36 그러므로 나의 마음이 모압을 위하여 피리 같이 소리 내며 나의 마음이 길헤레스 사람들을 위하여 피리 같이 소리 내나니 이는 그가 모은 재물이 없어졌음이라
37 모든 사람이 대머리가 되었고 모든 사람이 수염을 밀었으며 손에 칼자국이 있고 허리에 굵은 베가 둘렸고
38 모압의 모든 지붕과 거리 각처에서 슬피 우는 소리가 들리니 내가 모압을 마음에 들지 않는 그릇 같이 깨뜨렸음이라 여호와의 말씀이니라
39 어찌하여 모압이 파괴되었으며 어찌하여 그들이 애곡하는가 모압이 부끄러워서 등을 돌렸도다 그런즉 모압이 그 사방 모든 사람의 조롱거리와 공포의 대상이 되리로다
40 이는 여호와의 말씀이니라 보라 그가 독수리 같이 날아와서 모압 위에 그의 날개를 펴리라
41 성읍들이 점령을 당하며 요새가 함락되는 날에 모압 용사의 마음이 산고를 당하는 여인 같을 것이라
42 모압이 여호와를 거슬러 자만하였으므로 멸망하고 다시 나라를 이루지 못하리로다
43 여호와의 말씀이니라 모압 주민아 두려움과 함정과 올무가 네게 닥치나니
44 두려움에서 도망하는 자는 함정에 떨어지겠고 함정에서 나오는 자는 올무에 걸리리니 이는 내가 모압이 벌 받을 해가 임하게 할 것임이라 여호와의 말씀이니라
45 도망하는 자들이 기진하여 헤스본 그늘 아래에 서니 이는 불이 헤스본에서 나며 불길이 시혼 가운데 나서 모압의 살쩍과 떠드는 자들의 정수리를 사름이로다
46 모압이여 네게 화가 있도다 그모스의 백성이 망하였도다 네 아들들은 사로잡혀 갔고 네 딸들은 포로가 되었도다
47 그러나 내가 마지막 날에 모압의 포로를 돌려보내리라 여호와의 말씀이니라 모압의 심판이 여기까지니라
서류로 무엇인가를 계약하는 문화에서 미국과 한국의 가장 큰 차이점은 사인과 도장이라고 생각합니다.
한국은 집을 사고 파는 것과 같은 중요한 서류에는 반드시 인감도장을 찍습니다.
또한 그 도장이 진짜임을 증명하는 인감증명서류를 첨부합니다.
그런데 미국에 와보니 모든 계약은 본인의 사인만 있으면 성립되었습니다. 단, 계약서 매 페이지마다 읽고 동의한다는 의미로 계약 당사자의 이니셜을 적는 부분이 아주 많은 것이 한국 계약 문화와 차이점이었습니다.
오늘 본문을 보면서 하나님의 이니셜을 봅니다. 여호와의 말씀이니라(38, 40, 43, 44, 47절) 총 5회 등장하는 이 표현은 여호와가 반드시 이 계약을 이행하겠다는 의지의 표현으로 보입니다.
슬픔의 피리소리 (36-39절)
비록 모압을 심판하시지만 하나님의 마음은 피리같이 소리를 냅니다. 피리는 고대 근동지역의 갈대 피리를 말하며, 이것은 기쁜 일이나 장례와 같은 슬픈 일에 쓰였던 악기입니다. 신약을 보면 회당장 야이로의 딸이 죽었을 때 바로 이 슬픔의 피리 부는 자들이 장례식 자리에 있었음을 알 수 있습니다.
예수께서 그 관리의 집에 가사 피리 부는 자들과 떠드는 무리를 보시고 (마 9:23)
예수께서는 그들을 내보내시고는 야이로의 딸을 살려내십니다.
본문 36절의 피리소리는 장례식과 같은 슬픔의 소리입니다.
37-38절 모든 사람이 대머리가 되고 수염을 밀고 손에 칼자국이 있고 허리에 굵은 베를 두르는 것은 장례식의 풍습이고, 슬픔의 표현입니다. 모압의 모든 지붕과 거리에서 슬피 우는 소리가 들릴 것입니다.
왜냐하면 하나님께서는 토기장이가 마음에 들지 않는 그릇을 깨뜨리듯 모압을 깨뜨리실 것이기 때문입니다. 39절 그러므로 교만하던 모압은 이제 파괴되고 애곡할 것입니다.
모압은 모든 사람들의 조롱거리가 되고 공포의 대상이 될 것입니다.
모압을 향한 하나님의 평결 (40-44절)
이는 여호와의 말씀이니라(40a절) 를 메시지성경은 다음과 같이 번역합니다.
모압을 향한 하나님의 평결이다. 과연 그렇다!
여호와께서 모압에 대한 마지막 결론적인 평가를 내립니다. 그가 독수리같이 날아와서 모압 위에 그의 날개를 펴리라(40b절) 마치 독수리가 높은 곳에서 먹이를 발견하고는 순식간에 하강하여 날개를 피며 목표물을 덮치는 모습을 비유로 들어 모압의 미래를 선포합니다.
이러한 독수리 비유는 에스겔 선지자도 사용하였는데, 에스겔 선지자가 비유한 독수리는 바벨론을 상징하고 있습니다.
여호와께서 이같이 말씀하여 이르시되 색깔이 화려하고 날개가 크고 깃이 길고 털이 숱한
큰 독수리가 레바논에 이르러 백향목 높은 가지를 꺾되 ... 너는 반역하는 족속에게 묻기를
너희가 이 비유를 깨닫지 못하겠느냐 하고 그들에게 말하기를 바벨론 왕이 예루살렘에 이르러
왕과 고관을 사로잡아 바벨론 자기에게로 끌어 가고 (겔 17:3, 12)
모압을 덮칠 큰 독수리도 바벨론입니다. 그들이 덮치는 날에는 모압의 용사들의 마음이 산고를 당하는 여인처럼 두려울 것(41절)입니다. 모든 원인은 모압이 여호와를 거슬러 자만하였기 때문(42절)입니다.
실제로 바벨론의 침략 이후에 모압은 다시는 나라를 회복하지 못합니다.
두려움을 피하는 자는 함정에 빠지고, 함정을 탈출하는 자는 올무에 걸릴 것입니다. 모압이 벌받을 해가 임할 것입니다. 덮치는 날, 벌받는 해는 정해진 시간인 여호와의 심판의 날을 말합니다.
두려움, 함정, 올무를 연속적으로 사용한 것은 이사야 선지자에게서도 발견합니다.
땅의 주민아 두려움과 함정과 올무가 네게 이르렀나니(사 24:17) 이는 하나님의 심판을 결코 피할 수 없음을 강력하게 선포하는 것입니다.
그러나… (45-47절)
마지막 단락에서도 처참한 모압의 심판에 대한 묘사가 계속됩니다.
아무리 피하려고 헤스본으로 도망하여도, 그곳까지 심판의 불이 미칠 것이고 그 불이 모압의 살쩍 (관자놀이, 이마)과 정수리(두개골)을 태울 것입니다. 하나님의 심판으로부터 도망칠 수도 숨을 수도 없습니다.
모압의 패배는 곧, 그모스 신의 패배입니다. 고대 근동의 신관은 지역 신(神) 개념이었습니다.
그래서 하나님께서는 이스라엘은 물론 주변 모든 민족에게 여호와의 하나님 되심을 선포하십니다.
이 모든 사건들은 하나님의 우주적 주권을 나타내는 사건들입니다.
그러나 마지막 날에는 포로를 돌려보내리라 모압의 심판은 여기까지니라 고 말씀합니다. 다분히 종말론적인 예언입니다. 마지막 날에는 인종에 상관 없이 예수 그리스도를 구주로 고백하는 믿음만 있으면 죄의 포로에서 자유함을 얻을 수 있습니다. 바로 지금이 그 마지막 날입니다!
운동을 안 하다가 하면 다음날 온몸이 쑤십니다.
그 이유는 근육이 조금씩 파괴되기 때문이라고 합니다.
하지만 파괴된 근육은 더 튼튼하고 큰 근육으로 재생됩니다.
그러니 더 크고 튼튼한 근육을 위해서는 파괴와 고통은 필수인 것입니다.
어떤 면에서는 이것이 파괴의 미학입니다. 또한 해체의 필요성이기도 합니다.
나의 변화와 성장, 회복을 위해서 먼저 파괴하고 해체해야 할 것은 무엇일까요?
물론 고통과 아픔이 있지만, 성장과 변화, 회복을 위해서는 반드시 필요한 과정입니다.
아무리 다리 근육이 아프고, 온 몸이 쑤셔도 내가 오늘도 달리는 이유입니다.
더 튼튼한 삶을 위하여…
36 “So my heart laments for Moab like the music of a pipe;
it laments like a pipe for the people of Kir Hareseth.
The wealth they acquired is gone.
37 Every head is shaved and every beard cut off;
every hand is slashed and every waist is covered with sackcloth.
38 On all the roofs in Moab and in the public squares there is nothing but mourning,
for I have broken Moab like a jar that no one wants,” declares the Lord.
39 “How shattered she is! How they wail! How Moab turns her back in shame!
Moab has become an object of ridicule, an object of horror to all those around her.”
40 This is what the Lord says:
“Look! An eagle is swooping down, spreading its wings over Moab.
41 Kerioth will be captured and the strongholds taken.
In that day the hearts of Moab’s warriors will be like the heart of a woman in labor.
42 Moab will be destroyed as a nation because she defied the Lord.
43 Terror and pit and snare await you, you people of Moab,” declares the Lord.
44 “Whoever flees from the terror will fall into a pit, whoever climbs out of the pit
will be caught in a snare; for I will bring on Moab the year of her punishment,”
declares the Lord.
45 “In the shadow of Heshbon the fugitives stand helpless,
for a fire has gone out from Heshbon, a blaze from the midst of Sihon;
it burns the foreheads of Moab, the skulls of the noisy boasters.
46 Woe to you, Moab!
The people of Chemosh are destroyed; your sons are taken into exile
and your daughters into captivity.
47 “Yet I will restore the fortunes of Moab in days to come,” declares the Lord.
Here ends the judgment on Moab.
The biggest difference between the US and Korea in the culture of signing papers is the signature and the stamp.
In Korea, important documents such as buying and selling a house must be stamped with a seal.
In addition, a seal certificate is attached proving that the stamp is genuine.
However, when I came to the United States, all contracts were concluded with my own signature. However, the difference from the Korean contract culture was that there were so many parts to write the initials of the parties to the contract, meaning that they read and agreed to each page of the contract.
Looking at today's scripture, we can see God's initials. This is the word of the Lord (verses 38, 40, 43, 44, 47). This expression, which appears five times in total, seems to be an expression of LORD's willingness to fulfill this covenant.
The flute sound of sorrow (verses 36-39)
Although God judges Moab, God's heart sounds like a flute. Flute (Piri) refers to the reed flute of the ancient Near East, and it is a musical instrument used for joyous events or sad events such as funerals. The New Testament reveals that these same sorrowing pipers were present at the funeral when the daughter of the synagogue leader Jairus died.
When Jesus entered the ruler’s house and saw the flute players and the noisy crowd (Matthew 9:23)
Jesus sends them out and brings Jairus' daughter to life.
The sound of the flute in verse 36 is the sound of sorrow, like a funeral.
Verses 37-38 It is a funeral custom and an expression of sorrow for everyone to be bald, to shave their beards, to have a cut on their hands, and to put a sack on their waist. You will hear mourning on every roof and street in Moab.
Because God will break Moab as a potter breaks a vessel he does not like.
V. 39 Therefore, the proud Moab will now be destroyed and mourn.
Moab will be ridiculed and feared by everyone.
God's verdict for Moab (vv. 40-44)
This is what the Lord says (verse 40a), the Message Bible translates as follows.
It is God's verdict for Moab. Indeed it is!
Jehovah makes the final concluding assessment of Moab. Look! An eagle is swooping down, spreading its wings over Moab. (v. 40b). It is as if an eagle finds prey from a high place, then descends quickly, spreads its wings and strikes the target, proclaiming the future of Moab.
The parable of the eagle was also used by the prophet Ezekiel, and the eagle that the prophet Ezekiel compared symbolized Babylon.
Say to them, “This is what the Sovereign LORD says: A great eagle with powerful wings, long feathers and full plumage of varied colors came to Lebanon. Taking hold of the top of a cedar, he broke off its top most shoot.... Say to this rebellious house, “Do you not know what these things mean?” Say to them: ‘The king of Babylon went to Jerusalem and carried off her king and her nobles, bring them back with him to Babylon. (Eze 17:3, 12).
The great eagle that will attack Moab is Babylon. In that day the hearts of Moab’s warriors will be like the heart of a woman in labor (v. 41). The cause of all is Moab's pride against the LORD (v. 42).
Indeed, after the Babylonian invasion, Moab never recovered the country again.
Those who escape fear will fall into a pit, and those who escape the pit will be ensnared. The year will come Moab punished. The day of smashing and the year of punishment is the day of LORD's judgment, a fixed time.
The successive use of terror, pit, and snares is also found in the prophet Isaiah.
Terror and pit and snare await you, O people of the earth (Isaiah 24:17). This is a powerful declaration that nobody can escape the judgment of God.
Yet… (Verses 45-47)
In the last paragraph, the description of Moab's disastrous judgment continues.
No matter how much they flee to Heshbon, the fire of judgment will reach there, and the fire will burn Moab's forehead (temple) and skull (parietal). No one can escape or hide from God's judgment.
The defeat of Moab is the defeat of the god, Gmos. The concept of gods in the ancient Near East was a local deity.
That is why God proclaims to be the God of Jehovah not only to Israel but also to all the nations around it.
All of these events represent God's universal sovereignty.
“Yet, I will restore the fortunes of Moab in days to come” LORD declares.
It is an eschatological prophecy. In the last days, regardless of race, all can be freed from captivity whoever have the faith of confessing Jesus Christ as Savior. Now is the last day!
If you don't exercise, your whole body aches the next day.
The reason is said to be because the muscles are gradually destroyed.
However, the broken muscles regenerate into stronger and larger muscles.
So destruction and pain are essential for bigger and stronger muscles.
In a sense, this is the aesthetics of destruction. It is also the necessity of dismantling.
What must be destroyed and dismantled for my change, growth, and recovery?
Of course, there is pain and ache, but it is a necessary process to grow, change, and recover.
No matter how much my leg muscles hurt and my whole body aches, that is why I still run today. For a stronger life...
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