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20210116 새벽묵상 "요한에게 세례 받으시는 예수님" "Jesus Baptized by John" (마/Matt 3:1-10)



(마 3:1) 그 때에 세례 요한이 이르러 유대 광야에서 전파하여 말하되

(2) 회개하라 천국이 가까이 왔느니라 하였으니

(3) 그는 선지자 이사야를 통하여 말씀하신 자라 일렀으되 광야에 외치는 자의 소리가 있어 이르되 너희는 주의 길을 준비하라 그가 오실 길을 곧게 하라 하였느니라

(4) 이 요한은 낙타털 옷을 입고 허리에 가죽 띠를 띠고 음식은 메뚜기와 석청이었더라

(5) 이 때에 예루살렘과 온 유대와 요단 강 사방에서 다 그에게 나아와

(6) 자기들의 죄를 자복하고 요단 강에서 그에게 세례를 받더니

(7) 요한이 많은 바리새인들과 사두개인들이 세례 베푸는 데로 오는 것을 보고 이르되 독사의 자식들아 누가 너희를 가르쳐 임박한 진노를 피하라 하더냐

(8) 그러므로 회개에 합당한 열매를 맺고

(9) 속으로 아브라함이 우리 조상이라고 생각하지 말라 내가 너희에게 이르노니 하나님이 능히 이 돌들로도 아브라함의 자손이 되게 하시리라

(10) 이미 도끼가 나무 뿌리에 놓였으니 좋은 열매를 맺지 아니하는 나무마다 찍혀 불에 던져지리라

(11) 나는 너희로 회개하게 하기 위하여 물로 세례를 베풀거니와 내 뒤에 오시는 이는 나보다 능력이 많으시니 나는 그의 신을 들기도 감당하지 못하겠노라 그는 성령과 불로 너희에게 세례를 베푸실 것이요

(12) 손에 키를 들고 자기의 타작 마당을 정하게 하사 알곡은 모아 곳간에 들이고 쭉정이는 꺼지지 않는 불에 태우시리라


(13) 이 때에 예수께서 갈릴리로부터 요단 강에 이르러 요한에게 세례를 받으려 하시니

(14) 요한이 말려 이르되 내가 당신에게서 세례를 받아야 할 터인데 당신이 내게로 오시나이까

(15) 예수께서 대답하여 이르시되 이제 허락하라 우리가 이와 같이 하여 모든 의를 이루는 것이 합당하니라 하시니 이에 요한이 허락하는지라

(16) 예수께서 세례를 받으시고 곧 물에서 올라오실새 하늘이 열리고 하나님의 성령이 비둘기 같이 내려 자기 위에 임하심을 보시더니

(17) 하늘로부터 소리가 있어 말씀하시되 이는 내 사랑하는 아들이요 내 기뻐하는 자라 하시니라



메신저는 메시지가 없이는 존재가치가 없고, 메시지는 메신저에 따라 가치가 달라집니다.

똑같은 이야기(메시지)를 전달해도 누가(메신저) 하느냐에 따라서 그 결과는 엄청난 차이가 있습니다.

오늘 본문에 등장하는 메신저 세례자 요한이 바로 그러한 존재입니다.


삶이 메시지가 되라 (1-12절)

마태는 오늘 사건의 시간적 배경 그 때에 라고 전합니다. 그 때는 언제인가요?

아마도 A.D. 26 여름 – 27 봄일 것입니다. 존 칼빈John Calvin은 요한의 나이를 30세라고 했습니다. 왜냐하면 요한은 예수님보다 6개월 먼저 태어났기 때문입니다. 예수님의 공생애는 30세에 시작(눅3:23) 됩니다. 그러므로 본문의 그 때 는 예수님의 공생애가 시작된 바로 그 때에 인 것입니다.

세례 요한은 어떤 자인가요? 그는 제사장 사가랴엘리사벳의 자녀입니다. 당시 제사장은 사회적으로 권력과 부를 가진 기득권층이었습니다. 마음만 먹으면 충분히 그것들을 누릴 수 있었습니다.

그런데 늙어서 얻은 하나 밖에 없는 아들이 제사장직은 관심도 없고, 광야에서 머리 풀어 헤치고 낙타 털 옷을 입고 가죽띠를 띠고, 메뚜기와 석청만 먹는 자연인의 모습으로 지내는 것입니다. 그리고는 오늘날로 치자면 사람 하나도 없는 광야에 교회를 오픈 합니다. 아버지, 어머니의 심정이 어땠을까요?

그런데 그 교회가 대박(5-7절)이 난 것입니다. 그가 특별한 이적을 행했다는 기록도 없습니다.

기적 하나 없이 어떻게 이런 성공적인 목회를 할 수 있었을까요?!


첫 번째로 그의 삶 자체가 메시지였기 때문입니다. 당시는 소위 신구약 중간기로 400년간 전혀 선지자도, 예언도, 말씀도 없었던 영적인 굶주림의 시기요, 위기의 시기요, 어둠의 시대였습니다. 또한 리더들인 제사장, 바리새인, 서기관들은 타락할 대로 타락하여 자신의 배만 섬기는 시대였습니다.

그러던 어느 날 대제사장 출신의 외동아들이 그 모든 기득권을 내려놓고 야인의 삶을 사는 것입니다! 얼마나 신비하고 매력적입니까? 그의 삶 자체가 어둠 속에 빛과 같은 엄청난 메시지 자체였습니다. 이것은 모든 크리스천이 새겨야 할 부분이다. 우리의 삶은 원하든 원하지 않든 하나의 메시지가 되어 세상 사람들에게 말을 거는 것입니다. 내 삶은 지금 어떤 메시지를 전하고 있을까요?


두 번째로 그의 광야 교회가 부흥할 수 있었던 원인은 그의 메시지에 있습니다.

이적 하나 없는 요한의 광야교회에 사람들이 구름 떼처럼 몰린 이유는 그의 메시지 때문입니다.

그의 메시지는 크게 2가지입니다.

그는 자신이 어떤 존재인지를 정확하게 알고(11) 있었습니다. 이것은 바로 이사야 선지가 예언한 “광야의 외치는 자의 소리”입니다. 왕이 오시는 길을 예비하는 자입니다. 우리는 어떤 존재입니까? 요한이 오실 주님을 외치는 자였다면, 우리는 오신 주님을 외쳐야 하는 자들입니다.

그의 메시지는 복음이었습니다. 그래서 놀라운 역사가 일어난 것입니다. 그는 회개하라 천국이 가까이 왔느니라 고 하였습니다. 그의 세례는 회개의 세례 입니다. 말 그대로 죄를 회개하는 것입니다.

여기서 회개고친다마음 이 합쳐져, 마음을 뜯어 고쳐라! 는 의미입니다. 벤자민 워필드Benjamin Breckinridge Warfield는 세례 요한의 외침은 마음의 개조, 인격적 혁명을 뜻한다고 말했습니다.

또한 천국이 가까이 왔다 의 의미는 하나님의 통치가 이루어지는 하나님의 나라가 임했음을 의미하는 것입니다. 성육신 하신 예수님으로 말미암아 이미 하나님의 나라가 임했기에 속히 회개해야 함을 전한 것입니다.


마지막 세 번째로 그는 자신의 세례와 예수님의 세례가 다른 것을 겸손하게 고백(11)합니다.

요한의 세례는 회개를 위한 것이지만, 예수님의 세례는 회개하고 구원 받은 자의 구원을 확증하는 것입니다. 오늘날 우리의 세례의 의미 역시 이미 구원을 얻는 자들의 확증인 것입니다. 세례 받음으로 구원을 얻는 것이 아닌 예수를 믿음으로 얻은 구원을 공식화 하는 것입니다.


세례 받으시는 예수님 (13-17절)

세례 요한의 세례는 회개의 세례이고, 예수님이 주시는 세례는 구원과 심판의 세례입니다.

그리고 오늘날 우리가 시행하는 세례는 구원의 확증으로서의 세례입니다.

그렇다면 예수님이 요한에게 받은 세례의 의미는 무엇인가요?

예수님은 요한을 찾아와 세례를 받으려 하고, 요한은 극구 사양(14)합니다. 하지만 예수님이 분명하게 말씀 하십니다. 우리가 이와 같이 하여 모든 의를 이루는 것이 합당하니라(15) 모든 의를 이루시기 위해 세례를 받으셨다는 것입니다. 어떤 의를 말씀 하시는 것일까요?

① 모든 인류의죄를 대신 지시고공적인 사역을 시작하시는것을 의미합니다.

② 이제 구약의시대가 가고 새로운시대가 열리는 것을의미합니다. 구약의 마지막선지자인 요한과 예수님은바통 터치를 하는 것입니다. 이제는 율법이 아니라 사랑의시대가 열리는 것입니다.

③ 연합의 사역이다. 인간과 하나님의 연합하시는 사역입니다. 이것이 모든 의를 이루는것입니다.


모든 의를 이루는 의미에서 가장 중요한 것은 바로 성부의 시대에서 성자의 시대로 전환입니다.

그래서 많은 주석가들이 입을 모아 예수님의 세례 사건을 왕의 대관식, 메시야의 임직식이라고 합니다. 공식적으로 왕관을 물려주는 대관식입니다. 그래서 예수님은 반드시 이 세례를 받아야 했던 것입니다.


오늘 본문은 성경에서 삼위일체 하나님이 모두 등장하는 유일한 장면입니다.

성부하늘로부터 소리로 나타나십니다. 성자세례를 받습니다. 성령비둘기 같이 임합니다.

이것은 하나님의 일하는 방식입니다. 성령충만 없이는 하나님의 뜻대로 사는 것이 불가능합니다.


이제 우리에게 맡겨진 사명이 있습니다. 광야 같은 세상에서 세례 요한과 같은 삶을 사는 것입니다.

하지만 그것은 우리의 결단이나 결심으로 이룰 수 있는 삶이 아닙니다. 오직 성령이 함께 하실 때 가능한 삶입니다. 구하는 자에게 후히 주시기로 약속하신 성령을 날마다 구합시다!

성령의 충만함을 입어, 오늘도 사명을 완수하며 삶으로 메시지를 전하는 아름다운 메신저 되기를 소원합니다!



 

1In those days John the Baptist came, preaching in the wilderness of Judea 2and saying, “Repent, for the kingdom of heaven has come near.” 3This is he who was spoken of through the prophet Isaiah:


“A voice of one calling in the wilderness,


‘Prepare the way for the Lord,


make straight paths for him.’ ”


4John’s clothes were made of camel’s hair, and he had a leather belt around his waist. His food was locusts and wild honey. 5People went out to him from Jerusalem and all Judea and the whole region of the Jordan. 6Confessing their sins, they were baptized by him in the Jordan River.


7But when he saw many of the Pharisees and Sadducees coming to where he was baptizing, he said to them: “You brood of vipers! Who warned you to flee from the coming wrath? 8Produce fruit in keeping with repentance. 9And do not think you can say to yourselves, ‘We have Abraham as our father.’ I tell you that out of these stones God can raise up children for Abraham. 10The ax is already at the root of the trees, and every tree that does not produce good fruit will be cut down and thrown into the fire.


11“I baptize you with water for repentance. But after me comes one who is more powerful than I, whose sandals I am not worthy to carry. He will baptize you with the Holy Spirit and fire. 12His winnowing fork is in his hand, and he will clear his threshing floor, gathering his wheat into the barn and burning up the chaff with unquenchable fire.”


13Then Jesus came from Galilee to the Jordan to be baptized by John. 14But John tried to deter him, saying, “I need to be baptized by you, and do you come to me?”


15Jesus replied, “Let it be so now; it is proper for us to do this to fulfill all righteousness.” Then John consented.


16As soon as Jesus was baptized, he went up out of the water. At that moment heaven was opened, and he saw the Spirit of God descending like a dove and alighting on him. 17And a voice from heaven said, “This is my Son, whom I love; with him I am well pleased.”



Messenger have no value in existence without message, and message varies in value depending on the messenger. Even if he delivers the same story (message), the result varies greatly depending on who (messenger) deliver. John the Baptist, the messenger who appears in today's scripture, is such a being. Let life be the message (verses 1-12) Matthew tells us that today’s event happen “In those days.” When are those days? Perhaps A.D. 26 Summer ~ 27 Spring. John Calvin said that John was 30 years old. Because John was born 6 months before Jesus. Jesus' public life begins at the age of 30 (Luke 3:23). Therefore, “In those days” in the scripture is the very time when Jesus' public life began. Who is John the Baptist? He is the child of Zacharias the priest and Elizabeth. At that time, priests were socially vested with power and wealth. If he made up his mind, he could fully enjoy them. However, the only son obtained from old age is not interested in the priesthood, and is living in the form of a natural person who has hair loosened in the wilderness, dressed in camel hair, wears a leather belt, and eats only grasshoppers and wild honey. Then, today’s term, he opened a church in the desert without any people. How did his father and mother feel? But that church was a big hit (verses 5-7). There is no record of him performing a special miracle. How could he do this successful ministry without a miracle?! First, because his life itself was a message. It was a period of spiritual hunger, a period of crisis, and a period of darkness when there were no prophets, prophecies, nor words at all for 400 years as the so-called intermediate period of the Old and New Testaments. In addition, it was an era in which the leaders, priests, Pharisees, and scribes, went astray and served only their own belly. Then one day, the only child from the high priest gave up all his vested interests and lived the life of a savage! How mysterious and attractive is it? His life itself was a tremendous message like the light in the dark. This is a part that every Christian must inscribe. Our life, whether we want it or not, becomes a message and speaks to the world. What message is my life conveying now? Second, the reason for his wilderness church was able to revive isbecause of his message. The reason why people crowded like clouds in John's wilderness church without a miracle is because of his message. His message is largely twofold. He knew exactly who he was (11). This is the “voice of the crying out in the wilderness” prophesied by the prophet Isaiah. He is the one who prepares the way for the King to come. Who are we? If John was the one who cried out for the coming Lord, we are the ones who have to cry out for the Lord who already came. His message was the gospel. That's why miracle happened. He said, "Repent, for the kingdom of heaven has come near." His baptism is the baptism of repentance. It literally means repenting of sin.Here, repentance is combined word of repair and heart, it means open your heart and fix it! Means. Benjamin Breckinridge Warfieldsaid that the cry of John the Baptist meant a transformation of the heart, a personal revolution. In addition, “the Kingdom of Heaven has come near” means that the kingdom of God, in which God's rule takes place, has come. It was preached that the kingdom of God had already come through Jesus, who was incarnated, so we must repent quickly. Finally, he humbly confessed that his baptism was different from that of Jesus (11). John's baptism is for repentance, but Jesus' baptism confirms the salvation of those who repent and are saved. The meaning of our baptism today is also confirmation of those who are already saved. It is not salvation through baptism, but formalization of salvation through faith in Jesus. Jesus being baptized (verses 13-17) The baptism of John the Baptist is the baptism of repentance, and the baptism that Jesus gives is the baptism of salvation and judgment. And the baptism we practice today is baptism as a confirmation of salvation. Then, what is the meaning of the baptism Jesus received from John? Jesus visited John and wanted to be baptized, and John tried to deter him. (14). But Jesus spoke clearly. It is proper for us to do this to fulfill all righteousness (15). He was baptized to fulfill all righteousness. What kind of righteousness does he mean? It means to begin public ministry by taking the sins of all mankind. It means that the era of the Old Testament is passing and a new era is opening. Jesus and John, the last prophet of the Old Testament, touch the baton. This is not the age of law anymore, but beginning of the age of love. It is the ministry of unity. It is the united work of man and God. These are the fulfillment of all righteousness. The most important thing in the sense of accomplishing all righteousness is the transition from the age of the Father to the age of the Son. That is why many commentators call Jesus' baptism as the coronation of the King and the appointment of the Messiah. It is a coronation ceremony that officially passes the crown. That is why Jesus must have been baptized. Today's scripture is the only scene in the Bible in which all the Triune God appears. The Father appears as a voice from heaven. The Son, Jesus is baptized. The Holy Spirit descends like a dove. This is God's way of working. It is impossible to live according to God's will without the filling of the Holy Spirit. Now there is a mission entrusted to us. It is to live the life of John the Baptist in a wilderness-like world. But it is not a life that we can achieve with our resolution or decision. It is a life that is possible only when the Holy Spirit is with us. Let's ask for the Holy Spirit, which He promised to give generously to those who ask! Being filled with the Holy Spirit, wish you become a beautiful messenger who fulfills the mission today and delivers a message through your life!


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