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20201111 새벽묵상 "마지막 때에 있을 일들" "Things to Happen in the End Times" (살후/2Thess 2:1-12)



1 형제들아 우리가 너희에게 구하는 것은 우리 주 예수 그리스도의 강림하심과 우리가 그 앞에 모임에 관하여

2 영으로나 또는 말로나 또는 우리에게서 받았다 하는 편지로나 주의 날이 이르렀다고 해서 쉽게 마음이 흔들리거나 두려워하거나 하지 말아야 한다는 것이라

3 누가 어떻게 하여도 너희가 미혹되지 말라 먼저 배교하는 일이 있고 저 불법의 사람 곧 멸망의 아들이 나타나기 전에는 그 날이 이르지 아니하리니

4 그는 대적하는 자라 신이라고 불리는 모든 것과 숭배함을 받는 것에 대항하여 그 위에 자기를 높이고 하나님의 성전에 앉아 자기를 하나님이라고 내세우느니라

5 내가 너희와 함께 있을 때에 이 일을 너희에게 말한 것을 기억하지 못하느냐

6 너희는 지금 그로 하여금 그의 때에 나타나게 하려 하여 막는 것이 있는 것을 아나니

7 불법의 비밀이 이미 활동하였으나 지금은 그것을 막는 자가 있어 그 중에서 옮겨질 때까지 하리라

8 그 때에 불법한 자가 나타나리니 주 예수께서 그 입의 기운으로 그를 죽이시고 강림하여 나타나심으로 폐하시리라

9 악한 자의 나타남은 사탄의 활동을 따라 모든 능력과 표적과 거짓 기적과

10 불의의 모든 속임으로 멸망하는 자들에게 있으리니 이는 그들이 진리의 사랑을 받지 아니하여 구원함을 받지 못함이라

11 이러므로 하나님이 미혹의 역사를 그들에게 보내사 거짓 것을 믿게 하심은

12 진리를 믿지 않고 불의를 좋아하는 모든 자들로 하여금 심판을 받게 하려 하심이라



시한부 종말론과 관련하여 한국을 떠들썩하게 했던 다미선교회 사건이 있습니다.

원래는 기독교출판사 번역가였던 이장림 목사는 다가올 미래를 대비하라(1987) 는 책을 내면서 적극적인 시한부 종말론을 주장하기 시작했습니다.

성경에 나오지 않는 휴거(携擧) 라는 말도 이장림씨가 1978년 어니스트 앵글리Ernest Angley의 예수 재림 소설 Raptured를 번역하면서, 광희의, 황홀한 이라는 뜻의 Raptured를 의역하여 만들어낸 단어입니다.

이장림씨는 정확한 재림의 날짜를 말하지는 않았는데, 당시 고등학생이었던 이방익 이라는 학생이 계시를 받아서 1992년 10월 28일에 예수께서 재림하신다고 확언합니다.

이런 엉터리 예언을 믿었던 많은 성도들의 삶이 망가지는 사태가 속출했습니다. 대표적으로 철도 공무원이었던 다미선교회 한 성도가 휴거관련 테이프를 열차에서 틀었다가 파면되었는데, 퇴직금으로 받은 2700만원을 몽땅 다미 선교회에 기부하고, 자녀를 데리고 가출하는 사건이 있었습니다.

결국 1992년 10월 28일 24시에 아무런 일도 일어나지 않자 다미선교회 성도들은 허탈과 슬픔, 분노의 감정을 가지고 흩어지게 됩니다.

현재도 아주 작게나마 레마선교회, 이답게 라는 이름으로 명맥을 유지하는 것으로 알려져 있습니다.

데살로니가 교회의 문제 (1-3a절)

데살로니가 교회가 겪었던 일도 이와 다르지 않습니다. 그래서 바울은 1장에서 고난 중에 있는 성도들을 격려한 후에 가장 먼저 잘못된 종말론에 대한 교훈을 전합니다.

주 예수 그리스도의 강림하심 에서 강림에 해당하는 단어는παρουσία(파루시아)인데, 이는 원래 로마의 황제가 어떤 도시를 방문할 때 사용한 단어입니다. 그것을 신약성경에서 주님의 재림에 가장 일반적으로 사용한 것입니다. 그 앞에 모임 은 주님 재림 때 성도가 구름 속으로 끌어올려 공중에서 주님을 만나는 것 (살전 4:17)을 의미합니다.

문제는 주의 날(2절)이 이미 임했다고 계시를 받았다거나 사도에게 얘기를 들었다거나 또는 편지를 받았다고 거짓을 전하는 자들이 있었고, 이에 미혹되는 자들이 있었습니다.

주의 날에 대한 재교육 (3b-12절)

이에 사도는 데살로니가 교인들에게 다시 종말과 관련된 교육을 합니다. 그 날, 곧 주의 날이 이르기 전에 반드시 핵심적인 사건이 있는데, 많은 성도들이 배교하는 것과 불법의 사람 곧 멸망의 아들이 나타나는 것(3절)입니다. F.F. Bruce배교(아포스타시아)를 정치적, 군사적 반란을 의미하는 것으로 보아 하나님을 대항하는 악의 세력의 출현으로 해석합니다. 물론 마지막 때에는 그러한 일도 있겠지만, 배교는 믿는 자들이 신앙에서 떠나는 것으로 해석하는 것이 좋을 듯 합니다.

불법의 사람, 멸망의 아들, 대적하는 자(4절), 불법한 자(8절), 악한 자(9절)는 모두 동일 인물입니다.

바로 사도 요한이 지적한 적그리스도ἀντίχριστος(요일 2:18)입니다. 그러니까 주의 재림이 있기 전에 반드시 많은 배교와 적그리스도의 출현이 있어야 한다는 사실입니다.

이 외에도 성경이 말하는 말세의 징조는 전쟁과 기근(마 24:7), 빈부의 격차(약 5:3), 사랑이 식어짐(마 24:12), 왕래가 빨라짐(단 12:4), 적그리스도의 출현(요일 4:3), 자연계의 혼돈(마 24:7-8; 29),

대환난(마 24:21-22), 많은 성도들의 배교(살후 2:3) 입니다.

어떻습니까? 거의 주님 오실 날이 다 된 것 같지 않습니까? 그러므로 정신차리고 깨어 있어야 합니다.

4절 대적하는 자(호 안티케이메노스)반대자, 적대자라는 의미입니다. 그는 하나님뿐 아니라 모든 영적인 존재들에 대항하여 그 위에 자신을 높이고, 하나님의 성전에 앉아 자기를 하나님이라고 내세울 것입니다. 역사적으로 많은 적그리스도들의 등장했습니다. 그리고 또 앞으로도 그럴 것입니다.

하지만 마지막 날에 적그리스도는 좀더 포괄적인 존재일 것 같습니다.

하지만 아직 그의 때(6절)가 되지 않았습니다. 여기서 그의 때는 적그리스도가 나타날 때입니다.

아직 그의 때가 아니기에 막는 것, 막는 자가 있습니다. 막는 것은τὸ κατέχον(토 카테콘)이고,

막는 자는ὁ κατέχων(호 카테콘) 으로 전자는 막는 행위를 의미하고, 후자는 막는 존재를 말합니다.

결국 막는 자이신 하나님은 아직 주님의 오실 때가 아니기에, 적그리스도의 본격적인 활동은 막으시고 비밀스런 불법의 활동만 허락하십니다.

하나님께서 허락하시는 시간이 되면 적그리스도(불법한 자)가 나타날 것입니다. 그러나 염려할 필요가 없는 것은 주 예수께서 그 입의 기운으로 그를 죽이시고 강림하여 나타나심으로 폐하실 것(8절)입니다.

바울은 이중적인 표현으로 주의 강림-나타남죽이심-폐하심을 강조합니다. 반드시 오실 것이고, 반드시 적그리스도를 폐하실 것입니다.

악한 자(9절)는 원문에는 관계대명사로 불법한 자(8절)와 동일합니다. 그는 자신의 배후인 사탄의 힘으로 거짓 능력, 거짓 표적, 거짓 기적과 모든 불의의 속임으로 멸망하는 자들에게 임할 것입니다.

여기서 멸망한 자들이란 먼저는 적그리스도와 그를 따르는 자, 곧 진리를 믿지 않고 불의를 좋아하는 모든 자(12절), 그리고 거짓의 아비 사탄입니다.

그들은 진리의 사랑, 곧 복음을 받지 않았기에 구원에 이를 수 없습니다(10절). 하나님은 모든 죄인들이 회개하고 구원 얻기를 원하시지만, 자신들이 불의를 좋아하여 따르는 것까지 막으시지는 않습니다.

미혹의 역사를 그들에게 보내사 거짓 것을 믿게 하심(11절) 이라는 표현은 하나님께서 악한 영들까지도 다스린다는 주권의 영역에 관한 표현이며, 악한 영들이 하나님을 거부하는 자들 사이에서 역사하도록 내버려 두신다는 의미입니다. 결국 마지막 날에 그들을 기다리는 것은 하나님의 준엄한 심판입니다.

우리는 분명히 깨어서 주님 오심을 준비해야 합니다. 그러나 그것이 어떤 강박증에 걸린 사람들과 같은 모습을 의미하는 것이 아닙니다. 오히려 매일 매일 차분하게 자신에게 주어진 모든 일들을 성실하게 감당하며 예수님을 잘 믿는 것이 주님 오심에 대한 완벽한 준비입니다.

종말론을 보면 7년 대환난 전에 주님이 오신다는 자들과 환난 이후에 오신 다는 자들로 크게 나뉩니다.

서론에서 언급한 다미선교회와 같은 자들이 취하는 이론이 환난 전 주님 오신다는 세대주의적 전천년설입니다. 천국은 가고 싶고 환난이나 고난은 피하고 싶은 마음이 가장 근본적인 마음이 아닌가 생각해 봅니다.

오늘 우리가 사는 세상에 고난과 어려움이 있을지라도, 우리는 주님만 구하며 전진하면 됩니다.

마지막 때에 그 어떤 상황이나 존재도 두려워할 필요가 없습니다.

그 때에 불법한 자가 나타나리니 주 예수께서 그 입의 기운으로 그를 죽이시고

강림하여 나타나심으로 폐하시리라 (8절)



 

1 Concerning the coming of our Lord Jesus Christ and our being gathered to him, we ask you, brothers and sisters, 2 not to become easily unsettled or alarmed by the teaching allegedly from us—whether by a prophecy or by word of mouth or by letter—asserting that the day of the Lord has already come. 3 Don’t let anyone deceive you in any way, for that day will not come until the rebellion occurs and the man of lawlessness is revealed, the man doomed to destruction. 4 He will oppose and will exalt himself over everything that is called God or is worshiped, so that he sets himself up in God’s temple, proclaiming himself to be God.


5 Don’t you remember that when I was with you I used to tell you these things? 6 And now you know what is holding him back, so that he may be revealed at the proper time. 7 For the secret power of lawlessness is already at work; but the one who now holds it back will continue to do so till he is taken out of the way. 8 And then the lawless one will be revealed, whom the Lord Jesus will overthrow with the breath of his mouth and destroy by the splendor of his coming. 9 The coming of the lawless one will be in accordance with how Satan works. He will use all sorts of displays of power through signs and wonders that serve the lie, 10 and all the ways that wickedness deceives those who are perishing. They perish because they refused to love the truth and so be saved. 11 For this reason God sends them a powerful delusion so that they will believe the lie 12 and so that all will be condemned who have not believed the truth but have delighted in wickedness.



The Dami Mission, a Christian religious movement, with regard to eschatology once received nationwide attention in Korea.

Pastor Lee Jang-rim, who was originally a translator for the Christian publishing company, began to argue for an apocalypse with a book he published “Prepare for the coming future” (1987).

The word rapture(携擧), which is not found in the Bible, is also a word coined by Lee Jang-rim when he translated Ernest Angley's literature “Raptured”, a novel of the second coming of Jesus in 1978, by paraphrasing the word “raptured”, meaning bliss or ecstatic.

Lee Jang-rim never actually stated the exact date of the Second Coming, but a student named Bang-ik Lee, who was a high school student at the time, received a revelation and affirmed that Jesus will return on "October 28, 1992".

The lives of many Christians who believed in this false prophecy were ruined one after another.

One of the examples is about a railroad official, a member of the Dami Mission, who played the rapture-related recordings on the public train and was terminated. With the reverence pay he received (27 million Korean won), he donated the entire money to Dami Mission and ran away with his children.

Eventually, when nothing happened at 12am on October 28, 1992, the members of the Dami Mission scattered with feelings of collapse, sadness, and anger.

Even to this day, it is known that they still remain under the name of Rema Mission church with very small members.


Problems of Thessalonica Church (verses 1-3a)

What the Thessalonian Church went through is no different. Hence, in Chapter 1, after encouraging the suffering Christians, Paul first preached a lesson about the false eschatology.

Concerning “the coming of our Lord Jesus Christ”, the word for advent is παρουσία (Parusia), which was originally used by the Roman emperor when he visited a city. It is the most commonly used word in the New Testament for the Lord's Second Coming. “Our being gathered to Him” refers to “we who are still alive and are left will be caught up together with them in the clouds to meet the Lord in the air” (1 Thessalonians 4:17).

The problem was that there were those who had received revelation that “the day of the Lord” (verse 2) had already come, either had heard of the apostles or had received a letter, and there were those who were deceived by this.

Retraining on the day of the Lord (verses 3b-12)

In response, the apostle again educates the Thessalonians about the end times. There must be a key event on that day, before the day of the Lord, that is “until the rebellion occurs and the man of lawlessness is revealed, the man doomed to destruction” (verse 3). F.F. Bruce annotated apostasy (Apostasia) as a political and military revolt and interpreted it as the emergence of evil forces against God. Of course, there may be such a thing in the end times, but it seems better to interpret apostasy as "falling away" from Christian believers.

The “man of lawlessness”, “man doomed to destruction”, the “opposer” (verse 4), “lawless one” (verse 8), “the lawless” (verse 9) are all the same person.

It is the Antichrist, criticized by the apostle John, ἀντίχριστος (1 John 2:18).

So, before the Lord's Second Coming, there must be apostasy of many believers and the appearance of the Antichrist.

In addition to this, the signs of the end times in the Bible are war and famine (Matthew 24:7), the gap between the rich and the poor (James 5:3), love growing cold (Matthew 24:12), rapid traffic (Dan 12:4), the emergence of the Antichrist (1 John 4:3), the chaos of nature (Matthew 24:7-8; 29), the great tribulation (Matthew 24:21-22), and falling away of many believers (2 Thessalonians 2:3).


What do you think? Doesn't it seem that the day of the Lord's coming is near?

Therefore, we must be alert and stay awake.


Verse 4 “one who opposes” (Ho Antikeimenos) means taking a stand against and/or hostile (resist). That person will exalt himself against God and all spiritual beings by setting himself up in God’s temple and proclaiming himself to be God. Historically, many antichrists have already appeared. And it will continue to be so.

But in the last days, the Antichrist seems to be more of a comprehensive being.

But it is not the proper time (verse 6) yet. The proper time here refers to when the Antichrist is revealed.

Because it is not his own time yet, there is something holding him back, and someone to restrain. To restrain is τὸ κατέχον (to katechon), the one restraining is ὁ κατέχων (ho katechon), the former refers to the act of blocking, and the latter refers to the blocking entity.

Ultimately, God is restraining the full-scale activities of the Antichrist and only allows secret and illegal activities until the Second Coming of the Lord is near.

When the time that God allows, the Antichrist (the lawless one) will be revealed.

But there is no need to worry, because “the Lord Jesus will overthrow with the breath of His mouth and destroy by the splendor of His coming” (verse 8).

Paul emphasizes the “coming of the Lord—appearing” and “overthrow—destroy” in a double expression. The Lord will surely come, and He will surely abolish the Antichrist.

The evil one (verse 9) is the same as the lawless one (verse 8) as a relative pronoun in the original text. With the power of Satan behind him, he will come with all power and signs and lying wonders, and all the ways that wickedness deceives those who are perishing.

Those who perish here are first the “Antichrist” and the followers of him, all who “do not believe the truth but have delighted in wickedness” (verse 12), and “Satan”, the father of lies.

They perish because they refuse to love the truth, the Gospel, that they might be saved (verse 10). God wishes all sinners to repent and be saved, but He will not stop the sinners from liking and following wickedness.

“For this reason God sends them a powerful delusion so that they will believe in the lie” (verse 11), is an expression of the realm of sovereignty that God rules even the evil spirits, and that He allows evil spirits to work among those who reject Him.

We must be awake and prepare for the coming of the Lord. This does not mean we should be like the obsessive-compulsive people. Rather, the perfect preparation for the coming of the Lord is to faithfully take care of all the duties that have been given to us every day, and continue to believe in Jesus.

The eschatology is typically divided into those who claim that the Lord will come before the 7-Year Great Tribulation and those who say it is after the tribulation.

It is a Dispensational Premillennial that the Lord's coming before the tribulation is the theory adopted by people like the Dami Mission mentioned in the introduction above.

I wonder perhaps the hearts of wanting to go to heaven and avoiding tribulation or suffering are the most fundamental heart of human beings.

Even if there are trials and difficulties in the world we live in today, all we need to do is seek the Lord and continue to move forward.

There is no need to fear any situation or existence in the end times.

And then the lawless one will be revealed, whom the Lord Jesus will overthrow with the breath of His mouth and destroy by the splendor of His coming.

(verse 8)



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