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20201106 새벽묵상 "영생에 이르는 관문" "The Gateway to Eternal Life" (살전/1Thess 4:13-18)



13 형제들아 자는 자들에 관하여는 너희가 알지 못함을 우리가 원하지 아니하노니 이는 소망 없는 다른 이와 같이 슬퍼하지 않게 하려 함이라

14 우리가 예수께서 죽으셨다가 다시 살아나심을 믿을진대 이와 같이 예수 안에서 자는 자들도 하나님이 그와 함께 데리고 오시리라

15 우리가 주의 말씀으로 너희에게 이것을 말하노니 주께서 강림하실 때까지 우리 살아 남아 있는 자도 자는 자보다 결코 앞서지 못하리라

16 주께서 호령과 천사장의 소리와 하나님의 나팔 소리로 친히 하늘로부터 강림하시리니 그리스도 안에서 죽은 자들이 먼저 일어나고

17 그 후에 우리 살아 남은 자들도 그들과 함께 구름 속으로 끌어 올려 공중에서 주를 영접하게 하시리니 그리하여 우리가 항상 주와 함께 있으리라

18 그러므로 이러한 말로 서로 위로하라



예수를 구주로 믿는 자들이 일반인들과 가장 구분되는 것은 죽음을 대하는 모습일 것입니다. 갑작스런 사고사가 아닌 자연사한 성도들의 장례식에서 대표기도를 하는 분들이 공통적으로 하는 말은 하나님 감사합니다! 입니다. 저는 이것이 크리스천이 죽음을 대하는 특징을 한마디로 나타내는 것이라고 생각합니다.

이것은 죽음에 대한 크리스천의 개념, 곧 죽음은 끝이 아닌 영원한 생명의 세계로 들어가는 관문이라는 생각 때문입니다. 하지만 예수를 몰랐던 B.C.3세기 그리스의 시인 데오크리투스Theocritus희망은 산 자를 위한 것이며 죽음에는 희망이 없다 고 말했습니다. 바울은 이러한 자들을 소망 없는 다른 이 (13절) 라고 표현했습니다.

예수 그리스도의 부활에 대한 믿음이 있는 자들에게는 죽음은 잠을 자는 것과 같습니다. 사도는 13절에 자는 자들 이라고 표현하는데, 이것은 죽음에 대한 완곡한 표현입니다. 열왕기상에서도 다윗이 그 열조와 함께 누워 자서 다윗 성에 장사되니(왕상 2:10) 라고 기록하고 있으며, 예수님 역시 죽은 자들을 잔다고 표현했습니다.

이 말씀을 하신 후에 또 이르시되 우리 친구 나사로가 잠들었도다 그러나 내가 깨우러 가노라

(요 11:11)

예수님은 죽은 자들을 살리셨을 뿐 아니라, 죽음에서 부활하신 첫 열매가 되셨습니다.

그러므로 예수님의 부활을 믿는 자들에게는 마지막 날 부활의 소망이 있습니다.

바울은 이러한 종말과 관련된 놀라운 비밀을 데살로니가 성도들이 모르기를 원하지 않았습니다.

종말에는 예수님께서 예수 안에서 자는 자들, 곧 예수께서 죽으시고 다시 사심을 믿는 믿음 안에서 죽은 자들을 데리고 재림하실 것(14절)입니다. 주님이 재림 하실 때에는 먼저 자는 자(죽은 자)를 부활시켜 데려오심으로, 주님의 재림의 영광을 자는 자들이 살아 있는 자들보다 먼저 보게 될 것(15절)입니다.

아마도 데살로니가 성도들은 주 예수의 재림시에 먼저 죽은 자들은 그 영광을 보지 못할 것이라는 생각에 슬픔에 잠겼던 것으로 보입니다.

바울은 이에 다시 한 번 자세하게 재림시 상황을 설명해 줍니다.

먼저 하늘로부터 호령(켈류스마티)이 있습니다. 이는 주 안에서 자는 자들을 깨우는 주님의 부름입니다.


진실로 진실로 너희에게 이르노니 죽은 자들이 하나님의 아들의 음성을 들을 때가 오나니

곧 이 때라 듣는 자는 살아나리라 (요 5:25)


이어서 천사장의 소리와 하나님의 나팔로 친히 강림하실 것(16절)입니다. 이는 성경 곳곳에 증거하는 바입니다. 천사들의 호위와 나팔 소리 가운데 주님이 재림하시는 영광스러운 장면입니다.

바로 그 때 죽은 자들이 먼저 부활을 합니다. 그리고 그 후에 살아 있는 자들이 구름 속으로 끌어 올려 공중에서 주님을 맞이할 것입니다. 소위 휴거rapture라는 것입니다. 그 뒤에는 영원토록 주님과 영생하는 것(17절)입니다. 이러한 말(건강한 종말론)로 서로를 위로할 것(18절)을 권면합니다.

이러한 종말론과 관련하여 천년왕국을 중심으로 한 대표적인 이론을 3가지로 구분할 수 있습니다.


첫 번째는 후천년설Post-Millennialism입니다.

천년왕국 후에 그리스도의 재림이 있다는 주장입니다. 자유주의적 후천년설Liberalistic Post-Millennialism

은 예수의 신성을 인정하지 않기에 특별히 살펴볼 이유가 없습니다. 보수주의적 후천년설Conservative Post-Millennialism어거스틴Augustinus, 핫지Hodge, 워필드B.B. Warfield, 캠벨R. Campbell과 같은 학자들이 주장한 이론으로 천년이라는 시간을 그리스도의 지상적인 통치나 연대기적으로 이해하지 않습니다.

하지만 기독교의 황금기, 유대인의 회복, 복음이 편만하게 전파된 후 마지막에 잠깐의 배교와 선악의 충돌을 이야기 하는 너무 낙관적인 종말론은 성경과 일치하지 않는 부분입니다.

두 번째는 전천년설Pre-Millennialism입니다.

천년왕국이 오기 전에 예수 그리스도께서 재림하시며, 실제적인 천년이라는 시간을 그리스도와 성도들이 왕노릇 한 후 백보좌 심판이 있다는 이론입니다. 전천년설 중에서도 역사적 전천년설Historical Pre-Millennialism7년 대환란-그리스도의 재림(아마겟돈 전쟁)-천년왕국(실제1000년)-곡과 마곡전쟁-백보좌심판 의 순서를 주장합니다.

세대주의적 전천년설Dispensational Pre-Millennialism그리스도의 재림(휴거, 공중혼인잔치7년간)-7년 대환란(적그리스도, 유대인 회개)-성도와 그리스도의 지상 재림(아마겟돈전쟁)-천년왕국(실제1000년)-곡과 마곡 전쟁-백보좌심판 의 순서를 주장합니다.

세대주의 이론의 문제는 계시록에 대한 문자적인 해석으로 많은 시한부 종말론을 주장하는 이단이 취하는 이론이라는 것입니다. 초기 한국의 선교사들이 대부분 이 이론을 배우고, 가르쳤기에 한국에 시한부 종말론 이단이 많이 있습니다.

마지막으로 무천년설A-Millennialism 입니다.

천년왕국을 상징적 의미로 해석하여 예수님이 이 땅에 오셨던 초림 때부터 다시 오실 재림 때까지의 시간으로 이해합니다. 복음으로 말미암아 성도들이 그리스도와 함께 이 땅을 통치하고 있으며, 마지막 때에 적그리스도의 출현과 극심한 박해가 있을 것으로 봅니다.

신약시대=천년왕국(상징적1000년)-7년 대환난-곡과 마곡(아마겟돈) 전쟁-그리스도의 재림(휴거)- 백보좌 심판 의 순서입니다.

개인적으로 가장 성경에 가까운 해석은 마지막 무천년설이라 생각합니다. 대부분의 현대 복음주의 신학자들이 지지하는 이론이기도 합니다. 하지만 천년왕국과 종말에 관한 것을 성경이 자세하게 기록하는 것이 아니기에, 말씀하시는 부분까지만 이해해야 하며, 이론들간에 상호 보완적인 입장을 취하는 것이 옳습니다.

오늘도 우리는 다시 오실 주님을 기대하며 현재 내 삶에서 왕과 같은 제사장 되어 그리스도와 함께 통치해야 합니다. 또한 우리 삶에는 날마다 사탄의 도전이 있습니다. 그래서 치열한 영적인 전쟁이 있습니다. 이것이 바로 성도의 삶입니다.

오늘도 그리스도와 함께 승리하는 하루 되기를 기도합니다.



 

13 Brothers and sisters, we do not want you to be uninformed about those who sleep in death, so that you do not grieve like the rest of mankind, who have no hope. 14 For we believe that Jesus died and rose again, and so we believe that God will bring with Jesus those who have fallen asleep in him. 15 According to the Lord’s word, we tell you that we who are still alive, who are left until the coming of the Lord, will certainly not precede those who have fallen asleep. 16 For the Lord himself will come down from heaven, with a loud command, with the voice of the archangel and with the trumpet call of God, and the dead in Christ will rise first. 17 After that, we who are still alive and are left will be caught up together with them in the clouds to meet the Lord in the air. And so we will be with the Lord forever. 18 Therefore encourage one another with these words.



For those who believe in Jesus as Savior may be most distinguished from the common people in their dealings with death. The words common to those who pray at the funeral of saints who died naturally, not from sudden accidents is “Thank God!” I think this is a word that characterizes Christians' dealings with death.

This is because of the Christian concept of death, the idea that death is not an end but a gateway to the world of eternal life. However, Theocritus, a Greek poet of the third century B.C. who did not know Jesus, said that hope is for the living and that there is no hope in death. Paul described these as hopeless others (v. 13).


For those who have faith in the resurrection of Jesus Christ, death is like sleeping. The apostle describes in verse 13 as those who fall asleep, which is an euphemism for death. In the Book of 1 Kings, it is written that David rested with his fathers and was buried in the City of David (1 Kings 2:10), and Jesus also expressed that dead as asleep.


After he had said this, he went on to tell them, "Our friend Lazarus has fallen asleep;

but I am going there to wake him up." (John 11:11)

Jesus not only raised the dead, but became the first fruit of resurrection from the dead.

Therefore, those who believe in the resurrection of Jesus have a hope of resurrection on the last day.

Apostle Paul did not want the Thessalonian Saints to be unaware of the marvelous mysteries of this last day.

In the last day, Jesus will return with those who sleep in Jesus, those who died in faith in Jesus' death and resurrection (verse 14). When the Lord comes again, those who sleep first (the dead) are brought back by resurrection, so those who sleep in the glory of the Lord's Second Coming will see before the living (v. 15).

Perhaps the Thessalonian Saints were grieving at the thought that those who died first at the Second Coming of the Lord Jesus would not see its glory.

Again, Paul explains the situation at the Second Coming in detail.

First, there is a command (Kelusmati) from the sky. This is the Lord's call to awaken those who sleep in the Lord.


I tell you the truth, whoever hears my word and believes him who sent me has eternal life and will not be condemned; he has crossed over from death to life. (John 5:25)

Then, the LORD will come down from Heaven with a loud command, with the voice of the archangel and the trumpet call of God (verse 16). This is a testimony throughout the Bible. It is a glorious scene of the Lord's Second Coming in the midst of angel escorts and the sound of the trumpet.

At that time, the dead will be resurrected first. And after that, the living will be brought up into the clouds to meet the Lord in the air. It is called the rapture. After that, we will be with the Lord forever (verse 17). Recommend to encourage each other with these words (healthy eschatology) (v. 18).

Regarding this eschatology, representative theories on the Millennium Kingdom can be divided into three.

The first is Post-Millennialism. It is a claim that there is a second coming of Christ after the Millennium Kingdom. Liberalistic Post-Millennialism does not recognize Jesus' divinity, so there is no reason to consider. Conservative Post-Millennialism is based on Augustinus, Hodge, B.B. Warfield, R Campbell. This theory does not recognize the time of a thousand years as Christ's earthly reign or chronology.

However, the optimistic eschatology that talks about a brief apostasy and the clash of good and evil at the end after the golden age of Christianity, the restoration of the Jews, and the spread of the Gospel, is not consistent with the Bible.


The second is Pre-Millennialism. It is a theory that Jesus Christ returns before the Millennium Kingdom comes, and there is a judgment on the White Throne after Christ and the saints reign over the actual millennium. Among the premillennials, the Historical Premillennialism claims the order of the 7-year Great Tribulation-Christ's Second Coming (Armageddon War)-Millennium Kingdom (actual 1000 years)-Gog and Magok War-White Throne Judgment.

Dispensational Pre-Millennialism insists on the order of the Second Coming of Christ (Rapture, Public Marriage Feast for 7 Years)-7 Years of the Great Tribulation (Antichrist, Jewish Repentance)-The Second Coming of Saints and Christ on Earth (The War of Armageddon)-Millennium Kingdom (actual 1000 years) -Gok and Magok war - the white throne judge.

The problem with the dispensationalist theory is that it is a theory taken by heretics who claim many time-limited eschatology as a literal interpretation of Revelation. Since the early Korean missionaries learned and taught this theory, there are a lot of time-limited eschatological heresies in Korea.


Finally, it is A-Millennialism.

By interpreting the Millennium Kingdom in a symbolic meaning, it is understood as the time from the time of the first advent when Jesus came to this earth until the second coming again. Because of the Gospel, the saints are ruling over the earth with Christ, and in the end, the appearance of the Antichrist and intense persecution are expected.

New Testament Age = Millennium Kingdom (symbol 1000 years)-7 Years Great Tribulation-Gog and Magog (Armageddon) War-The Second Coming of Christ (Rapture)-Judgment of the White Throne.

Personally, the closest interpretation to the Bible is the last A-millennial. It is also a theory supported by most modern evangelical theologians. However, since the Bible does not record in detail about the Millennium Kingdom and the end, we need to understand only what the Bible tell us, and it is correct to take a complementary position between theories.


Today, we should look forward to the Lord's coming again, and in my present life, we must become kingly priests and rule with Christ. In addition, there are daily challenges from Satan in our lives. So there is a fierce spiritual war. This is the life of the saints.

Pray that today will be a day of victory with Christ.



1 Comment


Wonjoun Park
Wonjoun Park
Nov 06, 2020

"Amen. Come, Lord Jesus." (Revelation 22:20)

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