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20210129 새벽묵상 "주님을 놀라게 하자" "Let's Amaze the Lord" (마/Mt 8:1-17)



(1) 예수께서 산에서 내려 오시니 수많은 무리가 따르니라

(2) 한 나병환자가 나아와 절하며 이르되 주여 원하시면 저를 깨끗하게 하실 수 있나이다 하거늘

(3) 예수께서 손을 내밀어 그에게 대시며 이르시되 내가 원하노니 깨끗함을 받으라 하시니 즉시 그의 나병이 깨끗하여진지라

(4) 예수께서 이르시되 삼가 아무에게도 이르지 말고 다만 가서 제사장에게 네 몸을 보이고 모세가 명한 예물을 드려 그들에게 입증하라 하시니라


(5) 예수께서 가버나움에 들어가시니 한 백부장이 나아와 간구하여

(6) 이르되 주여 내 하인이 중풍병으로 집에 누워 몹시 괴로워하나이다

(7) 이르시되 내가 가서 고쳐 주리라

(8) 백부장이 대답하여 이르되 주여 내 집에 들어오심을 나는 감당하지 못하겠사오니 다만 말씀으로만 하옵소서 그러면 내 하인이 낫겠사옵나이다

(9) 나도 남의 수하에 있는 사람이요 내 아래에도 군사가 있으니 이더러 가라 하면 가고 저더러 오라 하면 오고 내 종더러 이것을 하라 하면 하나이다

(10) 예수께서 들으시고 놀랍게 여겨 따르는 자들에게 이르시되 내가 진실로 너희에게 이르노니 이스라엘 중 아무에게서도 이만한 믿음을 보지 못하였노라

(11) 또 너희에게 이르노니 동 서로부터 많은 사람이 이르러 아브라함과 이삭과 야곱과 함께 천국에 앉으려니와 헬, 기대어 누우려니와(유대인이 음식 먹을 때에 가지는 자세)

(12) 그 나라의 본 자손들은 바깥 어두운 데 쫓겨나 거기서 울며 이를 갈게 되리라

(13) 예수께서 백부장에게 이르시되 가라 네 믿은 대로 될지어다 하시니 그 즉시 하인이 나으니라


(14) 예수께서 베드로의 집에 들어가사 그의 장모가 열병으로 앓아 누운 것을 보시고

(15) 그의 손을 만지시니 열병이 떠나가고 여인이 일어나서 예수께 수종들더라

(16) 저물매 사람들이 귀신 들린 자를 많이 데리고 예수께 오거늘 예수께서 말씀으로 귀신들을 쫓아 내시고 병든 자들을 다 고치시니

(17) 이는 선지자 이사야를 통하여 하신 말씀에 우리의 연약한 것을 친히 담당하시고 병을 짊어지셨도다 함을 이루려 하심이더라



오늘부터 시작되는 마태복음 8-9장에는 10가지의 이적이 등장합니다. 그런데 산상수훈을 시작하기 전 4:23과 10가지 이적이 끝나는 9:35을 비교해보면,


예수께서 온 갈릴리에 두루 다니사 그들의 회당에서 가르치시며

천국 복음을 전파하시며 백성 중의 모든 병과 모든 약한 것을 고치시니(마 4:23)

예수께서 모든 도시와 마을에 두루 다니사 그들의 회당에서 가르치시며

천국 복음을 전파하시며 모든 병과 모든 약한 것을 고치시니라(마 9:35)


거의 동일한 것을 볼 수 있습니다. 산상수훈과 10가지 이적은 거대한 하나의 문단으로 구성되어 있는 것입니다. 소위 인클루지오, 수미쌍관, 즉 샌드위치 기법입니다. 권세 있는 자로서 예수님이 천국복음을 가르친 것이 산상수훈이라면, 이제 그 거룩한 복음을 삶에 녹여 낸 것이 10가지 이적입니다.

물론 이 10가지 이적은 학자들의 말처럼 완벽한 시간적 순서로 이루어 진 것은 아닐 것입니다. 주제별로 구성되었다고 보는 것이 좋습니다. 우리는 이러한 예수님의 이적을 보면서 가장 먼저는 예수님이 어떤 분이신지를 발견해야 할 것입니다. 또한 이적만을 추구하는 불균형한 신앙을 경계해야 합니다.

이적은 말 그대로 이적입니다. 하나님이 필요하다고 생각할 때 이루시는 것이 이적입니다. 그리고 이적 중 가장 큰 이적은 하나님이 인간이 되신 예수 그리스도 자체입니다. 모든 이적은 이 꼭지점을 향합니다.

오늘은 먼저 첫 번째 세가지 이적을 살펴보겠습니다. 세가지 이적의 공통점은 이적의 대상이 소외 받던 나병환자, 이방인, 늙은 여성으로 모두 당시에는 구원과는 거리가 있는 사람들이라는 것입니다.


주여! 원하시면 하실 수 있나이다! (1-4절)

한 나병환자가 등장합니다. 우리의 관심을 끄는 것은 죽은 것과 다름없는 그의 육체와는 달리 펄펄 살아 뛰는 그의 믿음입니다. 그는 예수를 주여Κύριε (큐리에)Kyrie라고 부릅니다. 이는 종이 주인을 부를 때 사용하는 호칭입니다. 그가 일반적으로 예수를 부른다면 아마도 랍비라고 불렀을 것입니다. 하지만 그에게 예수는 특별한 존재였습니다. 그는 예수의 능력과 권세를 알고, 믿고 확신했습니다.

그 믿음의 독특함은 그의 기도에서 드러납니다. 주여 원하시면 저를 깨끗하게 하실 수 있나이다(v.2)

자신의 병이 낫는 것이 문제가 아닙니다. 또한 예수님의 능력을 의심하지도 않습니다. 그는 기도에서 이미 예수님이 자신의 병을 고치실 수 있음을 기정 사실화 합니다. 다만 그가 궁금하고 확신이 서지 않는 것은 예수님이 자신을 고쳐주시길 원하는지 입니다. 이에 주님은 답변하고 행동(v.3)하십니다.

예수님은 왜 그를 고쳐주시기를 원하셨을까요? 이 사건은 공관복음에 모두 등장(막 1:40-45; 눅 5:12-16)하는데, 마가는 왜 예수님이 그를 고쳐주셨는지 정보를 제공합니다. 불쌍히 여기사(막 1:41) 이것이 은혜 중에 은혜입니다. 주님은 우리를 불쌍히 여기십니다. 그의 사역의 출발은 바로 헤세드, 사랑입니다.

예수님은 왜, 굳이 나병환자에게 손을 대셨을까요? 나병환자에게 닿은 모든 것은 법으로 부정하게 됩니다. 예수님이 그것을 모르실리 없습니다. 또한 말씀만으로도 충분히 고치실 수 있는 분입니다. 그렇다면 왜 손을 대시고 고쳐주셨을까요? 물론 그를 사랑하시기 때문입니다. 하지만 더 근본적인 이유는 예수님은 그 어떤 것으로도 부정하게 되는 분이 아니라는 것을 보여주시기 위함입니다. 아니 오히려 부정이 정결하게 되는 역사가 일어났습니다. 주님은 병이 나으라고 말씀 하지 않고, 깨끗함을 받으라고 말씀 하십니다. 구원의 의미까지 담은 것입니다.

부정한 우리를 구원하실 구속사역에 대한 예고편입니다.


다만 말씀으로만 하옵소서! (5-13절)

가버나움에 백부장이 한 명 있었는데, 그의 종 중에 한 명이 병에 걸려 죽게 되었습니다. 하인(아이)이라고 번역했지만, 누가는 같은 이야기(눅 7:2)에서 노예 라고 기록하고 있습니다.

그러니까 일반적으로는 별로 신경 쓰지 않는 어린 노예였던 것입니다. 그런데 그 백부장은 주님을 찾아와서 종을 위하여 간구합니다. 주님은 내가 가서 고쳐 주리라(7절) 말씀하십니다.

그러자 백부장은 예수님의 권세에 대해서 말합니다. 그는 예수님의 말씀의 권세를 그대로 믿습니다. 예수의 권세는 병, 귀신, 모든 것들이 순종할 권세라고 고백하는 것입니다. 예수님은 놀랍게 여기십니다.

병행하는 누가복음 7:1-10을 보면, 사실 그가 직접 오지도 않고, 유대인 장로들에게 부탁했습니다.

유대인 장로들은 그에 대해 회당을 지어준 고마운 자라고 설명했습니다.

또한 그가 예수님 앞에 직접 오지 못한 이유를 누가는 그러므로 내가 주께 나아가기도 감당하지 못할 줄을 알았나이다(눅 7:7a)라고 기록합니다. 자신은 죄인이고 예수님은 거룩한 왕이심을 믿는 믿음의 고백입니다. 이에 주님은 입에 침이 마르도록 그를 칭찬을 하십니다(10). 마태는 누가가 기록하지 않은 11-13절을 기록하여 선택 받은 이스라엘 민족들에게 자극을 줍니다. 천국은 어린아이와 같은 순수한 믿음으로만 갈 수 있는 곳입니다.


일어나서 예수께 수종 들더라! (14-17절)

마지막 이적은 연약한 늙은 여인의 이야기입니다. 이 날은 안식일이었습니다. 예수님이 회당에서 가르치시고, 수많은 사람을 치유하신 후 겨우 늦은 점심을 드시러 베드로 집으로 오신 것입니다.

그런데 하필 베드로의 장모가 열병으로 누워 있습니다. 공관복음서를 보면 예수님 혼자 베드로 집에 가신 것이 아니라, 다른 제자들까지도 동행했습니다. 이날 이 집에서 가장 곤란했던 사람은 누구일까요? 아마도 베드로의 아내일 것입니다. 갑자기 귀한 손님이 닥쳤는데, 엄마는 아파서 도와주지도 못하고, 미리 의논하지도 않고 떼로 손님을 몰고 온 남편이 너무도 미웠을 것입니다.

그런데 주님이 베드로의 곤란함을 아셨을까요? 베드로 장모의 손을 만지시자 열병이 떠나갑니다.

마가는 그 손을 잡아 일으켰다고 보고하고, 누가는 가까이 서서 열병을 꾸짖으셨다고 보고합니다.

종합하자면 주님이 가까이 가셔서 열병을 꾸짖으시고, 열병이 떠나자 그녀의 손을 잡아 일으키신 것으로 보입니다. 예수님이 베드로의 체면을 살려 주셨습니다.

주님은 이처럼 하나님의 일을 하는 자의 가정을 책임지십니다. 작은 위로가 됩니다.

예수님의 이적은 바로 섬김으로 이어집니다. 아주 중요한 부분입니다. 왜 하나님이 은혜를 주실까요? 주님을 섬기고 또한 형제자매를 섬기라는 것입니다. 이것은 먼저 은혜 받은 자의 의무이자 책임입니다.

이후에 안식일이 끝나는 해질 무렵부터 더 많은 사람이 찾아오고, 주님은 모두를 고쳐주십니다.

여기서 마태는 중요한 표현을 한 번 다시 사용합니다. 선지자를 통하여 하신 말씀을 이루려 함이라,

어떤 말씀인가요? 우리의 연약한 것을 친히 담당하시고 병을 짊어지셨도다(사 53:4)

결국 예수님은 하나님의 말씀대로 십자가를 향하여 출발 하셨습니다. 이것이 10가지 이적의 의미입니다. 마치 애굽의 10번째 재앙을 향하여 나아가 듯 말입니다. 그 가운데 우리들이 해야 할 것은 그 은혜를 믿는 믿음을 가지고 섬기는 것입니다. 나병환자와 백부장, 그리고 베드로의 장모처럼 말입니다.



 

1When Jesus came down from the mountainside, large crowds followed him. 2A man with leprosy came and knelt before him and said, “Lord, if you are willing, you can make me clean.”


3Jesus reached out his hand and touched the man. “I am willing,” he said. “Be clean!” Immediately he was cleansed of his leprosy. 4Then Jesus said to him, “See that you don’t tell anyone. But go, show yourself to the priest and offer the gift Moses commanded, as a testimony to them.”


The Faith of the Centurion


5When Jesus had entered Capernaum, a centurion came to him, asking for help. 6“Lord,” he said, “my servant lies at home paralyzed, suffering terribly.”


7Jesus said to him, “Shall I come and heal him?”


8The centurion replied, “Lord, I do not deserve to have you come under my roof. But just say the word, and my servant will be healed. 9For I myself am a man under authority, with soldiers under me. I tell this one, ‘Go,’ and he goes; and that one, ‘Come,’ and he comes. I say to my servant, ‘Do this,’ and he does it.”


10When Jesus heard this, he was amazed and said to those following him, “Truly I tell you, I have not found anyone in Israel with such great faith. 11I say to you that many will come from the east and the west, and will take their places at the feast with Abraham, Isaac and Jacob in the kingdom of heaven. 12But the subjects of the kingdom will be thrown outside, into the darkness, where there will be weeping and gnashing of teeth.”


13Then Jesus said to the centurion, “Go! Let it be done just as you believed it would.” And his servant was healed at that moment.


Jesus Heals Many


14When Jesus came into Peter’s house, he saw Peter’s mother-in-law lying in bed with a fever. 15He touched her hand and the fever left her, and she got up and began to wait on him.


16When evening came, many who were demon-possessed were brought to him, and he drove out the spirits with a word and healed all the sick. 17This was to fulfill what was spoken through the prophet Isaiah:


“He took up our infirmities and bore our diseases.”



Starting today’ scripture, in Matthew Chapter 8-9, there are 10 miracles. But if you compare paragraph 4:23 before the start of the Sermon on the Mount and paragraph 9:35 at the end of the 10 miracles,

Jesus went throughout Galilee, teaching in their synagogues,

preaching the good news of the kingdom and healing every disease and sicknesses among the people (Matthew 4:23).

Jesus went through all the towns and villages, teaching in their synagogues, preaching the goood news of the kingdom and healing every disease and sickness (Matthew 9:35).

These verses are almost the same. The Sermon on the Mount and the Ten Miracles are made up of one huge paragraph. This is the so-called Inclusio, Sumi Shuangguan, another word, sandwich technique. The Sermon on the Mount that Jesus taught the Gospel of Heaven as a person of authority, then these 10 miracles that have melted the Holy Gospel into life.

These 10 miracles may not have been in perfect chronological order, as scholars say. It seems like they are organized by subject. As we see Jesus' miracles, we must first discover who Jesus is. In addition, we must be wary of the imbalanced faith that seeks only miracles.

A miracle is literally just a miracle. A miracle is what God accomplishes when He think He needs it. And the greatest of the miracles is Jesus Christ himself, in which God became human. All miracles go to this vertex.

Today, let’s look at the first three miracles. The common point of these three miracles is that they were leper, stranger, and old woman who were marginalized, all of whom were far from salvation at that time.


Lord! If you are willing, you can! (Verses 1-4)

A leprosy appears. What catches our attention is his faith that, unlike his dead body, he is alive. He calls Jesus Lord Κύριε (Kyrie). This is the title used to call the owner of servant. In general, he would have called Jesus as Rabbi. But to him, Jesus was very special. He knew, believed, and was sure of the power and authority of Jesus.

The uniqueness of his faith is revealed in his prayer. Lord, if you are willing, you can make me clean (v.2)

It was not a matter of healing. He did not doubt the power of Jesus. In his prayer, he already had confidence in advance that Jesus could heal his sickness. The only thing he was concerned about and not sure was whether Jesus wanted to heal him or not. To this, the Lord answered and acted (v.3).

Why did Jesus want to heal him? This miracle appears in all the Synoptic Gospel (Mark 1:40-45; Luke 5:12-16), and Mark provides information on why Jesus healed him. Filled with compassion (Mark 1:41), this is the grace of grace. The Lord has compassion on us. The start of his ministry is Hesed, Love.

Why did Jesus dare to touch the leper? Anything contacted with a leper is denied by law. Jesus knew it. He is the one who can heal with his words. Then, why did he touch him and hill him? Of course because He loved the leper. But the more fundamental reason is to show that Jesus is not the one who is denied by anything. Rather, to show the cleansing of injustice took place. The Lord did not tell him to get better, but to be cleansed. It contains the meaning of salvation.

This is an advance notice for the work of redemption that will save us unclean.


Just say the word! (Verses 5-13)

There was a centurion in Capernaum, and one of his servants fell ill and almost dead. It is translated as a servant (child), but Luke writes it as a slave in the same story (Luke 7:2).

So, he was a young slave nobody cared much about. But the centurion came to the Lord and asked for his servant. The Lord says I shall go and heal him (verse 7).

Then the centurion spoke about the power of Jesus. He believes in the power of Jesus' words. He confessed that Jesus' authority was the sickness, demons, and all things had to obey. Jesus was amazed.

Looking at Luke 7:1-10 in parallel, in fact, he did not come in person, but asked the Jewish elders.

The Jewish elders explained that he was grateful for building the synagogue.

In addition, Luke wrote that the reason he did not come directly to Jesus was “That is why I did not even consider myself worthy to come to you” (Luke 7:7a). It is a confession of faith, believing that he is a sinner and that Jesus is the Holy King. Therefore, the Lord praised him so much (10). Matthew wrote verses 11-13, which Luke did not write, to inspire the chosen people of Israel. Heaven is a place can only be reached with pure faith like a child.


She got up and began to wait on Him!(Verses 14-17)

The last miracle is the story of a frail old woman. This was the Sabbath. After Jesus taught in the synagogue and healed numerous people, he came to Peter's house to eat a late lunch.

However, Peter's mother-in-law was lying with a fever. According to the Synoptic Gospel, Jesus did not go to Peter's house alone, but his other disciples also accompanied him. Who was the most troubled person in this house on that day? It was probably Peter's wife. Suddenly, a valuable guest came, her mother was sick and could not help, and she must have hated her husband, who had not consulted in advance, and brought the bunch of guest.

But did the Lord know Peter's trouble? When he touched Peter's mother-in-law's hand, the fever left.

Mark reported he grabbed the hand, and Luke reported that he stood close and rebuked the fever.

To put it all together, it seems that the Lord came near and rebuked the fever, and when the fever left, he took her hand and raised her up. Jesus saved Peter's face.

Like this, the Lord takes care of the families of those who do God's work. It is a little comfort.

Jesus' miracle directly leads to service. This is a very important part. Why does God give grace? It is to serve the Lord and also to serve his brothers and sisters. This is the duty and responsibility of those who have received the grace first.

Later, at the end of the Sabbath, more people came and the Lord healed all of them.

Here Matthew uses an important expression once again. To fulfill the word spoken through the prophet,

What words? “Surely he took up our infirmities and carried our sorrows,” (Isaiah 53:4).

In the end, Jesus set out for the cross according to God's word. It is the meaning of the 10 miracles, as if heading for the ten plagues of Egypt. What we must do is to serve with the faith in His grace. Like the leper, the centurion, and Peter's mother-in-law.



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