(34) 내가 세상에 화평을 주러 온 줄로 생각하지 말라 화평이 아니요 검을 주러 왔노라
(35) 내가 온 것은 사람이 그 아버지와, 딸이 어머니와, 며느리가 시어머니와 불화하게 하려 함이니 (36) 사람의 원수가 자기 집안 식구리라
(37) 아버지나 어머니를 나보다 더 사랑하는 자는 내게 합당하지 아니하고 아들이나 딸을 나보다 더 사랑하는 자도 내게 합당하지 아니하며 (38) 또 자기 십자가를 지고 나를 따르지 않는 자도 내게 합당하지 아니하니라 (39) 자기 목숨을 얻는 자는 잃을 것이요 나를 위하여 자기 목숨을 잃는 자는 얻으리라
(40) 너희를 영접하는 자는 나를 영접하는 것이요 나를 영접하는 자는 나를 보내신 이를 영접하는 것이니라 (41) 선지자의 이름으로 선지자를 영접하는 자는 선지자의 상을 받을 것이요 의인의 이름으로 의인을 영접하는 자는 의인의 상을 받을 것이요 (42) 또 누구든지 제자의 이름으로 이 작은 자 중 하나에게 냉수 한 그릇이라도 주는 자는 내가 진실로 너희에게 이르노니 그 사람이 결단코 상을 잃지 아니하리라 하시니라
기독교는 효를 권장하고, 평화를 사랑하는 종교임을 의심할 여지가 없습니다. 그런 점에서 오늘 본문의 말씀은 가히 충격적입니다. 본문의 가르침은 원래 기독교윤리와 모순되는 느낌을 지을 수 없습니다. 하지만 본문이 의도하는 의미를 다시 한 번 잘 살펴보면 예수님이 말씀하시는 참 의미를 알 수 있습니다. 본문을 통해서 제자의 삶이 어떠한지, 어떤 삶을 추구해야 하는지 알아보겠습니다.
평화가 아니라 전쟁이다 (34-39절)
예수님은 화평이 아니라 검을 주러 왔다(34b)는 충격적인 선언을 하십니다. 화평에 해당하는 헬라어 에이레네eirene는 전쟁이 없고 모든 면에서 평화로운 상태를 가리킵니다. 내면적인 평화까지 포함하는 의미의 화평이야 말로 기독교의 특징을 가장 잘 나타내는 단어입니다. 예수님의 별명이 평강의 왕(사 9:6)이고, 천사들 또한 성육신을 사람들 중에 평화(눅 2:14)라고 노래했습니다.
이처럼 예수님과 평화는 가장 잘 어울리는 단어입니다. 그런데, 주님은 평화가 아닌 검을 주러 오셨다고 말씀하십니다. 여기서 검은 전쟁을 상징하는 메타포로 사용됩니다. 정확히는 대유법(환유법)입니다.
이 말씀은 기본적으로 영적인 세계를 이해해야 본 의미를 알 수 있습니다. 복음, 하나님 나라가 갖는 기본적인 성격이 이원론적입니다. 이원론은 아니지만, 이원론적인 부분이 강합니다. 악과 선, 하나님과 사탄, 그래서 복음을 전하면, 반드시 저항하는 세력이 있습니다. 복음이 갖는 이중성 때문입니다. 복음은 말 그대로 기쁜 소식이지만, 그것을 거부 하는 자에게는 심판입니다. 구원과 심판, 반대되는 두 개념이 함께 전해지는 것이 복음이고 십자가이며, 기독교입니다. 그래서 완전한 천국에 이르기까지 이 땅의 교회는 전투하는 교회입니다.
완전한 샬롬을 이루기 위해서 천국에 이르는 그 날까지 쉼 없이 전투해야 하는 것이 교회입니다.
물론 이 싸움은 혈과 육에 관한 것이 아닌 영적인 전투입니다.
하지만 치열한 영적이 싸움이 눈에 보여지는 것으로 나타나는데, 그것이 박해이고 순교입니다.
예수님은 신앙으로 인하여 가족들 사이에서도 불화가 일어날 것이라고 말씀하십니다.
여기서 불화에 해당하는 단어는 디카사이dichasai인데, 둘로 나누다 라는 의미입니다.
이것은 인간의 죄성으로 인한 다툼이 아닙니다. 마지막 날에는 신자와 불신자, 양과 염소, 구원과 심판으로 나뉠 수 밖에 없습니다.
그러므로 무조건적인 화평이 제자들의 삶의 최종 목적이 아닙니다. 화평을 이루는 것이 참으로 귀하지만, 우리의 신앙과 예수를 저버리면서까지 지킬 수는 없습니다. 이것이 기독교가 사회나 다른 종교, 사람들, 심지어 가족들과도 일정부분 배타적일 수 밖에 없는 명확한 이유입니다.
여기서 주의할 점은 기독교인이 박해 받는 이유가 예수님 때문이어야 그 의미가 있지, 인간성이 나빠서, 악행을 행해서, 세상 사람들도 다 하는 일을 하지 않아 욕을 먹는 것은 아무런 의미가 없습니다.
한가지 명심해야 할 것은 영적전쟁이라는 것이 무조건 다투는 것만을 의미하는 것이 아닙니다.
오히려 너무 사이가 좋은 것도 문제입니다. 사탄은 양동작전의 귀재입니다. 부모를 사랑하는 것, 부부가 사랑하는 것, 자녀를 사랑하는 것은 너무 귀한 일이고, 하나님이 기뻐하시는 일이 분명합니다.
하지만 선이 있습니다! 예수님 보다(37)가 그 선 입니다. 그 선을 넘는 자는 예수님이나 하나님나라에 합당하지 않습니다. 이것은 마땅히 하나님께 해야 할 것은 사랑하는 그 누구 때문에 못하는 것을 의미합니다. 이러한 자는 예수님께 합당하지 않은 자입니다.
예수께 합당하지 않은 또 다른 부류는 자기 십자가를 지고 예수를 따르지 않는 자입니다.
예수를 따르는데 마땅히 감수해야 할 대가를 의미합니다. 이것을 취하려면 반드시 놓아야 할 것이 있습니다. 예수를 붙잡으려면 놓아야 할 것이 많습니다.
사람들은 놓아야 할 것을 잡고, 잡아야 할 것을 놓아 버리는 경우가 많습니다. 제자는 무엇까지 놓아야 할까요? 가족뿐 아니라 자신의 생명까지도 놓아야 합니다. 그런 자에게 주시는 약속이 39절입니다.
이 땅에서 육체의 생명을 연장하려고 붙잡는 자는 영원한 생명을 잃을 수 있습니다. 하지만 예수를 위하여 목숨을 내놓는 자는 영원한 생명을 보장 받습니다. 예수 믿는 모든 자가 순교할 필요는 없습니다. 하지만 모든 제자는 순교자적인 삶을 살아야 하는 것은 맞습니다.
주께 상 받을 자 (40-42절)
예수님은 하나님께 상 받을 자들을 열거하십니다.
먼저는 제자들을 영접하는 자입니다. 예수님은 사도/제자들에게 하는 것을 당신에게 하는 것으로 여길 뿐 아니라, 사도들에게 주는 동일한 상을 영접하는 자들에게도 주신다고 약속하십니다.
왜냐하면 사도/제자 = 나(예수) = 나를 보내신 이 의 공식이 성립하기 때문입니다.
선지자를 영접하는 자도 상을 받습니다. 선지자는 하나님의 신에 감동되어 하나님의 말씀을 가감 없이 전하는 자들입니다. 선지자들을 영접하는 자들에게는 제자/사도를 영접하는 것과 동일한 은혜를 주십니다. 선지자를 영접한다는 것은 그가 전하는 메시지를 받아들이는 것입니다. 그들 역시 선지자의 상을 받을 것입니다.
의인을 영접하는 자도 상을 받습니다. 선지자는 그 말씀 때문에 그를 받아들이고 영접했다면, 의인은 믿음이 있는 자를 가리키며, 그의 믿음을 보고 그 사람을 영접하는 경우를 말씀 하십니다. 그러한 자는 의인과 동일한 상을 주실 것을 약속하십니다.
작은 자에게 냉수를 대접하는 자도 상을 받습니다. 냉수는 가장 최소 단위의 선행을 의미합니다. 역시 비유법으로 냉수를 들어 선행이라는 전체를 표현한 것입니다. 그런데 이러한 선행의 중심, 기준이 매우 중요합니다. 제자의 이름으로, 곧 보내신 자이신 예수 이름으로, 예수 때문에 행하는 선행입니다.
예수 없는 선행은 자신의 의만 쌓을 뿐입니다.
결국 상을 받을 모든 부류의 사람들은 예수와 연관이 있는 자들입니다. 보내신 분에 대한 믿음이 있는 자들입니다. 제자들에게 매우 담대함과 위로를 주었을 것이 분명합니다.
기독교의 가장 중요한 개념 중 하나인 효와 샬롬보다 앞서는 것이 예수입니다. 그 뿐 아니라 나의 그 어떤 사랑하고 아끼는 것보다 앞서는 것이 십자가요, 예수입니다. 그러므로 어떤 일을 행해도 예수의 이름으로 행해야 합니다. 그럴 때 의미가 있습니다. 급진적이지만 이것은 진리이고 사실입니다.
오직 예수가 나의 전부임을 고백합시다!
34 “Do not suppose that I have come to bring peace to the earth. I did not come to bring peace, but a sword. 35 For I have come to turn “‘a man against his father, a daughter against her mother, a daughter-in-law against her mother-in-law— 36 a man’s enemies will be the members of his own household.’
37 “Anyone who loves their father or mother more than me is not worthy of me; anyone who loves their son or daughter more than me is not worthy of me. 38 Whoever does not take up their cross and follow me is not worthy of me. 39 Whoever finds their life will lose it, and whoever loses their life for my sake will find it.
40 “Anyone who welcomes you welcomes me, and anyone who welcomes me welcomes the one who sent me. 41 Whoever welcomes a prophet as a prophet will receive a prophet’s reward, and whoever welcomes a righteous person as a righteous person will receive a righteous person’s reward. 42 And if anyone gives even a cup of cold water to one of these little ones who is my disciple, truly I tell you, that person will certainly not lose their reward.”
There is no doubt that Christianity is a religion that encourages filial piety and loves peace. In that respect, today's scripture is very shocking. The teachings of this scripture can be felt contradictory to the original Christian ethics. However, take a closer look at the meaning of the scripture, we can find the true meaning of what Jesus is saying. Through today’s scripture, we will find out what the life of a disciple is like and what kind of life we should pursue.
Not peace, but war (verses 34-39)
Jesus makes a shocking declaration that he did not come to bring peace, but a sword (34b). The Greek word for peace, eirene, refers to a state of peace without war and in all respects. Peace, which includes even inner peace, is the word that best describes the character of Christianity. Jesus' nickname is the Prince of Peace (Isaiah 9:6), and the angels also sang the incarnation as peace to men (Luke 2:14).
Like this, Jesus and peace are the words that match best. By the way, the Lord says he came to give a sword, not peace. Here, sword is used as a metaphor for war. It is precisely the metaphor method (metonymy method).
Basically, these words can only be understood by understanding the spiritual world. The basic character of the Gospel and the Kingdom of God is dualistic. It is not dualism, but the duality is strong. Evil and Good, God and Satan. That is why the Gospel is preached, there is a force of resistance. It is because of the duality of the Gospel. The Gospel is literally good news, but it is judgment for those who reject it. Salvation and Judgement, the two opposite concepts are preached, that is Gospel, the Cross, and Christianity. That is why the church on this earth is a fighting church until it reaches the perfect Heaven.
In order to achieve perfect shalom, the church must fight ceaselessly until the day to reach Heaven.
Of course, this fight is not about blood and flesh, it is a spiritual fight.
However, fierce spiritual battle becomes visible, that is persecution and martyrdom.
Jesus says that because of faith, discord will arise even among the family.
The word for “against” here is dichasai, which means to divide in two.
This is not a conflict due to human sinful nature. In the last days, there are no choice but to be divided into believers and unbelievers, sheep and goats, salvation and judgment.
Therefore, unconditional peace is not the final purpose of the disciples' lives. Peace is truly precious, but we should not keep it by forsaking our faith and Jesus. This is a clear reason why Christianity is inevitably exclusive to society, other religions, people, and even families.
The point to note here is that it is meaningful only if the reason for Christians being persecuted, is because of Jesus. It is meaningless to be scorned because of poor humanity, doing evil things, and not doing what the people of the world normally do.
One thing to keep in mind is that spiritual warfare doesn't mean just fighting.
Rather, it could be a problem that we are too close together. Satan is the genius of both actions. Loving parents, loving couples, and loving children are very precious things, and it is clear that God is pleased with them.
But there is a line! Than Jesus (37) is that line. Those who cross that line are not worthy of Jesus or the kingdom of God. This means that what they ought to do with God, but they don’t do, because of someone they love. Such a person is not worthy of Jesus.
Another class that is not worthy of Jesus is those who carry their cross, but do not follow Jesus.
There is price for the person follow Jesus. There is something that must give up to take another one. There are many things that must be give up to hold Jesus.
People grab what needs to let go, and often let go of what needs to grab. What should the disciple let go? Not only the family, but also your own life. Verse 39 is the promise to such a person.
Those who hold onto this earth to prolong their physical life may lose eternal life. However, those who give up their lives for Jesus are guaranteed eternal life. Not everyone who believes in Jesus needs to be martyred. But it is true that all disciples must live a martyr life.
Who receives reward from the Lord (verses 40-42) Jesus lists those who will receive reward from God.
First, Anyone who receives His disciples. Not only does Jesus regard what anyone does to his apostles/disciples as to Him, but also promises to give the same rewards as His apostles to anyone who receive them.
That is because the formula of Apostle/Disciple = I (Jesus) = The One who sent me, is established.
Anyone who accepts a prophet receives reward. Prophets are those who are moved by the Spirit of God and preach the Word of God without any addition or subtraction. Anyone who receives a prophet is given the same reward as receiving disciples/apostles. Receiving a prophet is accepting his message. He too will receive the prophet's reward.
Anyone who accepts the righteous receives reward. The righteous refers who has faith, and accepts him because of his faith. Such a person promises to reward the righteous.
Anyone who gives a cup of cold water to the little ones receives reward. Cold water means the smallest unit of good deed. It is also a metaphor to express the whole of good deeds by using cold water. However, the heart and the standard of these good deeds are very important. A good deed done in the name of the disciple, in the name of the One who sent Jesus, and because of Jesus.
Good works without Jesus only build up his own righteousness.
In the end, all sorts of people who will be rewarded are those who are associated with Jesus. Those who have the faith in the One who sent Him. It must make the disciples very bold and give comfort.
Jesus precedes shalom and filial piety, one of the most important concepts of Christianity. Not only that, but also the cross and Jesus should be ahead of anything else I love and care about. Therefore, whatever we do, we must do it in the name of Jesus. Then, it makes sense. It is radical, but this is the truth and it is fact.
Let's confess that only Jesus is my everything!
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