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20210120 새벽묵상 "빛과 소금 같은 복 있는 사람" "A Blessed One Like Light & Salt" (마/Mt 5:1-16)



(1) 예수께서 무리를 보시고 산에 올라가 앉으시니 제자들이 나아온지라

(2) 입을 열어 가르쳐 이르시되

(3) 심령이 가난한 자는 복이 있나니 천국이 그들의 것임이요

(4) 애통하는 자는 복이 있나니 그들이 위로를 받을 것임이요

(5) 온유한 자는 복이 있나니 그들이 땅을 기업으로 받을 것임이요

(6) 의에 주리고 목마른 자는 복이 있나니 그들이 배부를 것임이요

(7) 긍휼히 여기는 자는 복이 있나니 그들이 긍휼히 여김을 받을 것임이요

(8) 마음이 청결한 자는 복이 있나니 그들이 하나님을 볼 것임이요

(9) 화평하게 하는 자는 복이 있나니 그들이 하나님의 아들이라 일컬음을 받을 것임이요

(10) 의를 위하여 박해를 받은 자는 복이 있나니 천국이 그들의 것임이라

(11) 나로 말미암아 너희를 욕하고 박해하고 거짓으로 너희를 거슬러 모든 악한 말을 할 때에는 너희에게 복이 있나니

(12) 기뻐하고 즐거워하라 하늘에서 너희의 상이 큼이라 너희 전에 있던 선지자들도 이같이 박해하였느니라


(13) 너희는 세상의 소금이니 소금이 만일 그 맛을 잃으면 무엇으로 짜게 하리요 후에는 아무 쓸 데 없어 다만 밖에 버려져 사람에게 밟힐 뿐이니라

(14) 너희는 세상의 빛이라 산 위에 있는 동네가 숨겨지지 못할 것이요

(15) 사람이 등불을 켜서 말 아래에 두지 아니하고 등경 위에 두나니 이러므로 집 안 모든 사람에게 비치느니라

(16) 이같이 너희 빛이 사람 앞에 비치게 하여 그들로 너희 착한 행실을 보고 하늘에 계신 너희 아버지께 영광을 돌리게 하라



마태복음에는 마치 모세 오경처럼 예수님의 5개의 설교로 구성되어 있습니다.

그 중에 첫 번째가 바로 산상수훈 또는 산상보훈이라 불리는 마태복음 5-7장의 긴 설교 말씀입니다.

산상수훈에 위대함에 대해서 러시아의 대문호 톨스토이는 다음과 같이 과장하여 말했습니다.

나에게 있어서 성경은 마태복음 5, 6 ,7장 이다.

산상수훈만 있어도 그리스도교는 영원토록 생명의 종교로서 그 가치를 인정 받을 것이다.

또한 어떤 이는 인간 윤리의 최고봉 이라며 극찬을 아끼지 않지만, 산상수훈은 결코 율법이 아닙니다.

천국에 갈 수 있는 “행위”를 알려주는 윤리나 율법이 아니라, 렌스키의 말처럼 산상수훈은 복음입니다.


복이 무엇인가?

동서고금을 막론하고 사람은 복을 좋아합니다. 복이 무엇인가요?

일반적인 복의 개념은 하는 일이 잘되고, 가족이 건강하고, 돈을 많이 벌고, 자녀가 공부 잘하고, 좋은 집, 좋은 차를 탈 수 있다면 “복” 받았다고 생각합니다. 만일 복이 그런 개념이라면 지금 같은 코로나 시대는 전세계가 하나님의 저주 가운데 있는 것이라 생각할 수 있습니다. 하지만 오늘 본문의 예수님이 복과 저주를 판단하시는 기준은 조금 다른 것 같습니다. 과연 주님이 말씀하시는 복은 무엇일까요?

예수님을 따라 많은 사람이 모였지만, 그 자리에 나온 모든 자가 복이 있는 것이 아니라, 앞으로 주님이 하실 말씀에 해당하는 자가 복이 있습니다.


심령이 가난한 자는 복이 있나니 천국이 그들의 것임이요

헬라어 원문은 3-11절까지 복이 있나니 의 헬라어 마카리오이 로 시작한다. 히브리어 아쉬레 에 해당하는 단어입니다. 본래는 외적인 번영을 의미하는 단어입니다. 그렇다면 가난 이라는 단어와 모순됩니다. 그러므로 예수님이 말씀 하시는 은 눈에 보이는 외적인 복을 넘어선 복임을 알 수 있습니다.

그 복이 무엇인가요? 심령의 가난함 입니다. 언제 마음이 가난해지던가요? 인간이 할 수 없음, 무능력함, 아무것도 아님을 깨닫는 순간 우리는 마음이 가난해 집니다. 칼빈의 5대교리에 의하면 전적 무능력 상태를 깨달을 때 마음이 가난해 지는 것입니다. 그리고 그러한 자는 복이 있습니다! 왜냐하면 예수님 앞으로 나올 가능성이 많기 때문입니다.


애통하는 자는 복이 있나니 그들이 위로를 받을 것임이요

가난한 마음이 되면 저절로 눈물이 나올 수 밖에 없습니다. 여기서 애통은 죽은 사람에 대한 애도의 슬픔이고 자신과 타인의 죄에 대한 결과를 탄식하는 아픔입니다. 우리의 상황과 죄의 상태를 보면서 마음이 가난해지고, 그것으로 말미암아 창자가 끊어지는 슬픔의 눈물을 흘리는 것을 말합니다. 그러한 자가 얻는 복은 위로 인데, 위로(파라칼레오)는 곁으로 파라 부른다 칼레오 의 합성어입니다.

울고 있는 자녀를 “이리와, 아빠 옆으로 와!”라고 하는 것이 위로입니다. 아빠 품에 온 아이는 아빠에게 위로를 받습니다. 특별한 위로가 아니라 따뜻한 아빠의 품 자체가 위로가 됩니다.

위로의 명사형이 바로 파라클레토스 인데, 그 의미는 보혜사, 곧 예수님을 가리킵니다. 자신의 죄로 애통하는 자는 예수를 얻습니다. 이것이 애통하는 자가 누리는 복입니다.


온유한 자는 복이 있나니 그들이 땅을 기업으로 받을 것이요

사람이 실컷 울고 나면 휴! 하는 한숨이 나오고 뭔가 내 안에 부드러움이 생겨납니다. 여유입니다.

아리스토텔레스는 온유에 대해 자연적 격노에 대하여 관용을 취하는 덕성 이라고 말했습니다.

칼빈은 부드러운 마음으로 살며 노하기를 더디하며 절제할 수 있는 것 이라 하였습니다.

세상에서 땅은 강력한 힘과 권력을 가진 자들이 소유하게 되는 것이지만, 성경은 노하기를 더디하는 자는 용사보다 낫고 자기의 마음을 다스리는 자는 성을 빼앗는 자보다 나으니라(잠 16:32) 라고 말합니다.

여기서 자기의 마음을 다스리는 자가 바로 온유한 자입니다. 그가 얻을 땅의 기업은 무엇인가요?

심령이 가난한 자가 얻는 바로 그 가나안, 곧 천국인 것이다.


의에 주리고 목마른 자는 복이 있나니 그들이 배부를 것임이요

지금까지는 인간의 기본적인 본성(마음이 가난, 애통, 온유함)에 대한 것이었다면, 이제는 영적인 의미로 바꾸십니다. 여기서 는 복합적인 의미입니다. 먼저는 하나님의 온 우주적인 공의에 대한 주림과 목마름입니다. 종말론적인 심판과 구원을 기다리는 마음을 의미하는 것입니다.

두 번째로는 하나님의 그 우주적 정의가 인간들이 사는 세상 가운데 펼쳐지기를 바라는 것입니다.

억압, 부조리, 불평등이 해소 되는 사회적 정의가 이루어지기를 바라는 바램입니다.

이런 바램이 있는 자가 어떻게 살까요? 당연히 자신의 삶에서 그분의 정의를 이루려 할 것입니다.

그것이 바로 팔복 후반부에 나오는 믿는 자의 삶의 모습이고, 산상수훈 전체에 나오는 모습입니다.


긍휼히 여기는 자는 복이 있나니 그들이 긍휼히 여김을 받을 것임이요(7절)

예수 그리스도의 긍휼을 체험한 자는 타인을 긍휼히 여기게 됩니다. 긍휼히 여기는 자 (엘레에모네스)는 사랑(아가페) 하는 자 라는 의미로 해석할 수 있습니다. 타인에게 용서와 사랑, 긍휼을 베푸는 자입니다. F.F. 브루스는 이 긍휼은 그리스도인이 의를 얻은 필연적 결과 라고 말했습니다. 진정 긍휼이 여기는 것은 예수 그리스도의 긍휼을 체험한 자만이 할 수 있습니다. 그리고 긍휼을 베푸는 자는 예수님의 긍휼하심을 받습니다. 긍휼의 순환 또는 긍휼의 신진대사가 이루어집니다.


마음이 청결한 자는 복이 있나니 그들이 하나님을 볼 것임이요(8절)

마음이 어떻게 청결 할 수 있을까요? 예수님의 은혜 밖에는 설명할 길이 없습니다. 물론 이것은 완전하고 완벽한 거룩을 의미하는 것 아닙니다. 성화를 의미합니다. 하지만 성화의 단계 역시 예수 그리스도의 은혜가 아니고서는 불가능합니다. 이 은혜를 입은 자. 마음이 청결한 자만이 하나님을 볼 수 있습니다!


화평하게 하는 자는 복이 있나니 그들이 하나님의 아들이라 일컬음을 받을 것임이요(9절)

화평에 속한 자가 아니라 화평을 만들어 가는 자라는 의미입니다. 어딜 가나 트러블 메이커가 있고, 피스 메이커가 있습니다. 나는 어디에 속하는 자인가요? 진정한 피스 메이커가 되기 위해서는 반드시 먼저 하나님과 화평을 이루어야 합니다. 그러한 자가 머무는 곳에는 당연히 평화가 이루어집니다.

하나님과 화평을 이룬 자는 이제 사람과 사람을 그리고 불신자들과 하나님을 화평케 합니다. 그러한 자가 누리는 복은 하나님의 아들이라 일컬음을 받는 것입니다. 아들에 해당하는 헬라어 휘오이 는 존엄성과 높은 지위에 초점이 있는 단어로 천국에서 왕의 자녀로서 만국을 다스릴 지위와 자격을 의미합니다.


의를 위하여 박해를 받는 자는 복이 있나니 천국이 그들의 것임이요(10절)

여기서 는 포괄적으로 예수요, 좁게는 앞서 나온 7개 복의 항목들입니다. 이미 핍박을 받았고, 그 결과가 나타나 있는 자들로, 예수님의 말씀을 들으러 온 자들에 대한 위로를 줍니다. 천국으로 시작하여 천국으로 마무리 됩니다. 그러므로 중간에 끼어 있는 6개의 복 인 위로, 땅, 배부름, 긍휼, 하나님을 봄, 하나님의 아들이라 일컬음 은 천국의 또 다른 표현인 것입니다.


예수님은 제자들을 세상의 소금과 빛이라고 했습니다. 무슨 의미일까요?

혹자(Pliny)는 소금과 햇빛보다 유용한 것은 없다 고 했습니다. 만일 우리 몸에서 일정량 이하로 염분 함량이 떨어지면 몸이 썩기 시작할 것입니다. 또한 소금은 음식을 오랫동안 저장하는 부패 방지용으로 사용됩니다.

빛은 어떻습니까? 빛이 없으면 우리는 볼 수 없습니다. 뿐만 아니라 사람은 햇빛을 받지 못하면 비타민D를 얻지 못하고 질병에 걸려 죽습니다. 소금과 빛은 세상에 반드시 필요한 것의 대명사입니다. 제자들은 세상에 그런 존재인 것입니다.

바다의 염분 함유량이 평균 3.5% 입니다. 그 넓은 바다물이 썩지 않는 이유는 겨우 3.5%의 소금 때문인 것입니다. 그러므로 세상의 소금과 빛인 우리 때문에 세상은 더 이상 썩지 않아야 하는 것이 정상입니다.

그런데 여전히 세상에는 문제가 존재합니다. 심지어 소금과 빛의 집합체인 교회에도 문제가 있습니다.

왜, 예수 믿는 우리 가정에 문제가 발생할까요?

소금이 안 녹아서 그렇습니다. 양초가 빛을 내기 위해 자신을 태우며 녹아져야 하는데, 안 녹으려 해서 그렇습니다! 소금과 빛인 우리가 역할을 감당하기 위해서 우리는 자신을 완전히 녹이고 태워야 합니다.

우리는 소금과 빛입니다. 소금이 되고 빛이 되어야 하는 것이 아니라 이미 소금이고 빛입니다. 당연히 착한 행실을 통하여 하나님께만 영광을 돌려야 하는 존재라는 것입니다.

결단합시다! 녹겠습니다! 다 타버리겠습니다! 예수님처럼요. 하나님의 영광을 위하여…



 

1Now when Jesus saw the crowds, he went up on a mountainside and sat down. His disciples came to him, 2and he began to teach them.


The Beatitudes


He said:


3“Blessed are the poor in spirit,


for theirs is the kingdom of heaven.


4Blessed are those who mourn,


for they will be comforted.


5Blessed are the meek,


for they will inherit the earth.


6Blessed are those who hunger and thirst for righteousness,


for they will be filled.


7Blessed are the merciful,


for they will be shown mercy.


8Blessed are the pure in heart,


for they will see God.


9Blessed are the peacemakers,


for they will be called children of God.


10Blessed are those who are persecuted because of righteousness,


for theirs is the kingdom of heaven.


11“Blessed are you when people insult you, persecute you and falsely say all kinds of evil against you because of me. 12Rejoice and be glad, because great is your reward in heaven, for in the same way they persecuted the prophets who were before you.


Salt and Light


13“You are the salt of the earth. But if the salt loses its saltiness, how can it be made salty again? It is no longer good for anything, except to be thrown out and trampled underfoot.


14“You are the light of the world. A town built on a hill cannot be hidden. 15Neither do people light a lamp and put it under a bowl. Instead they put it on its stand, and it gives light to everyone in the house. 16In the same way, let your light shine before others, that they may see your good deeds and glorify your Father in heaven.



The Gospel of Matthew consists of five sermons of Jesus, just like the Torah of Moses.

The first of these is the long sermon in Matthew chapters 5-7, called the Sermon on the Mount or the Beatitudes. To express the greatness of the Sermon on the Mount, Leo Tolstoy, one of the greatest authors of Russia, exaggerated:


For me, the Bible is Matthew chapters 5, 6 and 7.

Even with the Sermon on the Mount alone,

Christianity will be recognized as the religion of life forever.


Also, while some praise it as “the highest peak of human ethics”, the Sermon on the Mount is by no means a law. The Sermon on the Mount is the Gospel, as Lensky said, not the ethics or the law that tells us the “actions” to enter heaven.


What is a Blessing?

People of all ages, from east to west, love blessings. What is a blessing?

The general concept of blessedness is that if we do well, our family is healthy, we earn a lot of money, our children study well, and we own a good house and a nice car, we are "blessed". If blessing is such a concept, we can think that the world is in the curse of God in this covid/pandemic-era like now. However, in today's scriptures, the criteria by which Jesus judges blessings and curses seem a little different. What are the blessings the Lord says?

Many people gathered after Jesus, but not everyone who came to that place is blessed, but only those who meet the following words of the Lord are blessed.


Blessed are the poor in spirit, for theirs is the kingdom of heaven (3).

The original Greek bible begins with the Greek word Macarioi (blessed [are]) for verses 3-11. It is the corresponding word for the Hebrew word אַשְׁרֵי (Ashrei). If so, blessing contradicts the word poverty. From this, we can see that the blessings Jesus speaks are those that go beyond the visible fortunes. What is this blessing then?

Those who are poor in spirit. When do our hearts become poor? The moment we realize that humans are unable, incompetent, or nothing, our hearts become poor. According to Calvin's Five Great Doctrines, when we realize a state of total incompetence, our hearts become poor. And blessed are such ones! Because there are many possibilities to come before Jesus.


Blessed are those who mourn, for they will be comforted (4).

When our hearts become poor, we have no choice but to weep (cry). Here, the word “mourning” is the grief of sadness for the deceased, and the pain of lamenting the consequences for the sins of oneself and others. Our hearts become poor as we see our situations and the state of sin, and because of it, we mourn as if we are in the pain of our stomach being churned up (“bowels rumble” in Jeremiah 31:20).

The blessing of such a person is comfort, and παρακαλέω (parakalei) is a compound word of παρα (para) meaning “with” and καλέω (kalei) meaning “call”.

The Lord will comfort those who mourn by saying, "Come to me, to your Father!" The child in his Father's arms is comforted by his Father. It does not have to be anything special, but a warm dad's embrace itself is comfort.

The noun form of comfort is παράκλητος (parakletus), which means the Comforter, that is Jesus.

Those who mourn over their sins gain Jesus. This is the blessing of those who mourn.


Blessed are the meek, for they will inherit the earth (5).

After a person cries hard, a sigh of “phew” comes out and something softens inside that person. It is relaxation.

Aristotle said the virtue of meekness is a condition of the mind and heart which demonstrates gentleness, not in weakness, but in power against natural fury.

Calvin described living with a soft heart, being slow to anger, and being able to control.

In the world, the earth is owned by those with powerful strength and authority, but the Bible tells us that better a patient person than a warrior, one with self-control than one who takes a city (Proverbs 16:32).

Here, those who have self-control are the meek ones. What is the property of the land he will inherit? It is the very Canaan, the Heaven, that the poor in spirit will receive.


Blessed are those who hunger and thirst for righteousness, for they will be filled (6).

If until now it was about the basic human nature (poor in heart, mourning, meekness), now He changes it to a spiritual meaning. Here, righteousness has a complex meaning. First (1) is the hunger and thirst for God's universal justice. It means a heart that awaits eschatological judgment and salvation.

Second (2), God wants His universal justice to unfold in the world in which humans live.

It is a hope that there will be social justice in which oppression, absurdity and inequality are resolved. How would someone with this wish live? Obviously he/she will try to achieve His justice in our own lives.

That is the life of the believer in the second half of the Beatitudes, and it is the aspect in the entire Sermon on the Mount.


Blessed are the merciful, for they will be shown mercy (7).

Those who have experienced the mercy of Jesus Christ will have mercy on others.

The compassionate person (eleēmones) can be interpreted as a person who loves (agape). A person who gives forgiveness, love, and mercy to others. F.F. Bruce said this compassion was the inevitable result of Christians gaining righteousness. Only those who have experienced the mercy of Jesus Christ can truly show mercy. And those who show mercy receive the mercy of Jesus. The cycle of compassion or the metabolism of compassion is achieved.


Blessed are the pure in heart, for they will see God (8).

How can the heart be pure? There is no way to explain except the grace of Jesus.

Of course, this does not mean complete and perfect Holiness. Rather, Sanctification.

However, the stage of sanctification is also impossible without the grace of Jesus Christ. Those who have received this grace. Only those who are pure in heart can see God!


Blessed are the peacemakers, for they will be called children of God (9).

Peacemaker does not mean a person belonging to peace, but a person who makes peace.

Wherever we go, there are always either troublemakers and peacemakers.

Where do I belong?

To become a true peacemaker, we must first establish peace with God. Where such a person remains, there is of course peace.

Those who have made peace with God now make peace between man and man, and between unbelievers and God. The blessing that such a person enjoys is to be called the children of God. The Greek word for son, huioi, is a word that focuses on dignity and high position, meaning the position and qualification to rule all nations as children of the King in heaven.


Blessed are those who are persecuted because of righteousness, for theirs is the kingdom of heaven (10).

Here, righteousness is comprehensively Jesus, and narrowly, it is each article of the seven blessings mentioned above. Those who have already been persecuted, and the results are revealed, those who come to hear Jesus' words will receive comfort. It began with heaven and ends with heaven. Therefore, the six blessings of comfort, the earth, fullness, compassion, seeing God, and being called the children of God are another expression of Heaven.


Jesus called His disciples the “salt” and “light” of the world. What does it mean?

Someone (Pliny) said that nothing is more useful than salt and sunlight.

If the salt content falls below a certain amount in our body, the body will start to rot.

In addition, salt is used to prevent spoilage in storing food for a long time.

How about the light? Without light we cannot see anything.

In addition, if people don't get sunlight, due to lack of vitamin D, will become sick and die. Therefore, salt and light are synonymous with what the world needs. The disciples are that existence in the world.

The average salt content of the sea is 3.5%. The reason the broad sea water does not rot is because of the 3.5% salt in it. Therefore, it is natural for the world to no longer rot because of us, the salt and light of the world.


But why are there still problems in the world?

Even the church, which is an aggregate of salt and light, has problems.

Why, will problems arise in our families who believe in Jesus?

It is because the salt has not been dissolved. Because the candles, which need to melt by burning themselves in order to glow, are not melted!

As salt and light, in order for us to property perform, we must completely melt and burn ourselves.

We are the salt and light. We do not have to become salt and light as we already are salt and light. Our role is to only give glory to God through our good deeds.

Let us make a decision! I will melt! I will burn! Just like Jesus. For the glory of God...



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