11 그러므로 만군의 여호와 이스라엘의 하나님께서 이와 같이 말씀하시니라 보라 내가 얼굴을 너희에게로 향하여 환난을 내리고 온 유다를 끊어 버릴 것이며
12 내가 또 애굽 땅에 머물러 살기로 고집하고 그리로 들어간 유다의 남은 자들을 처단하리니 그들이 다 멸망하여 애굽 땅에서 엎드러질 것이라 그들이 칼과 기근에 망하되 낮은 자로부터 높은 자까지 칼과 기근에 죽어서 저주와 놀램과 조롱과 수치의 대상이 되리라
13 내가 예루살렘을 벌한 것 같이 애굽 땅에 사는 자들을 칼과 기근과 전염병으로 벌하리니
14 애굽 땅에 들어가서 거기에 머물러 살려는 유다의 남은 자 중에 피하거나 살아 남아 소원대로 돌아와서 살고자 하여 유다 땅에 돌아올 자가 없을 것이라 도망치는 자들 외에는 돌아올 자가 없으리라 하셨느니라
15 그리하여 자기 아내들이 다른 신들에게 분향하는 줄을 아는 모든 남자와 곁에 섰던 모든 여인 곧 애굽 땅 바드로스에 사는 모든 백성의 큰 무리가 예레미야에게 대답하여 이르되
16 네가 여호와의 이름으로 우리에게 하는 말을 우리가 듣지 아니하고
17 우리 입에서 낸 모든 말을 반드시 실행하여 우리가 본래 하던 것 곧 우리와 우리 선조와 우리 왕들과 우리 고관들이 유다 성읍들과 예루살렘 거리에서 하던 대로 하늘의 여왕에게 분향하고 그 앞에 전제를 드리리라 그 때에는 우리가 먹을 것이 풍부하며 복을 받고 재난을 당하지 아니하였더니
18 우리가 하늘의 여왕에게 분향하고 그 앞에 전제 드리던 것을 폐한 후부터는 모든 것이 궁핍하고 칼과 기근에 멸망을 당하였느니라 하며
19 여인들은 이르되 우리가 하늘의 여왕에게 분향하고 그 앞에 전제를 드릴 때에 어찌 우리 남편의 허락이 없이 그의 형상과 같은 과자를 만들어 놓고 전제를 드렸느냐 하는지라
내년 목회를 구상하면서 기도하는 중에 하나님이 주신 마음은 치유하는 사역입니다.
COVID-19으로 온 세계가 어려움을 겪는 상황에 현대인들은 육체적, 정신적, 영적으로 진정한 치유가 필요하다는 생각이 강하게 듭니다. 치유하는 사역은 예수님이 공생애 기간에 매우 주력하셨던 일 입니다.
만일 이것을 편협하게 적용하면 육체적 치유은사만을 강조하는 신비주의로 변색할 위험이 있습니다.
하지만 건강한 교회는 육체적 질병에 대한 치유가 아닌 영, 혼, 육 전인적인 치유에 집중합니다.
그러므로 치유가 일어나는 현장은 예배하는 현장이어야 합니다. 하나님을 예배하는 것이야말로 치유의 시작이며, 치유가 벌어지는 은혜의 현장입니다. 진정으로 하나님을 예배할 때 인간의 삶에 치유와 회복이 일어나기 시작합니다.
또한 치유의 현장은 가정이어야 합니다. 사람들이 가장 상처를 많이 받는 곳 중 하나가 가정입니다.
그렇기에 치유와 회복 역시 가정에서 일어나야 합니다.
내년 우리교회에 주신 하나님의 말씀은 가정, 보시기에 좋았더라(창 1:31) 입니다.
현대의 가정은 예전과 같이 단순한 형태가 아닙니다. 핵가족을 넘어 일인 가정도 많이 있습니다. 부부가 원하지 않게 사별(이별)을 한 경우에서부터, 자녀가 모두 성장하여 출가하고 홀로 사는 분 등 아주 다양한 형태입니다. 중요한 것은 이러한 형태가 아니라 하나님이 혈연과 부부의 연으로 맺어주신 그 관계입니다.
예수 그리스도 안에서 영적으로 연결된 가족 관계에 놀라운 치유와 회복의 역사가 있기를 기도하고 바랄 것입니다. 바로 그러한 관계적인 가정, 그 가정이 역기능이 아닌 순기능을 하는 것이 회복, 치유입니다.
사도행전에는 극명하게 대조되는 두 가정이 등장합니다. 한 가정은 아나니아와 삽비라 부부(행 5:1-11) 이고, 다른 한 가정은 아굴라와 브리스길라 부부(행 18:1-4) 입니다. 전자는 부부가 합심하여 하나님과 사도들을 속였다가 한 날에 죽임을 당하는 불행을 겪습니다. 후자는 부부가 합심하여 사도 바울을 도와 교회와 성도를 섬기고 가르치는 일에 전념하였습니다. 바울은 그 부부를 이렇게 평가합니다.
그들은 내 목숨을 위하여 자기들의 목까지도 내놓았나니
나뿐 아니라 이방인의 모든 교회도 그들에게 감사하느니라 (롬 16:4)
한 부부는 함께 꾀하여 주의 영을 시험하려(행 5:9) 하였고, 다른 부부는 함께 목숨을 내놓고 주를 섬겼습니다. 하나님이 이왕 부부로, 가정으로 엮어 주셨다면, 우리 가정이 어떤 가정 되기를 원하십니까?
애굽 피난민에게 임하신 하나님의 말씀 (11-14절)
현대 사회에 있는 많은 위기(동성애, 낙태, 폭력 등)의 시작은 어찌 보면 많은 경우 가정에서부터 시작된 위기입니다. 본문에 등장하는 유대의 위기는 가정의 위기였습니다.
또한 남은자로 불리는 애굽의 피난민들 역시 고스란히 가정의 위기를 보여줍니다.
예레미야는 하나님께 불순종하고 애굽으로 피난한 유대인들에게 하나님의 심판을 선포합니다.
내가 얼굴을 너희에게로 향하여 환난을 내리고 온 유다를 끊어 버릴 것이며(11절),
유다의 남은 자들을 처단하여, 그들이 다 멸망하고 애굽 땅에 엎드러질 것이며(12절),
칼과 기근과 전염병으로 벌하고(13절), 살아남아서 소원대로 유다 땅에 돌아올 다가 없을 것(14절)이라는 예언입니다.
말씀에 대한 유대 피난민들의 반응 (15-19절)
만일 선지자로부터 이러한 하나님의 말씀을 듣는 다면 어떤 반응을 보이시겠습니까?
본문에 기록된 유대인들의 반응은 매우 당황스럽습니다. 이러한 반응은 어떤 특정 그룹이 아닌 남녀노소 모든 백성들의 합의되고, 공통된 반응(15절)입니다. 여호와의 이름으로 하는 말을 듣지 않고(16절), 우리, 선조, 왕들, 고관들이 유다 성읍과 예루살렘 거리에서 하던 대로 하늘의 여왕을 예배할 것(17절)이다.
유다는 이미 고대 근동에서 유행하던 하늘여왕을 숭배하는 우상숭배에 익숙했습니다.
하늘여왕은 히브리어로 השמים מלכת (멜레케트 하샤마임)으로 말 그래도 하늘의 왕후라는 의미입니다.
이것은 당시 앗수르와 바벨론 사람들이 섬기던 여신 이쉬타르Ishtar 또는 가나안 사람들이 섬기던 아스타롯Ashtoreth, Astarte 을 말하는 것입니다. 이 여신은 풍요와 다산을 주관하는 전쟁과 사랑의 신으로, 헬라에서는 아프로디테Aphrodite로 로마에서는 비너스Venus로 불립니다.
이보다 후대의 문서인 엘레판틴(B.C.5세기 문서)에 의하면 아낫-야후Anat-Yahu, 곧 여호와 아낫 이라는 혼합주의가 유행했음을 보여줍니다.
그들은 요시야 왕의 개혁(B.C. 622년)으로 이후 아스타롯 숭배를 못하게 된 것이 예루살렘과 유다 멸망의 원인(18절)이라고 생각합니다. 정말 원통합니다. 우상숭배가 원인이 되어 지금 같은 상황이 왔는데, 어찌 이렇게 반대로 생각할 수 있을까요?
결국 이렇게 생각하는 모든 원인은 물질적, 세상적인 번성함 때문입니다. 우상을 섬기는 바벨론과 애굽이 득세하는 모습에 유혹이 된 것입니다. 결국 모든 우상숭배의 근본적인 목적은 나 잘 먹고, 잘 사는 것입니다. 신을 사랑하는 것도 아니고, 그 중심은 철저한 극단적인 자기애(自己愛)로 가득 차 있습니다.
더욱 기가 막힌 것은 여성들이 우상숭배를 정당화 하면서 하나님의 율법을 근거로 제시(19절)합니다.
그의 남편이 그것을 듣고 그 듣는 날에 그에게 아무 말이 없으면 그 서원을 이행할 것이요 그가 결심한 서약을 지킬 것이니라(민 30:7) 남편들이 우상숭배를 서원하는 아내들을 제지 못하고 그냥 방치한 것입니다. 그 정도가 아니라 전 가족이 합심하여 우상숭배에 열을 올렸습니다.
자식들은 나무를 줍고 아버지들은 불을 피우며 부녀들은 가루를 반죽하여 하늘의 여왕을 위하여 과자를 만들며 그들이 또 다른 신들에게 전제를 부음으로 나의 노를 일으키느니라
(렘 7:18)
율법대로 남편이 허락한 일을, 당신이 뭔데 하라 하지 말라 하느냐?! 가 여인네들의 반응입니다.
그 옆에 남편들은 꿀 먹은 벙어리입니다. 심지어 자녀들까지 우상숭배 심부름을 시킵니다.
그들은 망할 수 밖에 없습니다.
우리 가정은 어떤가요? 하나님의 말씀이 선포되면 아멘! 으로 화답하며, 나의 삶을 돌아보고, 어떻게든지 내 마음에 있는 우상을, 애굽을 지우려고 발버둥치는지요?!
가장들이 정신을 차려야 합니다! 아녀자들과 자녀들의 우상숭배를 방치하면 안 됩니다. 가정의 위기는 곧, 가장의 부재입니다. 가정의 회복은 곧, 가장이 하나님을 대행하는 자리로 복귀함을 말합니다.
하나님이 보시기에 좋은 가정, 그것은 곧 각자가 하나님이 맡기신 자리로 돌아오는 것입니다.
돌아갑시다! 여호와께로 돌아갑시다! 내가 있어야 할 위치로 돌아갑시다!
11 “Therefore thus says the Lord of hosts, the God of Israel: Behold, I will set my face against you for harm, to cut off all Judah. 12 I will take the remnant of Judah who have set their faces to come to the land of Egypt to live, and they shall all be consumed. In the land of Egypt they shall fall; by the sword and by famine they shall be consumed. From the least to the greatest, they shall die by the sword and by famine, and they shall become an oath, a horror, a curse, and a taunt. 13 I will punish those who dwell in the land of Egypt, as I have punished Jerusalem, with the sword, with famine, and with pestilence, 14 so that none of the remnant of Judah who have come to live in the land of Egypt shall escape or survive or return to the land of Judah, to which they desire to return to dwell there. For they shall not return, except some fugitives.”
15 Then all the men who knew that their wives had made offerings to other gods, and all the women who stood by, a great assembly, all the people who lived in Pathros in the land of Egypt, answered Jeremiah: 16 “As for the word that you have spoken to us in the name of the Lord, we will not listen to you. 17 But we will do everything that we have vowed, make offerings to the queen of heaven and pour out drink offerings to her, as we did, both we and our fathers, our kings and our officials, in the cities of Judah and in the streets of Jerusalem. For then we had plenty of food, and prospered, and saw no disaster. 18 But since we left off making offerings to the queen of heaven and pouring out drink offerings to her, we have lacked everything and have been consumed by the sword and by famine.” 19 And the women said, “When we made offerings to the queen of heaven and poured out drink offerings to her, was it without our husbands' approval that we made cakes for her bearing her image and poured out drink offerings to her?”
While I was praying and planning for next year's ministry, God gave me the heart for a ministry of healing. As the whole world is struggling with COVID-19, I feel strongly that the people of today need genuine healing physically, mentally, and spiritually.
The ministry of healing was something that Jesus focused on strongly during his public life. If applied this intolerantly, there is a risk of falling into a cult that only emphasizes the physical gift of healing. Instead, a healthy church focuses on the healing of the spirit, soul, and the entire body, rather than just the healing of physical diseases alone.
Therefore, the field where healing occurs should be during the worship. To worship God is the beginning of the healing, and worship is the grace where healing takes place.
When we truly worship God, healing and restoration begin to take place in our lives.
Also, the field of healing should be at home. Home is also one of the places people get hurt the most. This is why healing and recovery must also take place at home.
The Word of God given to our church for next year is “Family, God saw that it was very good” (Genesis 1:31).
The modern family is not as simple as it used to be. There are many single-person families beyond nuclear families today. Families of today come in many unique forms, from cases where a couple unintentionally bereaved (parted), to the empty nesters whose children have all grown up and left. What is important is not how we live, but the relationship God has given us through blood and marriage.
We pray and hope for a wonderful healing and work of restoration in our spiritually connected family relationships in Jesus Christ. The true healing and restoration is where families function in this pure relationship.
Two strikingly contrasting families appear in the book of Acts. The first couple is Ananias and his wife Sapphira (Acts 5:1-11), and the other is Aquila with his wife Priscilla (Acts 18:1-4). The former suffers the misfortune of death in one day after this couple cheated on God and the apostles. The latter worked together to help the apostle Paul to serve and teach the church and the believers. Paul evaluates the couple as follows:
They risked their lives for me.
Not only I but all the churches of the Gentiles are grateful to them.
(Romans 16:4)
One couple “conspired to test the Spirit of the Lord” (Acts 5:9), and the other couple together “served the Lord by risking their lives”. What kind of family do you rather have if God has called us to be a couple and family?
God's Word to Egyptian Refugees (verses 11-14)
The beginning of many crisis in modern society (homosexuality, abortion, violence, etc.) is, in some way, a crisis that originates from the family. The crisis of Judah in today’s scripture was a family crisis. In addition, the refugees of Egypt, who are called remnants, also show a crisis in the family. Jeremiah proclaims God's judgment to the Jews who disobeyed God and fled to Egypt.
“Behold, I will set my face against you for harm, to cut off all Judah” (verse 11).
“They will all perish in Egypt; they will fall by the sword or die from famine.” (verse 12).
“I will punish them with the sword, with famine, and with pestilence” (verse 13).
“None of the remnant shall escape or survive or return to the land of Judah” (verse 14).
Jewish Refugees' Reaction to the Word (verses 15-19)
How would you react if you heard these words of God from a prophet?
The reaction of the Jews recorded in the scripture is very embarrassing. This response is consensual and common of all people (men and women, old and young), rather than a specific group (verse 15). They will not listen to “the word that you have spoken to us in the name of the Lord” (verse 16), but will continue to “do everything that we have vowed, make offerings and pour out drink offerings as we did, both we and our fathers, our kings and our officials, in the cities of Judah and in the streets of Jerusalem” (verse 17). Judah was already familiar with the idolatry of the heavenly queen, which was popular in the ancient Near East. Heavenly Queen in Hebrew is השמים מלכת (meleket hashamayim), which literally means the queen of heaven. This either refers to Ishtar, the goddess worshiped by the Assyrians and Babylonians at that time, or Ashtoreth (Astarte), which was served by the Canaanites. This goddess of war and love governs abundance and fertility, and is also called Aphrodite in Greek and Venus in Rome.
A later manuscript, Elephantine (document from the 5th century BC), shows that the syncretism of Anat-Yahu, or Jehovah Anat, was also prevalent.
They believe the fall of Jerusalem and Judah was due to King Josiah's reform in 622BC, when they left off making offerings to Ashtoreth (verse 18). This makes me furious.
Idolatry was the main reason for their fall, but how could they think in a completely opposite direction?
Ultimately, the reason for this thinking is because of the material and worldly flourishing. Judah was tempted by seeing the dominance of Babylon and Egypt, who worshipped idols. After all, the fundamental purpose of all idolatry is “I eat well and I live well”. It is not about loving god, but its center is full of extreme self-love.
What is more frustrating is that women justify idolatry by citing God's Law (verse 19).
“And her husband hears about it but says nothing to her, then her vows or the pledges by which she obligated herself will stand.” (Numbers 30:7). Husbands could not restrain their wives who vowed to idolatry and instead neglected them.
Rather, the whole family united and became passionate about idolatry.
The children gather wood, the fathers kindle fire, and the women knead dough, to make cakes for the queen of heaven. And they pour out drink offerings to other gods, to provoke me to anger.
(Jeremiah 7:18)
This was the response of women: “Do you tell me not to do what our husband allowed me to do according to the Law?!"
Next to them, the husbands became mute (as if cats got their tongue). Even their children run errands for idolatry.
They have no choice but to be destroyed.
How about our family? Do we respond with “Amen” when God’s words are proclaimed?
Do we look back on our lives, and strive to erase the idols (Egypt) from our hearts?
Family heads must wake up and pull themselves together!
Husbands must not overlook wives and children from idol worship. The crisis in the family is due to the absence of a family head. The restoration of the family means the head of the household returning to the position where he acts on behalf of God.
A good family in God's eyes, that is, each one returning to the place God has entrusted.
Let us return to the Lord! Let us return to where we should be!
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