1 그 해 곧 유다 왕 시드기야가 다스리기 시작한 지 사 년 다섯째 달 기브온 앗술의 아들 선지자 하나냐가 여호와의 성전에서 제사장들과 모든 백성이 보는 앞에서 내게 말하여 이르되
2 만군의 여호와 이스라엘의 하나님이 이같이 일러 말씀하시기를 내가 바벨론의 왕의 멍에를 꺾었느니라
3 내가 바벨론의 왕 느부갓네살이 이 곳에서 빼앗아 바벨론으로 옮겨 간 여호와의 성전 모든 기구를 이 년 안에 다시 이 곳으로 되돌려 오리라
4 내가 또 유다의 왕 여호야김의 아들 여고니야와 바벨론으로 간 유다 모든 포로를 다시 이 곳으로 돌아오게 하리니 이는 내가 바벨론의 왕의 멍에를 꺾을 것임이라 여호와의 말씀이니라 하시니라
5 선지자 예레미야가 여호와의 성전에 서 있는 제사장들과 모든 백성들이 보는 앞에서 선지자 하나냐에게 말하니라
6 선지자 예레미야가 말하니라 아멘, 여호와는 이같이 하옵소서 여호와께서 네가 예언한 말대로 이루사 여호와의 성전 기구와 모든 포로를 바벨론에서 이 곳으로 되돌려 오시기를 원하노라
7 그러나 너는 내가 네 귀와 모든 백성의 귀에 이르는 이 말을 잘 들으라
8 나와 너 이전의 선지자들이 예로부터 많은 땅들과 큰 나라들에 대하여 전쟁과 재앙과 전염병을 예언하였느니라
9 평화를 예언하는 선지자는 그 예언자의 말이 응한 후에야 그가 진실로 여호와께서 보내신 선지자로 인정 받게 되리라
10 선지자 하나냐가 선지자 예레미야의 목에서 멍에를 빼앗아 꺾고
11 모든 백성 앞에서 하나냐가 말하여 이르되 여호와께서 이와 같이 말씀하시니라 내가 이 년 안에 모든 민족의 목에서 바벨론의 왕 느부갓네살의 멍에를 이와 같이 꺾어 버리리라 하셨느니라 하매 선지자 예레미야가 자기의 길을 가니라
12 선지자 하나냐가 선지자 예레미야의 목에서 멍에를 꺾어 버린 후에 여호와의 말씀이 예레미야에게 임하니라 이르시기를
13 너는 가서 하나냐에게 말하여 이르기를 여호와의 말씀에 네가 나무 멍에들을 꺾었으나 그 대신 쇠 멍에들을 만들었느니라
14 만군의 여호와 이스라엘의 하나님께서 이와 같이 말씀하시니라 내가 쇠 멍에로 이 모든 나라의 목에 메워 바벨론의 왕 느부갓네살을 섬기게 하였으니 그들이 그를 섬기리라 내가 들짐승도 그에게 주었느니라 하라
15 선지자 예레미야가 선지자 하나냐에게 이르되 하나냐여 들으라 여호와께서 너를 보내지 아니하셨거늘 네가 이 백성에게 거짓을 믿게 하는도다
16 그러므로 여호와께서 이와 같이 말씀하시되 내가 너를 지면에서 제하리니 네가 여호와께 패역한 말을 하였음이라 네가 금년에 죽으리라 하셨느니라 하더니
17 선지자 하나냐가 그 해 일곱째 달에 죽었더라
한국에 살 때에 한 세미나에 참여한 적이 있었습니다. 한국교회의 갱신을 위한 뜻을 가진 목사님들이 모인 단체가 주관하는 세미나였습니다. 옥한흠 목사님과 부산에서 가장 큰 교회 목사님이 그 날 말씀을 전했는데, 한 분은 한국 교회 목회자들이 정신차리고 회개하고 돌이켜야 함에 대해서 말씀을 전하셨고, 다른 한 분은 한국 교회는 망하지 않는다 하나님이 함께 하신다! 힘을 내라! 는 메시지였습니다.
여러분은 어떤 메시지에 더 마음이 가시나요? 사실 두 메시지 모두 한국교회에 필요한 메시지입니다.
교회 규모를 떠나서 교만하고 대접받기 좋아하며 권위주의에 사로잡힌 목회자는 전자의 메시지가 필요할 것이고, 시골교회나 개척교회를 섬기며 고군분투하던 목회자들은 후자의 메시지가 힘이 되었을 것입니다. 두 메시지 모두 한국교회 목회자들에게 필요한 것은 분명했습니다.
하지만 그 세미나 있었던 후로 십 년이 넘는 시간이 지난 지금 시점에서 한국 교회를 볼 때는 앞에 내용인 정신차리고 회개하는 것이 더 급하게 한국교회 목회자들에게 필요했던 메시지가 아니었나 생각해봅니다.
예언자의 말이 응한 후에야 (1-11절)
예레미야 28장은 두 개의 메시지가 충돌하는 장입니다. 메시지의 충돌은 곧 메신저의 충돌입니다.
27장에서 등장한 거짓 선지자들과 예례미야의 충돌이, 28장에서는 선지자 예레미야와 거짓 선지자 하나냐의 구체적 일화로 소개됩니다.
시간적인 배경은 시드기야가 통치를 시작하고 4년 다섯째 달입니다. 당시 유다는 1, 2차 바벨론의 침략을 당하여 속국이 되었지만, 비교적 나라가 안정되면서 왕과 백성들이 살짝 교만해지던 시기였습니다. 아마도 그래서 하나냐와 같은 거짓 선지자들이 본문에 나오는 메시지를 전하게 된 것 같습니다. 하나야 역시 예레미야와 같은 전달자 형식Messenger Formula을 취합니다. 그가 전한 메시지는 하나님이 바벨론 왕의 멍에를 꺾었다(2절) 는 것과 여호와의 성전 기구가 이 년 안에 다시 예루살렘으로 돌아온다(3절) 는 것입니다. 또한 잡혀간 모든 포로들과 유다 왕 여호야긴의 아들 여고니야(여호야긴)도 돌아온다(4절)는 것입니다.
예레미야의 대답이 매우 지혜롭습니다. 6절에서 그는 아멘! 여호와는 이같이 하옵소서… 네가 예언한 말대로 이루사… 되돌려 오시기를 원하노라 라고 말합니다. 예레미야는 하나냐의 말 자체를 부정하지 않습니다. 그렇다고 그의 대답이 비아냥거리는 말로 들리지도 않습니다. 진심으로 조국과 백성을 사랑하는 선지자의 바람이 느껴집니다. 혹시라도 백성들이 예레미야에 대해서 가질 수 있는 나라가 망하기를 바라는 매국노, 배신자 라는 오해도 불식 시킬 수 있는 답변입니다.
중요한 것은 그러나(7절) 입니다. 샬롬은 누구나 바라는 것이지만, 반드시 선행되어야 할 것이 있습니다. 샬롬을 얻기 위해서는 하나님의 말씀에 순종해야 합니다. 과거의 선지자들, 요엘, 아모스, 호세아, 미가, 나훔, 하박국 등이 동일하게 전한 메시지 역시 심판과 재앙의 메시지(8절)였고, 살기 위해서는 여호와의 말씀에 순종하라! 돌아오라! 였습니다. 이스라엘은 하나님과의 언약 관계였는데, 그들은 우상숭배와 악행으로 그 거룩한 언약을 깨뜨렸습니다. 이제 유다에게는 심판과 재앙이 기다리고 있습니다. 이처럼 일반적인 선지자들의 사명은 백성으로 하여금 죄를 깨우치고 회개하여 여호와께로 돌아오도록 하는 것입니다.
9절 그러므로 일반적인 선지자들의 메시지와 반대되는 평화(샬롬)를 예언하는 선지자는 그 예언자의 말이 응한 후에야 여호와께서 보내신 선지자로 인정 받을 수 있습니다. 이는 신명기에 잘 설명되어 있는 바입니다.
만일 선지자가 있어 여호와의 이름으로 말한 일에 증험도 없고 성취함도 없으면
이는 여호와께서 말씀하신 것이 아니요 그 선지자가 제 마음대로 한 말이니
너는 그를 두려워하지 말지니라 (신 18:22)
10-11절 이에 대한 하나냐는 예레미야의 상징적 행위인 목에 걸린 나무 멍에를 빼앗아 꺾는 또 다른 상징적인 행위로 여호와의 예언을 표현합니다. 이어서 2년 안에 모든 바벨론 왕 느부갓네살의 멍에를 이와 같이 꺾어 버리리라 고 예언합니다. 더 이상 말할 가치를 느끼지 못하는 참 선지자는 자신의 길을 걸어갈 뿐입니다.
여호와의 말씀이 예레미야에게 임하니라 (12-17절)
다시 여호와의 말씀이 진짜 선지자에게 임합니다. 비록 하나냐가 나무 멍에를 꺾어 버렸지만, 여호와는 쇠 멍에를 만들어 모든 나라와 백성들의 목에 멜 것(12-14절)입니다. 나무 멍에를 꺾었던 하나냐와 유다는 가중처벌을 받게 되었습니다. 나무보다도 더 괴롭고 무거운 쇠 멍에입니다.
여기서 우리는 중요한 교훈을 얻습니다. 하나님이 주신 멍에는 결코 인간이 꺾을 수 없다는 사실입니다. 오히려 가중처벌만 더할 뿐입니다. 또한 거짓 선지자의 잘못으로 예레미야만 더 힘들게 되었습니다. 그 동안은 나무 멍에를 메고 다녔는데, 이제는 쇠 멍에를 메게 생겼습니다. 하나님의 뜻을 거스르는 자는 자신 뿐 아니라 주변의 사람들까지도 고생 시킵니다. 불순종으로 뱃사람 모두를 죽음 직전까지 몰아간 요나 선지자처럼 말입니다.
15-17절 하나냐에 대한 최후 신탁이 임합니다. 그의 죄악은 하나님이 보내시지도 않았는데 보낸 것처럼, 또한 메시지도 전혀 반대의 메시지인 거짓을 전하여 백성들을 믿게 한 것입니다. 이것은 매우 심각한 범죄입니다. 소위 선지자 사칭입니다. 여호와의 종 코스프레(흉내)입니다. 그 결과가 어떨까요?
내가 너를 지면에서 제하리니… 네가 금년에 죽으리라 가 그에게 임한 최후의 예언입니다. 그리고 어떻게 되었습니까? 선지자 하나냐가 그 해 일곱째 달에 죽었더라(17절) 그가 예레미야와 대적한 것이 다섯째 달부터였는데, 죽은 것은 일곱째 달입니다. 얼마나 신속하게 하나님의 심판이 임했는지… 두렵습니다!
특이한 것은 28장 내내 선지자 예레미야, 선지자 하나냐 라고 기록하고 있다는 것입니다. 겉으로 봐서는 전혀 차이가 없는 선지자들입니다. 심지어 사람들은 하나냐의 메시지를 더 좋아합니다. 그는 그의 이름의 뜻처럼 자비하신 하나님을 전합니다. 하지만 거짓 선지자입니다.
이 시대의 선지자적 사명을 가지고 있는 성도들은 충격을 받고 깊이 고민해야 합니다.
우리도 하나냐처럼 겉모습만 선지자와 같은 성도는 아니었나? 삶으로 이 세대에 필요한 진정한 하나님의 메시지를 전하기 보다는 좋은 것이 좋은 거라고 거짓 평안을 위해 우리의 사명을 뒤로 할 때가 있지는 않았는지 생각해 봅니다. 똑같이 선지자(성도)라고 불리고 있습니다. 하지만 마지막 심판의 날에는 반드시 구분 하십니다. 얼마 남지 않았습니다. 두렵고 떨림으로 우리에게 이미 주신 구원을 이루어 나갑시다!
1 In the fifth month of that same year, the fourth year, early in the reign of Zedekiah king of Judah, the prophet Hananiah son of Azzur, who was from Gibeon, said to me in the house of the Lord in the presence of the priests and all the people: 2 “This is what the Lord Almighty, the God of Israel, says: ‘I will break the yoke of the king of Babylon. 3 Within two years I will bring back to this place all the articles of the Lord’s house that Nebuchadnezzar king of Babylon removed from here and took to Babylon. 4 I will also bring back to this place Jehoiachin son of Jehoiakim king of Judah and all the other exiles from Judah who went to Babylon,’ declares the Lord, ‘for I will break the yoke of the king of Babylon.’”
5 Then the prophet Jeremiah replied to the prophet Hananiah before the priests and all the people who were standing in the house of the Lord. 6 He said, “Amen! May the Lord do so! May the Lord fulfill the words you have prophesied by bringing the articles of the Lord’s house and all the exiles back to this place from Babylon. 7 Nevertheless, listen to what I have to say in your hearing and in the hearing of all the people: 8 From early times the prophets who preceded you and me have prophesied war, disaster and plague against many countries and great kingdoms. 9 But the prophet who prophesies peace will be recognized as one truly sent by the Lord only if his prediction comes true.”
10 Then the prophet Hananiah took the yoke off the neck of the prophet Jeremiah and broke it, 11 and he said before all the people, “This is what the Lord says: ‘In the same way I will break the yoke of Nebuchadnezzar king of Babylon off the neck of all the nations within two years.’” At this, the prophet Jeremiah went on his way.
12 After the prophet Hananiah had broken the yoke off the neck of the prophet Jeremiah, the word of the Lord came to Jeremiah: 13 “Go and tell Hananiah, ‘This is what the Lord says: You have broken a wooden yoke, but in its place you will get a yoke of iron. 14 This is what the Lord Almighty, the God of Israel, says: I will put an iron yoke on the necks of all these nations to make them serve Nebuchadnezzar king of Babylon, and they will serve him. I will even give him control over the wild animals.’”
15 Then the prophet Jeremiah said to Hananiah the prophet, “Listen, Hananiah! The Lord has not sent you, yet you have persuaded this nation to trust in lies. 16 Therefore this is what the Lord says: ‘I am about to remove you from the face of the earth. This very year you are going to die, because you have preached rebellion against the Lord.’”
17 In the seventh month of that same year, Hananiah the prophet died.
When I lived in Korea, I participated in a seminar. It was hosted by a group of pastors with a will to renew the Korean churches. Pastor Han-heum Ok and the pastor of the largest church in Busan delivered the message that day, one pastor spoke of the need for Korean church pastors to wake up, repent, and turn around, and the other pastor, the Korean churches will not fail, God is with you! Cheer up!
Which message do you care about more? In fact, both messages are necessary for the Korean churches.
Regardless of the size of the church, the pastors who are proud, love to be treated, and who are obsessed with authoritarianism, will need the former message, and those who have struggled to serve rural or planted churches will have the latter message. It was clear that both messages were needed by Korean church pastors.
However, at this point, more than ten years have passed since the seminar, when I see the Korean churches, I think that the previous message, wake up and repent, was the message that Korean church pastors needed more urgently.
Only if his prediction comes true (verses 1-11)
Jeremiah chapter 28 is a chapter in which two messages collide. Message collision is messenger collision.
The conflict between the false prophets and Jeremiah in chapter 27 is introduced as a specific anecdote between Jeremiah the prophet and Hananiah the false prophet in chapter 28.
The temporal background is the fourth year and fifth month of Zedekiah's reign. At that time, Judah was invaded by the first and second Babylonians and became a subordinate state, but it was a time when the king and the people became slightly arrogant as the country stabilized. Perhaps that is why false prophets such as Hananiah came to deliver the message in the text. Hananiah also takes the same messenger formula as Jeremiah. His message was that God broke the yoke of the king of Babylon (v. 2) and that all the articles of the LORD’s house will bring back to Jerusalem within two years (v. 3). In addition, all the captives and Jehoiachin son of Jehoiakim king of Judah will also return (v. 4).
Jeremiah's answer is very wise. In verse 6 he said Amen! May the LORD do so!... May the LORD fulfill the words you have prophesied... Bringing back to this place. Jeremiah does not deny Hananiah's words themselves. Not only that, his answer doesn't sound ridiculous. It shows the desire of a prophet who sincerely loves his country and people. This is an answer that can dispel the misunderstanding of being a traitor or a betrayer who hopes the nation to be destroyed, the people may think of Jeremiah.
The important thing is nevertheless (verse 7). Shalom is what everyone wants, but there is something that must be done before. To obtain shalom, we must obey God's word. The same message of past prophets, Joel, Amos, Hosea, Micah, Nahum, Habakkuk, etc., was also a message of judgment and disaster (v. 8), and obey Jehovah's word to live! Come back! Israel has a covenant with God, and they broke that holy covenant through idolatry and evil deeds. Judas now has judgment and plague. The common mission of these prophets is to bring the people to awaken their sins, repent, and return to Jehovah.
Verse 9 Therefore, the prophets who foretold peace (shalom) contrary to the message of ordinary prophets can be recognized as a prophet sent by Jehovah only after the words of the prophet have been answered. This is well explained in Deuteronomy.
If what a prophet proclaims in the name of the LORD does not take place or come true,
that is a message the LORD has not spoken.
That prophet has spoken presumptuously.
Do not be afraid of him (Deut. 18:22).
Verses 10-11 Hananiah expresses Jehovah's prophecy as another symbolic act of taking and breaking the wooden yoke from the neck, Jeremiah's symbolic act. And then, he prophesies that In the same way I will break the yoke of Nebuchadnezzar king of Babylon off the neck of all nations within two years. A true prophet who no longer feels worth speaking only walks his way.
The word of the LORD came to Jeremiah (vv. 12-17)
Again, the word of Jehovah comes to the real prophet. Although Hananiah broke the wooden yoke, but I will put an iron yoke on the necks of all these nations (verses 12-14). Hananiah and Judas, who broke the wooden yoke, faced severe punishment. It is an iron yoke that is more painful and heavier than wood.
Here we learn an important lesson. It is the fact that humans can never break the yoke that God has given. Rather, it only adds additional punishment. Also, the fault of the false prophet made only Jeremiah more difficult. He used to wear a wooden yoke, but now he has to wear an iron yoke. Anyone who violates the will of God suffers not only himself, but also those around him. Like the prophet Jonah, who by disobedience drove all the sailors to the brink of death.
Verses 15-17 The final message comes about Hananiah fate. His crime was that God had not sent him, but as if he was sent by God, and the message also conveyed a false message, which is the opposite message, to make the people believe. This is a very serious crime. It is the so-called prophetic impersonation. It is a servant cosplay (imitation) of Jehovah. What is the result?
“I am about to remove you from the face of the earth.... This very year you are going to die” And then what happened? In the seventh month of the same year, Hananiah the prophet died (v. 17). His opposition with Jeremiah began in the fifth month, and he died in the seventh month. How quickly God's judgment came... I am afraid!
Peculiar thing is that throughout the 28th chapter, both the prophet Jeremiah and the prophet Hananiah are recorded as prophet . On the outside appearance, they are the prophets that make no difference. Even people love Hananiah's message more. He preaches a merciful God as the meaning of his name. But he is a false prophet.
The saints who have the prophetic mission of this time should be shocked and be deeply in agony.
Aren't we, like Hananiah, saints like the prophets only in appearance? I wonder if there was a time when we left our mission behind for false peace that good is good rather than conveying the true message of God that this generation needs in our life. We are equally called prophets (saints). However, on the last day of the final judgment, He will separate us. Not much time left. Let's complete the salvation already given to us with fear and trembling!
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