon?” he asked. “From whom do the kings of the earth collect duty and taxes—from their own children or from others?”
26 “From others,” Peter answered.
“Then the children are exempt,” Jesus said to him. 27 “But so that we may not cause offense, go to the lake and throw out your line. Take the first fish you catch; open its mouth and you will find a four-drachma coin. Take it and give it to them for my tax and yours.”
Today’s scripture shows the direction of how the disciples residing in this world should live. When Christians establish relationships with the world, we should not show mysticism. It is not true Christianity to build a shelter and stay there in our own world, isolated from the rest of the world. On the other hand, however, secularism that lives in the world and is not distinguished from the world at all is not the true form of Christianity either. Ultimately, Christianity must reveal the power of a divine life that is different from them. In that respect, the events appearing in today's scriptures suggest a balanced life for the disciples to pursue.
Only by Faith
During the Transfiguration, a difficult incident occurred for Jesus' disciples at the mountain base. A man brought his deaf son to the disciples to heal him, who was demon-possessed. Luke identifies this son as the only child (Luke 9:38). So how precious and sympathetic is the son must be to the father?
From the symptoms of the illness, it appears to be epilepsy. The English translation also describes it as epileptic symptoms. The original word σεληνιάζεται (seléniazetai) means Stricken by Moon. It reflects the ancient people's perception of epilepsy.
The disciples could not heal the son no matter what. At this the Lord rebukes them, “You unbelieving and perverse generation, how long shall I stay with you? How long shall I put up with you? Bring the boy here to me.” (17).
This, according to scholars, is to rebuke the child's father, or the teachers of the law, the crowd or the disciples. Mark is dealing with this case in the most detail among the authors of the Synoptic Gospel. His recording shows that when the child's father asked if you can do anything, take pity on us and help us (Mark 9:22b), Jesus rebuked him, "'If you can'?" "Everything is possible for one who believes" (Mark 9:23). Therefore, the object of Jesus' rebuke can be seen as everyone gathered there beginning with the disciples.
Then, when the Lord rebuked the demon, the demon came out of the boy, and the child was healed at that moment.
The surprised disciples later quietly asked the Lord why they could not drive out demons, Jesus replied, “Because you have so little faith. Truly I tell you, if you have faith as small as a mustard seed, you can say to this mountain, ‘Move from here to there,’ and it will move. Nothing will be impossible for you” (20).
We have already studied that the characteristic of mustard seed is the vitality in the parable of the Kingdom of God (13:31).
No matter how small, if there is a living life in it, the miracle of growth and change will take place.
The problem of the disciples is faith without vitality (life).
In addition, Mark writes that this kind can come out only by prayer (Mark 9:29), and verse 21 written as none has a manuscript problem. The relatively less authoritative manuscript says by nothing but prayer and fasting (KJV).
Putting it all together, we can see that ultimately the problem is lack of (absence) or smallness of faith, which in the end grows and sustains through the training of godliness such as prayer, fasting, listening and reading the Word, and through meditation.
The mystical power that sets it apart from the world that can (exaggeratedly) move mountains is revealed through a vital faith in Jesus, by believing Him as the Christ and the concrete actions that follow. We cannot do anything without faith. Faith is the spiritual power that sets us apart from the world.
The Disciples in the World
Jesus predicts suffering a second time. The lack of power is not the reason why the Lord suffers and dies on the cross. He takes up the cross in order to fulfill the Word and to forgive our sins. Matthew reveals this to the readers as the mysterious power of Jesus wraps around the second herald of suffering.
So Matthew records a temple tax event which Mark and Luke did not record.
The collectors of the two-drachma are those who receive the price of life paid by all Jewish men after the Exodus Census. As time passed, it was used as the cost of maintaining the temple, so it was called the temple tax, and because the price was half a shekel, those who received the temple tax were called the collectors of the two-drachma. Half a shekel is about twice the amount of drachma, a worker's daily wage at the time. Converted to today, it is around $200-$300 in USD.
They asked Peter, “doesn’t your teacher pay the temple tax (two-drachma)?”. Then Peter replied “yes, He does” (25) and returns home. Jesus speaks before Peter does that Jesus, the Owner of the temple, is exempt from the temple tax through the parables of the kings of the earth, duty and taxes. But Jesus tells Peter to pay the temple tax so that we may not cause offense (27a). He tells him to “go to the lake and throw out a line. Take the first fish you catch; open its mouth and you will find a four-drachma coin. Take it and give it to them for my tax and yours.”
This scene shows us a divine grace. The consideration of not falling under the logic of the world's material matters, but to prevent the people of the world from being offended by Christians! Moreover, God who works through small but amazing fish-mouth miracles to show that it is not because He is not capable or weak!
Through this one miracle, the Lord considers those who receive the temple tax, and also Peter.
This is what the disciples living in the world should pursue. We are those who belong to a world but are completely different from the world, and at the same time reside with our feet in the world! Even though we have spiritual powers, we care for the weak and consider their laws. This is the true and balanced Christianity.
We must experience spiritual powers and bear amazing and mystical powers through prayer, through the Word, and by the training of godliness.
At the same time, there must be maturity to be considerate of the weak world by following their rules and order.
Let us all become true disciples who imitate Jesus. In this world. By faith.
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