1 그러므로 형제들아 우리가 끝으로 주 예수 안에서 너희에게 구하고 권면하노니 너희가 마땅히 어떻게 행하며 하나님을 기쁘시게 할 수 있는지를 우리에게 배웠으니 곧 너희가 행하는 바라 더욱 많이 힘쓰라
2 우리가 주 예수로 말미암아 너희에게 무슨 명령으로 준 것을 너희가 아느니라
3 하나님의 뜻은 이것이니 너희의 거룩함이라 곧 음란을 버리고
4 각각 거룩함과 존귀함으로 1)자기의 아내 대할 줄을 알고
5 하나님을 모르는 이방인과 같이 색욕을 따르지 말고
6 이 일에 분수를 넘어서 형제를 해하지 말라 이는 우리가 너희에게 미리 말하고 증언한 것과 같이 이 모든 일에 주께서 신원하여 주심이라
7 하나님이 우리를 부르심은 부정하게 하심이 아니요 거룩하게 하심이니
8 그러므로 저버리는 자는 사람을 저버림이 아니요 너희에게 그의 성령을 주신 하나님을 저버림이니라
9 형제 사랑에 관하여는 너희에게 쓸 것이 없음은 너희들 자신이 하나님의 가르치심을 받아 서로 사랑함이라
10 너희가 온 마게도냐 모든 형제에 대하여 과연 이것을 행하도다 형제들아 권하노니 더욱 그렇게 행하고
11 또 너희에게 명한 것 같이 조용히 자기 일을 하고 너희 손으로 일하기를 힘쓰라
12 이는 외인에 대하여 단정히 행하고 또한 아무 궁핍함이 없게 하려 함이라
사도 바울은 에베소서 교인들에게 다음과 같이 명령했습니다.
주를 기쁘시게 할 것이 무엇인가 시험하여 보라 (엡 5:10)
그리스도인들은 어떻게 사는 것이 하나님을 기쁘시게 하는 것인지를 날마다 고민해야 한다는 것입니다. 왜냐하면 구원은 믿음으로 얻지만, 그 믿음을 실증하는 삶이 따라야 그 믿음이 진짜이기 때문입니다.
십계명의 구조 역시 전반부는 하나님을 사랑하는 형이상학적인 믿음에 관련된 이야기라면, 후반부는 이웃을 사랑하는 구체적인 삶의 관한 행위의 이야기입니다. 그러므로 하나님을 기쁘시게 하는 삶은 믿음이 있다고 자부하는 자에게는 반드시 따라와야 하는 필수적인 것입니다.
거룩한 삶 (1-8절)
바울은 믿음은 있지만 아직 초보적 수준에 머물러 있는 데살로니가 교인들에게 실질적인 교훈을 합니다.
그것은 너희가 마땅히 어떻게 행하며 하나님을 기쁘시게 할 수 있는지(1절) 에 대한 것인데, 이것은 이미 바울 일행에게 배웠던 것이고, 곧 그들이 행하고 있는 바입니다. 하지만 더욱 많이 힘써야 합니다.
사도가 전한 것은 주 예수로 말미암은 것 곧, 주 예수를 통하여 전한 것이었습니다.
또한 명령(파랑겔리아스)은 매우 권위적인 군사 용어입니다. 그러므로 그들에게 전한 명령은 예수께서 사도를 통하여 전하신 매우 권위 있는 순종해야 할 명령인 것입니다.
성도를 향한 하나님의 뜻은 너무 명확합니다. 너희의 거룩함이라(3절) 바로 성화되는 삶입니다.
너는 이스라엘 자손의 온 회중에게 말하여 이르라 너희는 거룩하라
이는 나 여호와 너희 하나님이 거룩함이니라 (레 19:2)
우리가 거룩해야 할 이유는 거룩하신 하나님의 자녀요, 백성이기 때문입니다.
자녀가 아버지를 닮듯 거룩한 하나님의 자녀인 성도는 당연히 세상과 구별된 거룩이 있어야 합니다.
세상과 구별되는 거룩은 무엇일까요?
첫 번째는 음란을 버리는 것(3절)입니다.
여기서 음란(포르네이아) 이라는 단어는 주로 매춘부와의 성적인 관계를 나타낼 때 사용하는 단어이지만, 여기서는 모든 부정적인 성관계를 나타내는 포괄적인 의미로 쓰였습니다. 당시 이방인 사회에서는 종교적인 제의에서 음행은 물론 결혼한 사람 이외의 사람들과의 성관계도 허용이 되었습니다.
하지만 성도는 그러한 것을 버려야 합니다. 자제가 아니라 요셉처럼 아예 멀리해야 하는 것입니다.
두 번째는 거룩함과 존귀함으로 아내를 대하는 것(4절)입니다.
거룩함은 하나님을 의식하는 것이고, 존귀함은 아내를 인격적으로 대우하는 것을 의미합니다.
여기서 아내(스큐오스)에 해당하는 단어의 본래 의미는 그릇 입니다. 이 그릇을 몸으로 해석하여 거룩함과 존귀함으로 자기 몸을 다스릴 줄 알고 라고 번역하기도 합니다(Bengel, Calvin, Bruce).
하지만 어거스틴Augustine은 저는 더 연약한 그릇이요(벧전 3:7) 에서 그릇이 아내를 가리키는 것에 착안하여 우리가 보는 성경처럼 해석을 합니다. 그 대상이 자신의 몸이든, 혹은 아내이든 하나님을 의식하여 거룩하고 귀하게 다뤄야 하는 것은 분명한 사실입니다.
세 번째는 하나님을 모르는 이방인과 같이 색욕을 따르지 않는 것(5절)입니다.
예수를 믿기 이전의 삶을 버려야 합니다. 데살로니가 교인들은 원래 이방인인데 그들에게 이방인과 같이 색욕을 따르지 말라고 명령하는 것이 인상적입니다. 영적인 신분은 혈통이 아닌 믿음에 의한 것임을 보여주는 사도의 발언입니다. 억제할 수 없는 강력한 욕망이 색욕(파도스)입니다.
그리스도인은 그러한 감정과 욕망의 노예가 되어서는 안됩니다! 예수 이름으로 물리쳐야 합니다.
네 번째는 이 일에 분수를 넘어 형제를 해하지 않는 것(6절)입니다.
이 일은 지금까지 말한 성적인 문제입니다. 분수를 넘어서(휘페르바인인)는 경계선을 넘다 의미입니다.
형제를 해하다 는 결혼이라는 경계선을 넘어 타인의 아내를 탐내는 것으로 해석하기도 하고, 경계선 없는 음란한 행위가 다른 형제들에게 피해를 주는 것을 의미하기도 합니다.
자신이 어떤 삶을 살지 택하는 것은 자유입니다. 하지만 음란한 삶에는 반드시 하나님의 심판이 있습니다. 왜냐하면 하나님이 성도로 부르심에는 거룩한 삶을 살라는 책임과 의무가 포함되어 있기 때문입니다. 그러므로 거룩한 삶에 대한 명령을 저버리는 행위는 사람이 아닌 성도들에게 성령을 주신 하나님을 저버리는 행위입니다(7-8절). 심판이 있을 수 밖에 없습니다.
형제 사랑 (9-12절)
바울은 또 다른 문제인 형제 사랑에 대하여 말을 꺼냅니다. 하지만 그들은 하나님의 가르치심을 받아 서로 사랑하고 있습니다. F.F. Bruce는 우리에게 주신 성령으로 말미암아 하나님의 사랑이 우리 마음에 부은 바 됨이니(롬 5:5) 를 인용하여 하나님의 가르치심 이란 그들 안에 내주하시는 성령에 의한 자발적 형제 사랑을 의미하는 것이라고 해석합니다.
이처럼 성령의 사랑의 역사는 강력합니다. 온 마게도냐 지역에 있는 형제들에게까지 흘러갈 정도입니다.
사도는 더욱 그렇게 행하라(10절) 고 격려합니다.
잘못된 종말론은 항상 일상생활의 문제를 가져옵니다 데살로니가 교회에도 비슷한 문제가 있었습니다.
그래서 사도는 조용히 자기 일을 하고 너희 손으로 일하기를 힘쓰라(11절) 고 권면합니다.
그래야 하는 이유는 비그리스도인들(외인)에게 존경 받기 위함(단정히 행함)이고, 누구에게도 의존하기 않기(아무 궁핍함이 없게 하기)위함(12절)입니다.
주를 기쁘시게 하는 것은 너무도 명확합니다. 거룩입니다. 곧 예수 그리스도처럼 성화되는 삶을 요구하십니다. 한 순간에 이루어지는 것도 아니고, 이 땅에서 완벽하게 이루어지는 것도 아닙니다. 하지만 매일의 삶 가운데서 반드시 이루어야 하는 중요한 사명이자 우리의 정체성에 관한 증명입니다.
우리 삶의 작은 부분(인터넷, 생각, 언어 등)에서부터 점검을 해 봅시다.
그리고 배우자를 더욱 존귀하게 여기고, 형제를 사랑합니다.
아버지께서 기뻐하실 것입니다.
1 As for other matters, brothers and sisters, we instructed you how to live in order to please God, as in fact you are living. Now we ask you and urge you in the Lord Jesus to do this more and more. 2 For you know what instructions we gave you by the authority of the Lord Jesus.
3 It is God’s will that you should be sanctified: that you should avoid sexual immorality; 4 that each of you should learn to control your own body in a way that is holy and honorable, 5 not in passionate lust like the pagans, who do not know God; 6 and that in this matter no one should wrong or take advantage of a brother or sister. The Lord will punish all those who commit such sins, as we told you and warned you before. 7 For God did not call us to be impure, but to live a holy life. 8 Therefore, anyone who rejects this instruction does not reject a human being but God, the very God who gives you his Holy Spirit.
9 Now about your love for one another we do not need to write to you, for you yourselves have been taught by God to love each other. 10 And in fact, you do love all of God’s family throughout Macedonia. Yet we urge you, brothers and sisters, to do so more and more, 11 and to make it your ambition to lead a quiet life: You should mind your own business and work with your hands, just as we told you, 12 so that your daily life may win the respect of outsiders and so that you will not be dependent on anybody.
The apostle Paul commanded the church members in Ephesians:
And find out what pleases the Lord. (Ephesians 5:10)
As Christians, we ought to examine every day about how we can live our lives that are pleasing to God. Because salvation is gifted by faith, but the faith is real only when a life that proves it is followed.
As the structure of the Ten Commandments, the first part is a principle relating to metaphysical beliefs in love of God, and the second part is an story about a specific life and acts of loving neighbors. Therefore, a life that pleases God is essential that must be followed for those who are proud of their faith.
A Holy Life (verses 1-8)
Paul gives practical lessons to the Thessalonian believers who have faith but are still at an elementary (infant) level.
That is “how to live in order to please God, as in fact you are living” (verse 1).
The Thessalonians have already learned this from Paul’s companions, and that is what they are doing. But they have to do this more and more.
What the apostle preached was through the Lord Jesus, that is, “by the authority of the Lord Jesus”.
Also, instructions (Parangelias) is a very authoritative military term. Hence, the command given to them was a very authoritative command that Jesus gave through the apostles for them to obey.
God's Will for the believers is very clear. It is “you should be holy” (verse 3) that is the life of sanctification.
“Speak to the entire assembly of Israel and say to them:
'Be holy because I, the LORD your God, am holy” (Leviticus 19:2).
The reason we must be holy is because we are children and people of the Holy God.
Just as children resemble their fathers, believers who are holy children of God must have a holiness that is distinct from the world.
What is the holiness that sets it apart from the world then?
The first is to avoid sexual immorality (verse 3).
Here, the word fornication (Porneias) is mainly used to describe a sexual relationship with a prostitute, but here it is used in a comprehensive sense to denote any negative sexual relationship. At that time, in the Gentile society, religious rituals allowed fornication as well as sexual relations with people other than married couples.
But believers must abandon such things. Not just self-restraint, but like Joseph, we must completely stay away from it.
The second is to treat a wife with holiness and dignity (verse 4).
Holiness means being conscious of God, and dignity means personally treating a wife.
Here, the original meaning of the word for wife (skeuos) is vessel.
This vessel is interpreted as a body and translated as knowing how to “control one's body with holiness and dignity” (Bengel, Calvin, Bruce).
But Augustine interprets it like the Bible we read, focusing on the fact “treat as the weaker vessel” (1 Peter 3:7) where the vessel points to wives. Whether the vessel is our own body or our wife, it is clear that we must be conscious of God and treat it holy and precious.
Thirdly, not in passionate lust like the pagans, who do not know God (verse 5).
We must give up our way of life before we believed in Jesus. It is impressive to see how Paul commanded the Thessalonians not to follow lust like the pagans as they were originally Gentiles. It is the apostle's remarks that show that spiritual status is not by lineage but by faith. Lust (pados or pathei) is a powerful, irresistible desire.
We Christians should not be slaves to those feelings and desires! We must defeat them in the name of Jesus.
Fourthly, “no one should wrong or take advantage of a brother or sister” (verse 6).
“In this matter” is the sexual issue we have talked about so far.
The word transgress (Hyperbainein) means to cross a border.
“Defraud his brother” is interpreted as coveting another person's wife "beyond" the boundary of marriage, and it also means that obscene conduct without boundaries is damaging to other brothers and sisters.
We have a freewill to choose what kind of life we live. However, there is always God's judgment in obscene life. This is because God's calling to a believer includes the responsibility and duty of living a holy life. Therefore, anyone who rejects this instruction does not reject a human being but God, the very God who gives His Holy Spirit. (verses 7-8). The judgement is inevitable.
Brotherly Love (verses 9-12)
Paul talks about another matter, brotherly love. However, they have been “taught by God to love each other”. F.F. Bruce quotes God's love has been poured out into our hearts through the Holy Spirit, who has been given to us (Rom. 5:5), and interprets that God's teaching means spontaneous brotherly love by the Holy Spirit who indwells them.
Like this, the work of the love of the Holy Spirit is powerful. It goes to the extent of the brothers and sisters in the whole Macedonian region.
The apostle urges the brothers and sisters to do so more and more (verse 10).
False eschatology (theology) always leads to problems in everyday life.
This was the case (problem) for the Thessalonica church.
So, the apostle urges them to live "a quiet life: to mind their own business and work with their own hands" (verse 11).
The reason is so that their daily life (modest acts) may win the respect of non-believers (outsiders) and so that they will not be dependent (eliminate poverty) on anybody (verse 12).
What pleases the Lord is very clear: is to be holy. God demands a life sanctified like Jesus Christ. This neither happens in an instant nor does it happen perfectly on earth.
However, it is an important mission that must be fulfilled in our daily lives and a proof of our identity.
Let us begin with a small part of our lives (internet, thoughts, language, and etc.).
And let us respect our spouses more, and love our brothers and sisters.
In this way, our Father will be pleased.
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