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20201017 새벽묵상 "고발당하는 암몬" / “Accused Ammon” (렘/Jer 49:1-6)



(1) 암몬 자손에 대한 말씀이라 여호와께서 이와 같이 말씀하시되 이스라엘이 자식이 없느냐 상속자가 없느냐 말감이 갓을 점령하며 그 백성이 그 성읍들에 사는 것은 어찌 됨이냐

(2) 여호와의 말씀이니라 그러므로 보라 날이 이르리니 내가 전쟁 소리로 암몬 자손의 랍바에 들리게 할 것이라 랍바는 폐허더미 언덕이 되겠고 그 마을들은 불에 탈 것이며 그 때에 이스라엘은 자기를 점령하였던 자를 점령하리라 여호와의 말씀이니라

(3) 헤스본아 슬피 울지어다 아이가 황폐하였도다 너희 랍바의 딸들아 부르짖을지어다 굵은 베를 감고 애통하며 울타리 가운데에서 허둥지둥할지어다 말감과 그 제사장들과 그 고관들이 다 사로잡혀 가리로다

(4) 패역한 딸아 어찌하여 골짜기 곧 네 흐르는 골짜기를 자랑하느냐 네가 어찌하여 재물을 의뢰하여 말하기를 누가 내게 대적하여 오리요 하느냐 골짜기를 자랑하느냐

(5) 주 만군의 여호와의 말씀이니라 보라 내가 두려움을 네 사방에서 네게 오게 하리니 너희 각 사람이 앞으로 쫓겨 나갈 것이요 도망하는 자들을 모을 자가 없으리라

(6) 그러나 그 후에 내가 암몬 자손의 포로를 돌아가게 하리라 여호와의 말씀이니라



오늘 본문은 모압의 형제 족속인 암몬 족속에 대한 여호와 하나님의 계시의 말씀입니다.

암몬족속은 아브라함의 조카 롯과 둘째 딸 사이에 태어난 벤암미의 후손들입니다.

작은 딸도 아들을 낳아 이름을 벤암미라 하였으니 오늘날 암몬 자손의 조상이었더라

(창 19:38)

암몬은 무엇 때문에 하나님의 심판을 받아야 했을까요?

하나님은 암몬을 네 개의 질문을 통하여 책망합니다.

이스라엘이 자식이 없느냐? 상속자가 없느냐?

말감이 갓을 점령하며 그 백성이 그 성읍들에 사는 것은 어찌 됨이냐?(1절)

암몬 족속이 인접한 요단 동편 이스라엘의 갓 지파 땅을 차지하고 사는 것에 대한 책망입니다.

본래부터 암몬 족속은 이스라엘과 끊임없이 분쟁하며 이스라엘을 괴롭히던 민족입니다.

암몬 자손이 이스라엘을 치려 할 때에 길르앗 장로들이 입다를 데려오려고 돕 땅에 가서

입다에게 이르되 우리가 암몬 자손과 싸우려 하니 당신은 와서 우리의 장관이 되라 하니

(삿 10:5-6)

사사시대에는 사사 입다가 맞서 싸웠으며, 이스라엘의 초대 왕 사울이 왕으로 등극할 수 있었던 전쟁이 바로 이 암몬족속을 물리친 길르앗 야베스 전투입니다.

이튿날 사울이 백성을 삼 대로 나누고 새벽에 적진 한가운데로 들어가서 날이 더울 때까지 암몬 사람들을 치매 남은 자가 다 흩어져서 둘도 함께 한 자가 없었더라

(삼상 11:11)

암몬의 수도 랍바는 해발 900m(2952ft) 위치했는데, 고산 지대인 랍바는 겨울철에 풍부한 습기로 인해 포도와 농사에도 적절할 뿐만 아니라, 좋은 목초지를 형성하여 목축에도 적합한 곳이었습니다. 이러한 모압 땅의 환경으로 인해 모압왕 메사는 양을 치는 자로, 모압은 해마다 새끼양 털 10만과 수양의 털 10만을 이스라엘의 아합 왕에게 바쳤습니다(왕하3:4).

이후에 암몬은 이스라엘과 함께 B.C.733년 디글랏레셀의 침공으로 앗수르의 속국이 되지만, 왕국은 독자적으로 운영할 수 있었고, 앗수르의 멸망 후에는 다시 독립국가로 회복할 수 있었습니다.

그런데 이 때 갓 지파의 땅을 차지하게 된 것입니다.

첫 번째로 하나님이 암몬을 책망하시는 부분의 바로 형제의 땅을 욕심 내고 차지했기 때문(1절)입니다.

이후 암몬은 유다와 함께 B.C.605년 갈그미스 전쟁에서 패권을 차지한 바벨론에 속국이 되었습니다.

B.C.600-597년 암몬은 유다와 함께 반바벨론 동맹을 결성하고 바벨론에 대항하지만, 정작 바벨론이 유다를 침략할 때(왕하 24:2, B.C.589)는 바벨론 편에 붙어버린 아주 약삭빠른 족속입니다.

유다가 멸망한 후에 바벨론 느부갓네살이 총독으로 세운 그다랴의 암살을 사주한 것(렘 40-41장)도 암몬의 왕 바알리스입니다. 결국 바벨론이 세운 총독을 살해한 이유로 암몬은 바벨론에 의해 멸망(렘 52:30, B.C.582)합니다.

두 번째로 암몬이 하나님의 심판을 받는 이유는 말감이라는 우상을 숭배한 것(1, 3절) 때문입니다.

말감Malcham은 암몬의 민족 신인 밀곰Milcom의 별명입니다.

칠십인역LXX, 수리아역Syriac, 벌게이트역Vulgate은 본문의 말감을 밀곰으로 번역했습니다.

한편 왕상 11:7에서는 몰렉Molech을 같은 의미로 사용합니다.

결국 몰렉Molech, 몰록Moloch, 밀곰Milcom, 말감Malcham은 같은 이름인 것입니다.

솔로몬 왕은 암몬 여인을 왕비로 얻어 힌놈의 골짜기에 도벳 사당을 지어 우상숭배를 하게 하는 어리석은 일을 합니다. 분열왕국 유다의 첫 번째 왕 르호보암도 솔로몬과 암몬 여인 나아마 사이에서 태어났습니다.

솔로몬의 아들 르호보암은 유다 왕이 되었으니 르호보암이 왕위에 오를 때에 나이가 사십일 세라 여호와께서 자기 이름을 두시려고 이스라엘 모든 지파 가운데에서 택하신 성읍 예루살렘에서 십칠 년 동안 다스리니라 그의 어머니의 이름은 나아마요 암몬 사람이더라

(왕상 14:21)

몰렉 제사의 가장 큰 악행은 자신의 자녀를 불로 태워 드리는 인신제사입니다.

이는 여호와께서 가장 혐오하는 죄악입니다. 암몬이 하나님의 심판을 받을 수 밖에 없는 악행입니다.

세 번째로 암몬이 하나님의 심판을 받는 이유는 가진 것에 대한 교만 때문(4절)입니다.

기독교인은 자신이 가진 모든 것에 대해서 취할 수 있는 올바른 태도는 감사와 겸손입니다.

이것은 내가 취한 것이 아닌 그 분이 주신 것이라는 의식이 있을 때 가능한 것입니다.

난공불락의 요새였던 랍바와 풍성한 농업을 통한 경작물, 수많은 목축으로 인한 부는 암몬을 교만하게 만든 것입니다.

우리는 암몬의 심판에 대한 여호와의 신탁의 말씀을 통해서 분명한 교훈을 얻습니다.

첫 번째는 형제 사랑입니다. 형제의 것을 욕심 내어 빼앗거나 차지하는 것은 하나님이 기뻐하는 일이 아닙니다. 형제는 위급한 때를 위하여 주신 아름다운 사랑과 협력의 관계입니다. 더 나아가 형제의 개념은 그리스도 안에 있는 모든 성도로 확장됩니다. 형제사랑은 예수님의 가장 큰 명령이기도 합니다!

두 번째는 우상숭배입니다. 지금 우리의 마음에 있는 보좌에 무엇이 앉아 있습니까? 그것이 곧 나의 하나님입니다. 만일 성공, 외모, 돈, 자녀, 명예가 내 마음의 보좌에 앉아 있다면 그것이 곧 나의 우상인 것입니다.

마지막으로 겸손입니다. 내가 누리는 모든 것이 하나님으로부터 왔음을 알고, 인정하는 것이 겸손입니다.

내가 가지고 있는 것 때문에 교만해지는 것이 아니라, 더욱 감사와 겸손이 넘치기를 바랍니다!

이러한 하나님의 가르침은 암몬처럼 직접 경험할 필요가 없습니다. 성경에 기록된 사건들을 보며 얼마든지 간접적으로 배울 수 있습니다. 제발 우리 모두 지혜로운 성도가 됩시다!


 

1 Concerning the Ammonites:


This is what the Lord says:


“Has Israel no sons?

Has Israel no heir?

Why then has Molek taken possession of Gad?

Why do his people live in its towns?

2 But the days are coming,”

declares the Lord,

“when I will sound the battle cry

against Rabbah of the Ammonites;

it will become a mound of ruins,

and its surrounding villages will be set on fire.

Then Israel will drive out

those who drove her out,”

says the Lord.

3 “Wail, Heshbon, for Ai is destroyed!

Cry out, you inhabitants of Rabbah!

Put on sackcloth and mourn;

rush here and there inside the walls,

for Molek will go into exile,

together with his priests and officials.

4 Why do you boast of your valleys,

boast of your valleys so fruitful?

Unfaithful Daughter Ammon,

you trust in your riches and say,

‘Who will attack me?’

5 I will bring terror on you

from all those around you,”

declares the Lord, the Lord Almighty.

“Every one of you will be driven away,

and no one will gather the fugitives.


6 “Yet afterward, I will restore the fortunes of the Ammonites,”

declares the Lord.



Today's scripture is the word of revelation from LORD, Jehovah about the Ammonites, the brothers of Moab.

The Ammonites are the descendants of Ben Ammi, born to Abraham's nephew Lot and his second daughter.


The younger daughter also had a son, and she named him Ben Ammi; he is the father of the Ammonites of today (Gen. 19:38).

What made Ammon have to be judged by God?

God rebukes Ammon through four questions.

Has Israel no sons? Has she no heirs? Why then has Molech taken possession of Gad?

Why do his people live in its towns? (verse 1)

This is a rebuke for the Ammonites for occupying the land of the Gad tribe of Israel on the eastern side of Jordan.

From the beginning, the Ammonites were constantly disputing with Israel and tormenting Israel.


Some time later, when the Ammonites made war on Israel, the elders of Gilead went to get Jephthah from the the land of Tob. “Come,” they said, “ be our commander, so we can fight the Ammonites (Judges 11:4-6).


In the Judges era, Judge Jephthah fought against them, and the battle in which Israel's first king Saul became king was the Battle of Jabez in Gilead, which defeated the Ammonites.


The next day, Saul separated hid men into three divisions; during the last watch of the night they broke into the camp of the Ammonites and slaughtered them until heat of the day. Those who survived were scattered, so that no two of them left together. (1 Samuel 11:11)

Rabbah, the capital of Ammon, was located 900m (2952ft) above sea level, and Rabbah, a high alpine region, was not only suitable for grapes and farming due to its abundant moisture in winter, but also good pastures, making it suitable for herding. Due to the environment of the land of Moab, King Mesa of Moab was a herder of sheep, and Moab gave 100,000 lambs and 100,000 rams to King Ahab of Israel every year (2 Kings 3:4).

Later, along with Israel, Ammon became a tributary to Assyria due to the invasion of Tiglathresel in B.C. 733, but the kingdom was able to operate independently, and after the fall of Assyria, it was able to recover as an independent state again.

Since then, they took possession of the land of the tribe of Gad.


First of all, God rebuked Ammon because they occupied the very brother's land (verse 1). Later, with Judah, Ammon became a tributary to Babylon, who took supremacy in the War of Carchemish in B.C. 605.

In B.C. 600-597, Ammon formed an anti-Babylon alliance with Judah and opposed Babylon, but when Babylon invaded Judah, it is attached to Babylon, a very savvy tribe (2 King 24:2, B.C.589).

After Judah's destruction, The assassination of Gedaliah, the governor appointed by Babylon Nebuchadnezzar was also plotted by Ammon's king Baalys (Jer. Chapters 40-41). Eventually, Ammon was destroyed by Babylon (Jer. 52:30, B.C.582) for the murder of the governor established by Babylon.


Secondly, the reason Ammon is judged by God is because they worshiped the idol of Malcham (verses 1, 3). Malcham is the nickname of Milcom, Ammon's ethnic god.

The Seventy Translation LXX, Syriac Translation, and Vulgate Translation have translated into Milcom.

Meanwhile, in 1 Kings 11:7, Molech is used interchangeably.

After all, Molech, Moloch, Milcom and Malcham are the same names.

King Solomon took the woman of Ammon as queen and built a Tobet shrine in the Valley of Hinnom to do the foolish work of idolatry. Rehoboam, the first king of the divided kingdom of Judah, was also born to Solomon and Naama the Ammonite woman.


Rehoboam son of Solomon was king in Judah. He was forty-one years old when he became king, and he reigned seventeen years in Jerusalem, the city of the LORD had chosen out of all tribes of Israel in which to put his Name. His mother’s name was Naama; she was an Ammonites (1 King 14:21).

The biggest evil of the Molech sacrifice is a human sacrifice, who burns his children with fire.

This is the sin that LORD hates the most. Ammon did an evil deed that should be judged by God.


Third, the reason Ammon is judged by God is because of his pride in what he has (v. 4). Thankfulness and humility are the right attitudes a Christian should take toward everything he or she has.

This is only possible when there is a consciousness that it is not what I made, but that it is given from God.

Rabbah, an impregnable fortress, rich agricultural crops, and wealth from numerous pastures made Ammon proud.


We learn clear lessons from Jehovah's oracle about Ammon's judgment.

The first is brotherly love. It is not for God to delight in taking over the things of a brother. Brothers are a beautiful relationship of love and cooperation given for critical times. Furthermore, the concept of brotherhood extends to all saints in Christ. Brotherly love is Jesus' greatest command!

The second is idolatry. What sits on the throne in our hearts now? That is my God. If success, appearance, money, children, and honor sit on the throne of my heart, it is my idol.

Finally, it is humility. Humility is to know and admit that everything I enjoy is from God.

Instead of proud of what I have, be more thankful and more humble!


These divine teachings do not need to be experienced directly like Ammon. We can learn indirectly by looking at the events recorded in the Bible. Please let us all become wise saints!



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