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20200909 새벽묵상 "법에 따라 징계할 것이요"/"I Will Correct You in Justice" (렘/Jer30:1-11)




1 여호와께로부터 말씀이 예레미야에게 임하여 이르시니라

2 이스라엘의 하나님 여호와께서 이와 같이 말씀하여 이르시기를 내가 네게 일러 준 모든 말을 책에 기록하라

3 여호와의 말씀이니라 보라 내가 내 백성 이스라엘과 유다의 포로를 돌아가게 할 날이 오리니 내가 그들을 그 조상들에게 준 땅으로 돌아오게 할 것이니 그들이 그 땅을 차지하리라 여호와께서 말씀하시니라

4 여호와께서 이스라엘과 유다에 대하여 하신 말씀이 이러하니라

5 여호와께서 이와 같이 말씀하시되 우리가 무서워 떠는 자의 소리를 들으니 두려움이요 평안함이 아니로다

6 너희는 자식을 해산하는 남자가 있는가 물어보라 어찌하여 모든 남자가 해산하는 여자 같이 손을 자기 허리에 대고 모든 얼굴이 겁에 질려 새파래졌는가

7 슬프다 그 날이여 그와 같이 엄청난 날이 없으리라 그 날은 야곱의 환난의 때가 됨이로다 그러나 그가 환난에서 구하여 냄을 얻으리로다

8 만군의 여호와의 말씀이라 그 날에 내가 네 목에서 그 멍에를 꺾어 버리며 네 포박을 끊으리니 다시는 이방인을 섬기지 않으리라

9 그들은 그들의 하나님 여호와를 섬기며 내가 그들을 위하여 세울 그들의 왕 다윗을 섬기리라

10 여호와의 말씀이니라 그러므로 나의 종 야곱아 너는 두려워하지 말라 이스라엘아 놀라지 말라 내가 너를 먼 곳으로부터 구원하고 네 자손을 잡혀가 있는 땅에서 구원하리니 야곱이 돌아와서 태평과 안락을 누릴 것이며 두렵게 할 자가 없으리라

11 이는 여호와의 말씀이라 내가 너와 함께 있어 너를 구원할 것이라 너를 흩었던 그 모든 이방을 내가 멸망시키리라 그럴지라도 너만은 멸망시키지 아니하리라 그러나 내가 법에 따라 너를 징계할 것이요 결코 무죄한 자로만 여기지는 아니하리라


예레미야서의 전체적인 구조는 다음과 같습니다. 1-25장까지는 하나님의 공의의 심판을 통한 깨우침과 돌이킴에 대한 메시지이고, 26-29장은 거짓 선지자와 참 선지자의 대결, 그리고 30-33장은 하나님의 때가 되매 이스라엘과 유다에게 하나님의 주권적인 회복, 곧 구원을 주실 것에 대한 메시지를 전합니다. 그래서 예레미야서 30-33장은 위로의 책 Book of Consolation이라고 불립니다.

형식적인 특징은 30-31장은 시poetry 형식으로 되어 있고, 32-33장은 산문Prose 형식으로 되어 있습니다.

유진 피터슨 목사의 메시지 성경이 히브리 원어의 시(詩) 느낌을 잘 살려서 번역되어 있습니다.

시와 산문 형식으로 이루어진 새로운 단락 30-33장의 핵심 주제는 유다와 이스라엘의 회복입니다.

서론 (1-3)

이 부분은 30-33장 전체의 서론 역할을 합니다.

1절은 예레미야서에 자주 등장하는 상투적인 표현으로 그의 메시지의 근원을 밝힙니다.

참선지자는 하나님께 받은 말씀을 전하는 자입니다.

2절 하나님께서는 예레미야에게 모든 말을 책에 기록하라고 말씀 하십니다.

그리고 그 핵심적인 내용은 내 백성 이스라엘과 유다의 포로를 돌아가게 할 날이 오리니(3절) 입니다. 위로의 책이라는 별명답게 이스라엘과 유다의 회복을 노래합니다.

현재의 고난 (4-7절)

4절 여호와께서 이스라엘과 유다에 대하여 하신 말씀이 이러하니라 는 5-24절까지의 제목 역할입니다.

5절부터 본격적으로 시(詩)가 시작됩니다. 5-7절까지는 현재 유다와 이스라엘이 겪는 고통이 얼마나 큰지 보여줍니다. 무서워 떠는(콜 하라다) 은 극심한 환란에 대한 묘사로 자주 등장합니다.

이사야 선지자도 이와 비슷한 묘사를 했습니다.

그들이 놀라며 괴로움과 슬픔에 사로잡혀 해산이 임박한 여자 같이

고통하며 서로 보고 놀라며 얼굴이 불꽃 같으리로다 (사 13:8)

그들의 두려움을 해산하는 여인의 모습에 비유하여 설명(6절)합니다. 해산하는 여인의 고통만큼 큰 고통도 없다고 합니다. 출산하는 아내를 보면 대신 그 고통을 감수하고 싶지만, 남자는 아이를 출산할 수 없습니다. 그런데 지금 유다와 이스라엘은 마치 해산하는 여인처럼 배를 움켜잡고, 얼굴이 고통에 질려 새파랗습니다.

시인은 절망을 강조합니다. 슬프다! 그 날이여(7절) 하지만 어둠이 깊을수록 새벽이 가까이 온 것입니다. 그러나 하나님은 야곱을 그 환난에서 구하여 내실 것(7b절)입니다. 회복에 대해서 이야기 하는 것은 현재 그들이 회복되어야 할 상태에 있음을 전제합니다. 구원 역시 마찬가지입니다.

왕국의 도래 (8-9절)

시인은 만군의 여호와께서 이스라엘의 멍에를 꺾고, 포박을 끊어 다시는 이방인을 섬기지 않게 할 것을 선포합니다. 그들은 하나님 여호와를 섬기며, 그들의 왕 다윗을 섬길 것 입니다. 예레미야 시대에는 이미 다윗은 죽었습니다. 그러므로 다윗은 장차 오실 메시아에 대한 표현입니다. 항상 선지자의 메시지가 그렇듯이 이 메시지는 지극히 종말론적입니다. 이것은 이중적이라는 의미입니다.

당시 유대인들에게는 70년 만에 해방될 실제적인 구원의 날과 동시에 영원한 다윗 왕이신 메시아에 의해 얻게 될 영원한 구원에 대한 이중적인 메시지입니다. 그러므로 오늘 우리에게도 해당하는 은혜의 말씀이 되는 것입니다! 우리 역시 우리의 왕 다윗, 예수 그리스도를 섬기고 있고, 계속하여 섬길 것입니다.

자녀일지라도 (10-11절)

본 구절은 예레미야서 46:27-28 에 동일하게 등장하지만, 헬라어 역본70인역(LXX)에는 없는 부분입니다.

하나님은 야곱의 태평과 안락을 약속(10절)하십니다. 하나님은 이스라엘을 구원하실 것입니다.

또한 그들을 억압했던 모든 이방 나라를 멸망 시키실 것입니다.

그럴지라도 택하신 이스라엘만큼은 멸망시키지 않으십니다. 그러나 이스라엘이라 할지라도 법에 따라 징계할 것입니다. 결코 무죄한 자로만 여기지 않으시는 하나님이십니다(11절).

우리는 여기서 공의와 사랑의 하나님의 속성을 발견합니다. 도저히 공존할 수 없을 것 같은 속성이지만, 하나님은 십자가에서 죄 없으신 독생자 예수의 수난을 통하여 그 일을 이루셨습니다. 아무리 자녀이지만 법에 따라 공의로 다스립니다. 결코 죄 없다 하시지 않습니다. 참으로 놀라운 균형입니다.

한국에서는 법무부장관이 아들을 너무 사랑한 나머지 해서는 안 될 부탁을 했다는 뉴스가 연일 보도되고 있습니다. 아들이 미군에 소속되어 근무하는 한국군 카투사KATUSA에 입대 했는데, 무슨 수술을 한다고 휴가를 사용하더니, 군대에 복귀하지도 않고 휴가를 연장하고, 부대 배치를 받는 일에도 청탁을 하고, 올림픽 통역 요원으로 뽑아 달라고 청탁을 하는 등 매우 많은, 소위 엄마찬스를 사용했다는 것입니다.

결국 그 법무부장관의 아들은 보통 병사들이 사용하는 휴가일의 두 배에 가까운 휴가를 보내고 무사히(?) 제대 했습니다.

자녀를 사랑하는 어미의 마음은 충분히 이해가 갑니다. 하지만 어떤 병사는 휴가 후 부대 복귀를 하는데 17분 늦어 감옥에 가는 일도 있었습니다. 지난 정부들에서도 그랬겠지만 한국 사회는 점점 더 흙수저와 금수저로 나뉘는 것인가요? 적어도 이번 정부에서는 적폐청산(?)은 되겠지 라고 기대했던 수많은 젊은이들과 보통의 엄마들이 공정하지 못한 사회, 법에 따라 징계되지 않는 기준이 사라진 사회라는 생각을 품게 되는 것은 흙수저들의 자격지심에 의한 착각일까요?

인간 지도자는 결국 거기서 거기 입니다. 다만 하나님이 필요에 따라 그들을 세우고 내릴 뿐입니다.

법에 따라 모든 인생을 징계하시는 분, 또한 권력이 있건 없건 재물이 많건 없건 모든 인간을 무죄한 자로 여기시지 않는 유일한 분! 그분이 우리에게 누구에게나 공평한 사랑을 주십니다. 구원을 주십니다!

유대인이나 헬라인이나 차별이 없음이라 한 분이신 주께서 모든 사람의 주가 되사 그를 부르는

모든 사람에게 부요하시도다 누구든지 주의 이름을 부르는 자는 구원을 받으리라 (롬 10:12-13)

누구든지 그의 이름을 부르는 자에게 구원을 주시는 분! 우리의 소망은 다윗의 자손, 오직 예수입니다!


 

1 This is the word that came to Jeremiah from the Lord: 2 “This is what the Lord, the God of Israel, says: ‘Write in a book all the words I have spoken to you. 3 The days are coming,’ declares the Lord, ‘when I will bring my people Israel and Judah back from captivity and restore them to the land I gave their ancestors to possess,’ says the Lord.”


4 These are the words the Lord spoke concerning Israel and Judah: 5 “This is what the Lord says:


“‘Cries of fear are heard—

terror, not peace.

6 Ask and see:

Can a man bear children?

Then why do I see every strong man

with his hands on his stomach like a woman in labor,

every face turned deathly pale?

7 How awful that day will be!

No other will be like it.

It will be a time of trouble for Jacob,

but he will be saved out of it.


8 “‘In that day,’ declares the Lord Almighty,

‘I will break the yoke off their necks

and will tear off their bonds;

no longer will foreigners enslave them.

9 Instead, they will serve the Lord their God

and David their king,

whom I will raise up for them.


10 “‘So do not be afraid, Jacob my servant;

do not be dismayed, Israel,’

declares the Lord.

‘I will surely save you out of a distant place,

your descendants from the land of their exile.

Jacob will again have peace and security,

and no one will make him afraid.

11 I am with you and will save you,’

declares the Lord.

‘Though I completely destroy all the nations

among which I scatter you,

I will not completely destroy you.

I will discipline you but only in due measure;

I will not let you go entirely unpunished.’


The overall structure of the book of Jeremiah is as follows: Chapters 1-25 is a message about awakening and revert through the judgment of God's justice; chapters 26-29 is a battle between false prophets and a true prophet; chapters 30-33 is about God's sovereign restoration for Israel and Judah, a message about God’s salvation in His time. Therefore Jeremiah chapters 30-33 is called a ‘Book of Consolation’.

Formal features include Poetry (chapters 30-31) and Prose (chapters 32-33).

‘The Message’ - the Bible in contemporary language (book by pastor Eugene Peterson) well translated the original Hebrew poetry.

The central theme of the new paragraphs (chapters 30-33) in poetry and prose format is the Restoration of Judah and Israel.


Introduction (v. 1-3)

This section serves as an instruction to the entire chapters 30-33.

Verse 1 - reveals the origin of Jeremiah’s message with the clichéd expression often appears in the book of Jeremiah. A true prophet is who preaches the exact word received from God.

Verse 2 - God tells to write in a book all the words He has spoken to Jeremiah.

And the core message is the days are coming, when I will bring my people Israel and Judah back from captivity (v.3). As nicknamed the book of consolation, it sings about the restoration of Israel and Judah.


The Current Trouble (v. 4-7)

Verse 4 - These are the words the Lord spoke concerning Israel and Judah this is the subject line of verses 5-24.

Verse 5 - from here the actual poetry begins. Verses 5-7 show how great the current sufferings of Israel and Judah are. ‘Cries of fear are heard’ (kol haredi) often appears as a description of the extreme tribulation.

The prophet Isaiah gave a similar description:


Terror will seize them, pain and anguish will grip them; they will writhe like a woman in labor. They will look aghast at each other, their faces aflame (Isaiah 13:8).


Verse 6 explains the fears by comparing them with a woman in labor. There is no pain as great as the pain of a woman in labor. When wives give birth, husbands want to take the pain instead, but a man cannot bear children. Now, Judah and Israel are grasping their stomach like a woman giving birth, every face turned deadly pale.

The poet emphasizes despair. How awful that day will be! (v.7a) the deeper the darkness, the closer the dawn came. But God will save Jacob out of it (v.7b). The mention of “recovery” presupposes that they are in a stage and need of recovery. The same goes with salvation.


The Advent of the Kingdom (v. 8-9)

The poet declares God will break the yoke off their necks and will tear off their bonds; no longer will foreigners enslave them. Instead, they will serve the Lord their God and David their king, whom God will raise up for them. In Jeremiah’s time, King David has already passed away. Therefore ‘David’ is an expression of the coming Messiah. As always the prophet's message, this message is extremely eschatological. Meaning it has double messages.

For the Jews at that time it is a message about the actual day of salvation from the 70 years of their captivity, and simultaneously, the eternal salvation that will be obtained by the Messiah, the eternal King of David. Hence this word of grace also applies to us today! We too serve the King David, our Jesus Christ, and will continue to serve Him.


Even the Descendants (v. 10-11)

This particular verse appears identically in Jeremiah 46:27-28, but it is not written in the Greek Translation of the 70's (LXX).

God promises Jacob will again have peace and security (v.10). God will save Israel. He will also completely destroy all the nations that have oppressed Israel.

Though God completely destroys all the nations, He will not destroy Israel.

But even Israel will be disciplined in God’s due measure; God will not let Israel go entirely unpunished (v.11).

Here we find the divine nature of righteousness and love of God. It is an attribute that seems unlikely to coexist, but God accomplished it through the suffering of Jesus, the only sinless Son, on the cross. God rules with justice according to the Law including His children. God will never call us innocent. It is an unexplainable balance.


In South Korea, news reports that the Minister of Justice loved her son so much so that she made a request that should not have been done. Her son was enlisted in KATUSA, a Korean augmentation to the United States Army, and after taking vacation for some kind of surgery, he asked for an extension of the vacation without returning to the military. Meanwhile, he requested to be assigned to a different unit, and was selected as an interpreter for the Olympics. He used a lot of so-called Mother Chances making such extraordinary requests.

Eventually, the son of the Minister of Justice was safely(?) discharged after spending nearly twice the vacation days normally used by soldiers.

Although we totally understand a mother's heart towards her dear child. On the other hand, some soldiers were imprisoned because they returned 17 minutes late to the unit after vacation. As was the case with the previous governments, is Korean society more and more divided into a dirt spoon (poor) and a gold spoon (rich)? At least in this present government, countless young people and ordinary mothers were expecting to see the "drain the swamp" from an unfair society, a society where standards that are not disciplined by law. Or was it just an illusion due to the low self esteem of the dirt spoons? The human leaders are all the same after all. Only God raises or lowers them as needed.

The One who disciplines all life according to the law, and the only One who does not consider all human beings innocent, with or without power and wealth, He gives us a fair love for everyone! He gives salvation!


For there is no difference between Jew and Gentile—the same Lord is Lord of all and richly blesses all who call on him, for, “Everyone who calls on the name of the Lord will be saved.”

(Romans 10:12-13)


Our hope is the Son of David, Jesus Christ alone, who saves everyone who calls on His Name!


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