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(17) 내가 율법이나 선지자를 폐하러 온 줄로 생각하지 말라 폐하러 온 것이 아니요 완전하게 하려 함이라
(18) 진실로 너희에게 이르노니 천지가 없어지기 전에는 율법의 일점 일획도 결코 없어지지 아니하고 다 이루리라
(19) 그러므로 누구든지 이 계명 중의 지극히 작은 것 하나라도 버리고 또 그같이 사람을 가르치는 자는 천국에서 지극히 작다 일컬음을 받을 것이요 누구든지 이를 행하며 가르치는 자는 천국에서 크다 일컬음을 받으리라
(20) 내가 너희에게 이르노니 너희 의가 서기관과 바리새인보다 더 낫지 못하면 결코 천국에 들어가지 못하리라
(21) 옛 사람에게 말한 바 살인하지 말라 누구든지 살인하면 심판을 받게 되리라 하였다는 것을 너희가 들었으나
(22) 나는 너희에게 이르노니 형제에게 노하는 자마다 심판을 받게 되고 형제를 대하여 라가라 하는 자는 공회에 잡혀가게 되고 미련한 놈이라 하는 자는 지옥 불에 들어가게 되리라
(23) 그러므로 예물을 제단에 드리려다가 거기서 네 형제에게 원망들을 만한 일이 있는 것이 생각나거든
(24) 예물을 제단 앞에 두고 먼저 가서 형제와 화목하고 그 후에 와서 예물을 드리라
(25) 너를 고발하는 자와 함께 길에 있을 때에 급히 사화하라 그 고발하는 자가 너를 재판관에게 내어 주고 재판관이 옥리에게 내어 주어 옥에 가둘까 염려하라
(26) 진실로 네게 이르노니 네가 한 푼이라도 남김이 없이 다 갚기 전에는 결코 거기서 나오지 못하리라
예수님의 공생애 시절도 마찬가지이지만, 예수님이 승천한 후 초대교회 유대인 성도들에게는 가장 중요한 문제가 남아 있었습니다. 바로 구약과의 관계인데, 이것은 곧 유대교와의 관계이기도 합니다.
교회는 이스라엘의 특권(말씀을 맡은 자, 성민)과 위치를 이어간다는 의미에서 구약시대의 핵심인 “율법”, 곧 구약성경 전체에 대해서 어떤 태도를 취해야 하는지가 규명되어야 했습니다. 예를 들자면 안식일 또는 주일의 문제, 할례 실행 여부 등등 입니다.
산상수훈의 서론인 팔복은 가히 혁명적이라고 할 수 있습니다. 천국의 새로운 복음을 선포하신 것처럼 보입니다. 당연히 제자들은 새로운 시대가 열리는가? 율법과 선지자는 폐하는 것인가? 라고 질문할 수 있습니다. 바로 이 의문에 대한 답변이 오늘 본문입니다. 오늘 본문은 착한 행실이 무엇인지에 대한 명확한 정의를 보여주고, 이후에 구체적인 착한 행실에 대한 예를 설명하십니다.
율법의 제정자 예수, 개혁자 예수, 완성자 예수
보통 우리가 속한 장로교를 개혁주의라 하는데, 이는 칼빈을 중심으로 한 칼빈주의를 말하며 이 분파를 개혁주의라고 합니다. 칼빈이 말하는 “개혁”이라는 것은 말씀으로 돌아가는 것을 의미합니다.
예수님의 팔복의 선포는 기존의 율법을 모두 뒤집어 엎으려 한다는 오해를 가져올 만 했습니다.
예수님은 이러한 제자들이나 초대교회 성도들의 오해를 예측이나 한 듯 분명하게 주의를 줍니다.
율법이나 선지자(v.17)는 구약 성경을 가리키는 유대인들의 표현법입니다. 곧 하나님의 모든 말씀을 의미합니다. 예수님은 구약의 말씀을 폐하러 오신 것이 아니라, 완전하게 하러 오신 것입니다.
완전하게 하다 는 의미는 가득 채우다, 구약을 성취시킨다 라는 의미입니다.
예수님은 하나님으로서 율법의 제정자입니다. 그런 신적인 권위를 가지고 율법의 참 의미를 설명함과 동시에 기독론적으로 구약 성경, 곧 모든 율법이나 성막제도 등이 지향하는 바가 바로 예수 자신임을 드러내십니다.
율법은 하나님의 말씀이고, 종말론적으로 예수를 가리키는 것이기에 결코 변할 수 없는 진리입니다.
얼마나 중요한 지 예수님은 진실로, 히브리어는 아만(아멘) 믿는다, 신뢰한다 하고 말씀 하십니다.
율법의 일점 일획도 결코 없어지지 않고 다 이루어진다(v.18)는 것은 점과 획하나로 그 의미가 수없이변하는 히브리어의 특성을 빗대어말씀이 반드시 이루어질 것에대한 확증입니다.
그러므로 중요한 것은 율법을 제대로 해석하고 배우고, 깨닫는 것입니다. 예수님이 오셔서 율법을 완전하게 하신다는 것은 바로 이 의미입니다. 율법에 대한 제대로 된 해석을 주십니다.
율법을 어떻게 대해야 하는가?
그러면 은혜의 시대를 살아가는 우리는 율법에 대해서 어떤 자세를 취해야 할까요?
예수님이 이 땅에 오셔서 한 일과 동일합니다. 하지만 예수님은 구약의 율법을 다 지키실 뿐 아니라 가르치셨습니다. 율법을 완전하게 지키심으로 말미암아 비로소 율법은 빛을 발할 수 있었습니다.
우리는 율법을 완전하게 지키신 예수님의 공로로 구원을 받는 영광을 누리는 것입니다.
예수님은 두 가지 일을 하셨습니다. 아담의 범죄한 것, 즉 전 인류의 죄를 대신 짊어지신 것이고,
다른 하나는 아버지의 명령을 100% 준수하신 것입니다.
그러므로 우리 역시 주님의 명령에 따라 율법을 행하고 가르쳐야 합니다.
예수님은 너희 의(義)가 바리새인과 서기관보다 더 낫지 않으면 결코 천국에 들어갈 수 없다(v.20)고 말씀하십니다. 제자들의 의는 무엇이어야 할까요? 그것은 도덕적 선행이 아닙니다. 제자들의 의는 바로 믿음입니다! 그리고 그 믿음대로 살고 가르치는 것입니다. 바로 율법의 제정자요, 개혁자요, 완성자 예수를 믿는 것이며, 그가 한 일을 믿는 것입니다.
21절부터는 구체적인 착한 행실에 대한 말씀입니다. 특별히 “~ 너희가 들었으나 나는 너희에게 이르노니”라는 반복적인 표현으로 가르치십니다. 살인, 간음, 이혼, 맹세, 복수, 사랑의 율법에 대한 더 높고, 깊은 원래의 의미를 해석해 주심으로 율법을 완성하십니다.
“살인하지 말라”의 참 의미 (21-22절)
예수님은 그러나 나는… 마치 반론은 제기하는 것처럼 말씀 하십니다. 그래서 이 부분(5:21-48)에 대해서 6가지 규범에 대한 반제라는 별명이 있습니다. 사실 완전하신 하나님의 말씀, 계명에는 그 자체로 아무 문제가 없습니다. 문제는 그 말씀을 받고 해석하고 적용하는 유대인들의 문제였습니다.
그들이 집중한 것은 살인이라는 행동 자체요, 살인을 했을 때 받는 심판에 대한 두려움뿐이었습니다.
하나님은 살인이 무엇이고, 왜 나쁜 것인지, 살인의 원인이 무엇인지에 대해서 살피기를 원하십니다.
살인이 어떻게 시작 되었나요? 살인이 어떻게 인류 가운데 들어오게 되었습니까?
바로 형제간에 질투, 미움, 분노로 인류 최초의 살인이 벌어졌는데, 그 대상이 타인이 아닌 형제요, 피붙이었습니다. 하나님은 살인이라는 결과적인 행위에 대한 것을 금지 하셨지만, 그 명령 안에는 살인의 동기, 원인에 대한 철저한 경고까지 포함되었던 것입니다.
예수님은 이에 대해 해석해주십니다. 율법의 정신(사랑)은 무시하고 형태만 맹목적, 전통적 답습하는 것을 비판하시면서, 살인을 일으키게 되는 원인과 살인이라는 행위에 이르기까지 우리 안에서 일어날 수 있는 심리적, 감정적 과정까지도 죄로 규정하신 것입니다. 그리고 이것이 본래 율법의 의미인 것입니다.
율법은 가장 소극적, 최소의 규율을 기록하고 있습니다. 주님은 그것을 확대, 확장하여 해석해 주십니다.
예수님은 이제 살인으로 확장 될 수 있는 씨앗과도 같은 형제에 대해 분노, 바보(라가), 또는 미련한 놈 이라고 말하는 행위 에 대해 심판이 있을 것을 경고하십니다.
그러므로 이렇게 행하라 (23-26절)
예배의 방해를 받을 수 있는 미움의 관계를 청산해야 하며, 기회가 있을 때 문제를 해결해야 합니다.
인간들과의 관계에서 가능하면 평화롭게, 그리고 웬만한 것은 용서해야 합니다. 반드시 기회가 있을 때 해결해야 합니다. 아니면 나중에 진짜 왕이 우리의 죄를 살필 때 살아남을 수 없습니다.
용서는 그리스도인의 권리가 아닌 의무입니다. 그래야 우리를 용서해 주십니다. 용서는 용서 받은 자의 의무입니다.
우리는 정인이 양부모와 같은 자들을 대할 때 분노합니다. 사회법, 도덕법으로 볼 때 우리는 그들과 전혀 다른 거룩한 존재입니다. 얼마든지 그들을 지탄하고, 경멸하며, 멸시할 수 있습니다.
하지만 하나님이 우리에게 기대하고 원하시는 수준은 그 정도가 아닙니다.
이것이 유대인들의 결정적 실수였습니다! 예수님은 바로 이러한 점을 우리에게 알려주신 것입니다.
너희는 세상의 소금과 빛이다! 세상 사람들이 사는 수준의 존재가 아니라는 것입니다.
누구나 다 그래요! 그렇게 말한다면 누구나 다 가는 그 길로 갈 수 밖에 없습니다.
멸망으로 인도하는 문은 크고 그 길이 넓어 그리로 들어가는 자가 많고 (마 7:13)
미워지는 사람, 나에게 너무 못되게 한 사람을 미워하지 않는 것만큼 힘든 일이 어디 있겠습니까?
하지만 명심합시다. 미움, 그것이 인류 최초 살인자의 첫 걸음이었음을…
17“Do not think that I have come to abolish the Law or the Prophets; I have not come to abolish them but to fulfill them. 18For truly I tell you, until heaven and earth disappear, not the smallest letter, not the least stroke of a pen, will by any means disappear from the Law until everything is accomplished. 19Therefore anyone who sets aside one of the least of these commands and teaches others accordingly will be called least in the kingdom of heaven, but whoever practices and teaches these commands will be called great in the kingdom of heaven. 20For I tell you that unless your righteousness surpasses that of the Pharisees and the teachers of the law, you will certainly not enter the kingdom of heaven.
21“You have heard that it was said to the people long ago, ‘You shall not murder, and anyone who murders will be subject to judgment.’ 22But I tell you that anyone who is angry with a brother or sister will be subject to judgment. Again, anyone who says to a brother or sister, ‘Raca,’ is answerable to the court. And anyone who says, ‘You fool!’ will be in danger of the fire of hell.
23“Therefore, if you are offering your gift at the altar and there remember that your brother or sister has something against you, 24leave your gift there in front of the altar. First go and be reconciled to them; then come and offer your gift.
25“Settle matters quickly with your adversary who is taking you to court. Do it while you are still together on the way, or your adversary may hand you over to the judge, and the judge may hand you over to the officer, and you may be thrown into prison. 26Truly I tell you, you will not get out until you have paid the last penny.
The same issue continues from Jesus' public life, and after His ascension, the most important problem remained for the Jewish believers of the early church. It is a relationship with the Old Testament, which is also a relationship with Judaism.
In the sense of continuing the position with the privileges of Israel (the people in charge of the Word, the Holy people), it had to be clarified what attitude the church should take toward the “Law”, which is the core of the Old Testament era, that is, the entire Old Testament. For example, problems regarding the Sabbath or Lord’s day, whether circumcision should be practiced, and etc.
The Beatitudes, an introduction to the Sermon on the Mount, can be said to be revolutionary. It may seem that Jesus proclaimed the new gospel of heaven. Obviously, the disciples could have asked “Will this open a new era?”, “Are the Law and Prophets abolished?”. Today's scripture is the answer to these questions. It give a clear definition of what good deeds are, and later explains specific examples of the good deeds.
Jesus the Maker of the Law, Jesus the Reformer, Jesus the Perfector
Generally, the Presbyterian Church we belong to is called Reformation, which refers to Calvinism centered on Calvin, and this group is called Reformism. What Calvin calls “reform” means 'to return to the Word'.
Jesus' proclamation of the Beatitudes deserved the misunderstanding that He was trying to overturn all existing Laws.
Jesus warned clearly as if predicting the misunderstanding of His disciples or early church members.
The Law or the Prophets (v.17) is a Jewish expression of the Old Testament. It refers to all the Words of God. Jesus did not come to abolish the Old Testament, but to complete it.
To fulfill means to fill up or to achieve the Old Testament.
As God, Jesus is the Establisher of the Law. With such Divine Authority, He explains the true meaning of the Law, and at the same time, Christologically reveals that Jesus Himself is what the Old Testament, that is, all Laws and tabernacle systems, aim for.
The Law is the Word of God, and it is a truth that cannot be altered because it is eschatologically referring to Jesus.
To express its importance Jesus says “For truly I tell you”, in Hebrew "truly" is Aman (Amen) meaning to believe and to trust.
The fact that not the smallest letter, not the least stroke of a pen, will by any means disappear from the Law until everything is accomplished (v.18), is a confirmation that the Word will surely be fulfilled in light of the characteristics of Hebrew whose meaning changes countless times with one point or by a stroke.
Therefore, it is important to properly interpret, learn, and understand the Law. It is in this sense that Jesus came to fulfill the Law. He gave a proper interpretation of the Law.
How Should We Treat The Law?
So, what kind of attitude should we take toward the Law in this age of grace?
It is the same as what Jesus did when He came to this earth. Jesus not only kept all the Old Testament Laws but also taught them. The Law was able to shine through Jesus’ perfect observance of the Law.
We are enjoying the glory of receiving salvation through the merit of Jesus who perfectly kept the Law.
Jesus did two things. He took away Adam's sin, that is, sin of all mankind, and the other was that He obeyed His Father's command 100%.
Therefore, we too must practice and teach the Law according to the command of the Lord.
Jesus says that unless your righteousness surpasses that of the Pharisees and the teachers of the law, you will certainly not enter the kingdom of heaven (v.20).
What should be the righteousness of the disciples? It is not about morally good works.
The righteousness of the disciples is faith! And living and teaching according to that belief. It is to believe in Jesus the Ruler, Reformer, and Perfector of the Law, and to believe in what He did.
From verse 21, the scripture talks about specific good deeds. In particular, He teaches with the repeated expression “You have heard, but I say to you.” He completes the Law by interpreting the original (higher and deeper) meanings of Murder, adultery, divorce, oath, vengeance, and law of love.
The True Meaning of “Do Not Murder” (verses 21-22)
Jesus uses “but I…” as if He is raising an objection. Hence this particular portion (5:21-48) has a nickname of The Six Antitheses. In fact, there is nothing wrong with the perfect Word or commandment of God. The problem was for the Jews who received, interpreted, and applied the Word.
What they focused on was the very ‘act of murder’ and the ‘fear of the judgments’ they face when they commit murder.
God wants us to see what murder actually is, why it is bad, and what causes it.
How did the murder begin? How did murder get into humanity?
The first murder of mankind took place ‘among the brothers’ through jealousy, hatred, and anger. The target was a brother by blood, not someone else. God forbade the consequential act of murder, but the command also included a thorough warning of the motive and cause of the murder.
This is Jesus’ interpretation. He criticized the ignorance of the spirit (love) of the Law and blindly followed the traditional form, but also defined the cause of murder and even the psychological and emotional processes that can occur within us as a sin. This is the original meaning of the Law.
The Law recorded only the most passive and minimal discipline. The Lord expands it and interprets them.
Jesus now warns that there will be judgment for the act of anger toward brother or sister or saying, “Raca” and “You fool!”, a seed which could extend (lead) to murder.
Therefore, Do This (verses 23-26)
Hatred relationships that may hinder the worship must be ended, and problems must be resolved when opportunities exist.
In our human relationships, whenever possible, we should be peaceful with each other and forgive anything. Problems must be resolved when there is an opportunity. Or we cannot survive when the Real King examines our sins later.
Forgiveness is an obligation, not a Christian right. Only then will He forgive us.
Forgiveness is the duty of the forgiven.
We become angry when we face people like adoptive parents of Jung-in. In terms of social and moral laws, we are a holy existence completely different from them. We can criticize, scold, and despise them all we want.
But this is not the level that God expects and wants of us.
This was the decisive mistake of the Jews! This is what Jesus taught us about.
You are the salt and light of the world! We are not the level of existence of the people of this world. If we say “but everyone does it!”, then we have no choice but to go the way of many.
Enter through the narrow gate. For wide is the gate and broad is the road that leads to destruction, and many enter through it (Matt 7:13).
What can be more difficult than not hating someone who hates me or has done something badly to me?
But let us keep it in mind. Hatred, was the first step of mankind's first murder...
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