top of page
검색

20200728 새벽묵상 "차별 없는 하나님의 의"/"The Unchanging Righteousness of God" (롬/Rom 3:21-31)


21 이제는 율법 외에 하나님의 한 의가 나타났으니 율법과 선지자들에게 증거를 받은 것이라

22 곧 예수 그리스도를 믿음으로 말미암아 모든 믿는 자에게 미치는 하나님의 의니 차별이 없느니라

23 모든 사람이 죄를 범하였으매 하나님의 영광에 이르지 못하더니

24 그리스도 예수 안에 있는 속량으로 말미암아 하나님의 은혜로 값 없이 의롭다 하심을 얻은 자 되었느니라

25 이 예수를 하나님이 그의 피로써 믿음으로 말미암는 화목제물로 세우셨으니 이는 하나님께서 길이 참으시는 중에 전에 지은 죄를 간과하심으로 자기의 의로우심을 나타내려 하심이니

26 곧 이 때에 자기의 의로우심을 나타내사 자기도 의로우시며 또한 예수 믿는 자를 의롭다 하려 하심이라

27 그런즉 자랑할 데가 어디냐 있을 수가 없느니라 무슨 법으로냐 행위로냐 아니라 오직 믿음의 법으로니라

28 그러므로 사람이 의롭다 하심을 얻는 것은 율법의 행위에 있지 않고 믿음으로 되는 줄 우리가 인정하노라

29 하나님은 다만 유대인의 하나님이시냐 또한 이방인의 하나님은 아니시냐 진실로 이방인의 하나님도 되시느니라

30 할례자도 믿음으로 말미암아 또한 무할례자도 믿음으로 말미암아 의롭다 하실 하나님은 한 분이시니라

31 그런즉 우리가 믿음으로 말미암아 율법을 파기하느냐 그럴 수 없느니라 도리어 율법을 굳게 세우느니라



모든 사람이 죄를 범하였으매 하나님의 영광에 이르지 못하더니(23절) 하나님은 지금 젊은이들 표현으로 대략 난감입니다. 하나님이 창조한 세계와 인류가 하나님을 배신하고 불순종하여 의에 이르지 못한 것입니다. 하나님의 의, 즉 공의(公義)의 속성은 이러한 인간을 내버려 둬서는 안 됩니다. 만일 하나님이 모든 인류를 멸한다면 애초에 천지를 창조하시고 인간을 지으신 하나님의 실패인가요? 아브라함과 언약을 하셨던 신실하신 하나님의 약속은 물 건너간 것인가요? 반대로 그 약속을 지키시기 위하여 유대인이나 이방인의 죄를 눈 감아 주신다면 더 이상 하나님은 공의의 하나님이실 수가 없는 상황입니다. 이러지도 저러지도 못하는 딜레마Dilemma 입니다. 21절 그러나 이제는 이 바로 이러한 상황을 반영하는 표현입니다. 우리말 번역에는 그러나 가 빠져 있는데, 아쉬운 번역입니다. 존 스토트 John Stott 이제 라는 말은 논리적(논리의 전개), 연대적(바로 지금), 종말론적(새로운 시대가 지금)인 삼중의 의미를 갖는다고 말했습니다. 인간이 의로울 수 있는 첫 번째 방법은 하나님의 말씀인 율법을 지키는 것입니다. 하지만 앞서 바울이 증거한 것은 결국 율법을 지킬 수 있는 인간은 한 명도 없었다 입니다. 23절 역시 마찬가지 주장입니다. 그래서, 그러나 이제는 율법 외에 하나님의 한 의가 나타난 것입니다. 22절 그것이 바로 예수 그리스도를 믿는 믿음으로 모든 사람에게 차별 없이 주는 하나님의 의입니다. 혈통, 출신, 성별, 나이 등 그 어떤 조건이 없습니다. 단 하나! 예수 그리스도를 믿는 믿음입니다. 23절 모든 사람이 범죄로 하나님의 영광에 이르지 못하는 것은 지금도 계속 진행되고 있는 상황입니다. 도저히 율법으로 구원을 얻을 수 있는 육체가 없음을 아시고, 또 다른 방법으로 하나님의 의를 이루시려 하신 것이 바로 예수 그리스도를 보내시고, 그를 믿는 자를 의롭다 여기시는 것입니다. 24-26절 은혜로 값없이 이제 구원은 믿음으로(by Faith) 얻습니다. 하지만 믿음 자체가 구원의 근거요, 능력의 원천이 아닙니다. 그리스도 예수 안에 있는 속량, 하나님의 은혜, 그의 피로써, 화목제물 이 구원의 원천적인 근거를 나타내는 단어들입니다. 구속사에 나타난 실제적인 사건인 예수님의 십자가에서 죽으심의 사건을 의미하는 것이고, 포괄적인 표현으로 은혜 라고 할 수 있습니다. 그러니까 이 구체적이고 실제적인 예수 그리스도의 십자가 사건이 없이는, 곧 하나님의 은혜가 없이는 아무리 믿는다고 해도 구원을 얻을 수 있는 것이 아닙니다. 믿음은 하나님의 은혜를 우리에게 가져오는 도구일 뿐입니다. 하나님의 은혜로 값없이 라는 표현이 참으로 가슴 먹먹합니다. 도저히 인간이 갚을 수 없는 죄 값이기에 하나님은 우리를 대신하여 죄의 값을 치릅니다. 그런데 그 값은 너무도 귀하여 도저히 값을 매길 수 없는 것입니다. 하나님의 어린양 예수 그리스도의 피로써 화목제물을 삼은 것입니다. 하나님 입장에서는 온 우주에서 비교할 수 없는 값을 지불했지만, 우리에게는 은혜로 값없이 입니다. 이 사실을 머리가 아니라 가슴으로 통렬하게 느끼며, 가슴을 치는 것이 회개입니다. 철저한 자신의 죄와 상태에 대한 인식이 없이는 결코 은혜를 은혜로 느낄 수가 없습니다. 구원이나 은혜는 우리 자신이 구원이 필요한 상태이고, 은혜가 필요한 상황이라는 사실을 먼저 깊이 인식할 때 비로소 깨닫게 되는 감사의 조건입니다. 그래서 사도 바울은 앞선 논지에서 모든 인간이 철저히 죄인임을 주장한 것입니다. 하나님의 지혜는 두 가지 모두를 충족 시켰습니다. 예수 그리스도의 희생은 하나님의 공의를 지킬 수 있었고, 동시에 죄인인 인간을 예수의 대속의 은혜를 믿기만 하면 의롭다고 선포할 수 있게 된 것입니다. 이것이 26절이 말하는 바입니다. 27-30절 오직 믿음의 법으로 사람이 의롭다 함을 얻는 것은 결코 율법이나, 율법의 행위로 얻는 것이 아닙니다. 오직 믿음으로 의롭다 함을 얻는 것입니다. 그러므로 유대인이나 이방인의 차이는 아무런 의미가 없습니다. 세상은 믿음이 있는 사람과 없는 사람으로 구분될 뿐입니다. 많은 성도들이 하나님 앞에서 무엇인가를 하면, 그것도 잘 하면 더 사랑 받을 것이라고 생각합니다. 만일 진짜 그렇다면 그 사랑은 은혜가 아닙니다. 나의 행위에 대한 정당한 반응일 뿐입니다. 하나님의 은혜는 거저 주어지는 것입니다. 이미 너무 세상 원리에 익숙해진 사람은 이것을 믿지도 인정하지도 못합니다. 어떻게 그 귀한 것이 공짜냐는 것입니다. 이러한 자는 여전히 자신이 죄인인 것을 모르고, 인정하지 못하는 것입니다. 적어도 불신자에 비해서는 내가 구원 받을만한 무엇인가 있기 때문이라고 착각합니다. 은혜를 머리로는 알지만, 아직 가슴까지 그 은혜의 지식이 내려오지 않은 것입니다. 죄인임을 인정하지도 경험하지도 못하니, 어찌 은혜를 알겠습니까? 그래서 사도는 외칩니다. 그런즉 자랑할 데가 어디냐? 있을 수가 없느니라! 사도는 자신의 경험을 이야기 하는 것입니다. 바리새인 바울은 모든 것이 자신의 자랑이었던 것입니다. 출신, 학교, 말씀 읽는 것, 예배 하는 것, 전도 하는 것, 금식하는 것… 하는 족족 모든 영광이 자신을 향했던 것입니다. 아직 진정한 회개도 은혜도 알지 못하는 자는 당장 하나님을 섬긴다고 하는 모든 행위를 멈추고 생각해보아야 합니다. 왜냐하면 하면 할수록 그 행위가 자신의 의를 쌓는 것이 되기 때문입니다. 그리고 그 행위는 예수님을 진정 만나지 못했던 과거 바리새인 바울과 같은 교만한 사람을 만들게 됩니다. 설교의 왕자라고 불리는 찰스 스펄전Charles H. Spurgeon은 교만에 대해서 다음과 같이 말했습니다. 하나님이 다른 죄는 손가락으로 다루시지만 교만은 팔을 걷어붙이고 다루신다. 탐심에 대해서는 무거운 심판을 내리시지만 교만에 대해서는 열 배로 더 무거운 심판을 내리신다. 가장 무서운 죄가 교만입니다. 왜냐하면 교만은 자신의 삶에서 하나님의 은혜와 예수의 십자가가 필요 없다고 하는 죄이기 때문입니다. 나의 모든 자랑을 내려놓고, 겸손하게 하나님의 은혜를 누리기를 원합니다. 그것이 믿음이고, 믿음으로만 하나님의 구원과 은혜를 누립니다. 제 안에 무섭게 도사리고 있는 교만이라는 죄악과 오늘도 말씀과 기도로 싸웁니다. 나는 죽고 오직 내 안에 그리스도만 사는 하루가 되기를 진심으로 기도합니다.


 

21 But now apart from the law the righteousness of God has been made known, to which the Law and the Prophets testify. 22 This righteousness is given through faith in[h] Jesus Christ to all who believe. There is no difference between Jew and Gentile, 23 for all have sinned and fall short of the glory of God, 24 and all are justified freely by his grace through the redemption that came by Christ Jesus. 25 God presented Christ as a sacrifice of atonement, through the shedding of his blood—to be received by faith. He did this to demonstrate his righteousness, because in his forbearance he had left the sins committed beforehand unpunished— 26 he did it to demonstrate his righteousness at the present time, so as to be just and the one who justifies those who have faith in Jesus. 27 Where, then, is boasting? It is excluded. Because of what law? The law that requires works? No, because of the law that requires faith. 28 For we maintain that a person is justified by faith apart from the works of the law. 29 Or is God the God of Jews only? Is he not the God of Gentiles too? Yes, of Gentiles too, 30 since there is only one God, who will justify the circumcised by faith and the uncircumcised through that same faith. 31 Do we, then, nullify the law by this faith? Not at all! Rather, we uphold the law.


For all have sinned and fall short of the glory of God (Verse 23)


God is, to put it in this generation’s term, troubled

The people and creations that God has created have disobeyed and thus fell short of righteousness.

The righteousness of God, in other words, the justice of God shouldn't let the people off the hook. 

If God destroyed everything, would his creation and mankind that he created in the beginning be a failure?

Is the covenant between Abraham and our faithful God now off the table?

On the Contrary, if God lets the sin of the Jews and the Gentiles off the hook, God can no longer be the God of righteousness. It is a dilemma that can not go either way.


But in verse 21 ‘now’ describes this situation that God is in. Unfortunately, in the Korean version of the Bible, the word ‘but’ is omitted. Pastor John Stott said the word ‘now’ has a threefold reference: logically (the developing argument), chronological (the present time), and eschatological (the new age has arrived)


The first way of mankind being able to be righteous is following the Law which is the word of God. But Paul said that there is not even one who can follow the Law. And verse 23 has the same perspective. But instead of the law, it is the righteousness of God.

Verse 22 That is the righteousness of God that is given freely to all people who believe in Jesus Christ. There is no requirement for this gift such as bloodline, origin, gender or age. But there is one! Our faith believing in Jesus Christ!

Verse 23 All people sinning and falling short of the glory of the God can be seen in this era as well. God knew that the people wouldn't be able to be saved through the law, which is why God sent his one and only son Jesus Christ for mankind to be righteous through their faith.


Verse 24-26

Salvation is received through faith. But faith alone is not the basis or source of salvation. The redemption in Jesus Christ, Grace of God, Through his blood, Propitiation. These are some of the words that describe the basis of salvation.

Therefore, there is no salvation without Jesus dying on the cross, in other words there is no salvation without the grace of God no matter how much we believe. Faith is a tool that we use to  receive the grace of God. 


It saddens me whenever I think of the phrase ‘freely by his grace’. Because God has paid for our sins, which can not be paid by ourselves. And there is no way for us to pay God back for this grace. This grace was given to us by the blood of Jesus Christ, the lamb of God. 

From God’s point of view, God paid this ultimate price but for us it is freely by grace.

When we feel this in our hearts and not just know this with our heads, it is repentance.

When we are aware of the fact we need to be saved and that we need grace is a sign that we are thankful.

That is why Apostle Paul in the earlier verses have claimed that all mankind are sinners. 

The knowledge of God satisfies both of these statements. The sacrifice of Jesus Christ led to righteousness and mankind was able to just proclaim that they are righteous as long as they have faith. And that is what verse 26 is talking about. 


Verses 27-30 Only through faith

People do not receive righteousness through any law or act. It is only received through faith. So there was no difference between the Jews and the Gentiles. Our world is categorized into two types, ones that believe and ones that don’t.

Many of today’s Christians think that God will love us more if we do things are pleasing to him. If that is true, that love is not grace. That love is just a response for my actions. The grace of God is just given freely. But to those who have been accustomed to doing things by the way of the world, they can not believe or acknowledge. How can something that precious be free?! But people like this do not recognize that they are sinners. They think they have at least done better things when compared to non-christians. They know grace with their brains but do not know with their hearts. 

If you cannot even confess you are a sinner, there is no way that you will know grace.


And that is why the Apostle is continuing to proclaim. Where, then, is boasting? it is excluded! The Apostle is telling us about his own experiences. For Paul who used to be a pharisee, everything he did was boastful. Where he was born, school, reading the scriptures, worshipping, evangelizing, fasting…All these was done for his own glory.


For those who say that they know God and are doing all these good deeds but do not know true repentance or grace needs to check themselves. Because those good deeds are being done for yourself. And that will lead to a prideful person like how Paul used to be. Charles Spurgeon who is known as the Prince of Sermons said this about pride. 


God deals other sins with just fingers but deals with pride with his whole arm. 

With greed, God will give a heavy judgement but with pride, it will be ten times worse.


The worst sin is pride because pride is a sin that will lead to someone believing that they do not not need the grace of God or the cross of Jesus Christ. Let us lay down our boastings, and with humility, as for the the grace of God. That is faith and our salvation can only come from faith. 

So today I fight pride through today’s message and prayer. 

I pray that today will be a day that I can die and live for Christ.

Commenti


bottom of page