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20201021 새벽묵상 "용서와 사랑으로 세우는 새 언약" / "A New Covenant Made With Forgiveness & Love" (렘/Jer 50:11-20)



11 나의 소유를 노략하는 자여 너희가 즐거워하며 기뻐하고 타작하는 송아지 같이 발굽을 구르며 군마 같이 우는도다

12 그러므로 너희의 어머니가 큰 수치를 당하리라 너희를 낳은 자가 치욕을 당하리라 보라 그가 나라들 가운데의 마지막과 광야와 마른 땅과 거친 계곡이 될 것이며

13 여호와의 진노로 말미암아 주민이 없어 완전히 황무지가 될 것이라 바벨론을 지나가는 자마다 그 모든 재난에 놀라며 탄식하리로다

14 바벨론을 둘러 대열을 벌이고 활을 당기는 모든 자여 화살을 아끼지 말고 쏘라 그가 여호와께 범죄하였음이라

15 그 주위에서 고함을 지르리로다 그가 항복하였고 그 요새는 무너졌고 그 성벽은 허물어졌으니 이는 여호와께서 그가 행한 대로 그에게 내리시는 보복이라 그가 행한 대로 그에게 갚으시는도다

16 파종하는 자와 추수 때에 낫을 잡은 자를 바벨론에서 끊어 버리라 사람들이 그 압박하는 칼을 두려워하여 각기 동족에게로 돌아가며 고향으로 도망하리라


17 이스라엘은 흩어진 양이라 사자들이 그를 따르도다 처음에는 앗수르 왕이 먹었고 다음에는 바벨론의 느부갓네살 왕이 그의 뼈를 꺾도다

18 그러므로 만군의 여호와 이스라엘의 하나님이 이와 같이 말하노라 보라 내가 앗수르의 왕을 벌한 것 같이 바벨론의 왕과 그 땅을 벌하고

19 이스라엘을 다시 그의 목장으로 돌아가게 하리니 그가 갈멜과 바산에서 양을 기를 것이며 그의 마음이 에브라임과 길르앗 산에서 만족하리라

20 여호와의 말씀이니라 그 날 그 때에는 이스라엘의 죄악을 찾을지라도 없겠고 유다의 죄를 찾을지라도 찾아내지 못하리니 이는 내가 남긴 자를 용서할 것임이라



현대 사회에 가장 영향력 있는 지식인 중 한 명으로 꼽히는 캐나다의 임상심리학자이자 토론토 대학교의 심리학 교수인 조던 피터슨Jordan Bernt Peterson 은 가장 친한 친구에게 자신이 성공하거나 잘 된 일을 쉽게 함께 나누지 못하는 관계라면 얼른 정리하는 것이 났다고 이야기 합니다.

내가 성공하거나 잘되는 것을 진정으로 함께 기뻐해주지 못한다면 그것은 진정한 친구라 할 수 없기 때문입니다. 사람의 본성은 사촌이 땅을 사면 배가 아픈 것인가 봅니다. 만일 그것이 죄의 본성이라면 크리스천은 그러한 본성을 방치하거나 자라나도록 배양해서는 안 될 것입니다.

이성과 모든 믿음을 총동원해서라도 형제나 자매의 성공을 한 마음으로 기뻐하는 훈련을 해야 합니다.

경험상 가장 훌륭한 방법은 가능한 진심을 담아 상대방에게 입으로 축하와 축복의 말을 내뱉는 것입니다. 우리 말에는 능력이 있어서, 내가 고백한대로 마음도 따라가는 것을 경험할 수 있을 것입니다.

반대로 상대방이 어려운 일에 처할 때 우리는 어떻게 해야 할까요? 사실 함께 기뻐하는 것도 어려운 일이지만, 진심으로 상대 아픔을 공감하는 것도 만만치 않게 어려운 일입니다. 얼마 전에 알게 된 어떤 권사님이 있는데, 참 아픈 일을 겪으신 분이었습니다. 남편이 수년 전에 해외로 여행을 갔다가 불의의 사고로 돌아가신 것입니다. 제가 궁금해서 여쭤보았습니다. 권사님 어떤 말이 가장 위로가 되던가요?

그랬더니 그 권사님이 목사님, 어떤 말로도 위로가 안 되더라고요 라고 대답을 했습니다.

어리석은 질문을 했다는 생각이 들었습니다. 과연 이런 경우에 어떤 말로 위로를 할 수 있겠습니까?

제가 다시 질문을 했습니다. 비슷한 일을 당하는 분이 있다면 어떻게 위로 하시겠습니까?

권사님은 그냥 옆에서 손 잡아 주는 것 밖에는… 이라고 말끝을 흐렸습니다.

아마도 같은 일을 겪은 사람의 존재만으로도 조금의 위로가 되지 않을까 생각했습니다.

바벨론의 멸망 (11-16절)

바벨론이 하나님의 심판을 받을 수 밖에 없는 이유 중 하나가 고난을 당하는 자들을 대하는 그들의 태도 때문이었습니다. 하나님의 소유를 노략하면서 즐거워하며 기뻐하고, 타작하는 송아지같이 발굽을 구르며, 군마같이 소리를 지른 것(11절)입니다. 타인의 고통이 나의 기쁨인 것입니다.

12절은 앞 절이 원인이 된 결과입니다. 너희의 어머니가 큰 수치를 당하리라 너희를 낳은 자가 치욕을 당하리라 바벨론을 의인화하여 시적으로 표현했습니다.

13절 여호와의 진노로 말미암아 주민이 없는 황무지가 될 것이고 지나가는 자마다 갑작스런 바벨론의 멸망에 놀라움을 감추지 못할 것입니다.

14-16절은 바벨론을 공격하는 자들에게 명령하는 여호와의 말씀입니다.

바벨론이 당하는 공격은 하나님의 심판의 성격이기에 명령을 수행하는 자들은 화살을 아껴서는 안 됩니다. 범죄에 대한 마땅한 심판입니다.

15절 하나님은 바벨론이 행한 대로 보복하시며, 갚으십니다.

모든 성벽은 허물어 질 것이고, 요새가 무너지며, 비명과 고통의 소리로 가득할 것입니다.

16절 바벨론은 다른 나라를 정복하면서 농장을 파괴하고 농부들을 살해했습니다.

그들이 행한 대로 갚음을 당할 것입니다. 또한 그 땅의 포로들은 압제자의 칼을 두려워하여 바벨론을 떠나 동족이 있는 고국으로 도망할 것입니다.

이스라엘의 회복 (17-20절)

이제 시인의 관심은 이스라엘의 흩어진 양에게로 향합니다. 사실 바벨론을 심판하는 것이 핵심이 아닙니다. 이스라엘의 흩어진 양들의 운명이 어떻게 될 것인가? 가 최고의 관심 사항입니다.

예레미야 선지자는 과거를 회상합니다. 사자와 같은 앗수르 왕이 북이스라엘을 B.C.722년 잡아 먹었습니다. 예언을 전하는 예레미야의 시점에서 이것은 과거 사건입니다. 다음은 B.C.586년 느부갓네살 왕이 남은 뼈와 같은 유다를 잡아 먹을 것입니다. 이것은 아직 미래에 이루어질 사건입니다.

18절 보라 내가 앗수르의 왕을 벌한 것같이 바벨론의 왕과 그 땅을 벌하고 그러니까 예레미야의 예언의 말씀이 주어진 시점은 앗수르가 멸망한 후와 바벨론에 의해 유다가 멸망하기 전 B.C.612년 이후입니다.

예레미야는 유다의 멸망과 바벨론의 멸망, 그리고 이스라엘의 회복까지 바라보며 예언의 말씀을 전합니다.

19절 이스라엘은 그들의 목장으로 돌아올 것입니다. 갈멜은 포도원, 동산이라는 의미로, 540m(1,771ft) 높이의 기름지고 나무가 많은 산입니다. 바산은 부드러운 땅이라는 의미로 요단 강 동쪽에 있는 넓고 비옥한 땅입니다.

또한 요셉의 차남인 에브라임은 북이스라엘을 대표하는 족속으로, 에브라임 산은 풍성함을 상징합니다.

길르앗 산은 야곱이 삼촌 라반의 집에서 도망하여 향한 곳이고, 하나님의 축복을 받은 산입니다.

결국 하나님께서 이스라엘에게 풍성한 축복을 주실 것을 예언하는 말씀입니다.

20절 그날 그때에는 이스라엘과 유다의 죄를 찾을 수 없을 것입니다.

왜냐하면 여호와께서 남긴 자를 용서할 것이기 때문입니다. 시편기자는 다음과 같이 노래합니다.

여호와여 주께서 죄악을 지켜보실진대 주여 누가 서리이까(시 130:3)

인간의 폐부를 살피시고, 생각까지도 아시는 하나님께서 인간의 죄를 살피신다면 그 누구도 하나님의 심판과 정죄를 벗어날 수 없습니다. 공의의 하나님께 칭의를 받을 수 있는 유일한 비결은 하나님의 죄사함의 은혜 밖에는 없습니다. 하나님이 용서하시지 않으면 그 누구도 하나님 앞에 결코 설 수 없습니다. 그러나 공의의 하나님께서는 반드시 죄에 대해서는 처벌을 하셔야 하기 때문에 누군가는 벌을 받고, 누군가는 반드시 죽어야 합니다. 그래서 그날 그때에 예수께서 오신 것입니다.

모든 회복은 하나님의 은혜에서 출발합니다.

Covid-19 사태에서 일상으로 회복도

우리 가정의 회복도

건강의 회복도

그리고 나의 영혼의 회복도 오직 하나님의 은혜로만 가능합니다.

그래서 오늘도 우리는 은혜의 보좌 앞으로 나아갑니다.

우리를, 나를 불쌍히 여기시옵소서!



 

11 “Because you rejoice and are glad,

you who pillage my inheritance,

because you frolic like a heifer threshing grain

and neigh like stallions,

12 your mother will be greatly ashamed;

she who gave you birth will be disgraced.

She will be the least of the nations—

a wilderness, a dry land, a desert.

13 Because of the Lord’s anger she will not be inhabited

but will be completely desolate.

All who pass Babylon will be appalled;

they will scoff because of all her wounds.


14 “Take up your positions around Babylon,

all you who draw the bow.

Shoot at her! Spare no arrows,

for she has sinned against the Lord.

15 Shout against her on every side!

She surrenders, her towers fall,

her walls are torn down.

Since this is the vengeance of the Lord,

take vengeance on her;

do to her as she has done to others.

16 Cut off from Babylon the sower,

and the reaper with his sickle at harvest.

Because of the sword of the oppressor

let everyone return to their own people,

let everyone flee to their own land.


17 “Israel is a scattered flock

that lions have chased away.

The first to devour them

was the king of Assyria;

the last to crush their bones

was Nebuchadnezzar king of Babylon.”


18 Therefore this is what the Lord Almighty, the God of Israel, says:


“I will punish the king of Babylon and his land

as I punished the king of Assyria.

19 But I will bring Israel back to their own pasture,

and they will graze on Carmel and Bashan;

their appetite will be satisfied

on the hills of Ephraim and Gilead.

20 In those days, at that time,”

declares the Lord,

“search will be made for Israel’s guilt,

but there will be none,

and for the sins of Judah,

but none will be found,

for I will forgive the remnant I spare.



Jordan Bernt Peterson, a Canadian clinical psychologist and professor of psychology at the University of Toronto, who is considered one of the most influential intellectuals in modern society, quoted “if you cannot easily share your success or what went well with your best friends, it is better to quickly end the relationship”.

People who cannot support or rejoice together when I succeed or do something pristine are not true friends. I suppose the nature of humans is that if a cousin buys land, the stomach hurts. If that is the sinful nature, Christians should not neglect that nature or cultivate it to grow.

We should train ourselves to rejoice in the success of our brother or sister with all our reasoning and our faith. With my experience, the best way is to say “congratulations” and “blessings” by mouth to the other person as sincerely as possible. Our words have power, so we will be able to experience our hearts follow as we confess.

Conversely, what should we do when other people face a difficult task?

In fact, it is difficult to rejoice together, likewise it is also difficult to sincerely sympathize with others' pain. I recently met a deaconess who has suffered great pain. Her husband traveled abroad years ago and died in an accident. I asked her in curiosity, “which words comforted you the most?” She answered, "Pastor, no words could comfort me at all." Then I realized I had asked a foolish question.

What words can comfort someone in such a case?

I asked her again, “how would you comfort someone who is suffering similar pains?”

She responded, “all you can do is to hold their hands…” she blurred her words.

I thought perhaps the presence of someone who has gone through the same pain would provide a little comfort.

The Fall of Babylon (verses 11-16)

One of the reasons Babylon was judged by God was because of their attitude toward those who suffered. “Because you rejoice and are glad, you who pillage my inheritance, because you frolic like a heifer threshing grain and neigh like stallions” (verse 11). The pain of others was their joy.

Verse 12 is the result, “your mother will be greatly ashamed; she who gave you birth will be disgraced.” Babylon was personalized and poetically expressed.

Verse 13 “Because of the Lord’s anger she will not be inhabited but will be completely desolate. All who pass Babylon will be appalled; they will scoff because of all her wounds.”

Verses 14-16 are God’s commands to those who attack Babylon.

The attack that Babylon faces is the nature of God's judgment, so those who carry out the command should spare no arrows. It is the right judgment for crime.

Verse 15 God retaliates and repays Babylon as they did to others.

All walls will be torn down, towers will fall, and will be filled with shouts and sounds of pain.

Verse 16 They will be paid back for what they did. Also, the prisoners of the land will leave Babylon and flee to their own land, in fear of the sword of the oppressor.

The Restoration of Israel (verses 17-20)

Now the poet's attention is directed to the scattered flock of Israel. In fact, judging Babylon is not the main point. “What will be the fate of the scattered sheep in Israel?” is the best concern.

The prophet Jeremiah recalls the past. A king of Assyria devoured northern Israel in 722BC like a lion. From Jeremiah's point of prophecy, this is a past event. Next, King Nebuchadnezzar in 586BC will crush the leftover bones of Judah. This is an upcoming event in the future.

Verse 18 “I will punish the king of Babylon and his land as I punished the king of Assyria.” The time when Jeremiah's prophecy was given is after Assyria's destruction and prior to Judah's destruction by Babylon in 612BC.

Jeremiah preaches the word of prophecy, looking at the fall of Judah, the fall of Babylon, and the restoration of Israel.

Verse 19 Israel will return to their pasture. Carmel means vineyard, or garden, and is a fertile, woody mountain with an elevation of 540 m (1,771 ft). Bashan means a soft land, a vast and fertile land on the east side of the Jordan River. In addition, Joseph's second son, Ephraim, is a tribe representing northern Israel, and Mount Ephraim symbolizes abundance. Mount Gilead is where Jacob fled from his uncle Laban's house and was blessed by God. In the end, it is the word of prophecies that God will give Israel abundant blessings.

Verse 20 In those days, at that time, “search will be made for Israel’s guilt, but there will be none, and for the sins of Judah, but none will be found” because God will forgive the remnants He spares. The psalmist wrote:

If you, Lord, kept a record of sins, Lord, who could stand?

(Psalm 130:3)

No one can escape the judgment and condemnation of God if God, who searches the bottom of human hearts and knows even all thoughts, examines our sins. The only key to being justified by a righteous God is God's grace and His forgiveness of sins. No one can stand before God unless He forgives. However, because the God of righteousness must punish sins, someone must be punished and others must die. That is why Jesus came on that day, at that time.

All restoration begins with God’s grace.

Recovery from Covid-19 Pandemic to normal life,

Restoration of our family,

And the restoration of my soul is only possible through the grace of God.

This is why we approach God’s throne of grace (Hebrews 4:16).

Lord, have mercy on us and me!

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