(1) 유다의 시드기야 왕의 제구년 열째 달에 바벨론의 느부갓네살 왕과 그의 모든 군대가 와서 예루살렘을 에워싸고 치더니
(2) 시드기야의 제십일년 넷째 달 아홉째 날에 성이 함락되니라 예루살렘이 함락되매
(3) 바벨론의 왕의 모든 고관이 나타나 중문에 앉으니 곧 네르갈사레셀과 삼갈네부와 내시장 살스김이니 네르갈사레셀은 궁중 장관이며 바벨론의 왕의 나머지 고관들도 있더라
(4) 유다의 시드기야 왕과 모든 군사가 그들을 보고 도망하되 밤에 왕의 동산 길을 따라 두 담 샛문을 통하여 성읍을 벗어나서 아라바로 갔더니
(5) 갈대아인의 군대가 그들을 따라 여리고 평원에서 시드기야에게 미쳐 그를 잡아서 데리고 하맛 땅 립나에 있는 바벨론의 느부갓네살 왕에게로 올라가매 왕이 그를 심문하였더라
(6) 바벨론의 왕이 립나에서 시드기야의 눈 앞에서 그의 아들들을 죽였고 왕이 또 유다의 모든 귀족을 죽였으며
(7) 왕이 또 시드기야의 눈을 빼게 하고 바벨론으로 옮기려고 사슬로 결박하였더라
(8) 갈대아인들이 왕궁과 백성의 집을 불사르며 예루살렘 성벽을 헐었고
(9) 사령관 느부사라단이 성중에 남아 있는 백성과 자기에게 항복한 자와 그 외의 남은 백성을 잡아 바벨론으로 옮겼으며
(10) 사령관 느부사라단이 아무 소유가 없는 빈민을 유다 땅에 남겨 두고 그 날에 포도원과 밭을 그들에게 주었더라
(11) 바벨론의 느부갓네살 왕이 예레미야에 대하여 사령관 느부사라단에게 명령하여 이르되
(12) 그를 데려다가 선대하고 해하지 말며 그가 네게 말하는 대로 행하라
(13) 이에 사령관 느부사라단과 내시장 느부사스반과 궁중 장관 네르갈사레셀과 바벨론 왕의 모든 장관이
(14) 사람을 보내어 예레미야를 감옥 뜰에서 데리고 사반의 손자 아히감의 아들 그다랴에게 넘겨서 그를 집으로 데려가게 하매 그가 백성 가운데에 사니라
(15) 예레미야가 감옥 뜰에 갇혔을 때에 여호와의 말씀이 그에게 임하니라 이르시되
(16) 너는 가서 구스인 에벳멜렉에게 말하기를 만군의 여호와 이스라엘의 하나님의 말씀에 내가 이 성에 재난을 내리고 복을 내리지 아니하리라 한 나의 말이 그 날에 네 눈 앞에 이루리라
(17) 여호와의 말씀이니라 내가 그 날에 너를 구원하리니 네가 그 두려워하는 사람들의 손에 넘겨지지 아니하리라
(18) 내가 반드시 너를 구원할 것인즉 네가 칼에 죽지 아니하고 네가 노략물 같이 네 목숨을 얻을 것이니 이는 네가 나를 믿었음이라 여호와의 말씀이니라 하시더라
바벨론 느부갓네살 왕의 유다 침략은 3차에 걸쳐 이루어집니다.
바벨론은 B.C.605년 첫 번째로 유다를 침략하여 포로들을 잡아 갑니다. 잡혀간 포로 중에 유명한 사람이 다니엘과 세 친구들입니다. 이때 애굽은 패망하고, 바벨론이 근동지역의 패권을 장악합니다.
유다 왕 여호야김이 다스린 지 삼 년이 되는 해에 바벨론 왕 느부갓네살이 예루살렘에 이르러 성을 에워쌌더니…
그들 가운데는 유다 자손 곧 다니엘과 하나냐와 미사엘과 아사랴가 있었더니 (단 1:1, 6)
당시에 활동했던 선지자가 하바국인데, 그는 이방 나라에 의해 유다가 심판을 받는 것을 도저히 이해할 수 없었습니다. 그래서 안타까운 심정으로 하나님께 하소연을 합니다.
주께서는 눈이 정결하시므로 악을 차마 보지 못하시며 패역을 차마 보지 못하시거늘 어찌하여
거짓된 자들을 방관하시며 악인이 자기보다 의로운 사람을 삼키는데도 잠잠하시나이까
(합 1:13)
이러한 선지자의 심정은 모든 유다 백성들의 심정과도 같았습니다. 그들에게는 성전신학이 있었는데, 여호와가 머무시는 성전이 있는 거룩한 도성인 예루살렘은 결코 멸망하지 않는다는 신화(?)입니다.
유다 사람들은 포로로 잡혀간 사람들과 빼앗긴 성전 기구가 곧 돌아올 것이라고 굳게 믿고 있었습니다.
거짓 선지자들의 주된 메시지도 바로 포로와 성전기구의 귀환이었습니다.
하지만 B.C597년 바벨론의 2차 유다 침략이 있었고, 여호야김에 이어 왕위를 계승한 여호야긴도 3개월 만에 바벨론 포로로 끌려가는 일이 벌어집니다. 그리고 B.C.588년, 시드기야가 왕이 되고 나서 9년 열째 달에 바벨론은 3번째로 유다를 침략합니다. 2년이 채 안되어 B.C.586년 예루살렘은 완전히 멸망합니다.
이것이 오늘 본문 1-3절의 내용입니다.
말씀대로 임한 하나님의 심판 (4-10절)
시드기야 왕은 바벨론 군사가 이른 것을 보고 왕이 다니는 산책로를 이용하여 아라바(4절)로 도망합니다.
여기서 아라바는 여리고 지역의 요르단 계곡을 가리킵니다.
여리고로 가는 길은 감람산을 넘어가는 길과 광야를 거쳐 가는 길이 있는데,
시드기야 왕은 후자를 선택하여 신속하게 애굽으로 피난하려 했던 것입니다.
하지만 하나님의 심판 앞에서 그 누구도 도망할 수 없습니다.
얼마 가지 못하여 시드기야 왕은 바벨론 군사들에게 붙잡혀 느부갓네살 왕 앞으로 끌려 옵니다.
하나님의 말씀에 대한 그의 불순종의 대가는 너무도 참혹합니다.
그가 보는 앞에서 아들들의 죽음을 목격해야 했고, 유다의 모든 귀족들도 처형(6절) 당합니다.
또한 느부갓네살 왕은 시드기야의 두 눈을 뽑은 후에 사슬로 묶어 그를 바벨론으로 데리고(7절) 갑니다.
그의 최후에 대해서는 바벨론 땅에서 죽었다는 것 외에는 알려진 바가 없습니다.
바벨론 사령관 느부사라단은 왕궁과 백성들의 집까지도 불사르고, 예루살렘 성벽을 허물어 버리고, 항복한 자들과 남은 백성 모두를 바벨론으로 잡아 갑니다. 유다 땅에는 아무 소유가 없는 빈민만을 남겨
놓아 포도원과 밭은 경작하게 합니다. 일종의 유화 정책입니다.
예레미야가 그 동안 계속하여 전했던 하나님 말씀이 그대로 이루어졌습니다.
이스라엘의 하나님 여호와께서 이와 같이 말씀하시니라 너는 가서 유다의 시드기야 왕에게 아뢰어 이르기를 여호와의 말씀에 보라 내가 이 성을 바벨론 왕의 손에 넘기리니 그가 이 성을 불사를 것이라
네가 그의 손에서 벗어나지 못하고 반드시 사로잡혀 그의 손에 넘겨져서 네 눈은 바벨론 왕의 눈을 볼 것이며 그의 입은 네 입을 마주 대하여 말할 것이요 너는 바벨론으로 가리라
(렘 34:2-3)
유대인들은 성전을 통해서 받을 복만 생각하고, 자신들의 삶에서 실천해야 할 언약백성의 의무는 소홀히 하는 잘못을 범했습니다. 그러므로 그들에게 성전은 그저 우상과 같이 되었던 것입니다.
그렇기 때문에 예루살렘 성전을 허물어 버린 것은 느부갓네살 왕이 아니라 바로 여호와 하나님이십니다. 그는 그저 하나님의 심판의 도구일 뿐입니다.
말씀대로 임한 구원 (11-18절)
느부갓네살 왕은 사령관 느부사라단에게 예레미야를 선대할 것을 명령(11절)합니다. 아마도 먼저 잡혀간 포로들을 통하여 예레미야가 예루살렘의 멸망과 바벨론에 항복할 것을 예언했다는 것을 들은 것으로 보입니다. 이에 사령관 느부사라단과 모든 고위 장관들은 예레미야를 사반의 손자 아히감의 아들 그다랴에게 보냅니다. 느부갓네살 왕이 남은 유대인을 다스릴 총독으로 그다랴를 세웠기 때문입니다.
유다 땅에 머물러 있는 백성은 곧 바벨론 왕 느부갓네살이 남긴 자라
왕이 사반의 손자 아히감의 아들 그달리야가 관할하게 하였더라 (왕하 25:22)
15-18절은 예레미야를 구덩이에서 건져 준 에벳멜렉에 대한 하나님의 축복의 말씀으로 예레미야서 38:13절 뒤에 바로 연결되어야 하는 내용입니다. 하지만 저자는 의도적으로 이곳에 배치합니다. 그 이유는 내가 이 성에 재난을 내리고 복을 내리지 아니하리라 라는 말씀이 이루어지는 상황 가운데에서도 복을 받는 자가 있음을 보여주기 위함입니다. 하나님의 말씀에 불순종한 유대인들은 심판과 저주와 재앙을 피할 수 없지만, 이방인지만 하나님의 말씀을 순종하고 공의를 행하는 자는 심판 중에서도 보호하신다는 정확한 메시지입니다. 하나님은 진노 중에도 긍휼을 베푸시는 분입니다.
마지막 에벳멜렉의 축복의 사건은 시사하는 바가 큽니다.
비록 포로시대가 열리는 시점이지만, 여전히 하나님의 긍휼과 구원의 역사는 계속 된다는 메시지입니다.
또한 구원의 은혜가 어떤 자에게 임하는지도 알려줍니다. 유대인들은 자신들이 선민이고, 성전이 있기에 절대 멸망할 수 없다고 착각했지만, 구원은 오히려 이방인인 에벳멜렉에게 임했습니다.
우리는 다시 하박국 선지자의 말에 귀를 기울여야 합니다.
보라 그의 마음은 교만하며 그 속에서 정직하지 못하나
의인은 그의 믿음으로 말미암아 살리라
(합 2:4)
구원은 예레미야와 에벳멜렉과 같은 믿음과 순종의 사람에게 주시는 하나님의 축복입니다!
1 In the ninth year of Zedekiah king of Judah, in the tenth month, Nebuchadnezzar king of Babylon marched against Jerusalem with his whole army and laid siege to it. 2 And on the ninth day of the fourth month of Zedekiah’s eleventh year, the city wall was broken through. 3 Then all the officials of the king of Babylon came and took seats in the Middle Gate: Nergal-Sharezer of Samgar, Nebo-Sarsekim a chief officer, Nergal-Sharezer a high official and all the other officials of the king of Babylon. 4 When Zedekiah king of Judah and all the soldiers saw them, they fled; they left the city at night by way of the king’s garden, through the gate between the two walls, and headed toward the Arabah.
5 But the Babylonian army pursued them and overtook Zedekiah in the plains of Jericho. They captured him and took him to Nebuchadnezzar king of Babylon at Riblah in the land of Hamath, where he pronounced sentence on him. 6 There at Riblah the king of Babylon slaughtered the sons of Zedekiah before his eyes and also killed all the nobles of Judah. 7 Then he put out Zedekiah’s eyes and bound him with bronze shackles to take him to Babylon.
8 The Babylonians set fire to the royal palace and the houses of the people and broke down the walls of Jerusalem. 9 Nebuzaradan commander of the imperial guard carried into exile to Babylon the people who remained in the city, along with those who had gone over to him, and the rest of the people. 10 But Nebuzaradan the commander of the guard left behind in the land of Judah some of the poor people, who owned nothing; and at that time he gave them vineyards and fields.
11 Now Nebuchadnezzar king of Babylon had given these orders about Jeremiah through Nebuzaradan commander of the imperial guard: 12 “Take him and look after him; don’t harm him but do for him whatever he asks.” 13 So Nebuzaradan the commander of the guard, Nebushazban a chief officer, Nergal-Sharezer a high official and all the other officers of the king of Babylon 14 sent and had Jeremiah taken out of the courtyard of the guard. They turned him over to Gedaliah son of Ahikam, the son of Shaphan, to take him back to his home. So he remained among his own people.
15 While Jeremiah had been confined in the courtyard of the guard, the word of the Lord came to him: 16 “Go and tell Ebed-Melek the Cushite, ‘This is what the Lord Almighty, the God of Israel, says: I am about to fulfill my words against this city—words concerning disaster, not prosperity. At that time they will be fulfilled before your eyes. 17 But I will rescue you on that day, declares the Lord; you will not be given into the hands of those you fear. 18 I will save you; you will not fall by the sword but will escape with your life, because you trust in me, declares the Lord.’”
Nebuchadnezzar king of Babylon's invasion of Judah took place three times.
Babylon first invaded Judah in 605BC and took captives. Among the captives, one famous is Daniel and his three friends. At this time, Egypt was defeated, and Babylon took over the hegemony of the Near East.
In the third year of the reign of Jehoiakim king of Judah, Nebuchadnezzar king of Babylon came to Jerusalem and besieged it... Among those who were chosen were some from Judah: Daniel, Hananiah, Mishael and Azariah.
(Daniel 1:1,6)
The active prophet at that time was Habakkuk, and he could hardly understand that Judah was judged by a gentile nation. So he complained to God with a troubled heart:
Your eyes are too pure to look on evil; you cannot tolerate wrongdoing.
Why then do you tolerate the treacherous?
Why are you silent while the wicked
swallow up those more righteous than themselves?
(Habakkuk 1:13)
The heart of this prophet was like that of all the people of Judah. They had their own temple theology which is a myth (?) that Jerusalem, the Holy City where Jehovah resides, will never perish. The people of Judah firmly believed that the captives and the stolen temple articles would soon return. The main message of false prophets was also the return of prisoners and temple articles.
However, there was a second Babylonian invasion of Judah in 597BC, and Jehoiachin, who succeeded Jehoiakim, was taken as Babylonian captivity after three months.
And in 588BC, in the ninth year and tenth month after Zedekiah became king, Babylon invaded Judah for the third time. In less than two years, Jerusalem was completely destroyed in 586BC. This is the content of verses 1-3 of today's scripture.
Judgment According to the Word (verses 4-10)
When King Zedekiah saw the arrival of the Babylonian army, he fled to Arabah using the king's garden (verse 4).
Here, “Arabah” refers to the valley of Jordan in the Jericho region.
The road to Jericho is either through the Mount of Olives and through the wilderness.
King Zedekiah chose the latter to quickly evacuate to Egypt.
However, no one can escape before God's judgment.
Soon afterward, King Zedekiah was captured by the Babylonian soldiers and brought before King Nebuchadnezzar.
The price for the disobedience to God's Word is horrendous.
The king of Babylon slaughtered the sons of Zedekiah before his eyes and also killed all the nobles of Judah (verse 6). Then he put out Zedekiah’s eyes and bound him with bronze shackles to take him to Babylon (verse 7).
Nothing is known of king Zedekiah's end except that he died in the land of Babylon.
The Babylonian commander Nebuzaradan burned the royal palace and even the houses of the people, teared down the walls of Jerusalem, and took the surrenders and the rest of the people to Babylon. The vineyards and fields were cultivated by leaving only the poor who have no possessions in the land of Judah. It was a type of appeasement.
The word of God that Jeremiah continued to preach was fulfilled.
“This is what the Lord, the God of Israel, says: Go to Zedekiah king of Judah and tell him, ‘This is what the Lord says: I am about to give this city into the hands of the king of Babylon, and he will burn it down. You will not escape from his grasp but will surely be captured and given into his hands. You will see the king of Babylon with your own eyes, and he will speak with you face to face. And you will go to Babylon.
(Jeremiah 34:2-3)
The people of Judah made the mistake of thinking only of the blessings they would receive through the temple, and neglecting the obligations of the covenant to practice in their lives. Therefore, to them, the temple became nothing but an idol.
That is why it was not King Nebuchadnezzar who destroyed the temple in Jerusalem, but Jehovah God Himself. The king of Babylon is just God's instrument of judgment.
Salvation According to the Word (verses 11-18)
Now Nebuchadnezzar king of Babylon had given orders to Nebuzaradan commander of the imperial guard: be good to Jeremiah (verse 11).
Most likely, through the first captives, the king of Babylon heard that Jeremiah foretold the destruction of Jerusalem and the surrender to Babylon.
The commander Nebuzaradan and all the high-ranking officials sent Jeremiah to Gedaliah son of Ahikam, the grandson of Shaphan.
Nebuchadnezzar king of Babylon appointed Gedaliah son of Ahikam, the son of Shaphan, to be over the people he had left behind in Judah.
(2 Kings 25:22)
Verses 15-18 are the words of God's blessing to Ebed-Melech, who rescued Jeremiah out of the cistern, and this should have been connected directly after Jeremiah 38:13. But the author purposefully places it here. The reason is to show that there are people who are blessed even in a situation where the words “I am about to fulfill my words against this city—words concerning disaster, not prosperity” is proclaimed. Judah who disobeyed God's word cannot escape judgment, curse, and calamity, but it is an accurate message that those who obey God's word and do justice, even though they are Gentiles, will be protected even during the judgment. God shows mercy even in the midst of His wrath.
The last event of Ebed-Melech's blessing has great implications.
Although it is the time when the era of captivity begins, it is still a message that God's work of mercy and salvation continues.
It also tells us who receives the grace of salvation. The people of Judah misunderstood that they were the chosen people and that they could never perish because of the temple, but salvation came to the gentile Ebed-Melech.
We must again listen to the prophet Habakkuk.
“See, the enemy is puffed up; his desires are not upright—
but the righteous person will live by his faithfulness
(Habakkuk 2:4)
Salvation is God's blessing to people of faith and obedience like Jeremiah and Ebed-Melech!
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