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20201217 새벽묵상 "하나님이 주목하는 가정과 공동체" "Family And Community that God Pays Attention To" (벧전/1Pet 3:1-12)



(1) 아내들아 이와 같이 자기 남편에게 순종하라 이는 혹 말씀을 순종하지 않는 자라도 말로 말미암지 않고 그 아내의 행실로 말미암아 구원을 받게 하려 함이니 (2) 너희의 두려워하며 정결한 행실을 봄이라 (3) 너희의 단장은 머리를 꾸미고 금을 차고 아름다운 옷을 입는 외모로 하지 말고 (4) 오직 마음에 숨은 사람을 온유하고 안정한 심령의 썩지 아니할 것으로 하라 이는 하나님 앞에 값진 것이니라 (5) 전에 하나님께 소망을 두었던 거룩한 부녀들도 이와 같이 자기 남편에게 순종함으로 자기를 단장하였나니 (6) 사라가 아브라함을 주라 칭하여 순종한 것 같이 너희는 선을 행하고 아무 두려운 일에도 놀라지 아니하면 그의 딸이 된 것이니라


(7) 남편들아 이와 같이 지식을 따라 너희 아내와 동거하고 그를 더 연약한 그릇이요 또 생명의 은혜를 함께 이어받을 자로 알아 귀히 여기라 이는 너희 기도가 막히지 아니하게 하려 함이라


(8) 마지막으로 말하노니 너희가 다 마음을 같이하여 동정하며 형제를 사랑하며 불쌍히 여기며 겸손하며 (9) 악을 악으로, 욕을 욕으로 갚지 말고 도리어 복을 빌라 이를 위하여 너희가 부르심을 받았으니 이는 복을 이어받게 하려 하심이라 (10) 그러므로 생명을 사랑하고 좋은 날 보기를 원하는 자는 혀를 금하여 악한 말을 그치며 그 입술로 거짓을 말하지 말고 (11) 악에서 떠나 선을 행하고 화평을 구하며 그것을 따르라 (12) 주의 눈은 의인을 향하시고 그의 귀는 의인의 간구에 기울이시되 주의 얼굴은 악행하는 자들을 대하시느니라 하였느니라



정치에서 여야가 의견을 수렴하여 합의된 결과물을 내는 것이 결코 쉬운 일은 아닐 것입니다.

그런데 지난 10월 초 외교부 국정감사에서 강경화 외교부장관에게 국회의원들이 질의응답 하는 과정에서 여야가 다 한마음 되는 사태(?)가 벌어졌습니다.

사건은 이렇습니다. 전국민과 방역당국이 한마음으로 방역에 힘을 쏟을 시기에 외교부 장관의 남편이 수억 원에 달하는 요트를 구입하러 미국으로 출국한 사실이 알려지면서 강경화 장관이 여론의 뭇매를 맞게 되었습니다.

그런데 하필 그 시기에 외교부 국정감사가 있었으니, 얼마나 야당에게는 좋은 찬스입니까?

국감을 시작하면서 강경화 장관은 먼저 이유 여하를 떠나 국민들께 송구하다는 사과를 했습니다.

그리고 이어지는 질의 응답 시간에 국민의당 이태규 의원이 강경화 장관이 남편의 출국을 만류해야 하지 않았냐고 질타 하자 “개인사라 말씀 드리기 뭐합니다만 … 제가 말린다고 말려질 사람이 아니고요”라고 답변을 했습니다.

그러자 질문을 했던 의원부터 회의실에 있던 모든 사람들이 빵~ 터지며 웃음바다가 되었습니다.

일반 시민이든 장관부부든 사람이 사는 모습은 결국 엇비슷한가 봅니다.

빠른 사과와 누구나 공감이 가는 진솔한 답변에 더 이상 야당의원들도 이 문제를 거론하지 않았습니다. 개인적으로 그 뉴스를 보면서 강경화 장관이 참 지혜로운 여성이구나 하는 생각이 들었습니다.

(이는 지지정당이나 여러 사안을 떠나 이 사안 하나를 처리하는 강장관에 대한 개인적인 생각입니다)


아름다운 가정 (1-7절)

베드로 사도는 사회 생활에 대한 권면에서 성도 개인의 가정과 교회 공동체에 대한 권면을 시작합니다.

먼저 가정을 이루는 가장 기본적인 부부관계에 대한 교훈입니다. 당시 상황은 남편들보다 아내들이 개종하여 교회를 다니는 경우가 많이 있었습니다. 그러다 보니 불신 남편과의 이혼을 심각하게 고민하는 자매들도 있었습니다. 이는 사도 바울이 고린도교회에 보낸 편지, 믿지 않는 남편이 아내를 통해 거룩하게 되고 (고전 7:14a) 에서도 드러납니다.

아내들아 이와 같이(1a) 에서 이와 같이Ὁμοίως(호모 이오스)는 앞선 인간의 모든 제도를 주를 위하여 순종하라(2:13)는 것과 같은 원리를 말하는 것입니다. 주님이 세우신 질서와 주님의 영광을 위하여 불신 남편에게도 순종하라는 것입니다.

왜냐하면 하나님의 말씀(토 로고to logo)을 듣지 않는 남편이라도 아내의 말이 아닌 행실,

곧 하나님을 두려워하며 가지는 정결한 행실을 봄으로 말미암아 구원을 받을 수 있기 때문(2)입니다.

그러므로 아내(여성)들은 단장κόσμος (코스모스)을 하되, 머리를 꾸미고 금을 차고 아름다운 옷을 입는 외모로 해서는 안됩니다. 물론 여성들의 아름답게 보이고 싶은 본성은 하나님으로부터 온 것입니다. 그러나 그 본성을 너무 외적인 부분에 치중하여 과한 화장이나 옷으로 자신을 가려서는 안 됩니다.

마음에 숨은 사람(4) 은 인간 내면에 존재하는 외모와 반대되는 속사람을 의미합니다.

크리스천 여성은 오히려(오직) 외모보다는 내면에 속사람을 가꾸는데 더 열심과 관심을 가져야 합니다.

하나님이 값지게 여기는 여성의 내면은 어떤 상황에서도 마음의 동요가 없는 온유함과 흔들리지 않는 안정된 심리입니다. 이것은 바로 온유하고 겸손하신(마 11:29) 예수 그리스도의 성품입니다!

베드로 사도는 실제적인 성경의 예를 듭니다. 남편인 아브라함을 주라고 호칭하며 순종했던 사라입니다.

이러한 아내의 행실은 남편이 나를 어떻게 대하냐에 따른 반응이 아닌, 소망을 하나님께 둠으로 가능한 것입니다. 남편이 아닌 하나님의 말씀에 순종함으로 자신의 내면을 단장하는 것입니다.

이처럼 선을 행하고 두려운 일에도 놀라지 않는 내면의 강인함을 가진 여성은 이미 사라의 딸(6)이 된 것입니다. 여기서 τέκνα (테크나)로 번역된 테크나tekna의 본래 의미는 자녀입니다.

사실 아브라함의 자녀는 많았습니다. 하갈이 낳은 이스마엘과 사라와 사별한 후 얻은 후처 그두라의 소생들(창 25:1-4)입니다. 하지만 하나님이 약속한 언약의 자손은 사라가 낳은 이삭뿐입니다.

그런 점에서 사라의 후손이 구속사적으로 더 의미 있는 표현이라는 생각이 듭니다.

베드로 사도는 남편들에게는 한절로 간단하게 권면합니다. 하지만 그 무게는 아내들에게 권면한 것과 동일합니다. 지식을 따라(7) 는 하나님께서 결혼을 통해서 우리들에게 원하시는 뜻이 무엇인지를 제대로 알고 아내를 대하라는 의미입니다. 먼저 아내는 더 연약한 그릇입니다. 이것은 육체적인 연약함과 여성의 민감한 감수성을 의미합니다. 그러므로 조심스럽게 다뤄야 한다는 것입니다. 하지만 그 외에는 남성과 동일하게 하나님의 유업을 받을 동등한 존재임을 기억해야 합니다. 영혼의 동반자가 아내입니다.

남편과 아내의 합심은 결국 기도와 예배로 귀결됩니다! 남편과 아내가 사랑하는 이유, 합심하는 이유는 하나님을 더 잘 섬기기 위함입니다.


아름다운 공동체 (8-12절)

이제 베드로 사도는 교회 공동체의 관계에 대해서 권면합니다.

먼저는 공동체가 한마음 되기를 권면합니다. 그리스도 안에서 연합이 없으면 교회 공동체가 아닙니다.

동정하며συμπαθεῖς (쉼파데이스)는 서로의 아픔과 어려움을 공감Sympathy해주는 것을 의미합니다.

형제를 사랑하며φιλάδελφοι (휠아델포이)는 말 그대로 형제와 사랑의 합성어인 형제사랑입니다.

미국의 필라델피아 시City of Philadelphia이름의 의미가 비로 이 단어에서 온 형제사랑입니다.

불쌍히 여기며εὔσπλαγχνοι (유스프랑코노이)의 본래 의미는 좋은 내장이라는 의미인데, 후에 사랑하는 마음, 불쌍히 여기는 마음으로 변화 되었습니다.

겸손하며ταπεινόφρονες (타페이노후로네스)는 하나님과 자신을 알고 자신을 낮출 줄 아는 겸손입니다.

이어서 사도는 산상수훈의 원수 갚지 말고, 도리어 원수를 사랑하라는 예수님의 명령(마 5:44)을 전하며 비폭력, 무저항주의를 선포합니다. 이렇게 해야 하는 이유는 너희가 복을 상속 받도록 부르심을 받은 존재이기 때문(9b)입니다.

사도는 다윗의 시(시 34:12-16)를 인용하여 아름다운 공동체의 삶의 자세에 대해 다시 한번 교훈합니다.

뺑엘Bengel생명을 사랑하고 좋은 날을 보기를 원하는 자(10a)를 생의 염려를 하지 않고 살기를 원하는 자로 해석했습니다. 그러한 자는 혀를 금하여 악한 말을 그치고 입술로 거짓을 말하지 않아야(10b) 합니다. 또한 악에서 떠나 선을 행하고 화평을 구하는, 곧 여호와를 경외하는 삶을 지향해야 합니다(11).

주의 눈은 항상 여호와를 경외하는 자를 향하며, 그의 귀는 항상 의인의 간구에 기울입니다.

반면에 주의 심판의 얼굴은 악을 행하는 자들을 향할 것입니다.


하나님이 주목하시는 가정은 아내의 위치에서 하나님과 남편에게 순종하며 내면을 말씀으로 화장하는 아내가 있는 가정입니다. 또한 아내를 귀하게 여기고 존중하는 남편이 있는 가정입니다.

이런 가정이 모여 공감과 사랑과 겸손으로 공동체를 이룬 교회를 하나님은 주목하십니다.

하나님의 눈과 귀는 우리의 가정과 교회를 항상 향하여 있을 것을 확신합니다!

그렇게 되기를 진심으로 원하고, 바라고, 기도합니다!



 

1 Wives, in the same way submit yourselves to your own husbands so that, if any of them do not believe the word, they may be won over without words by the behavior of their wives, 2 when they see the purity and reverence of your lives. 3 Your beauty should not come from outward adornment, such as elaborate hairstyles and the wearing of gold jewelry or fine clothes. 4 Rather, it should be that of your inner self, the unfading beauty of a gentle and quiet spirit, which is of great worth in God’s sight. 5 For this is the way the holy women of the past who put their hope in God used to adorn themselves. They submitted themselves to their own husbands, 6 like Sarah, who obeyed Abraham and called him her lord. You are her daughters if you do what is right and do not give way to fear.


7 Husbands, in the same way be considerate as you live with your wives, and treat them with respect as the weaker partner and as heirs with you of the gracious gift of life, so that nothing will hinder your prayers.


8 Finally, all of you, be like-minded, be sympathetic, love one another, be compassionate and humble. 9 Do not repay evil with evil or insult with insult. On the contrary, repay evil with blessing, because to this you were called so that you may inherit a blessing. 10 For,


“Whoever would love life

and see good days

must keep their tongue from evil

and their lips from deceitful speech.

11 They must turn from evil and do good;

they must seek peace and pursue it.

12 For the eyes of the Lord are on the righteous

and his ears are attentive to their prayer,

but the face of the Lord is against those who do evil.”




In politics, it will never be easy for the opposition parties to gather opinions and produce an agreed outcome.

However, in early October, in the process of questioning the Foreign Minister Kang Kyung-hwa at the public hearing of the Ministry of Foreign Affairs, the ruling and opposition parties somehow became "like-minded"(?).

Here is what happened. When it became known that the husband of the foreign minister had left for the United States to purchase a yacht worth hundreds of millions of won at a time when the whole country and the quarantine authorities were working on prevention of COVID-19, Minister Kang Gyeong-hwa was attacked by public opinion.

Coincidentally, since there was a state affairs audit from the Ministry of Foreign Affairs at that time, how good a chance for the opposition party?

At the beginning of the national sentiment, Minister Kang first apologized "I feel sorry" to the people regardless of the incident.

And in the question-and-answer session that followed, when the National Assembly member Lee Tae-gyu scolded that Minister Kang Gyeong-hwa should have stopped her husband's departure from the country, she responded, “I’m not sure what to say for this is a personal matter, but…he wouldn’t listen if I told him not to go…”

Then, from the congressman who asked the question to everyone in the conference room burst into a sea of ​​laughter.

Whether it's an ordinary citizen or a ministerial couple, it seems like the way people live is the same in the end.

With a quick apology and a sincere response that everyone sympathized with, opposition lawmakers no longer addressed the issue.

Personally, watching the news, I thought that Minister Kang is a very wise woman (this is my personal opinion of Minister Kang who is dealing with this single issue, aside from a supporting party or other issues).


A Beautiful Family (verses 1-7)

The Apostle Peter begins with his admonitions on social life to the individual family of the saints and to the ecclesial community.

First, this is a lesson about the most basic marital relationship that makes up a family. At that time, there were more cases where wives were converted and attended church than the husbands. As a result, some sisters were seriously considering divorce from their unbelieving husbands. This is also evident in the apostle Paul's letter to the Corinthian Church, where an unbelieving husband is sanctified through his wife (1 Corinthians 7:14a).

Wives, in the same way (1a), the expression “in the same way” Ὁμοίως (omoíos) refers to the same principle as to “submit yourselves to every ordinance of man” (1Pet.2:13). It is to obey the unbelieving husband for the order and glory of the Lord.

Because even a husband who does not listen to God's word (to logo), may receive salvation “when they see the purity and reverence of your lives” (2).

Therefore, wives (women) should dress up κόσμος (kosmos), but not with the appearance of decorating their hair, wearing gold and beautiful clothes. Of course, the nature of women to look beautiful comes from God. However, we should not focus too much on the external part of its nature and cover ourselves with excessive makeup or clothes.

The hidden person of the heart (4) refers to the inner person who is contrary to the appearance that exists inside a human being.

Christian women should be more zealous and interested in nurturing the inner person “rather” than the appearance (only).

The inner self of a woman that is great worth in God’s sight ​​is meekness without heart agitation and a stable mind that does not shake under any circumstances. This is the nature of Jesus Christ, who is meek and humble! (Matthew 11:29)

The Apostle Peter gives a practical example of the Bible. That is Sarah who obeyed, calling her husband Abraham Lord. Such a wife's behavior is not a response to how her husband treats her, but is possible by putting hope in God. By obeying the Word of God, not the husband, we are redecorating (adorn) our inner self.

A woman who has the inner strength of doing what is right and does not give way to fear has already become Sarah's daughter (6). Here, the original meaning of daughters τέκνα (tekna) is children.

In fact, Abraham had many children. Ishmael was born by Hagar, and Keturah bore him many children after Sarah passed away (Genesis 25:1-4). However, the only descendant of the covenant promised by God is Isaac, whom Sarah bore.

In that sense, I think that “Sarah's descendants” are more meaningful expressions in the history of redemption.

The Apostle Peter exhorts husbands in a simple way. However, its weight is the same as the one advised to the wives. According to the knowledge (kjv) (7) means to know what God wants us to do through marriage and how to treat our wives with respect. First, the wife is a weaker vessel (kjv). This means both the physical weakness and a woman's sensitive sensibility. Therefore, they must be handled with care. Other than that, however, it must be remembered that women are equal to men who are “heirs with you of the gracious gift of life”. The unity of husband and wife ultimately results in prayer and worship!

The reason husband and wife love and unite is to serve God better.


A Beautiful Community (verses 8-12)

Now the Apostle Peter exhorts the relationship of the ecclesial community.

First, he commends that the community be like-minded. Without unity in Christ, church is not a community.

Sympathetic συμπαθεῖς (sympatheis) means sympathizing with each other's pain and difficulties.

Love one another φιλάδελφοι (philadelphoi) is literally a word for brother and love, brotherly love. The meaning of the city name ‘Philadelphia’ in the United States is ‘brotherly love’ derived from this word.

The original meaning of Compassionate εὔσπλαγχνοι (eusplanchnoi) is “good intestines”, but later changed into a "loving heart" and a "tender heart".

Humble ταπεινόφρονες (tapeinophrones) is humility who knows God and himself and knows how to humble himself.

Next, the Apostle proclaims non-violence and non-resistance by delivering Jesus' command from the Sermon on the Mount (Matthew 5:44) to “love your enemies and repay evil with blessing”. The reason is “because to this you were called so that you may inherit a blessing” (9b).

The Apostle quotes David's poem (Psalm 34:12-16) to once again instruct us on the attitude of a beautiful community life.

Bengel interpreted “Whoever would love life and see good days” (10a) as a person who wants to live life without worrying. Such a person “must keep their tongue from evil and their lips from deceitful speech.” (10b).

In addition, we must turn from evil and do good and seek peace and pursue it, that is, a God-fearing life (11).

The eyes of the Lord are always on those who fear God, and His ears are always on the supplication of the righteous. On the other hand, the face of the Lord's judgment will be on those who do evil.


The family that God is paying attention to is a family with a wife who obeys God and her husband in the position of a wife and cremates her inner self with the Word. It is also a family with a husband who values ​​and respects his wife.

God is also paying attention to the church where these families gathered and formed a community with sympathy, love, and humility.


I am sure that the eyes and ears of God will always be directed at our homes and churches!

I sincerely want, hope, and pray that it will happen!



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