33 만군의 여호와께서 이와 같이 말씀하시니라 이스라엘 자손과 유다 자손이 함께 학대를 받는도다 그들을 사로잡은 자는 다 그들을 붙들고 놓아 주지 아니하리라
34 그들의 구원자는 강하니 그의 이름은 만군의 여호와라 반드시 그들 때문에 싸우시리니 그 땅에 평안함을 주고 바벨론 주민은 불안하게 하리라
35 여호와의 말씀이니라 칼이 갈대아인의 위에와 바벨론 주민의 위에와 그 고관들과 지혜로운 자의 위에 떨어지리라
36 칼이 자랑하는 자의 위에 떨어지리니 그들이 어리석게 될 것이며 칼이 용사의 위에 떨어지리니 그들이 놀랄 것이며
37 칼이 그들의 말들과 병거들과 그들 중에 있는 여러 민족의 위에 떨어지리니 그들이 여인들 같이 될 것이며 칼이 보물 위에 떨어지리니 그것이 약탈되리라
38 가뭄이 물 위에 내리어 그것을 말리리니 이는 그 땅이 조각한 신상의 땅이요 그들은 무서운 것을 보고 실성하였음이니라
39 그러므로 사막의 들짐승이 승냥이와 함께 거기에 살겠고 타조도 그 가운데에 살 것이요 영원히 주민이 없으며 대대에 살 자가 없으리라
40 여호와의 말씀이니라 하나님께서 소돔과 고모라와 그 이웃 성읍들을 뒤엎었듯이 거기에 사는 사람이 없게 하며 그 가운데에 머물러 사는 사람이 아무도 없게 하시리라
41 보라 한 민족이 북쪽에서 오고 큰 나라와 여러 왕이 충동을 받아 땅 끝에서 일어나리니
42 그들은 활과 투창을 가진 자라 잔인하여 불쌍히 여기지 아니하며 그들의 목소리는 바다가 설레임 같도다 딸 바벨론아 그들이 말을 타고 무사 같이 각기 네 앞에서 대열을 갖추었도다
43 바벨론의 왕이 그 소문을 듣고 손이 약하여지며 고통에 사로잡혀 해산하는 여인처럼 진통하는도다
44 보라 사자가 요단의 깊은 숲에서 나타나듯이 그가 와서 견고한 처소를 칠 것이라 내가 즉시 그들을 거기에서 쫓아내고 택한 자를 내가 그 자리에 세우리니 나와 같은 자 누구며 출두하라고 나에게 명령할 자가 누구며 내 앞에 설 목자가 누구냐
45 그런즉 바벨론에 대한 여호와의 계획과 갈대아 사람의 땅에 대하여 품은 여호와의 생각을 들으라 양 떼의 어린 것들을 그들이 반드시 끌어 가고 그들의 초장을 황폐하게 하리니
46 바벨론이 약탈 당하는 소리에 땅이 진동하며 그 부르짖음이 나라들 가운데에 들리리라 하시도다
요즘 MLB(Major League Baseball) 는 LA Dodgers와 Tampa Bay Rays 가 2020월드시리즈world series 중입니다. 게임 스코어는 1승1패입니다. 이번 월드시리즈가 관심이 있는 이유는 제가 좋아하는LA Dodgers와 한국인 최초로, 투수가 아닌 야수/공격수로 월드시리즈에 진출하여 홈런을 기록한 최지만 Choi Ji-Man 선수가 있기 때문입니다.
한국인 선수로는 김병현 투수가 월드시리즈 챔피언 반지를 2개(2001년 애리조나 다이아몬드백스(NL), 2004년 보스턴 레드삭스(AL))나 가지고 있습니다. 마무리 투수였던 김병현 선수는 월드시리즈에서는 부진 했지만, 그래도 팀이 잘하여 월드시리즈에서 승리할 수 있었습니다. 선발투수에 이어 게임을 마무리하러 이어 던지는 투수를 보통 구원투수라고 합니다. 짧은 포스트시즌에서 강한 구원 투수의 가치는 이루 말할 수 없습니다. 오죽하면 구원 투수라고 부르겠습니까?
고엘 하나님, 인생의 구원투수 (33-34절)
성경에도 이런 구원투수의 개념이 나오는데, 바로 고엘 גאל 입니다. 고엘은 히브리어 음역으로서 기본적으로 무르다, 되찾다, 구속하다 는 의미를 가진 가알 에서 온 말로서 근족, 기업 무를 자, 계대를 이어줄 자, 복수해줄 자 등을 의미합니다. 곧 고엘 은 보상할 자, 회복할 자, 구속할 자, 보복할 자 라는 뜻입니다. 우리말 성경에는 근족, 기업 무를 자, 보수자 등으로 번역 되었습니다.
하나님은 친족들이 경제적, 관계적, 가문적 어려움에 빠졌을 때 못 본체하는 것을 원하시지 않고, 반드시 도와서 그들 고유의 가문을 유지하도록 돕는 자비와 사랑의 법이 고엘 제도입니다.
고엘 제도는 하나님의 성품과 하실 일을 잘 표현하고 있는 제도입니다. 하나님께서는 죄의 어려움에 빠진 인생을 못 본체하지 않고, 회복하고 복수하고 구속하실 것입니다. 본문에서는 이러한 하나님의 성품과 모습을 고엘 이라고 기록했고, 한글로는 구원자(34절) 라고 번역했습니다.
하나님은 우리 인생의 구원투수입니다. 전쟁에 능하신 여호와께서 이스라엘과 유다 자손을 위해 싸우시니 그들은 평안할 것이고, 바벨론 주민은 불안할 것(34절)입니다.
여호와의 칼 (35-37절)
여호와의 병기고(25절)에서 나온 여호와의 진노의 칼 חרב (헤레브)이 바벨론에 떨어질 것입니다.
먼저 백성과 고관들, 지혜로운 자(35절) 위에 떨어질 것입니다. 여기서 지혜로운 자는 36절의 자랑하는 자 בדים (바딤)와 같은 의미로 거짓된 자, 허풍쟁이, 거짓 선지자, 점쟁이 등을 가리키는 단어입니다.
여호와의 진노의 칼이 가장 먼저 고관들과 우상숭배를 부추기는 자에게 임할 것입니다.
이어서 용감하다고 자부하는 용사들, 그리고 그들의 자랑인 말들과 병거들, 바벨론과 협력하는 민족들, 마지막으로 그들의 보물 위에 여호와의 진노의 칼이 떨어질 것입니다.
여호와의 가뭄 (38-40절)
칼에 이어서 예레미야는 가뭄이라는 모티브를 사용합니다. 한글성경은 맛소라사본MT를 따라서 가뭄이라고 번역하지만, 70인역LXX은 가뭄이 아닌 칼이라는 단어로 번역하고 있습니다. 재미있는 것은 가뭄 חרב (호레브)과 칼 חרב (헤레브)의 단어가 동일합니다. 고대 히브리어는 자음만을 기록하였는데,
자음이 동일한 것입니다. 그러므로 문맥에 따라서 칼로도, 가뭄으로도 번역할 수 있는 것입니다.
칼과 가뭄이 가져오는 파괴적인 결과를 생각할 때 두 단어는 동음이의어로 교차 사용할 수 있었던 것입니다.
이러한 가뭄은 그들의 우상숭배가 근본적인 원인(38절)으로, 바벨론은 그 대가를 받을 것입니다.
39절 사람은 모두 사라지고 들짐승과 승냥이, 타조와 같은 야생 동물만이 살 수 있는 야생의 상태가 될 것입니다. 들짐승과 승냥이에 해당하는 히브리어는 치임 ציים 과 이임 איים 인데, 그 정확한 의미는 알 수 없습니다. 그래서 다양한 해석이 존재하는데, 칼빈Calvin은 숲속의 새들과 짐승, 브라이트Bright는 유령들과 악귀로, 혹자는 그리스신화에 나오는 반인간 반짐승의 숲의 신 사티로스Satyr로 해석하기도 합니다. 가장 설득력 있는 해석은 칼빈의 의견입니다.
파상공격 (41-43절)
이제 예레미야는 다시 새로운 처벌자에게 관심을 보입니다. 본 구절은 예레미야 6:22-24의 내용과 거의 동일합니다. 차이점이 있다면, 6장은 심판의 대상이 유다였고, 처벌자가 바벨론이었다면, 본 구절에서는 심판의 대상이 바벨론이고, 처벌자는 북쪽에서 오는 한 민족과 큰 나라와 여러 민족입니다.
그들은 대열을 갖추어 파도처럼 밀려올 것입니다. 바벨론 왕과 백성들은 해산하는 여인과 같이 진통하며, 속수무책으로 당할 것입니다.
주와 같은 자 누구랴? (44-46절)
본 구절은 예레미야 49:19-21절과 동일한 내용입니다. 차이점은 49장의 경우에는 에돔을 향한 선포였다면, 본 구절은 바벨론을 향한 선포입니다. 바벨론은 자신들이 행했던 대로 돌려 받을 것입니다.
여기서 하나님은 세 번이나 수사학적인 질문을 통하여 자신을 계시합니다.
나와 같은 자 누구랴? 나와 더불어 다툴 자 누구랴? 내 앞에 설 목자가 누구랴?
여호와 하나님과 같은 자가 없으며, 결코 대적할 자가 없습니다. 오직 하나님만이 참 목자이십니다.
그러므로 인생은 여호와의 계획과 여호와의 생각에 귀를 기울여 들어야(45절) 합니다.
바벨론은 반드시 멸망할 것입니다.
우리를 구원하실 분은 고엘, 구속자 하나님 밖에는 없습니다.
그러므로 우리는 나의 생각과 주장을 떠들고, 하나님께 우길 것이 아니라, 잠잠히 그 분의 계획과 생각에 마음과 귀를 기울여야 합니다. 하나님의 계획과 생각은 예수 그리스도를 통한 죄악 된 인생을 구원하는 것이었습니다. 그리고 그대로 이루셨고, 또한 이루어 가고 계십니다.
이 세상 역사는 하나님의 계획과 생각대로 가고 있습니다.
조용히 귀만 기울이면 하나님의 생각과 계획을 들을 수 있을 것입니다.
오늘도 조용히 주님의 음성을 듣기를 원합니다.
기도는 하나님께 아뢰는 것만이 아니라, 하나님을 듣는 것입니다.
그래서 우리의 기도 시간이 소중한 것입니다.
33 This is what the Lord Almighty says:
“The people of Israel are oppressed,
and the people of Judah as well.
All their captors hold them fast,
refusing to let them go.
34 Yet their Redeemer is strong;
the Lord Almighty is his name.
He will vigorously defend their cause
so that he may bring rest to their land,
but unrest to those who live in Babylon.
35 “A sword against the Babylonians!”
declares the Lord—
“against those who live in Babylon
and against her officials and wise men!
36 A sword against her false prophets!
They will become fools.
A sword against her warriors!
They will be filled with terror.
37 A sword against her horses and chariots
and all the foreigners in her ranks!
They will become weaklings.
A sword against her treasures!
They will be plundered.
38 A drought on her waters!
They will dry up.
For it is a land of idols,
idols that will go mad with terror.
39 “So desert creatures and hyenas will live there,
and there the owl will dwell.
It will never again be inhabited
or lived in from generation to generation.
40 As I overthrew Sodom and Gomorrah
along with their neighboring towns,”
declares the Lord,
“so no one will live there;
no people will dwell in it.
41 “Look! An army is coming from the north;
a great nation and many kings
are being stirred up from the ends of the earth.
42 They are armed with bows and spears;
they are cruel and without mercy.
They sound like the roaring sea
as they ride on their horses;
they come like men in battle formation
to attack you, Daughter Babylon.
43 The king of Babylon has heard reports about them,
and his hands hang limp.
Anguish has gripped him,
pain like that of a woman in labor.
44 Like a lion coming up from Jordan’s thickets
to a rich pastureland,
I will chase Babylon from its land in an instant.
Who is the chosen one I will appoint for this?
Who is like me and who can challenge me?
And what shepherd can stand against me?”
45 Therefore, hear what the Lord has planned against Babylon,
what he has purposed against the land of the Babylonians:
The young of the flock will be dragged away;
their pasture will be appalled at their fate.
46 At the sound of Babylon’s capture the earth will tremble;
its cry will resound among the nations.
These days MLB (Major League Baseball) is in the 2020 World Series by LA Dodgers and Tampa Bay Rays. The game score is 1 win 1 loss. The reason I'm interested in this World Series is because LA Dodgers, the team I like, and Choi Ji-Man, who was the first Korean to advance to the World Series as a fielder/attacker rather than a pitcher and recorded a home run.
As a Korean player, pitcher Kim Byeong-hyun has two World Series champion rings (Arizona Diamondbacks (NL) in 2001 and Boston Red Sox (AL) in 2004). Kim Byeong-hyun, who was the finishing pitcher, was sluggish in the World Series, but the team was still able to win the World Series. The pitcher who throws after the starting pitcher to finish the game is usually called a relief pitcher. The value of a strong relief pitcher in a short postseason is indescribable. That is why call a relief pitcher.
God of Goel, the relief pitcher of life (verses 33-34)
The concept of relief pitcher appears in the Bible, and it is Goel גאל. Goel is a transliteration of Hebrew and comes from Gaal, which basically means to refund, recover, and redeem. It means close family member, heritor, successor, and person who will take revenge. In other words, Goel means one who will reward, one who will recover, one who will redeem, one who will retaliate. In the Korean Bible, it has been translated as a close family member, a heritor, and an avenger.
God does not want his relatives to be dismissed when they face economic, relational, and family difficulties, and the Goel system is the law of mercy and love that surely helps them to maintain their own family.
The Goel system is a system that expresses God's character and work. God will recover, avenge, and redeem a life that has suffered from sin. In this scripture, the character and appearance of God were recorded as Goel, and in Korean, it was translated as Savior (verse 34).
God is the relief pitcher in our lives. The LORD Almighty will vigorously defend their cause so that he may bring rest to their land, but unrest to those who live in a Babylon (v. 34).
Jehovah's sword (verses 35-37) The sword of LORD's wrath from LORD's arsenal (v. 25), חרב (Hereb), will fall on Babylon.
First, it will fall against the people, her officials, and wise men (verse 35). Here, wise men is the same meaning as בדים (Badim), the proud of verse 36, and refers to a false person, a boastful person, a false prophet, and a fortune teller.
The sword of Jehovah's wrath will first come upon the dignitaries and those who promote idolatry.
Then the proud brave warriors, their proud horses and chariots, the nations who cooperate with Babylon, and finally the sword of Jehovah's wrath will fall upon their treasures.
Jehovah's drought (verses 38-40) Following the sword, Jeremiah uses the motif of drought. The Korean Bible translates it as drought according to the Massorah script MT, but the 70's LXX translates it as the word sword, not drought. Interestingly, the words for drought חרב (Horeb) and sword חרב (Hereb) are the same. Ancient Hebrew only recorded consonants,
The consonants are the same. Therefore, depending on the context, it can be translated as either a sword or drought.
When considering the devastating consequences of knife and drought, the two words could be used interchangeably as homophones.
This drought is the root cause of their idolatry (v. 38), and Babylon will be paid for it.
Verse 39 All humans will disappear, and only wild animals such as wild animals, jackals, and ostriches will be able to live. The Hebrew words for wild beasts and jackals are chiim ציים and iim איים, but their exact meaning is unknown. So there are various interpretations, Calvin as the birds and beasts in the forest, Bright as the ghosts and demons, and some as Satyr, the god of the forest of the half-human half-beasts in Greek mythology. The most convincing interpretation is Calvin's.
Wave attack (verses 41-43)
Now Jeremiah again shows interest in the new punisher. This verse is almost identical to that of Jeremiah 6:22-24. If there is a difference, in Chapter 6, Judah was the subject of judgment and the punisher was Babylon. In this verse, the subject of judgment was Babylon, and the punisher was one nation, a great nation, and many peoples from the north.
They will be lined up and rushing like waves. The king of Babylon and his people will labor like a woman giving birth, and will be helpless.
Who is like the Lord? (Verses 44-46) This verse is the same as Jeremiah 49:19-21. The difference is that in the case of chapter 49 it was a proclamation to Edom, whereas this verse is a proclamation to Babylon. Babylon will get back just as they did.
Here, God reveals himself through three rhetorical questions.
Who is like me? Who can challenge me? What shepherd can stand against me?
There is no one like Jehovah God, and there is no one to be opposed to the LORD.
Only God is the true shepherd.
Therefore, life must listen to the LORD’s plans and to his thought (verse 45). Babylon will surely perish.
The only ones who will save us are Goel and God the Redeemer.
Therefore, we must not speak out of my thoughts and arguments, nor insist to God, but quietly listen to His plans and thoughts. God's plan and thought was to save a sinful life through Jesus Christ. And He has accomplished it, and He is also achieving it.
The history of this world is going according to God's plan and thoughts.
If we listen quietly, we will be able to hear God's thoughts and plans.
Hear the voice of the Lord quietly today.
Prayer is not just about speaking to God, but listening to God.
That is why our prayer time is precious.
"고엘 제도" 에 대해 처음으로 배웠습니다.
나의 구원투수가 되시는 예수님의 이름을 높이 올려드립니다.