26 이 때문에 하나님께서 그들을 부끄러운 욕심에 내버려 두셨으니 곧 그들의 여자들도 순리대로 쓸 것을 바꾸어 역리로 쓰며 27 그와 같이 남자들도 순리대로 여자 쓰기를 버리고 서로 향하여 음욕이 불 일듯 하매 남자가 남자와 더불어 부끄러운 일을 행하여 그들의 그릇됨에 상당한 보응을 그들 자신이 받았느니라
28 또한 그들이 마음에 하나님 두기를 싫어하매 하나님께서 그들을 그 상실한 마음대로 내버려 두사 합당하지 못한 일을 하게 하셨으니
29 곧 모든 불의, 추악, 탐욕, 악의가 가득한 자요 시기, 살인, 분쟁, 사기, 악독이 가득한 자요 수군수군하는 자요 30 비방하는 자요 하나님께서 미워하시는 자요 능욕하는 자요 교만한 자요 자랑하는 자요 악을 도모하는 자요 부모를 거역하는 자요 31 우매한 자요 배약하는 자요 무정한 자요 무자비한 자라
32 그들이 이같은 일을 행하는 자는 사형에 해당한다고 하나님께서 정하심을 알고도 자기들만 행할 뿐 아니라 또한 그런 일을 행하는 자들을 옳다 하느니라
한국은 요즘 차별금지법과 관련하여 많은 찬반 여론으로 대립하는 모습입니다.
법안의 이름대로 어떤 종류든 차별을 하지 않는 것은 하나님의 선하신 성품에 맞다 생각합니다.
하지만 그 법안이 또 다른 차별을 낳는다면 무슨 의미가 있을까요?
미국 같은 경우 2012년 콜로라도 주에서 동성애부부의 결혼 케이크 주문을 거부한 빵집 사장이 주 법원에 고소 당한 사건이 있었습니다. 주 법원에서 유죄를 선고 받았지만, 상소하여 연방대법원에서 무죄 선고를 받았습니다. 이와 비슷한 경우가 우리 워싱턴 주에서도 있었습니다.
리치랜드Richland에서 40년 넘게 알린스 플라워Arlene‘s Flowers라는 꽃집을 운영해온 배로넬 스텃츠만 Barronelle Stutzman은 지난 2013년 오랜 단골이었던 로버트 잉거솔의 동성 결혼식용 꽃 제작 주문을 받았으나, 종교적 신념을 내세워 판매를 정중하게 거절했고 로버트 역시 잘 이해했습니다.
하지만 SNS에서 이러한 사실을 알게 된 워싱턴 주 검찰 총장이 그녀를 직접 고소하였고, 벤튼 카운티 지방법원의 알렉산더 엑스트롬 판사는 그녀가 워싱턴주의 차별금지법과 소비자보호법을 위반했다며 1천 달러의 벌금과 소송 비용 1달러를 내도록 판결했습니다.
하지만 그녀와 그녀의 변호인은 연방대법원에 상소하였고, 5년이라는 긴 공방 끝에 연방대법원이 파기 환송하여 결국 법정 다툼에서 승리합니다.
어떤 종류의 차별을 금지한다고 하면서 기독교인들의 종교의 자유, 표현의 자유를 역으로 차별한다면 분명히 잘못된 법 적용이고 해석이라고 생각합니다.
법 자체가 아무리 취지가 훌륭해도 그것을 해석하고 적용하는 것은 분명히 또 다른 중요한 문제입니다. 차별금지법은 필요하지만 그 법으로 인하여 모든 국민이 보호를 받아야 진정한 의미가 있을 것입니다.
본문에서 사도 바울이 말하는 것은 어느 사람들에 폄하가 아니라 종교적인 표현의 자유(?)입니다.
그리고 기독교인의 종교적 신념으로 볼 때 이것은 옳은 하나님의 진리의 말씀입니다.
26-27절 불의와 불경건한 무리는 하나님의 진노를 받을 수 밖에 없습니다.
그런데 그 하나님의 진노라는 것이 그들을 그러한 상태로 내버려두는 유기reprobation입니다.
부끄러운 욕심(파도스) 은 성적인 욕정 lust을 의미하는 것입니다. 그것은 여성이 여성에 대하여, 남성이 남성에 대하여 욕심보다 더 강력한 의미의 음욕(오렠시스)이 불일 듯 하는 상태를 말합니다.
현대용어로 치면 LGBT[1]입니다. 사도 바울은 그들이 그릇됨에 상당한 보응을 받았다 고 말하는데 그것이 정확히 무엇인지 모릅니다. 죄책감, 정서적인 중압감, 불면증 등이라고 해석하는 학자도 있지만, 개인적으로 볼 때, 한국연예인 게이 H씨의 “하루에 화장실을 15번 간다”는 고백을 보건대 이러한 상황 자체가 이미 상당한 죄의 보응이 아닐까 생각합니다.
당시 로마나 헬라문화에서는 남성들의 이러한 잘못된 성취향성이 일반적이었습니다.
하지만 로마 상류층이나 특히 철학자들은 이러한 동성애 풍습을 혐오스럽게 여겼다고 합니다.
그러니까 로마 교회를 구성하고 있는 로마인들이나 유대 기독교인들은 당연히 이러한 풍습에 대해 반감을 가지고 있었습니다. 그러므로 사도 바울이 이러한 동성애의 죄를 먼저 거론하는 것은 다음에 이어 나올 죄들 역시 동성애와 같은 동일한 죄악임을 말하려는 것입니다.
28절 사도는 계속해서 하나님의 유기를 강조합니다. 마음에 하나님 두기를 싫어하는 자들을 하나님이
상관하지 않고 내버려 두는 것이야말로 더 이상 소망이 없는 것입니다. 이러한 자들은 우상숭배자, 불가지론자agnosticism, 무신론자atheism 를 모두를 지칭하는 것입니다.
그 상실한 마음(에이스 아도키몬 눈)은 직역하면 무가치한 이성입니다. 우리의 지성이나 이성이 하나님과 상관없어질 때, 그것은 더 이상 가치가 없습니다. 그것이 곧 상실한 마음인 것입니다. 하나님이 없는 인생은 결국 합당하지 못한 일을 하게 됩니다. 결국 도덕과 의를 상실한 채 수많은 죄악을 저지릅니다.
29-32절 사도는 21가지의 죄악을 열거합니다.
1) 불의, 추악, 탐욕, 악의가 가득한 자
처음 네 가지 죄악은 타락한 인간의 본성에 나오는 죄악들이고, 마음 속에서 이미 벌어지는 것들입니다.
2) 시기, 살인, 분쟁, 사기, 악독이 가득한 자
처음 네 가지 죄악이 마음 속에 가득한 자들은 구체적으로 실천에 옮기게 되는데, 그것이 시기, 살인, 분쟁, 사기, 악독인 것입니다. 앞의 죄악들이 내면적이고 주관적이라면, 이번의 죄악들은 관계적, 객관적, 표면적입니다. 악독(카코에데이아)는 타락한 인간이 보여주는 적극적인 죄악으로 아르스토텔레스가 정의한대로 가장 악한 감정으로 모든 것을 취하고자 하는 악의vice입니다.
3) 수군수군하는 자는 귀에 대고 속삭이는 자, 비밀히 말하는 자라는 의미로 불평, 비방하는 자 입니다.
비방하는 자는 그것을 공개적으로 말하는 자입니다.[2] 하나님께서 미워하시는 자는 하나님을 미워하는 자라는 의미입니다. 능욕하는 자 는 거만한 자를 의미하며, 교만한 자와 자랑하는 자와는 뗄 수 없는 관계입니다. 악을 도모하는 자는 항상 악을 행할 생각만 하는 자를 가리킵니다. 부모를 거역하는 자는 하나님의 가장 기본적인 창조 질서를 무시하는 악한 자입니다. 우매한 자는 하나님의 은혜를 깨닫지 못하는 자입니다. 배약하는 자는 쉽게 약속을 저버리는 사람이고, 무정한 자, 무자비한 자는 상대의 아픔이나 고통을 이해하지 못하는 자입니다. 현대 병리학적 용어로는 사이코패스 내지는 소시오패스를 일컫는 것입니다.
32절 이러한 자들은 하나님이 주신 자연계시인 양심으로 이미 이러한 행위들이 죄악임을 알면서도, 자신만 행하는 것이 아니라 그러한 행위가 옳다고 하여 다른 사람들까지 죄악을 행하도록 격려합니다. 죄를 죄라고 말하지 못하는 시대가 되었고, 이 정도 죄는 괜찮다, 그 사람이 한 일이 얼마나 많은데, 더한 사람도 있다, 다 그런다 라고 하며 죄를 가볍게 만듭니다. 정확하게 오늘날과 일치하는 모습입니다.
어느 시대건 차별을 해서는 안되겠지만, 무엇이 옳고 그른지 분별은 할 줄 알아야 진짜 사람입니다.
인간의 삶에 옳고 그름의 기준이 무엇일까요? 그것은 인간을 지으신 하나님이 제일 잘 아십니다.
그래서 우리는 마음에 하나님을 두어야 합니다. 그래야 하나님의 사랑으로 차별하지 않을 수 있습니다.
또한 그래야 무엇이 옳고 그른지를 분별할 수 있습니다.
예수를 믿는 모든 자에게 차별하지 않으시고 구원을 주시는 하나님!
하지만 분명하게 죄인과 의인을 구별하시는 하나님!
그 하나님의 성품을 닮는 하루가 되길 원합니다.
[1] LGBT는 성소수자 중 레즈비언(Lesbian), 게이(Gay), 양성애자(Bisexual), 트랜스젠더(Transgender)를 합하여 부르는 단어로 이들은 무지개 7색깔 중 남색을 제외한 나머지 6색 무지개 깃발을 자신들의 상징으로 사용합니다. [2] 압살롬의 반역으로 피신하는 다윗을 비방했던 베냐민 사람 시므이 같은 자입니다(삼하 16:7-8).
26 For this reason God gave them up to dishonorable passions. For their women exchanged natural relations for those that are contrary to nature; 27 and the men likewise gave up natural relations with women and were consumed with passion for one another, men committing shameless acts with men and receiving in themselves the due penalty for their error.
28 And since they did not see fit to acknowledge God, God gave them up to a debased mind to do what ought not to be done. 29 They were filled with all manner of unrighteousness, evil, covetousness, malice. They are full of envy, murder, strife, deceit, maliciousness. They are gossips, 30 slanderers, haters of God, insolent, haughty, boastful, inventors of evil, disobedient to parents, 31 foolish, faithless, heartless, ruthless. 32 Though they know God's righteous decree that those who practice such things deserve to die, they not only do them but give approval to those who practice them.
Korea nowadays faces a lot of consensus and opinions on the non (anti) discrimination law. From its name, any discrimination is against the characteristics of God. But what would it mean if this law creates another discrimination?
In the State of Colorado, 2012, a bakery which refused to provide a wedding cake to a gay couple was sued in a state court. The Colorado civil rights commission found that the bakery had discriminated against the couple, however the bakery took the case to the U.S. Supreme Court which later reversed the commission’s decision.
We can find similar cases in the State of Washington. Barronelle Stutzman, an owner of Arlene’s Flowers for 40 years, in Richland, WA was sued by a couple whose longtime florist declined service of their same-sex wedding in 2013. Robert Ingresoll and Curt Freed asked Stutzman to provide flowers for their wedding, but the florist declined, citing her Christian beliefs. The couple accepted her reasoning, but later denied her services and proceeded to sue her business. The second suit against Stutzman, after this incident became viral in SNS, was a consumer protection suit filed by state Attorney General Bob Ferguson. Following the suit, Benton County Superior Court Judge Alexander Ekstrom ruled that Stuzman had violated the state's anti-discrimination law and ordered Stutzman to pay a $1,000 fine and $1 for court costs and fees. Stuszman’s attorneys filed a petition for a writ of certiorari in the Supreme Court of the United States, and after a long 5 years of appeal, The Federal Court of Justice eventually won the court battle.
It is a wrong interpretation of the non-discrimination law to use it against Christians’ freedom of religion and freedom of expression. Although the nature of the law is admirable, if it is interpreted and used in the wrongful way, it creates another problem. The anti-discrimination law is necessary, however it will have a real meaning only if it protects all citizens.
From today’s scripture, what the apostle Paul says is not a disgrace to some people, but a freedom of religious expression. And in terms of Christian religious beliefs, it is the true words of God.
Verses 26-27 unrighteous and ungodly crowds receive nothing but the wrath of God. The wrath of God is “reprobation” - to abandon these people in their state.
Shameful greed or dishonorable passions (pados) refer to “lust”, the sexual desires. That is women with women, and men with men exchanging “lust” (orexis) relationships that are contrary to nature. In modern expression, it is LGBT. Apostle Paul wrote “receiving in themselves the due penalty for their error”, but its exact meaning is unknown. Some scholars cite “guilt”, “emotional pressure”, “insomnia”, but in my opinion, based on Korean gay celebrity H’s confession “I go to the bathroom 15 times a day”, this situation (disease) itself is already a considerable retribution of sin.
Every sort of sexual immorality and ritualistic prostitution of men was practiced freely in Rome and Greek cultures. The Roman upper class or especially the philosophers despised this homosexual custom. Roman churches and Jewish Christians obviously detested and hated this practice. Therefore, the apostle Paul's first mention of sexual sin is to say that the sins that follow will be the same sin as sexual immorality.
Verse 28 the apostle continues to emphasize abandonment. God gave up those who did not see fit to acknowledge God. These people (idolaters, agnostiker, and atheists) are debased and there is no hope for them. The debased mind (εἰς ἀδόκιμον νοῦν) means worthless reason. When our intelligence and reason (mind) detach from God, they become worthless. This is the reprobate mind (KJV). God-less lives ultimately “do what ought not to be done.” Eventually, he/she loses morality and righteousness, and commits many sins.
Verses 29-32 the apostle enumerates 21 sins.
(1) Unrighteousness, Evil, Covetousness, Malice
The first four sins are the sins of the fallen human nature and are already happening in their mind.
(2) Envy, Murder, Strife, Deceit, Maliciousness
When people are filled with the first four sins, they specifically put them in practice. Then follow envy, murder, strife, deceit, and maliciousness. If the first four sins are inwardly and subjective, the latter sins are relational, objective, and superficial.
Malice (kakoētheias) is an aggressive sin of the fallen humans - it is an evil “vice” that wants to take everything with the most evil emotions as defined by Aristotle.
(3) Gossips mean to whisper in the ear, or to tell a secret, referring to those who complain or slander.
Slanderers attack someone in public (2 Samuel 16:7-8). Haters of God refer to those who hate God. Insolent means arrogant, and haughty and boastful always go together. Inventors of evil always think of evil acts. Disobedient to parents are evil and those who do not acknowledge the most basics of the creation law. Foolish does not understand the grace of God. Faithless easily forsakes promises. Heartless and ruthless do not understand the pains of others. In modern pathology, these people are either psychopath or sociopath.
Verse 32 though they know God’s righteous decree that those who practice such things deserve to die, they not only do them but give approval to those who practice them. We live in a society where we cannot say sin is a sin. Rather we compromise and lighten the sin by saying “this type of sin is acceptable”, “this person did many more things” “some people are worse”, “everyone does it anyways”. This is the world we live in.
Regardless of the generations, we must not discriminate. But we must be able to distinguish what is right and wrong. What is the standard of right and wrong in our life? God knows the exact criterion. This is the reason why we must keep God in our hearts.
This is the only way we do not discriminate as God’s people.
This is the only way we can distinguish what is right and wrong.
God makes no difference and saves all those who believe in Jesus Christ.
However, God clearly distinguishes sinners from righteous.
Let us all resemble the characteristics of God today.
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