1 유다 왕 여호야김이 다스린 지 삼 년이 되는 해에 바벨론 왕 느부갓네살이 예루살렘에 이르러 성을 에워쌌더니
2 주께서 유다 왕 여호야김과 하나님의 전 그릇 얼마를 그의 손에 넘기시매 그가 그것을 가지고 시날 땅 자기 신들의 신전에 가져다가 그 신들의 보물 창고에 두었더라
3 왕이 환관장 아스부나스에게 말하여 이스라엘 자손 중에서 왕족과 귀족 몇 사람
4 곧 흠이 없고 용모가 아름다우며 모든 지혜를 통찰하며 지식에 통달하며 학문에 익숙하여 왕궁에 설 만한 소년을 데려오게 하였고 그들에게 갈대아 사람의 학문과 언어를 가르치게 하였고
5 또 왕이 지정하여 그들에게 왕의 음식과 그가 마시는 포도주에서 날마다 쓸 것을 주어 삼 년을 기르게 하였으니 그 후에 그들은 왕 앞에 서게 될 것이더라
6 그들 가운데는 유다 자손 곧 다니엘과 하나냐와 미사엘과 아사랴가 있었더니
7 환관장이 그들의 이름을 고쳐 다니엘은 벨드사살이라 하고 하나냐는 사드락이라 하고 미사엘은 메삭이라 하고 아사랴는 아벳느고라 하였더라
8 다니엘은 뜻을 정하여 왕의 음식과 그가 마시는 포도주로 자기를 더럽히지 아니하리라 하고 자기를 더럽히지 아니하도록 환관장에게 구하니
9 하나님이 다니엘로 하여금 환관장에게 은혜와 긍휼을 얻게 하신지라
10 환관장이 다니엘에게 이르되 내가 내 주 왕을 두려워하노라 그가 너희 먹을 것과 너희 마실 것을 지정하셨거늘 너희의 얼굴이 초췌하여 같은 또래의 소년들만 못한 것을 그가 보게 할 것이 무엇이냐 그렇게 되면 너희 때문에 내 머리가 왕 앞에서 위태롭게 되리라 하니라
11 환관장이 다니엘과 하나냐와 미사엘과 아사랴를 감독하게 한 자에게 다니엘이 말하되
12 청하오니 당신의 종들을 열흘 동안 시험하여 채식을 주어 먹게 하고 물을 주어 마시게 한 후에
13 당신 앞에서 우리의 얼굴과 왕의 음식을 먹는 소년들의 얼굴을 비교하여 보아서 당신이 보는 대로 종들에게 행하소서 하매
14 그가 그들의 말을 따라 열흘 동안 시험하더니
15 열흘 후에 그들의 얼굴이 더욱 아름답고 살이 더욱 윤택하여 왕의 음식을 먹는 다른 소년들보다 더 좋아 보인지라
16 그리하여 감독하는 자가 그들에게 지정된 음식과 마실 포도주를 제하고 채식을 주니라
17 하나님이 이 네 소년에게 학문을 주시고 모든 서적을 깨닫게 하시고 지혜를 주셨으니 다니엘은 또 모든 환상과 꿈을 깨달아 알더라
18 왕이 말한 대로 그들을 불러들일 기한이 찼으므로 환관장이 그들을 느부갓네살 앞으로 데리고 가니
19 왕이 그들과 말하여 보매 무리 중에 다니엘과 하나냐와 미사엘과 아사랴와 같은 자가 없으므로 그들을 왕 앞에 서게 하고
20 왕이 그들에게 모든 일을 묻는 중에 그 지혜와 총명이 온 나라 박수와 술객보다 십 배나 나은 줄을 아니라
21 다니엘은 고레스 왕 원년까지 있으니라
구약의 계시록 이라는 별명을 가진 다니엘서는 대선지서 가운데 가장 짧은 분량의 선지서입니다.
기독교는 선지서로 분류를 하지만, 유대교는 케투빔Ketubim (כְּתוּבִים, 성문서)으로 분류합니다.
다니엘이 선지자이기도 하지만 먼저 정치인이었고, 다니엘서 내용 자체가 역사적인 부분이 많이 있기 때문입니다.
하지만 동시대에 바벨론에서 활동했던 동년배 에스겔 선지자에 비하면 오히려 다니엘서의 선지자적 관점이 더 부각됩니다. 에스겔이 제사장 출신이다 보니 주로 제사장적인 관점에서 성전과 예배 회복, 종교제도에 초점을 맞추었기 때문입니다.
책의 이름은 하나님은 심판자이시다 라는 뜻의 다니엘 דניאל 이름을 그대로 사용합니다.
워낙 다니엘서의 예언이 역사적으로 잘 맞기에 혹자들은 신구약 중간사인 마카비Judas Maccabeus 시대에 기록된 것이라고 주장하지만, 성경 내외적인 증거들이 본서의 저자가 다니엘이라고 확증하고 있습니다.
다니엘서의 신학적인 주제는 하나님의 주권입니다. 모든 시대, 모든 나라를 주관하시는 하나님의 주권과 최종적인 승리! 그 세계로 들어가 봅시다.
모든 소망이 사라진 시대 (1-7절)
1-2절 다니엘서는 암울한 시대적 배경으로 시작됩니다. B.C.605년 바벨론은 갈그미스 전투Battle of Carchemish에서 애굽 바로 느고를 물리치고 고대 근동 패권을 장악하며, 그 여세를 몰아 1차 유다 침공을 감행합니다. 당시 왕이었던 여호야김은 바벨론에 항복하고, 바벨론 왕 느부갓네살은 수많은 포로와 성전 기구를 약탈해 갑니다. 이때 바벨론으로 잡혀간 1차 포로무리 중에 다니엘과 세 친구가 있었던 것입니다.
3-5절 느부갓네살은 환관장인 아스부나스에게 왕족과 귀족 가운데서 흠이 없고 용모가 아름답고 지혜를 통찰하며 지식에 통달하며 학문에 익숙하여 왕궁에 설 만한 소년들을 데려와 갈대아 사람의 학문과 언어를 가르치고, 왕의 음식과 포도주를 주어 삼 년을 훈련시킨 후 자신에게 데려올 것을 명령합니다.
정신적 육체적으로 건강하고, 외모가 준수하고 똑똑한 아이들을 골라서 바벨론의 왕립학교에서 교육과 양육을 하여 바벨론화 하라는 명령입니다.
6-7절 식민지화 하는 가장 효과적인 방법은 언어와 이름입니다. 예를 들자면 대한민국 일제강점기에 일본은 창씨개명과 일본어 사용, 천황숭배로 우리 민족성 말살과 일본 동화정책을 펼친 것과 같습니다.
바벨론도 마찬가지로 유대의 똑똑한 사람들을 바벨론화하여 자신들의 필요에 따라 사용하고자 하는 것입니다. 가장 먼저 이름을 바벨론식으로 바꿉니다.
다니엘, 하나님께서 심판 하신다 를 벨드사살, 벨이여 그의 생명을 보존하소서 로
하나냐, 하나님은 자비로우시다 를 사드락, 태양의 영감 으로
미사엘, 하나님과 같은 분이 누구인가? 를 메삭, 아쿠 신 같은 분이 어디 있으랴? 로
아사랴, 하나님께서 도우신다 를 아벳느고, 느고의 종 으로 바꿉니다.
이름의 의미를 볼 때 이것은 하나님 신앙에 대한 도전적인 행위로 신실한 다니엘과 세 친구를 바벨론화 (세속화) 하려는 것입니다. 역사적, 국가적으로 보나 개인적으로 보나 모든 소망이 사라진 시대입니다.
사탄은 오늘날도 바벨론과 같은 세상의 문화를 통하여 우리를 바벨론화 하려고 합니다.
세속의 문화에 물들어 먹고 마시고, 세속의 이름으로 불리며, 하나님에게서 돌아서도록 유혹합니다.
이 도전이 너무 강력하고, 또한 자연스러워서 잠시 방심하면 자신도 모르는 사이에 거룩한 옷이 세속의 색깔에 물들어 있고, 젖어 있는 것을 발견합니다. 어떻게 해야 할까요?
뜻을 정한 다니엘과 세 친구 (8-16절)
다니엘은 왕이 주는 음식과 그가 마시는 포도주로 자기를 더럽히자 않기로 뜻을 정합니다.
오늘날로 표현으로 하자면 유대인의 경건법에 맞게 준비된 코셔Kosher foods가 아닌 음식은 먹지 않겠다는 것입니다. 물론 신약의 바울의 신학에 의하면 음식은 하나님께 감사함으로 기도하고 먹으면 사실 아무 문제가 없습니다. 다만 당시 신학과 이해에 따라 다니엘은 하나님께만 전인격적인 충성과 순종을 하기로 마음을 결정 한 것입니다. 당시 다니엘은 16살 청소년인데… 정말 대단하고 기특합니다!
환관장 입장에서 만일 그들이 채식과 물만 먹다가 영양실조라도 걸리면 매우 난처한 입장이 될 것을 염려합니다. 하지만 다니엘은 환관장을 설득하여 열흘 동안 채식을 한 후 다른 아이들과 비교하여 결정하여 줄 것을 부탁합니다. 결과가 어떻습니까? 열흘 후에 그들의 얼굴이 더욱 아름답고 살이 더욱 윤택하여 왕의 음식을 먹는 다른 소년들보다 더 좋아 보인지라(15절)
사실 현대 서구 사회는 못 먹어서 걸리는 병보다는 너무 먹어서 걸리는 병이 훨씬 많습니다. 실제로 채소와 과일, 견과류, 생선 위주의 식단이 훨씬 건강한 식단이라는 사실이 연구를 통하여 검증되었습니다.
다니엘은 이미 이 식단의 비밀을 알고 있었던 것일까요? 그렇지는 않을 것입니다. 다니엘은 이 모든 것이 하나님이 다니엘로 하여금 환관장에게 은혜와 긍휼을 얻게 하신지라(9절) 고 신앙을 고백합니다.
16살 부모 잃은 소년들이 이러한 결단을 하는 것, 환관장이 동의해 준 것, 그 결과가 더 건강했던 것 모두가 하나님의 은혜로 밖에는 설명할 길이 없습니다.
뜻을 정한 자에게 주시는 은혜 (17-21절)
얼굴이 윤택하고 건강한 것은 뜻을 정한 다니엘과 세 친구에게 주신 은혜의 일부분입니다.
하나님이 네 소년에게 학문을 주시고, 모든 서적을 깨닫게 하시고, 지혜를 주셨으며, 다니엘에게는 모든 환상과 꿈을 깨닫는 능력을 주십니다. 3년 뒤 느부갓네살 앞에선 네 소년의 지혜와 총명은 바벨론의 다른 지혜자나 과학자들보다 10배나(완벽하게) 뛰어났습니다.
다니엘은 약 70년간 궁중의 최고 고위 관리로 지냅니다. 그 동안 왕은 6명, 왕국은 바벨론에서 메대-바사로 정권이 교체됩니다. 그럼에도 그는 여전히 그 자리를 지키는 은혜를 입습니다.
이것이 뜻을 정한 자에게 주시는 하나님의 축복입니다.
현대 성도들은 바벨론보다 더 바벨론 같은 시대를 살고 있습니다. 쉼 없이 바벨론의 문화가 우리와 우리 자녀를 삼키려고 덤벼듭니다. 영상, 사상, 소비, 교육 전 문화적인 면에서 반성경적이고 반기독교적인 바벨론의 파상 공세가 있습니다. 잠시 방심하면 느끼지도 못한 채 그 문화에 휩쓸리게 됩니다.
어떻게 하시렵니까?
이번 다니엘서를 가족들과 묵상하면서 삶의 전 영역을 하나 하나 짚어가며 뜻을 정하는 것은 어떨까요?
바벨론보다 더 바벨론 같은 시대에 다니엘보다 더 다니엘 같은 뜻을 정하는 자가 나오기를 기도합니다.
그러한 자에게 주시는 하나님의 은혜와 축복을 기대하셔도 좋겠습니다!
우리 모두 하나님 앞에서 뜻을 정합시다!
1 In the third year of the reign of Jehoiakim king of Judah, Nebuchadnezzar king of Babylon came to Jerusalem and besieged it. 2 And the Lord delivered Jehoiakim king of Judah into his hand, along with some of the articles from the temple of God. These he carried off to the temple of his god in Babylonia and put in the treasure house of his god.
3 Then the king ordered Ashpenaz, chief of his court officials, to bring into the king’s service some of the Israelites from the royal family and the nobility— 4 young men without any physical defect, handsome, showing aptitude for every kind of learning, well informed, quick to understand, and qualified to serve in the king’s palace. He was to teach them the language and literature of the Babylonians. 5 The king assigned them a daily amount of food and wine from the king’s table. They were to be trained for three years, and after that they were to enter the king’s service.
6 Among those who were chosen were some from Judah: Daniel, Hananiah, Mishael and Azariah. 7 The chief official gave them new names: to Daniel, the name Belteshazzar; to Hananiah, Shadrach; to Mishael, Meshach; and to Azariah, Abednego.
8 But Daniel resolved not to defile himself with the royal food and wine, and he asked the chief official for permission not to defile himself this way. 9 Now God had caused the official to show favor and compassion to Daniel, 10 but the official told Daniel, “I am afraid of my lord the king, who has assigned your food and drink. Why should he see you looking worse than the other young men your age? The king would then have my head because of you.”
11 Daniel then said to the guard whom the chief official had appointed over Daniel, Hananiah, Mishael and Azariah, 12 “Please test your servants for ten days: Give us nothing but vegetables to eat and water to drink. 13 Then compare our appearance with that of the young men who eat the royal food, and treat your servants in accordance with what you see.” 14 So he agreed to this and tested them for ten days.
15 At the end of the ten days they looked healthier and better nourished than any of the young men who ate the royal food. 16 So the guard took away their choice food and the wine they were to drink and gave them vegetables instead.
17 To these four young men God gave knowledge and understanding of all kinds of literature and learning. And Daniel could understand visions and dreams of all kinds.
18 At the end of the time set by the king to bring them into his service, the chief official presented them to Nebuchadnezzar. 19 The king talked with them, and he found none equal to Daniel, Hananiah, Mishael and Azariah; so they entered the king’s service. 20 In every matter of wisdom and understanding about which the king questioned them, he found them ten times better than all the magicians and enchanters in his whole kingdom.
21 And Daniel remained there until the first year of King Cyrus.
The book of Daniel, nicknamed the Book of Revelation of the Old Testament, is the shortest prophetic book.
Christianity classifies it as a prophetic book, while Judaism classifies it as Ketubim (כְּתוּבִים, biblical text).
Daniel was also a prophet, but first he was a politician, and the book of Daniel itself has a lot of history.
However, compared to the same age prophet Ezekiel who was active in Babylon at the same time, the prophetic view of the book of Daniel stands out. Because Ezekiel was originally a priest, he focused mainly on the temple, the restoration of worship, and the religious system from a priestly point of view.
The name of the book is Daniel דניאל, which means God is the Judge.
Because the prophecies in the book of Daniel are so well fit historically, some claim that it was written in the days of Judas Maccabeus, an intermediary in the Old and New Testaments, but evidence inside and outside the Bible confirms that the author of this book is Daniel.
The theological theme of the book of Daniel is God's sovereignty. God's sovereignty and ultimate victory over all times and nations! Let's get into that world.
A time when all hope is gone (verses 1-7) Verses 1-2 The book of Daniel begins with a dark background. In B.C.605, Babylon defeated Egypt Pharaoh Nego in the Battle of Carchemish and seized the ancient Near Eastern supremacy, driving the momentum to launch the first invasion of Judah. Jehoiakim, then king, surrendered to Babylon, and Nebuchadnezzar, king of Babylon, plunders numerous captives and temple equipment. At this time, Daniel and three friends were among the first captives taken to Babylon.
Verse 3-5 Nebuchadnezzar brought young boys who could stand in the royal palace, who were flawless and beautiful in appearance, insightful wisdom, mastery of knowledge, and accustomed to learning, to teach the scholars and language of the Chaldeans to Ashpanaz, the eunuch. He gives the king's food and wine and orders him to bring them after training for three years.
It is an order to select children who are mentally and physically healthy, good in appearance, and smart, and to babylonize them by teaching and nurturing them in Babylon's royal school.
Verses 6-7 The most effective way to colonize is language and name. For example, during the Japanese colonial period of the Republic of Korea, Japan implemented a policy of extermination of Korean nationality and Japanese assimilation policy through the renaming of the names, the use of Japanese, and the worship of the emperor.
Babylon is likewise trying to Babylonize the smart people of Judea and use them according to their needs. The first thing to do is change the name to Babylonian:
Daniel, that God judges, to Beldesshazzar, save his life, Bel. Hananiah, God is Merciful to Shadrach, the inspiration of the sun
Michael, who is like God? to Meshach, Is there anybody like, Aku, god?
Azariah, God Helps to Abednego and Nego's servant.
Judging from the meaning of the name, this is to Babylonize (secularize) the faithful Daniel and his three friends as a challenging act of God's faith. It is an era in which all hope has disappeared, whether viewed historically, nationally or personally.
Even today, Satan tries to babylonize us through the culture of the world like Babylon.
They are stained with secular culture, eat and drink, are called by the name of the world, and are tempted to turn away from God.
This challenge is so powerful and so natural that if you're off guard for a moment, you'll unknowingly discover that your holy garments are stained with worldly colors and wet. What should we do?
Daniel and three friends who have decided on will (verses 8-16) Daniel decides not to defile himself with the food the king gives and the wine he drinks.
In today's expression, we will not eat anything other than Kosher foods prepared according to Jewish piety. Of course, according to Paul's theology of the New Testament, there is no problem with food if you pray and eat it with thanks to God. However, according to the theology and understanding at that time, Daniel decided to be loyal and obedient only to God. Daniel was a 16-year-old youth at the time... It's amazing!
From the perspective of the eunuch, he was concerned that if they are malnourished after eating only vegetarian food and water, they will be very embarrassed. However, Daniel persuaded the eunuch to make a decision after 10 days of vegetarianism. What is the result? At the end of days they looked healthier and better nourished than any of the young men who ate royal food (v. 15). In fact, in modern Western society, there are far more diseases caused by eating too much than by eating too less. In fact, research has proven that a diet focused on vegetables, fruits, nuts, and fish is much healthier.
Did Daniel already know the secret of this diet? Probably not. Daniel confesses his faith that all this was because God made Daniel gain grace and mercy from the eunuch (v. 9). There is nothing but God's grace to explain how the 16-year-old lost boys made this decision, the eunuch agreed, and the healthier outcome.
Grace given to those who have decided on will (verses 17-21) The bright and healthy face is part of the grace given to Daniel and three friends who made up their mind.
God gave the four boys understanding of all kind of literature and learning, and the wisdom, and Daniel the power to understand all visions and dreams. Three years later, before Nebuchadnezzar, the wisdom and intelligence of the four boys were ten times (perfectly) superior to other wise men and scientists in Babylon.
Daniel has been the highest official of the empire for nearly 70 years. During that time, the regime was replaced by six kings and the kingdom from Babylon to Medes-Persah. Nevertheless, he still receives the grace of holding his place.
This is God's blessing to those who have decided on His will.
Modern Saints are living in a more Babylonian era than Babylon. Constantly Babylonian culture rushes to devour us and our children. There are waves of anti-Biblical and anti-Christian Babylonian waves in all cultural aspects of film, thought, consumption, and education. If you are off guard for a moment, you will be swept away by the Babylonian culture without even feeling it.
What would you do?
While meditating on this book of Daniel with your family, how about making a decision by pointing to all areas of your life one by one?
Pray that in an age more like Babylon than Babylon, there will be a person who decides more like Daniel than Daniel.
It would be nice to look forward to God's grace and blessings for such a person!
Let us all make up our will before God!
Comments