(1) 일곱째 달에 왕의 종친 엘리사마의 손자요 느다냐의 아들로서 왕의 장관인 이스마엘이 열 사람과 함께 미스바로 가서 아히감의 아들 그다랴에게 이르러 미스바에서 함께 떡을 먹다가
(2) 느다냐의 아들 이스마엘과 그와 함께 있던 열 사람이 일어나서 바벨론의 왕의 그 땅을 위임했던 사반의 손자 아히감의 아들 그다랴를 칼로 쳐죽였고
(3) 이스마엘이 또 미스바에서 그다랴와 함께 있던 모든 유다 사람과 거기에 있는 갈대아 군사를 죽였더라
(4) 그가 그다랴를 죽인 지 이틀이 되었어도 이를 아는 사람이 없었더라
(5) 그 때에 사람 팔십 명이 자기들의 수염을 깎고 옷을 찢고 몸에 상처를 내고 손에 소제물과 유향을 가지고 세겜과 실로와 사마리아로부터 와서 여호와의 성전으로 나아가려 한지라
(6) 느다냐의 아들 이스마엘이 그들을 영접하러 미스바에서 나와 울면서 가다가 그들을 만나 아히감의 아들 그다랴에게로 가자 하더라
(7) 그들이 성읍 중앙에 이를 때에 느다냐의 아들 이스마엘이 자기와 함께 있던 사람들과 더불어 그들을 죽여 구덩이 가운데에 던지니라
(8) 그 중의 열 사람은 이스마엘에게 이르기를 우리가 밀과 보리와 기름과 꿀을 밭에 감추었으니 우리를 죽이지 말라 하니 그가 그치고 그들을 그의 형제와 마찬가지로 죽이지 아니하였더라
(9) 이스마엘이 그다랴에게 속한 사람들을 죽이고 그 시체를 던진 구덩이는 아사 왕이 이스라엘의 바아사 왕을 두려워하여 팠던 것이라 느다냐의 아들 이스마엘이 그가 쳐죽인 사람들의 시체를 거기에 채우고
(10) 미스바에 남아 있는 왕의 딸들과 모든 백성 곧 사령관 느부사라단이 아히감의 아들 그다랴에게 위임하였던 바 미스바에 남아 있는 모든 백성을 이스마엘이 사로잡되 곧 느다냐의 아들 이스마엘이 그들을 사로잡고 암몬 자손에게로 가려고 떠나니라
(11) 가레아의 아들 요하난과 그와 함께 있는 모든 군 지휘관이 느다냐의 아들 이스마엘이 행한 모든 악을 듣고
(12) 모든 사람을 데리고 느다냐의 아들 이스마엘과 싸우러 가다가 기브온 큰 물 가에서 그를 만나매
(13) 이스마엘과 함께 있던 모든 백성이 가레아의 아들 요하난과 그와 함께 있던 모든 군 지휘관을 보고 기뻐한지라
(14) 이에 미스바에서 이스마엘이 사로잡은 그 모든 백성이 돌이켜 가레아의 아들 요하난에게로 돌아가니
(15) 느다냐의 아들 이스마엘이 여덟 사람과 함께 요하난을 피하여 암몬 자손에게로 가니라
(16) 가레아의 아들 요하난과 그와 함께 있던 모든 군 지휘관이 느다냐의 아들 이스마엘이 아히감의 아들 그다랴를 죽이고 미스바에서 잡아간 모든 남은 백성 곧 군사와 여자와 유아와 내시를 기브온에서 빼앗아 가지고 돌아와서
(17) 애굽으로 가려고 떠나 베들레헴 근처에 있는 1)게롯김함에 머물렀으니 삼하19:37
(18) 이는 느다냐의 아들 이스마엘이 바벨론의 왕이 그 땅을 위임한 아히감의 아들 그다랴를 죽였으므로 그들이 갈대아 사람을 두려워함이었더라
핵심감정 탐구 라는 책에서 저자인 노승수 목사는 핵심감정에 대해서 다음과 같이 정의합니다.
핵심감정[1]이란 현재에 살아 있는 과거의 감정이며 끊임없이 반복한다.
초기 아동기 경험에 의해서 주로 형성되고 외부 자극에 대해서 일정한 패턴으로 움직이는 마음 상태다.
핵심감정은 사랑받고 인정받고 싶은 욕구가 좌절되었을 때 주로 일어나며, 자신을 둘러싸고 있는 주변 사람들과의 관계에서 항상 작용한다 … 핵심감정은 내가 자주 자연스럽지 못하고 걸리는 감정으로 심리적 아킬레스건이며 주로 아동기 때 정서적으로 영향을 많이 준 사람, 특히 부모 관계 속에서 형성되기 쉬우며 핵심감정과 관련된 즉, 핵심감정의 뿌리를 중심으로 파생된 감정들이 있고 매순간 작용하며 현재에는 사실이 아님에도 반복되는 가짜이며 내가 과거에 만든 감정이며 지금, 여기에서 사는 것을 방해한다.
그러나 핵심감정에도 건강한 면이 있는데 생존하기 위한 몸부림으로써 역동균형을 위해 발달할 부분이 존재한다 … 모든 사람은 핵심감정에서 벗어나려고 끊임없이 애를 쓰고 있다.
개인적으로 핵심감정에 대해서 언뜻 이해하기로는 지그문트 프로이트Sigmund Freud의 무의식과 비슷한 개념이 아닌가 생각합니다. 저자인 노승수 목사 역시 핵심감정은 무의식적인 동기 라고 말합니다. 그는
핵심감정은 어렴풋하게 어떤 느낌인지 대개 알고 있다. 핵심감정은 부패한 본성의 가장 밑바닥에 있는 개인화되고 인격화된 형태의 감정이다. 핵심감정은 바울 서신에서 말하는 “육” 혹은 “육체의 소욕”이며…
라고 말하며, 핵심감정에 대한 신학적 해석을 해줍니다. 핵심감정 그것이 죄성이든 무의식이든 무엇이든지 간에 현재 우리 삶에 불쑥불쑥 튀어나오는 과거의 감정으로 현재의 삶을 불편하게 한다는 것입니다. 이러한 감정이나 삶의 습관은 누구에게나 있기에 매우 관심이 가는 책입니다.
핵심감정, 그것이 무엇으로 불려지든지 간에 공동체나 자신의 삶을 어렵게 하는 것은 분명합니다.
본문에 등장하는 악인(惡人) 이스마엘을 이러한 시각에서 살펴 볼 때, 그의 행동을 조금이나마 이해할 수 있을 것입니다.
사건의 전말
41장 전체는 패망한 유다에 있어서 일어나지 말아야 할 아주 비극적인 사건을 기록한 장입니다.
왕의 종친 엘리사마의 손자요 느다냐의 아들로서 왕의 장관인 이스마엘은 열명의 부하를 거느리고, 미스바에 가서 느부갓네살 왕이 세운 유다 총독인 그다랴와 식사를 하던 중 그를 살해하고, 그와 함께 있던 유다 사람과 호위병인 갈대아 군사들까지 모두 죽입니다. 얼마나 주도면밀하게 계획을 세웠는지 이틀이 지나도록 이를 아는 사람이 없었습니다(1-4절).
그때에 80명의 순례자들이 무너진 성전을 애도하기 위해 예루살렘으로 가는 중에 미스바를 지나치게 되고, 이스마엘은 그들을 악어의 눈물[2]로 영접하여, 죽이고 구덩이 던져 매장합니다. 그 중에 10명의 사람이 감추어둔 식량으로 흥정하여 목숨을 건집니다(5-8절). 이러한 모습을 볼 때 이스마엘은 원칙이나 명분이 없이 사람을 죽이는 것으로 보입니다.
그는 그다랴와 그에게 속한 사람들과 70명의 순례자를 죽이고 북이스라엘의 바아사 왕과 대적하기 위해 유다 아사왕이 파 놓았던 물웅덩이에 그 시체들을 버린 후, 남아 있던 백성들과 공주들을 끌고 암몬으로 망명하려 출발합니다. 이때 요하난과 장관들이 그의 악행을 듣고 이스마엘을 추격해 와서 끌려가던 유다 백성들과 공주들을 구출합니다. 이에 이스마엘은 암몬으로 도망하고, 요하난과 나머지 유다 백성들은 바벨론의 보복을 두려워하여 애굽으로 망명하려고 베들레헴 근처 게롯김함에 머물게 됩니다(9-18절).
이스마엘의 핵심감정
이스마엘은 안 그래도 비극을 당한 유다 백성을 한 번 더 죽이는 아주 악한 행동을 했습니다. 덕분에 조금이나마 남아 있던 민족의 희망의 불씨가 완전히 꺼졌습니다. 이제 70년 동안 예루살렘은 폐허로 버려져 있을 것입니다. 왜 이스마엘은 이러한 악한 행동을 했을까요? 성경이 어떤 말로도 설명해주지 않기에 그저 사건을 배경으로 추측할 수 밖에 없습니다.
1) 정치적 이유
먼저는 이스마엘의 정치적인 이유입니다. 친애굽/반바벨론 정치 노선을 표방하던 이스마엘 입장에서는 친바벨론 성향을 가진 그다랴가 마음에 들지 않았을 것입니다. 아무리 그래도 국제적인 정세의 흐름 속에서 냉정하게 상황을 판단해야 하는데, 그는 그저 자신의 입장과 감정에만 충실한 사람입니다.
2) 정서적 이유
그는 왕족 출신(1절)입니다. 열등감, 시기, 질투와 같은 핵심감정이 작용했을 것이 분명합니다. 사실 남은 유다 백성들의 지도자로 가장 유력한 사람 왕족인 자신인데, 일개 신하가 지도자로 급부상하여 백성들의 마음을 얻으니 결코 유쾌한 상황이 아닙니다. 그는 또한 왕 서열에서 한참 밀려난 사람으로 어릴 때부터 상한 감정을 가졌을 가능성이 큽니다.
3) 영적인 이유
이러한 상한 감정은 사탄의 먹잇감이 되기 쉽습니다. 어둠의 지배자들은 정확하게 나의 약점을 알고 공격합니다. 암몬의 왕 바알리스는 이러한 이스마엘의 정치적 상황과 상한 감정을 알고 이용하여, 그를 부추겨 그다랴를 살해하게 했습니다. 결국 그는 동족에게 씻을 수 없는 아픔과 상처를 주었습니다.
시기와 질투, 열등감과 같은 감정은 공동체를 무너뜨리는데 사탄이 자주 사용하는 아주 강력한 무기입니다. 적어도 우리는 내 자신 안에 있는 이러한 핵심감정을 알고 이해할 필요가 있습니다.
그래서 적어도 사탄의 하수인이 되어 하나님의 공동체를 힘들게 하는 도구가 되어서는 안 될 것입니다.
이 모든 핵심감정의 문제를 해결하는 방법은 무엇일까요? 다양한 측면에서 노력이 필요하겠지만, 근본적으로 예수를 제대로 만난 사람들은 자신의 핵심 감정이 치유되는 것을 발견합니다. 베드로, 마태, 바울, 삭개오, 사마리아 여인 등 수많은 사례가 성경에 있습니다.
나를 사랑하시어 나를 위해 죽으시고 부활하신 예수님을 만납시다. 그 진정한 끝없는 사랑이 죽은 우리의 영혼을 살아 숨쉬게 할 것입니다. 날마다 예수님을 만납시다!
[1] 핵심감정Nuclear Feeling이란 용어를 처음 사용한 사람은 정신과의사인 소암 이동식 선생입니다. 핵심감정은 불교신자였던 이동식 선생의 불교적세계관에서 나온 단어입니다. 저자인 노승수 목사는 심리학에서 말하는 핵심감정을 신학으로 재해석하여 독자들에게 알려주고 있습니다. [2] 거짓 눈물 또는 위선적인 행위를 이르는 말. 이름의 유래는 "이집트 나일 강에 사는 악어는 사람을 보면 잡아먹고 난 뒤에 그를 위해 눈물을 흘린다"라는 고대 서양 전설에서 유래하였다고 한다. 실제로 악어는 먹이를 먹을 때 눈물을 흘리는데, 이는 슬퍼서 흘리는 눈물이 아니라 눈물샘의 신경과 입을 움직이는 신경이 같아 먹이를 삼키기 좋게 수분을 보충시켜 주기 위한 것이다. 주로 위선자나 위정자들의 거짓 눈물을 가리키는 말로 널리 쓰인다. 특히 선거에서 이긴 정치가가 패배한 정적 앞에서 흘리는 위선적 눈물을 가리킬 때 많이 쓰인다. 뿐만 아니라 동정심을 얻기 위해 흘리는 눈물도 이에 해당한다.
1 In the seventh month Ishmael son of Nethaniah, the son of Elishama, who was of royal blood and had been one of the king’s officers, came with ten men to Gedaliah son of Ahikam at Mizpah. While they were eating together there, 2 Ishmael son of Nethaniah and the ten men who were with him got up and struck down Gedaliah son of Ahikam, the son of Shaphan, with the sword, killing the one whom the king of Babylon had appointed as governor over the land. 3 Ishmael also killed all the men of Judah who were with Gedaliah at Mizpah, as well as the Babylonian[a] soldiers who were there.
4 The day after Gedaliah’s assassination, before anyone knew about it, 5 eighty men who had shaved off their beards, torn their clothes and cut themselves came from Shechem, Shiloh and Samaria, bringing grain offerings and incense with them to the house of the Lord. 6 Ishmael son of Nethaniah went out from Mizpah to meet them, weeping as he went. When he met them, he said, “Come to Gedaliah son of Ahikam.” 7 When they went into the city, Ishmael son of Nethaniah and the men who were with him slaughtered them and threw them into a cistern. 8 But ten of them said to Ishmael, “Don’t kill us! We have wheat and barley, olive oil and honey, hidden in a field.” So he let them alone and did not kill them with the others. 9 Now the cistern where he threw all the bodies of the men he had killed along with Gedaliah was the one King Asa had made as part of his defense against Baasha king of Israel. Ishmael son of Nethaniah filled it with the dead.
10 Ishmael made captives of all the rest of the people who were in Mizpah—the king’s daughters along with all the others who were left there, over whom Nebuzaradan commander of the imperial guard had appointed Gedaliah son of Ahikam. Ishmael son of Nethaniah took them captive and set out to cross over to the Ammonites.
11 When Johanan son of Kareah and all the army officers who were with him heard about all the crimes Ishmael son of Nethaniah had committed, 12 they took all their men and went to fight Ishmael son of Nethaniah. They caught up with him near the great pool in Gibeon. 13 When all the people Ishmael had with him saw Johanan son of Kareah and the army officers who were with him, they were glad. 14 All the people Ishmael had taken captive at Mizpah turned and went over to Johanan son of Kareah. 15 But Ishmael son of Nethaniah and eight of his men escaped from Johanan and fled to the Ammonites.
16 Then Johanan son of Kareah and all the army officers who were with him led away all the people of Mizpah who had survived, whom Johanan had recovered from Ishmael son of Nethaniah after Ishmael had assassinated Gedaliah son of Ahikam—the soldiers, women, children and court officials he had recovered from Gibeon. 17 And they went on, stopping at Geruth Kimham near Bethlehem on their way to Egypt 18 to escape the Babylonians.[b] They were afraid of them because Ishmael son of Nethaniah had killed Gedaliah son of Ahikam, whom the king of Babylon had appointed as governor over the land.
In the book Exploring Core Emotions, the author, Pastor Roh Seungsoo, defines core emotions as follows.
Core emotions are emotions from the past that are alive in the present and are constantly repeated. It is a state of mind that is formed mainly by early childhood experiences and moves in a certain pattern to external stimuli.
Core emotions usually arise when the desire to be loved and recognized is frustrated, and it always works in relationships with the people around you…
The core emotion is an unnatural emotion and a psychological Achilles heel. People who have had a lot of emotional influence in childhood, especially in parental relationships, are easy to form and are related to core emotions.
In other words, there are emotions derived from the root of the core emotions,
It's a recurring fake, even though it's not true now, it's an emotion I made in the past, and it hinders me from living here and now.
However, there is a healthy side to the core emotion, and there is a part to develop for dynamic balance by struggling to survive… Everyone is constantly struggling to get out of their core feelings.
Personally, at first glance I think the core emotions is a concept similar to the unconscious of Sigmund Freud. The author, Pastor Roh Seung-soo, also says that the core emotions are unconscious motives. he writes and gives a theological interpretation of the core emotions as follow;
People usually know what their core feelings are vaguely. The core emotion is at the very bottom of the corrupt nature. It is an individualized and personalized form of emotion. The core feeling is the “sinful nature” or “the sinful nature desire” in Paul's epistle...
The core emotion, whether it is sinful or unconscious, is that we make our present life uncomfortable with the emotions of the past that pop out of our lives. This book is very interesting since everyone has these feelings and habits of life.
The core emotion, whatever it is called, is sure to make it difficult for the community and his own life.
When we look at Ishmael, the wicked man in the scripture from this perspective, we will be able to understand his actions a little bit.
The full account of incident The overall chapter 41 is a very tragic event that shouldn't happen in the fallen Judah.
Ishmael, the grandson of Elishama, king's royal family, and the son of Nethaniah, the king's officer, went to Mizpah and killed Gedaliah while eating with him, the governor of Judah, established by King Nebuchadnezzar. And killed all the soldiers of the Chaldeans who were guards. No one knew for two days how carefully he planned it. (verses 1-4).
At that time, 80 pilgrims passed Mizpah on their way to Jerusalem to mourn the collapsed temple, and Ishmael greeted them with crocodile’s tears, killed them, and threw them into a cistern for burial. Ten of them saved their lives by bargaining with hidden food (verses 5-8). In view of this, Ishmael seemed to kill people without principle or justification.
He killed Gedaliah, his people, and 70 pilgrims, and dumped the bodies in the cistern that King Asa of Judah had dug to fight against King Baasha of northern Israel. Then took the remaining people and princesses and set out to exile in Ammonites.
At this time, Johanan and his ministers heard his evil deeds and pursued Ishmael to rescue the people and princesses of Judah who were taken away. So Ishmael fled to Ammon, and Johanan and the rest of the people of Judah were afraid of Babylon's retribution, so they stayed in Geruth Kimham near Bethlehem to exile to Egypt (verses 9-18).
Ishmael's core feelings Ishmael did a very evil act of killing the tragic people of Judah one more time. Because of this, the spark of hope of the few remaining people was completely extinguished. Jerusalem will be in ruins for 70 years now. Why did Ishmael do this evil act? Since the Bible doesn't explain anything in any words, we can only guess based on incident background.
1) political reasons First, Ishmael's political reasons. Ishmael, who was advocating the pro-Egyptian/anti-Babylon political line, would not have liked Gedaliah, who had a pro-Babylon orientation. No matter what, he must judge the situation calmly in the flow of international affairs, but he was a person who was only faithful to his position and feelings.
2) emotional reasons He was of royal family origin (verse 1). It is clear that core emotions such as feelings of inferiority, envy, and jealousy were at play. In fact, he was the royal family, the most influential leader of the rest of the people of Judah, but it was not a pleasant situation as a mere single official emerged as a leader and won the hearts of the people. He was also a far-fetched man from the royal ranks and was most likely to have been hurt from an early age.
3) spiritual reasons These hurt feelings are easy to prey on Satan. The dark rulers accurately know and attack our weaknesses. Baalys, king of Ammon, knew and used Ishmael's political situation and hurt feelings, encouraging him to kill Gedaliah. In the end, he caused indelible pain and wounds to his people.
Feelings such as envy, jealousy, and inferiority are very powerful weapons that Satan often uses to destroy communities. At least we need to know and understand these core feelings within ourselves.
So, at least, we shouldn't be Satan's servants and tools that make God's community difficult.
How to solve all these core emotion problems? Efforts will be required in many ways, but fundamentally, those who have met Jesus properly find their core feelings healed. Peter, Matthew, Paul, Zacchaeus, a Samaritan woman, and many others are in the Bible.
Let's meet Jesus who loves me, died and rose for me. That true endless love will make our dead souls alive. Let's meet Jesus every day!
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