(마 2:13) 그들이 떠난 후에 주의 사자가 요셉에게 현몽하여 이르되 헤롯이 아기를 찾아 죽이려 하니 일어나 아기와 그의 어머니를 데리고 애굽으로 피하여 내가 네게 이르기까지 거기 있으라 하시니
(14) 요셉이 일어나서 밤에 아기와 그의 어머니를 데리고 애굽으로 떠나가
(15) 헤롯이 죽기까지 거기 있었으니 이는 주께서 선지자를 통하여 말씀하신 바 애굽으로부터 내 아들을 불렀다 함을 이루려 하심이라
(16) 이에 헤롯이 박사들에게 속은 줄 알고 심히 노하여 사람을 보내어 베들레헴과 그 모든 지경 안에 있는 사내아이를 박사들에게 자세히 알아본 그 때를 기준하여 두 살부터 그 아래로 다 죽이니
(17) 이에 선지자 예레미야를 통하여 말씀하신 바
(18) 라마에서 슬퍼하며 크게 통곡하는 소리가 들리니 라헬이 그 자식을 위하여 애곡하는 것이라 그가 자식이 없으므로 위로 받기를 거절하였도다 함이 이루어졌느니라
(19) 헤롯이 죽은 후에 주의 사자가 애굽에서 요셉에게 현몽하여 이르되
(20) 일어나 아기와 그의 어머니를 데리고 이스라엘 땅으로 가라 아기의 목숨을 찾던 자들이 죽었느니라 하시니
(21) 요셉이 일어나 아기와 그의 어머니를 데리고 이스라엘 땅으로 들어가니라
(22) 그러나 아켈라오가 그의 아버지 헤롯을 이어 유대의 임금 됨을 듣고 거기로 가기를 무서워하더니 꿈에 지시하심을 받아 갈릴리 지방으로 떠나가
(23) 나사렛이란 동네에 가서 사니 이는 선지자로 하신 말씀에 나사렛 사람이라 칭하리라 하심을 이루려 함이러라
가장 구약적인 복음서인 마태복음은 복음서 중에서 구약의 인용이 가장 많습니다.
그러다 보니 독특한 표현의 구문이 있는데, 주께서 선지로 하신 말씀을 이루려 하심이니(1:22) 입니다.
마태복음에 총 10회 등장하는데, 1-2장에서 4회 등장합니다. 마 1:22에 한 번, 그리고 나머지는 오늘 본문 열 한 구절에 세 번 등장하니, 전체 중에 거의 30%가 오늘 본문에 나오는 셈입니다.
마태는 3개의 에피소드와 그와 연관된 선지자의 말씀을 인용하여 기록하고 있습니다.
이스라엘 - 예수 모형론 (13-15절)
동방박사들이 떠난 후 요셉은 주의 사자의 지시하심을 받습니다. 일어나(에겔데이스)Egertheis 는 지체하지 말고 곧바로 시행하라는 명령의 의미입니다. 예루살렘과 베들레헴은 걸어서 2시간 거리에 위치합니다. 다음 날 아침이면 헤롯이 동방박사들에게 속은 것을 알게 될 것이고, 그러면 그는 신속한 후속 조치를 취할 것입니다.
이에 요셉은 하나님의 명령에 지체하지 않고 일어나 자다 깨어 그 밤에(14절) 피난합니다.
즉각적인 순종입니다. 이것이 하나님의 말씀을 듣는 자의 자세입니다.
우리가 하나님의 음성을 잘 듣지 못하는 이유는 즉각적인 순종이 없기 때문입니다.
요셉은 아내와 아기를 데리고 120km(75mile)이나 떨어진 애굽의 국경까지 갑니다.
그리고 그곳에서 헤롯이 죽기까지(B.C.4년) 머무는데, 짧게는 3개월에서 길게는 6개월 정도입니다.
그런데 왜 하필이면 애굽으로 피난을 했을까요? 물론 가장 가까운 안전한 타국이자, 로마의 식민지였기 때문입니다. 그러나 마태는 그 이유를 구약성경에서 찾습니다.
이스라엘이 어렸을 때에 내가 사랑하여 내 아들을 애굽에서 불러냈거늘 (호 11:1)
여기서 하나님의 아들 은 예수님이 아닌 이집트에서 400년 간 종살이를 한 이스라엘을 가리킵니다.
마태는 출애굽 사건을 두 번째 모세이신 예수 그리스도로 말미암아 인류가 죄에서 구원을 이루게 될 예표적 사건으로 보았던 것으로 보입니다.
애굽에서 종살이 하던 이스라엘은 주님의 모형이요 주님은 그 원형이시다.
메시야께서는 그의 백성 이스라엘의 역사를 반복하신 것이다. (핸드릭슨)
통곡하는 소리 (16-18절)
두 번째 에피소드는 요셉이 밤새 피난을 떠난 바로 다음날 베들레헴에서 벌어진 사건입니다. 자신이 동방박사들에게 속은 사실을 깨달은 헤롯은 심히 노하여 베들레헴 지경의 두 살 이하 남자 아이들을 모두 죽이라는 명령을 내립니다.
유대 역사가 요세푸스Flavius Josephus가 이 사건을 다루지 않은 것은 의아하지만, 아마도 너무 미미한 학살(?)이어서 그런 것으로 보입니다. 성경 주석가 렌스키Lenski에 의하면 학자들에 따라 당시 살해된 아이들은 적게는 6-8명에서, 많게는 30명으로 본다고 합니다.
마태는 이 가슴 아픈 사건 역시 예레미야Jeremiah로 하신 말씀을 이루기 위함이라고 말합니다.
여호와께서 이와 같이 말씀하시니라 라마에서 슬퍼하며 통곡하는 소리가 들리니
라헬이 그 자식 때문에 애곡하는 것이라 그가 자식이 없어져서 위로 받기를 거절하는도다 (렘 31:15)
마태는 자식을 잃은 어미의 슬픔을, 자식 없는 어미의 대명사였던 라헬을 들어 노래한 예레미야를 인용하여 표현했습니다. 부르스F.F. Bruce는 라헬은 모든 시대에 히브리인의 뇌리에, 그녀의 모든 불행한 자녀를 동정하는 이스라엘의 어머니였다 라고 말합니다. 6명이든 30명이든, 우리는 예수님을 위해 최초로 순교한 어린 순교자들을 기억해야 합니다. 때로는 구레네 사람 시몬(마 27:32)처럼 내가 원하지 않아도 그 일을 감당해야 하는 때가 있습니다. 주를 위한 우리의 헌신과 섬김의 한계는 어디까지일까요?!
나사렛 사람 (19-23절)
마지막 세 번째 에피소드입니다. 주의 사자가 요셉에게 헤롯이 죽었음을 알려줍니다. 아기 목숨을 노리던 자가 다 죽었습니다. 학자들에 의하면 요셉의 가족이 애굽으로 피난한 후 오래지 않아 헤롯이 죽었습니다.
헤롯은 여리고에서 역겨운 병에다가 마음과 육신까지 썩어서 죽었으며(브루스), 내장이 썩었고 음낭이 곪아서 벌레가 나왔으며, 참을 수 없는 악취를 풍기고 경련을 일으키며 죽었다고 전해집니다(렌스키).
비참한 악인의 최후입니다.
요셉은 주의 사자의 지시하심(20절)을 받고 이스라엘 땅으로 가지만, 헤롯의 아들 아켈라오Archelaus가 분봉 왕이 되었다는 소식을 듣고 두려워합니다. 이에 요셉은 꿈에 다시 주의 사자의 지시하심을 받고 갈릴리 지방 나사렛이란 동네에서 살게 됩니다. 그리고 마태는 이것 역시 말씀의 성취라고 보도합니다.
어떤 말씀의 성취일까요? 선지자들은 공통적으로 메시야는 사람들에게 무시당하고 멸시 당할 것이라고 말했습니다. 그는 멸시를 받아 사람들에게 버림 받았으며 간고를 많이 겪었으며 질고를 아는 자라 마치 사람들이 그에게서 얼굴을 가리는 것 같이 멸시를 당하였고 우리도 그를 귀히 여기지 아니하였도다(사 53:3)
심지어 주님이 자라난 곳인 나사렛은 매우 무시 받는 동네였습니다. 나다나엘이 이르되 나사렛에서 무슨 선한 것이 날 수 있느냐(요 1:46a) 그러므로 나사렛 사람 이라는 것은 매우 무시하는 호칭인 것으로 선지자들의 예언과 일치하는 것입니다. 역설적으로 사람들이 무시하는 그 이름이 온 인류를 구원하시는 가장 귀한 이름이 된 것입니다. 선지자로 하신 말씀을 이루신 것입니다.
예수님의 이 땅에서 별명이 무엇이었나요? 인자는 와서 먹고 마시매 너희 말이 보라 먹기를 탐하고 포도주를 즐기는 사람이요 세리와 죄인의 친구로다 하니(눅 7:34) 멸시와 천대의 이름입니다.
제자가 된다는 것이 무엇인가? 렌스키는 예수 그리스도와 그의 제자들은 거의 언제나 멸시와 천대의 대상이었다 라고 말했습니다. 제자는 스승과 같은 길을 걷습니다. 때론 나의 고난이, 나의 받는 멸시가 하나님의 영광을 이루고, 말씀을 성취하는 것이라면 우리는 주님처럼 묵묵히 견뎌야 합니다.
그것이 제자의 삶입니다.
하나님이 주시는 능력으로 우리도 그 제자도를 따를 수 있습니다.
그러므로 앞으로 닥칠 어떤 어려움도 두려워할 필요가 없습니다.
우리 제자들은 지금도 여전히 하나님의 인도하심을 받는, 선지자로 하신 말씀을 성취하는 자들입니다.
13When they had gone, an angel of the Lord appeared to Joseph in a dream. “Get up,” he said, “take the child and his mother and escape to Egypt. Stay there until I tell you, for Herod is going to search for the child to kill him.”
14So he got up, took the child and his mother during the night and left for Egypt, 15where he stayed until the death of Herod. And so was fulfilled what the Lord had said through the prophet: “Out of Egypt I called my son.”
16When Herod realized that he had been outwitted by the Magi, he was furious, and he gave orders to kill all the boys in Bethlehem and its vicinity who were two years old and under, in accordance with the time he had learned from the Magi. 17Then what was said through the prophet Jeremiah was fulfilled:
18“A voice is heard in Ramah,
weeping and great mourning,
Rachel weeping for her children
and refusing to be comforted,
because they are no more.”
The Return to Nazareth
19After Herod died, an angel of the Lord appeared in a dream to Joseph in Egypt 20and said, “Get up, take the child and his mother and go to the land of Israel, for those who were trying to take the child’s life are dead.”
21So he got up, took the child and his mother and went to the land of Israel. 22But when he heard that Archelaus was reigning in Judea in place of his father Herod, he was afraid to go there. Having been warned in a dream, he withdrew to the district of Galilee, 23and he went and lived in a town called Nazareth. So was fulfilled what was said through the prophets, that he would be called a Nazarene.
The Gospel of Matthew, the most Old Testament Gospel, is the most quoted from the Old Testament.
Therefore, there is a unique phrase of expression, “To fulfill what the Lord had said through the prophet” (1:22).
It appears 10 times in the Gospel of Matthew, 4 times in chapters 1-2. Once at Matthew 1:22, and the rest appear three times in the eleven verses of today's scripture, almost 30% of the total appears in today's scripture.
Matthew records three episodes and quotes from the prophets who relate to them.
Israel - Jesus model theory (verses 13-15)
After the magi departed, Joseph was directed by the Lord's angel. Got up (Egertheis) means an order to take effect immediately without delay. Jerusalem and Bethlehem are a 2-hour walk away. The next morning Herod will find out that he was deceived by the Magi, and he will follow up quickly.
Therefore, Joseph did not delay to God's command, and he got up during the night and left for Egypt (verse 14).
This is immediate obedience. This is the attitude of those who listen to God's Word.
The reason we don't hear God's voice well is because there is no immediate obedience.
Joseph took his wife and baby to the Egyptian border 120 kilometers (75 miles) away.
And he stays there until Herod dies (B.C. 4 years), from 3 months to 6 months.
But why did he escape to Egypt? Of course, because it was the closest safe foreign country and a Roman colony. But Matthew finds the reason in the Old Testament.
When Israel was a child, I loved him and out of Egypt I called my son (Hos 11:1).
Here, the Son of God refers not to Jesus, but to Israel, who was slave to Egypt for 400 years.
Matthew seems to have seen the Exodus event as a reference event in which mankind will be saved from sin through the second Moses, Jesus Christ.
Israel, which was slaves in Egypt, is the model of the Lord, and the Lord is the prototype. The Messiah repeated the history of His people Israel. (Handrickson)
Weeping sound (verses 16-18)
The second episode is what happened in Bethlehem the day after Joseph left for the night. Realizing that Herod had been deceived by the magi, he became so angry and ordered to kill all boys under the age of two in Bethlehem.
It is curious that Jewish historian Flavius Josephus did not deal with this incident, but it seems like because he may feel a very minor massacre(?). According to Bible commentator Lenski, according to scholars, the number of children killed at the time was as few as 6-8 or as many as 30.
Matthew says that this heartbreaking event is also to fulfill what Jeremiah said.
This is what the LORD says: "A voice is heard in Ramah, mourning and great weeping, Rachel weeping for her children and refusing to be comforted, because her children are no more." (Jer. 31:15)
Matthew expressed the grief of mother for the loss of a child by quoting Jeremiah, who sang for Rachel, who was synonymous with mother without child. F.F. Bruce says that Rachel was an Israeli mother in the minds of the Hebrews at all times and sympathy for all her unfortunate children. Whether six or thirty, we must remember them, the first young martyrs for Jesus. Sometimes, like Simon the Cyrene (Matthew 27:32), I have to do it even if I don't want it. What is the limit of our dedication and service for the Lord?!
The Nazarene (verses 19-23)
This is the final third episode. The Lord's angel informed Joseph that Herod was dead. Those who sought the baby's life were dead. According to scholars, Herod died not long after Joseph's family fled to Egypt.
It is said that Herod died in Jericho from a disgusting disease and rotting his heart and body (Bruce), his intestines were rotted, his scrotum festered, and worms came out, and he died of an intolerable odor and convulsions (Lensky).
It is the end of the miserable wicked.
Joseph went to the land of Israel under the direction of the Lord's angel (verse 20), but he was afraid to hear that Herod's son Archelaus had become king. So, in a dream, Joseph again received the direction of the Lord's angel and lived in the town of Nazareth in Galilee. And Matthew reports that this is also the fulfillment of the Word.
What is the fulfillment of the word?
He was despised and rejected by men, a man of sorrows, and familiar with suffering. Like one from whom men hide their faces he was despised, and we esteemed him not. (Isaiah 53:3).
Even Nazareth, where the Lord grew up, was a very neglected town. Nathanael said, "What good can come from Nazareth?" (John 1:46a) Therefore, being a Nazarene is a very disrespectful title, consistent with the prophecies of the prophets. Paradoxically, the name that people ignore has become the most precious name that saves all mankind. He has fulfilled the words spoken by the prophet.
What was Jesus' nickname on this earth?
The Son of Man came eating and drinking, and you say, `Here is a glutton and a drunkard, a friend of tax collectors and sinners (Luke 7:34). It is the name of contempt and disdain.
What is being a disciple? Rensky said that Jesus Christ and his disciples were almost always the object of contempt. The disciple walks the same path as the teacher. Sometimes, if my suffering and the contempt that I receive is to accomplish God's glory and fulfill the Word, we must endure it silently like the Lord.
That is the disciple's life.
With the power from God, we can follow that discipleship.
So there is no need to be afraid of any challenges ahead.
We, disciples are people who are always led by God and fulfill the words of the prophet.
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