(22) 그 때에 귀신 들려 눈 멀고 말 못하는 사람을 데리고 왔거늘 예수께서 고쳐 주시매 그 말 못하는 사람이 말하며 보게 된지라
(23) 무리가 다 놀라 이르되 이는 다윗의 자손이 아니냐 하니
(24) 바리새인들은 듣고 이르되 이가 귀신의 왕 바알세불을 힘입지 않고는 귀신을 쫓아내지 못하느니라 하거늘
(25) 예수께서 그들의 생각을 아시고 이르시되 스스로 분쟁하는 나라마다 황폐하여질 것이요 스스로 분쟁하는 동네나 집마다 서지 못하리라
(26) 만일 사탄이 사탄을 쫓아내면 스스로 분쟁하는 것이니 그리하고야 어떻게 그의 나라가 서겠느냐
(27) 또 내가 바알세불을 힘입어 귀신을 쫓아내면 너희의 아들들은 누구를 힘입어 쫓아내느냐 그러므로 그들이 너희의 재판관이 되리라
(28) 그러나 내가 하나님의 성령을 힘입어 귀신을 쫓아내는 것이면 하나님의 나라가 이미 너희에게 임하였느니라
(29) 사람이 먼저 강한 자를 결박하지 않고서야 어떻게 그 강한 자의 집에 들어가 그 세간을 강탈하겠느냐 결박한 후에야 그 집을 강탈하리라
(30) 나와 함께 아니하는 자는 나를 반대하는 자요 나와 함께 모으지 아니하는 자는 헤치는 자니라
(31) 그러므로 내가 너희에게 이르노니 사람에 대한 모든 죄와 모독은 사하심을 얻되 성령을 모독하는 것은 사하심을 얻지 못하겠고
(32) 또 누구든지 말로 인자를 거역하면 사하심을 얻되 누구든지 말로 성령을 거역하면 이 세상과 오는 세상에서도 사하심을 얻지 못하리라
(33) 나무도 좋고 열매도 좋다 하든지 나무도 좋지 않고 열매도 좋지 않다 하든지 하라 그 열매로 나무를 아느니라
(34) 독사의 자식들아 너희는 악하니 어떻게 선한 말을 할 수 있느냐 이는 마음에 가득한 것을 입으로 말함이라
(35) 선한 사람은 그 쌓은 선에서 선한 것을 내고 악한 사람은 그 쌓은 악에서 악한 것을 내느니라
(36) 내가 너희에게 이르노니 사람이 무슨 무익한 말을 하든지 심판 날에 이에 대하여 심문을 받으리니
(37) 네 말로 의롭다 함을 받고 네 말로 정죄함을 받으리라
오늘 본문에는 모순과 같은 이야기(31-32절)가 등장합니다. 하나님은 용서하지 못하는 죄가 없다.
성령 훼방(모독)죄는 용서함을 받지 못한다. 아리스토텔레스에 의하면 이것은 모순이 아닙니다. 둘 다 참이기 때문입니다. 사실 죄를 범하는 대상의 차이가 있습니다. 사람이나 예수님을 모독하는 것은 용서가 되지만, 성령을 모독하는 것은 죄사함을 받을 수 없다는 말씀입니다.
어떤 배경에서 나온 말씀이고, 그 의미가 무엇인지 살펴봅시다.
예수와 바알세블 논쟁 (22-30절)
안식일 논쟁에 이어 오늘 본문은 바알세블 논쟁입니다.
그 때에(토테) 는 마태가 주로 사용하는 표현으로 그 사건이 일어난 바로 그 때를 말합니다.
귀신들려 눈 멀고 말 못하는 사람이 있었습니다.
모든 질병이 다 그런 것은 아니지만, 어떤 경우에는 이처럼 사탄/귀신의 영향이 원인일 수 있습니다.
마태가 말하고자 하는 핵심은 예수님의 치유 사역이 아니라, 이적에 대한 사람들의 반응입니다.
사람들은 이는 다윗의 자손이 아니냐? 그러니까 혹시 메시야 아니야? 하며 반신반의하는 모습입니다.
이보다 좀 더 악한 반응은 바리새인들의 반응(24)입니다. 귀신의 왕 바알세블을 힘입어 귀신을 쫓아낸다 는 것이다. 바리새인들이 무리가 혹시… 하는 소리를 듣고 내놓은 답변으로 예수를 향한 시기, 질투, 모함이 모두 포함된 답변입니다. 여기서 바알세블은 땅의 주인인 바알 이라는 의미로, 가나안 원주민이 섬겼던 신으로 나중에는 사탄을 가리키는 말이 됩니다.
예수님은 바리새인들의 생각을 아시고 3가지 논리로 반박하십니다.
첫 번째로 내전이 있는 나라, 동네, 집마다 서지 못할 것임(25)을 말씀 하십니다.
마찬가지로 사탄이 사탄을 쫓아내면 스스로 분쟁하는 것이고, 결코 사탄의 나라는 잘될 수가 없습니다.
두 번째로 너희의 아들들은 누구를 힘입어 귀신을 쫓아내는지 반박하십니다.
여기서 너희의 아들들 은 바리새인들의 제자이거나, 유대인 축사자들을 가리키는 것입니다.
당시 유대인들은 그릇된 상황과 관습에 의해 귀신을 쫓아내는 일이 흔했다고 합니다.
그러니까 예수 입장에서 내가 하면 귀신, 네가 하면 하나님이 하는 것이냐? 물으신 것입니다.
비록 예수님은 유대인들의 축귀사역이 옳은지 그른지에 대해서 말씀하시지 않았지만, 만일 바리새인들의 생각대로 자신들의 제자들은 하나님을 힘입어 귀신을 내쫓는다고 하면서, 유독 예수께만 바알세블의 힘으로 귀신을 내쫓는다고 말한 것에 대해서 그들의 제자들이 오히려 판단을 할 것이라고 반박하신 것입니다.
세 번째로 만일 예수님이 성령에 의해 귀신을 쫓아내시는 것이면 이미 하나님의 나라가 임했다고 말씀 하십니다. 이것은 바리새인들에게 하나님의 나라 임했다는 것이 아니라, 이미 그들 앞에 심판이 임한 것을 의미 하는 말씀입니다. 이미 심판의 도끼가 나무 뿌리에 놓여있는 것이지요!
영적으로 이 비밀을 29절에서 설명하십니다. 강한 자는 사탄을 의미합니다. 이미 예수께서 사탄을 결박하셨고, 성도들은 그 승리의 유익을 마음껏 누릴 수 있습니다. 세상을 이분법적으로 보는 것은 결코 옳지 않지만, 영적인 세계만큼은 중간지대가 없습니다. 예수님과 바알세블입니다. 예수는 마지막 추수 때에 아버지의 알곡을 모으시는 분이고, 반면에 사탄은 모인 양조차 흩어버리는 존재입니다.
성령 훼방죄 (31-37절)
이제 예수님은 논쟁을 넘어 교훈으로 들어갑니다.
주님은 우리가 우리 입으로 죄를 자백하기만 하면 그 어떤 죄든지 모두 용서하십니다.
그런데 단 한가지 죄악, 곧 성령모독죄는 결코 사하심을 얻지 못한다고 말씀 하십니다.
성령모독죄가 무엇이고, 왜 죄 사함을 얻지 못할까요?
누구든지 말로 인자를 거역하면 사하심을 받는다고 말씀 하십니다. 예수님은 그 역할 면에서 사람들에게 모독과 거역을 당하러 오셨다고 해도 과언이 아닙니다. 심지어 인간들의 손에 의해 십자가에서 죽어야만 했습니다. 그러므로 죄인인 인간이 예수를 거역하는 것은 당연한 일입니다.
하지만 십자가 사건 후에 각 사람이 예수를 믿게 하는 것은 성령의 역할로, 각 사람 안에 성령이 내주하심으로 일어나는 놀라운 하나님의 은혜의 역사입니다.
성령은 인격체이십니다. 강력하게 환영하는 자에게 임하시는 분입니다. 그런데 말로 성령에 대해 비아냥거리고, 성령이 하신 일을 사탄이 한 것이라고 모욕한다면 그는 결코 성령을 받을 수 없습니다. 그리고 성령이 없이는 예수를 믿지 못합니다.
고로 그는 영원토록 죄사함을 받지 못하는 것입니다. 결국 성령훼방죄는 성령을 받아들이지 않음으로 예수를 믿는 못하는 것입니다. 그러니 이 세상과 저 세상에서 죄사함을 받을 수가 없는 것입니다.
예를 들자면 고의적으로 하나님께 역행하는 자, 악하게 구는 자, 좋은 열매 맺는 예수를 나쁜 나무로 비방하는 자(33절) 입니다.
예수님은 여기서 다시 아주 중요한 교훈을 말씀 하십니다.
영원히 사함 받지 못하는 죄는 입으로 짓는 죄라는 것입니다. 특별한 노력이 필요 없습니다.
말로 성령을 거역(32), 입으로 말함(34), 무슨 무익한 말을 하든지(36), 네 말로(37)
그 사람이 하는 말을 들어보면 그 사람의 마음에 무엇이 가득한지를 알 수 있습니다.
그래서 말이 중요합니다. 그러니 좋은 말을 하려면, 마음 속에 선한 것들로 가득하게 쌓아야 합니다. 마음과 말은 같이 갑니다. 중요한 것은 무슨 말을 하든지 그 말한 것으로 심판을 하신다는 것입니다.
너무 두렵지 않습니까? 칭의도 정죄도 나의 입에서 나온 말로 받는다니! 너무 놀라울 따름입니다.
우리 중에는 성령의 역사하심을 인간의 것이나 우연으로 치부하는 사람은 없을 것입니다.
성령의 역사를 성령의 역사로 볼 수 있는 것, 그것이 바로 믿음입니다.
주님은 마지막 날에 우리 말에 대한 책임을 분명히 물으실 것입니다.
특별히 사랑하는 사람들에게 하는 말을 더 조심해야 합니다. 편하고, 쉽다 보니 방심하기 쉽습니다.
사도 바울은 우리의 언어생활에 대해 다음과 같이 권면했습니다.
너희 말을 항상 은혜 가운데서 소금으로 맛을 냄과 같이 하라
그리하면 각 사람에게 마땅히 대답할 것을 알리라 (골 4:6)
입술의 성화와 변화 역시 성령의 은혜로 가능한 것입니다. 그래서 오늘도 성령의 능력을 갈구합니다.
매일매일 더 예수님을 닮기를 소망합니다.
Jesus and Beelzebul
22 Then they brought him a demon-possessed man who was blind and mute, and Jesus healed him, so that he could both talk and see. 23 All the people were astonished and said, “Could this be the Son of David?”
24 But when the Pharisees heard this, they said, “It is only by Beelzebul, the prince of demons, that this fellow drives out demons.”
25 Jesus knew their thoughts and said to them, “Every kingdom divided against itself will be ruined, and every city or household divided against itself will not stand. 26 If Satan drives out Satan, he is divided against himself. How then can his kingdom stand? 27 And if I drive out demons by Beelzebul, by whom do your people drive them out? So then, they will be your judges. 28 But if it is by the Spirit of God that I drive out demons, then the kingdom of God has come upon you.
29 “Or again, how can anyone enter a strong man’s house and carry off his possessions unless he first ties up the strong man? Then he can plunder his house.
30 “Whoever is not with me is against me, and whoever does not gather with me scatters. 31 And so I tell you, every kind of sin and slander can be forgiven, but blasphemy against the Spirit will not be forgiven. 32 Anyone who speaks a word against the Son of Man will be forgiven, but anyone who speaks against the Holy Spirit will not be forgiven, either in this age or in the age to come.
33 “Make a tree good and its fruit will be good, or make a tree bad and its fruit will be bad, for a tree is recognized by its fruit. 34 You brood of vipers, how can you who are evil say anything good? For the mouth speaks what the heart is full of. 35 A good man brings good things out of the good stored up in him, and an evil man brings evil things out of the evil stored up in him. 36 But I tell you that everyone will have to give account on the day of judgment for every empty word they have spoken. 37 For by your words you will be acquitted, and by your words you will be condemned.”
In today's scripture, a contradictory story (verses 31-32) appears.
There is no sin that God cannot forgive.
The sin of blasphemy against the Holy Spirit cannot be forgiven.
According to Aristotle, this is not a contradiction. Because both are true. In fact, there is a difference between who the people sin against. Blaspheming people or Jesus is forgiving, but blaspheming the Holy Spirit cannot be forgiven.
Let's take a look at what background it has and what it means.
Jesus and Beelzebub Argument (verses 22-30)
Following the Sabbath debate, today's scripture is about Beelzebub debate.
At that time (Tote) is Matthew's main expression and refers to the exact time when the event took place.
There was a demon-possessed man who was blind and unable to speak.
Not all diseases are the same, but in some cases Satan/demon influences are the cause of the illness.
The point Matthew is talking about here is not Jesus' ministry of healing, but people's response to the miracles.
People are dubious claiming “Could this be the Son of David?” “So, is he the Messiah?”
The reaction of the Pharisees is worse “It is only by Beelzebul, the prince of demons, that this fellow drives out demons” (verse 24). The answer that the Pharisees gave when they heard the crowd speak what if included envy, jealousy, and conspiracy toward Jesus. Here, Beelzebul means Baal, the lord of the earth, a deity served by the natives of Canaan, and later refers to Satan.
Jesus knows the thoughts of the Pharisees and refutes them with three reasons.
First, every kingdom with civil war, and every city or household divided against itself will not stand (verse 25).
Likewise, when Satan casts out Satan, it is conflicting on its own, and therefore Satan's kingdom can never stand.
Second, by whom do your people (sons of you) drive out demons?.
Here, your sons (KJV) refer to either the disciples of the Pharisees or to the Jewish ambassadors. At that time, it was common for Jews to expel demons due to wrong circumstances and customs. Therefore, from the standpoint of Jesus, He asked do I drive out demons by Beelzebul, and you do so by God?
Although Jesus did not say whether the Jews' ministry of driving out demons was right or wrong, if the Pharisees thought that their disciples would cast out demons through God, but when Jesus does it, it is thought the power of Beelzebul. “So then, they will be your judges.”
Third, but if it is by the Spirit of God that I drive out demons, then the kingdom of God has come upon you. This does not mean that the kingdom of God has come to the Pharisees, but that judgment has already come before them. The ax of judgment is already at the root of the tree!
Spiritually, this mystery is explained in verse 29. The strong man means Satan. Jesus has already bound Satan, and the believers can fully enjoy the benefits of that victory. It is never right to see the world dichotomy, but there is no middle ground when it comes to the spiritual world. It is Jesus or Beelzebul. Jesus is the One who gathers the Father's grain at the last harvest, while Satan scatters even the gathered sheep.
Blasphemy Against The Spirit (verses 31-37)
Now Jesus goes beyond argument and goes into lessons.
The Lord forgives any sin as long as we confess it with our mouth.
But He says that the only one sin, the blasphemy of the Holy Spirit, never gets forgiven.
What is blasphemy and why can't we receive forgiveness of this sin?
He says that anyone who speaks a word against the Son of Man will be forgiven. It is no exaggeration to say that Jesus came to face blasphemy and rebellion from people in terms of His role. He was even crucified and died by human hands. Therefore, it is natural for sinners to rebel against Jesus in the flesh.
However, it is the role of the Holy Spirit that makes each person believe in Jesus after the crucifixion, and it is the amazing work of God's grace that takes place through the indwelling of the Holy Spirit in each person.
The Holy Spirit has a personality. He comes to those who strongly welcome Him. But with words, if one groans about the Holy Spirit or insults by giving credit to Satan for the works of the Holy Spirit, that person can never receive the Holy Spirit.
And no one can believe in Jesus without the Holy Spirit.
Hence that person cannot receive forgiveness of sins forever. After all, the sin of blasphemy against the Spirit is the failure to believe in Jesus by not accepting the Holy Spirit. Such a person cannot receive forgiveness of sins in this world and also in the other world.
For example, they are those who deliberately go against God, those who ask for evil, and those who slander Jesus, who bears good fruit, as a bad tree (verse 33).
Jesus again speaks a very important lesson here.
The sin that cannot be forgiven forever is a sin committed by the mouth. No special effort is required.
Speak against the Holy Spirit (32), speak with the mouth (34), every empty word spoken (36), by your words (37)
When we listen to what the person is saying, we see what is full of that person's heart. That is why words are important. So, in order to say good things, we must have good things stored up in our heart. Heart and word go together. The important thing here is that whatever we say with our mouths, we will be judged accordingly.
Isn’t this so scary? We receive justification or condemnation by words that come from our mouths! What an amazing truth.
None of us regards the works of the Holy Spirit as human or accidental.
Faith is to be able to see and accept the work of the Holy Spirit as it is.
The Lord will clearly hold us accountable for our words in the last days.
We need to be more careful with what we say to those we especially love. It is easy to be vigilant in comfortable or common circumstances.
The apostle Paul exhorted us about our linguistic life:
Let your conversation be always full of grace, seasoned with salt, so that you may know how to answer everyone (Colossians 4:6)
The sanctification and change of the lips are possible through the grace of the Holy Spirit. That is why I yearn for the power of the Holy Spirit again today.
I hope we all become more like Jesus every day.
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