26 모압으로 취하게 할지어다 이는 그가 여호와에 대하여 교만함이라 그가 그 토한 것에서 뒹굴므로 조롱거리가 되리로다
27 네가 이스라엘을 조롱하지 아니하였느냐 그가 도둑 가운데에서 발견되었느냐 네가 그를 말할 때마다 네 머리를 흔드는도다
28 모압 주민들아 너희는 성읍을 떠나 바위 사이에 살지어다 깊은 골짜기 어귀에 깃들이는 비둘기 같이 할지어다
29 우리가 모압의 교만을 들었나니 심한 교만 곧 그의 자고와 오만과 자랑과 그 마음의 거만이로다
30 여호와의 말씀이니라 내가 그의 노여워함의 허탄함을 아노니 그가 자랑하여도 아무 것도 성취하지 못하였도다
31 그러므로 내가 모압을 위하여 울며 온 모압을 위하여 부르짖으리니 무리가 길헤레스 사람을 위하여 신음하리로다
32 십마의 포도나무여 너의 가지가 바다를 넘어 야셀 바다까지 뻗었더니 너의 여름 과일과 포도 수확을 탈취하는 자가 나타났으니 내가 너를 위하여 울기를 야셀이 우는 것보다 더하리로다
33 기쁨과 환희가 옥토와 모압 땅에서 빼앗겼도다 내가 포도주 틀에 포도주가 끊어지게 하리니 외치며 밟는 자가 없을 것이라 그 외침은 즐거운 외침이 되지 못하리로다
34 헤스본에서 엘르알레를 지나 야하스까지와 소알에서 호로나임을 지나 에글랏 셀리시야에 이르는 지역에 사는 사람들이 소리를 내어 부르짖음은 니므림의 물도 황폐하였음이로다
35 여호와의 말씀이라 모압 산당에서 제사하며 그 신들에게 분향하는 자를 내가 끊어버리리라
어제 본문에 이어서 하나님은 모압의 교만의 죄를 지적하십니다.
모압의 교만과 하나님의 슬픔 (26-31절)
26절 모압으로 취하게 할지어다 라는 비유는 예레미야 25:15-29절에서 사용한 예언인 여호와의 진노의 잔을 마시고 비틀거리는 것과 맥을 같이 합니다.
이스라엘의 하나님 여호와께서 이같이 내게 이르시되 너는 내 손에서 이 진노의 술잔을 받아가지고 내가 너를 보내는 바 그 모든 나라로 하여금 마시게 하라 그들이 마시고 비틀거리며 미친 듯이 행동하리니 이는 내가 그들 중에 칼을 보냈기 때문이니라 하시기로 (렘 25:15-16)
이러한 비유적인 예언은 이미 구약시대에 잘 알려진 신탁의 방법이었습니다.
약 100년 전 활동한 이사야 선지자도 동일한 표현으로 예루살렘에 임할 하나님의 진노를 예언했습니다.
여호와의 손에서 그의 분노의 잔을 마신 예루살렘이여 깰지어다 깰지어다 일어설지어다
네가 이미 비틀걸음 치게 하는 큰 잔을 마셔 다 비웠도다 (사 51:17)
이 모든 진노의 잔, 재앙의 원인이 바로 모압의 교만 때문입니다.
그는 자신이 토한 것에 넘어져 뒹구는 신세가 되어 사람들의 조롱을 받을 것입니다.
이러한 조롱을 받게 되는 원인은 모압이 이스라엘을 조롱했기 때문입니다. 같은 아브라함의 가족이면서 매번 이스라엘을 미워하고 가로막고 조롱(27절)했습니다. 그가 도둑 가운데에서 발견 되었느냐 네가 그를 말할 때마다 네 머리를 흔드는도다 를 유진 피터슨은 메시지 성경에서 다음과 같이 번역합니다.
친구를 잘못 만나 고생하는 그들을 보고, 혀를 쯧쯧 차고 수군덕대며 비웃던 네가 아니냐?
28절 이제 모압 주민들은 비둘기처럼 바위 틈에 숨어서 지내야 하는 신세가 될 것입니다.
29절 이 모든 진노의 잔이 부어진 이유가 그들의 심한 교만 곧 그의 자고와 오만과 자랑과 그 마음의 거만 때문입니다. 시인은 교만에 대한 비슷한 동의어를 나열함으로 그들의 심각한 교만을 표현합니다.
이러한 모압의 교만은 이미 정평이 나 있어서 속담이 될 정도였습니다.
우리가 모압의 교만을 들었나니 심히 교만하도다
그가 거만하며 교만하며 분노함도 들었거니와 그의 자랑이 헛되도다 (사 16:6)
30절 하지만 그들의 교만은 모래 위에 지은 집에 불과합니다. 허무할 뿐입니다.
31절 하나님은 심판하시지만, 결코 악인들의 멸망을 즐거워하시는 분이 아닙니다. 오히려 그들을 위하여 울고 부르짖을 것이라는 신인동형론적Anthropomorphism 표현으로 슬픔을 표현하십니다.
기쁨과 환희를 빼앗긴 땅 (32-35절)
십마는 포도 산지로 유명했던 지역입니다. 십마의 포도나무 가지가 사해 바다를 넘어 야셀 바다까지 뻗었다는 것(32a절)은 그들의 포도 농사의 풍성함을 묘사하는 것입니다. 하지만 그들의 수확물을 약탈하는 약탈자가 나타날 것(32b절)입니다.
이제 모압에는 포도주 틀에 포도를 넣고 밟아 포도주를 만들며 노래하던 즐거운 일은 끊어질 것입니다.
오히려 비명으로 바뀔 것(33절)입니다.
34절부터 39절까지는 산문의 형식으로 기록됩니다. 하지만 그 역시 시적인 요소를 가지고 있음을 알 수 있습니다. 34절은 이사야 15:4-6절과 평행을 이루고 있습니다.
헤스본과 엘르알레는 부르짖으며 그들의 소리는 야하스까지 들리니
그러므로 모압의 군사들이 크게 부르짖으며 그들의 혼이 속에서 떠는도다
내 마음이 모압을 위하여 부르짖는도다 그 피난민들은 소알과 에글랏 슬리시야까지 이르고
울며 루힛 비탈길로 올라가며 호로나임 길에서 패망을 울부짖으니
니므림 물이 마르고 풀이 시들었으며 연한 풀이 말라 청청한 것이 없음이로다 (사 15:4-6)
모압의 교만의 바탕이었던 모든 풍요가 사라져 버릴 것입니다.
35절 여호와께서 모압 산당에서 우상숭배를 하던 자를 끊어버리실 것을 선포하십니다.
이는 모압이 믿고 의지하던 그모스 신에 대한 심판이기도 합니다.
모압은 그 땅의 풍요로움으로 기쁨과 환희를 누렸습니다. 동시에 형제 민족인 이스라엘을 시기하고 질투하며, 조롱했습니다. 하지만 그들의 기쁨과 환희는 결국 심판을 받게 됩니다.
왜냐하면 그 기쁨과 환희는 진정한 내면의 기쁨과 환희가 아닌, 타인과 비교하는 가운데 피어난 교만한 기쁨이었기 때문입니다. 진정한 내면의 기쁨과 환희는 어디에서 오는 것일까요?
그렇습니다! 하나님 안에서 얻는 기쁨입니다. 내게 주신 모든 물질적인 풍요함이 하나님으로부터 임을 알고 시인하고, 감사하며 겸손한 자는 진정한 기쁨과 환희를 누리는 것입니다.
반면에 아무리 많은 것들을 누리고 가지고 있다 하더라도 하나님 밖에서 누리는 것은 결국 모래 위에 지은 집과 같은 기쁨이고 환희입니다. 파도가 한번 치면 쓸려 사라질 모래성과 같은 것입니다.
나의 기쁨의 근원이 어디에서부터 입니까?
우리의 삶은 늘 기쁨과 환희가 넘치는 거룩한 하나님의 땅이 되기를 원합니다.
26 “Make her drunk, for she has defied the Lord.
Let Moab wallow in her vomit; let her be an object of ridicule.
27 Was not Israel the object of your ridicule?
Was she caught among thieves, that you shake your head in scorn
whenever you speak of her?
28 Abandon your towns and dwell among the rocks, you who live in Moab.
Be like a dove that makes its nest at the mouth of a cave.
29 “We have heard of Moab’s pride—how great is her arrogance!—
of her insolence, her pride, her conceit and the haughtiness of her heart.
30 I know her insolence but it is futile,” declares the Lord,
“and her boasts accomplish nothing.
31 Therefore I wail over Moab, for all Moab I cry out, I moan for the people of Kir Hareseth.
32 I weep for you, as Jazer weeps, you vines of Sibmah.
Your branches spread as far as the sea; they reached as far as Jazer.
The destroyer has fallen on your ripened fruit and grapes.
33 Joy and gladness are gone from the orchards and fields of Moab.
I have stopped the flow of wine from the presses; no one treads them with shouts of joy.
Although there are shouts, they are not shouts of joy.
34 “The sound of their cry rises from Heshbon to Elealeh and Jahaz, from Zoar as far as
Horonaim and Eglath Shelishiyah, for even the waters of Nimrim are dried up.
35 In Moab I will put an end to those who make offerings on the high places
and burn incense to their gods,” declares the Lord.
Following yesterday's scripture, God points out the sin of Moab's pride.
Moab’s pride and God’s sorrow (verses 26-31)
The metaphor “Make her drunk” (verse 26) is a prophecy appeared in the book of Jeremiah 25:15-29 which refers to drinking the cup of Jehovah’s wrath and stagger.
This is what the Lord, the God of Israel, said to me: “Take from my hand this cup filled with the wine of my wrath and make all the nations to whom I send you drink it. When they drink it, they will stagger and go mad because of the sword I will send among them.”
(Jeremiah 25:15-16)
These figurative prophecies were already a well known method in the Old Testament times to receive God’s oracle. The prophet Isaiah, who was active about 100 years ago, prophesied God's wrath on Jerusalem with the same expression.
Awake, awake!
Rise up, Jerusalem, you who have drunk from the hand of the Lord
the cup of his wrath, you who have drained to its dregs
the goblet that makes people stagger.
(Isaiah 51:17)
It is Moab's pride that caused all these cups of wrath and plagues.
Moab would wallow in their vomit; and become an object of ridicule.
The reason for this ridicule is because Moab mocked Israel. They were the same family of Abraham, but they hated, intercepted, and mocked Israel every time (verse 27).
'The Message Bible' by Eugene Peterson interpreted “was she caught among thieves, that you shake your head in scorn whenever you speak of her?” (verse 27) as follows:
Weren't you the one who saw your friends struggling, and you laughed with your tongue pounding and gossiping?
Verse 28 Moab would be like a dove that makes its nest at the mouth of a cave.
Verse 29 The reason this cup of wrath was poured on Moab was because “of Moab’s pride—how great is her arrogance!—of her insolence, her pride, her conceit and the haughtiness of her heart.”
Moab’s pride was already well-known and became a proverb.
We have heard of Moab’s pride—
how great is her arrogance!—
of her conceit, her pride and her insolence; but her boasts are empty.
(Isaiah 16:6)
Verse 30 However their pride is nothing but a house built on sand. It is only in vain.
Verse 31 God judges, but never enjoys the destruction of the wicked. Rather, He wails and moans with an Anthropomorphism expression to show his cry and sorrow.
Land where joy and gladness are taken away (verses 32-35)
Sibma is an area that was famous for producing grapes. “Your branches spread as far as the sea; they reached as far as Jazer” (verse 32a) describes the richness of their viticulture. But “The destroyer has fallen on your ripened fruit and grapes” (verse 32b).
“Joy and gladness are gone from the orchards and fields of Moab...no one treads them with shouts of joy. Although there are shouts, they are not shouts of joy” (verse 33).
Verses 34 through 39 are written in prose. However, we can see that these verses also have a poetic element. Verse 34 is parallel to Isaiah 15:4-6:
Heshbon and Elealeh cry out, their voices are heard all the way to Jahaz.
Therefore the armed men of Moab cry out, and their hearts are faint.
My heart cries out over Moab; her fugitives flee as far as Zoar, as far as Eglath Shelishiyah. They go up the hill to Luhith, weeping as they go; on the road to Horonaim they lament their destruction. The waters of Nimrim are dried up and the grass is withered;
the vegetation is gone and nothing green is left.
(Isaiah 15:4-6)
All the abundance that was the basis of Moab's pride will be wiped out.
Verse 35 The Lord declares He “will put an end to those who make offerings on the high places and burn incense to their gods.”
This is also a judgment against Chemosh whom Moab believed and relied on.
Moab enjoyed joy and gladness with the riches of their land. Simultaneously, they were jealous, envious, and ridiculed his brother Israel. However, their joy and gladness will eventually be judged.
Because that joy and gladness were not true inner joy and gladness, but a proud joy that bloomed in comparison with others. Where does true inner joy and gladness come from?
That's right! It is the joy we get in God.
Those who are humble and know, acknowledge, and appreciate that all the material abundance that have been given to us is from God, will enjoy true joy and gladness.
On the other hand, no matter how many things we have and enjoy, whatever we enjoy outside of God is the joy and gladness of a house built on sand. Once the wave hits, the sand castle will be wiped out.
Where is my source of joy from?
I hope our lives to be a holy land of God that is always full of joy and gladness.
Pray for full of joy and gladness come from God, not from proud of joy. Real Joy!!!