1 할렐루야 새 노래로 여호와께 노래하며 성도의 모임 가운데에서 찬양할지어다
2 이스라엘은 자기를 지으신 이로 말미암아 즐거워하며 시온의 주민은 그들의 왕으로 말미암아 즐거워할지어다
3 춤 추며 그의 이름을 찬양하며 소고와 수금으로 그를 찬양할지어다
4 여호와께서는 자기 백성을 기뻐하시며 겸손한 자를 구원으로 아름답게 하심이로다
5 성도들은 영광 중에 즐거워하며 그들의 침상에서 기쁨으로 노래할지어다
6 그들의 입에는 하나님에 대한 찬양이 있고 그들의 손에는 두 날 가진 칼이 있도다
7 이것으로 뭇 나라에 보수하며 민족들을 벌하며
8 그들의 왕들은 사슬로, 그들의 귀인은 철고랑으로 결박하고
9 기록한 판결대로 그들에게 시행할지로다 이런 영광은 그의 모든 성도에게 있도다 할렐루야
유대인의 절기 중에는 수전절The Festival of Dedication이라는 절기가 있습니다.
수전절은 한자로는 닦을 수(修), 대궐 전(殿), 마디 절(節)입니다. 성전을 깨끗하게 한 명절이라고 해석할 수 있습니다. 수전절을 보통 하누카Hanukkah라고 부르는데, 이는 봉헌이라는 뜻의 히브리어입니다.
이스라엘은 B.C.586 년 바벨론에 멸망한 이후 계속 이방나라의 통치를 받습니다.
바벨론을 페르시아(바사)가 정복하고, 페르시아를 다시 알렉산더 대왕의 헬라(그리스)가 정복합니다.
알렉산더가 죽자 제국은 4개 지역으로 나뉘었는데, 당시 이스라엘이 속한 지역인 시리아(수리아)를
B.C. 198년부터 셀류쿠스 왕조가 다스립니다. 이 왕조는 강력한 헬라화 정책을 추구했는데, 특히 B.C. 175-163년까지 다스린 안티오쿠스4세Antiochus IV는 자신을 에피파네스Epiphanes (신의 현현)라고 부르며, 유대인들의 신앙을 박해하기 시작합니다. 심지어 B.C.167년에는 성전에 제우스 신상을 들여다 놓고, 한 달에 한번 돼지를 제물로 드리는 제사를 합니다.
이것이 기폭제가 되어 예루살렘으로부터 북서쪽으로 24마일(39km) 떨어진 모데인이라는 지역에 있는 제사장 맛디디아와 그의 다섯 아들이 주도하는 항쟁이 시작됩니다. 그 중에서 셋째 아들 유다 마카비가 특히 용맹했는데, 그의 별명인 쇠망치 라는 뜻의 하 마카비 에서 이름을 빌려 이 혁명이 마카비 전쟁으로 불리게 되었습니다. 결국 유대인들은3년간의 긴 전쟁에서 승리하고 하나님께 성전을 정화하여 드립니다. 이렇게 하나님 앞에 다시 성전을 봉헌하여 드린 날을 기념하는 절기가 바로 수전절(修殿節)입니다.
어떤 학자는 시편 149편이 바로 이 수전절에 지어진 노래라고 말합니다. 충분히 그럴 수도 있습니다만, 더 많은 학자들이 아마도 바벨론 포로기 이후 느헤미야 시대에 지어진 시(詩) 일 것이라 생각합니다. 시대가 정확하면 시를 이해하는데 더 도움이 되겠지만, 어느 시대이든지 간에 시를 해석하는 데는 큰 차이가 없을 것으로 보입니다.
본시는 찬양시(Hymn)로서 이스라엘의 구원하시는 하나님의 사랑과 은혜에 감격하며 찬양할 것을 요청하는 시이며, 이스라엘이 승리한 과거의 것이 아닌 미래를 바라보며 최후 승리에 대한 기대와 감격을 노래하는 종말론적인 시입니다.
1연 (1-5절) 기쁨의 찬양을 드리라!
1절 성도의 모임 가운데 해야 할 가장 중요한 것은 무엇일까요? 바로 찬양입니다. 예배입니다. 거룩한 하나님의 백성들이 모여서 해야 할 가장 중요하고 우선되는 것은 예배(찬양)입니다. 이것은 이 땅에서뿐 아니라 천국에서도 계속되는 영원한 행위입니다! 나는 이 예배와 찬양의 중요함을 인지하고 있습니까?
2절 이스라엘은 창조주 하나님으로 말미암아 시온의 주민은 다스리시는 하나님으로 말미암아 기뻐하고 즐거워해야 합니다. 찬양의 중요한 요소 중 하나는 기쁨입니다. 하나님의 백성은 기쁨으로 찬양해야 하고, 또한 전심으로 찬양을 하면 마음 속에서부터 기쁨이 넘쳐 납니다.
3절 이제 시인은 찬양의 방법을 노래합니다. 춤추며 찬양해야 합니다.
다윗은 법궤를 예루살렘으로 옮기는 날에 옷이 벗겨지는 것도 모르고 기쁨으로 춤추며 찬양했습니다.[3]
또한 시인은 소고와 수금으로 찬양할 것을 요청합니다. 작은 북과 현악기로 찬양하라는 것입니다.
모든 동원할 수 있는 오케스트라로 찬양하는 것은 옳은 일입니다.
4절 시인은 찬양의 이유를 말합니다. 하나님은 겸손한 자를 구원으로 아름답게 하기 때문입니다.
구원을 베푸시는 이유는 자기 백성을 기뻐하심 때문입니다. 하나님 스스로 의지에 의해, 당신이 사랑하는 자를 구원하시어 아름답게 하시는 것입니다.
5절 그러므로 구원 받은 성도들의 즐거움과 찬양은 침상에서까지 끊이지 않아야 합니다. 너무 기쁘고 즐거운 일이 있을 때 침대에 누워서도 다시 생각을 곱씹으며 즐거워하지 않습니까? 바로 성도의 구원의 즐거움과 찬양이 그래야 합니다.
2연 (6-9절) 승리의 능력
시인은 이제 하나님을 기뻐하고 찬양하는 것이 능력이 되어, 승리를 확신하는 노래를 부릅니다.
6절 바벨론에서 돌아온 유대인들은 성벽을 재건하며 한 손에 무기를 들고 한 손으로 일을 했습니다.
또한 이스라엘의 모든 전쟁은 입으로 하나님을 찬양하며, 손으로는 적을 무찌르는 행위였습니다.
7-9a절 시인은 바로 기쁨의 찬양과 손의 검으로 이방 나라를 보수(복수)하고 처벌하여, 그들의 왕과 귀족들을 묶어서 말씀으로 판결하고 시행할 것을 촉구합니다.
9b절 이 모든 것을 주와 거룩한 성도들이 함께 행합니다. 지극히 종말론적인 최후 승리의 노래입니다.
2연의 노래는 계시록에 등장하는 좌우에 날선 검을 가진 예수님의 모습을 생각나게 합니다.
결국 성도가 세상에서 승리할 수 있는 능력은 입에 가득한 기쁨의 찬양과 양날을 가진 검인 말씀의 능력 밖에는 없습니다!
유대 역사가 요세푸스는 수전절을 빛의 절기라고 불렀습니다. 8일 동안 성전과 각 가정에서 등불을 밝히기 때문입니다. 8일 동안 불을 밝히는 유래는 다음과 같습니다. 마카비 전쟁의 주인공인 유다 마카비가 성전을 빼앗고 들어가봤더니 등잔에 성전을 밝힐 기름이 하루치 밖에는 없었다고 합니다. 성전을 밝히는 기름은 정결의식을 통과한 거룩한 기름만 사용할 수 있습니다. 그런데 놀랍게도 성전을 청소하고 정결한 기름을 준비하는 8일 동안 등불이 꺼지지 않는 일이 벌어진 것입니다.
약 200년 후 그 스룹바벨 성전에 진짜 꺼지지 않는 영원한 빛이 켜집니다. 예수님이 수전절을 지키기 위해 성전에 오신 것입니다. 요한복음 9장을 보면 예수님은 내가 세상에 있는 동안에는 세상의 빛이로라 (요 9:5) 고 말씀 하신 후 실로암 연못에서 소경을 고치십니다. 그리고는 요한복음 10장에 수전절을 지키러 성전으로 들어가십니다. 예수님이 성전의 빛이요, 이 세상의 참 빛이라고 직접 보여주시는 것입니다. 예수님은 천지를 창조하시고, 빛을 창조하신 하나님입니다! 그것을 믿고 기쁨으로 찬양하며, 예배할 때 그의 백성은 주와 함께 영원토록 승리하며 왕노릇 할 것입니다!
오늘 하루도 기쁨의 찬양을 부르며, 승리의 능력을 경험하기를 기도합니다.
[1] 유대인들의 3대 절기는 유월절(무교절), 오순절(칠칠절, 맥추절), 장막절(초막절, 수장절)입니다. [2] 예루살렘에 수전절이 이르니 때는 겨울이라 예수께서 성전 안 솔로몬 행각에서 거니시니 (요 10:22-23) [3] 다윗이 여호와 앞에서 힘을 다하여 춤을 추는데 그 때에 다윗이 베 에봇을 입었더라 (삼하 6:14) 여호와의 언약궤가 다윗 성으로 들어올 때에 사울의 딸 미갈이 창으로 내다보다가 다윗 왕이 춤추며 뛰노는 것을 보고 그 마음에 업신여겼더라 (대상 15:29)
1 Praise the Lord.
Sing to the Lord a new song,
his praise in the assembly of his faithful people.
2 Let Israel rejoice in their Maker;
let the people of Zion be glad in their King.
3 Let them praise his name with dancing
and make music to him with timbrel and harp.
4 For the Lord takes delight in his people;
he crowns the humble with victory.
5 Let his faithful people rejoice in this honor
and sing for joy on their beds.
6 May the praise of God be in their mouths
and a double-edged sword in their hands,
7 to inflict vengeance on the nations
and punishment on the peoples,
8 to bind their kings with fetters,
their nobles with shackles of iron,
9 to carry out the sentence written against them—
this is the glory of all his faithful people.
Praise the Lord.
The Festival of Dedication is one of Jewish feasts. This is not the Jewish three major feasts, but it is the feast Jesus kept during his public life. The Chinese characters of the Festival of Dedication mean Polished (수 修), Temple (전 殿), and Feast (절 節). It can be interpreted as a Temple Cleansing Feast. This is usually called Hanukkah, which is a Hebrew word for Consecration. Israel continued to be ruled by the nations after its fall to Babylon in B.C.586. Persia conquers Babylon, and Alexander, the Great of Greece conquers Persia. After Alexander died, the empire was divided into four regions, the region of Israel at that time, became part of Syria. From B.C. 198, the Seleucids Dynasty rules. This dynasty pursued a strong Greek policy, especially ruled by Antiochus IV, B.C. 175-163, calls himself Epiphanes (God's manifestation) and begins to persecute the Jewish faith. Even in B.C. 167, a statue of Zeus was brought into the temple, and once a month a pig was sacrificed. This was the detonator and begun a protest led by the priest Mattathias and his five sons in the area of Modein, 24 miles (39 km) northwest of Jerusalem. Among them, the third son, Judas Maccabeus, was particularly courageous, and this was called the Maccabeus Revolution, borrowing its name from Judas Maccabeus, meaning sledgehammer. Eventually, the Jews won three years of long war and cleansed the temple and dedicate to God. In this way, this festival is to celebrate the day when the temple was dedicated to God again and called Hanukkah. Some scholars say that Psalm 149 is the song that was written in this feast. That could be, but most of scholars say probably it was written in the Nehemiah period after the Babylonian captivity. If we know when this psalm was written, it may be more helpful understanding this psalm, but there seems to be not much difference in interpreting the psalm in any era.
This is a poetry of praise (Hymn), a request psalm that inspires and praises the love and grace of Israel's redeeming God. It is not about the past that Israel had won, but eschatological poetry that looks forward to the future and sings expectations and emotions about the final victory. Stanza 1 (Verses 1-5) Praise of Joy! Verse 1 What is the most important thing to do in an assembly of the saints? It is Praise. Worship. Worship (Praise) is the most important and the first thing for the holy people of God to gather. This is an everlasting act not only on earth but in Heaven! Am I aware of the importance of this worship and praise? Verse 2 Israel should rejoice for the Maker, and the people of Zion be glad in their King of Zion reigning. One of the important elements of praise is joy. God's people must praise with joy, and when they praise with all their heart, then joy overflows from the heart. Verse 3 Now the psalmist sings the method of praise. We should dance and praise. On the day David moved the ark to Jerusalem, He danced and praised with joy, not even knowing that his clothes had been removed. In addition, the psalmist asks to praise with a tambourine and a harp. It is to praise with small drum and string instrument. It is right to praise with all mobilizable orchestras. Verse 4 The psalmist says the reason for praise. For the LORD crowns the humble with salvation. The reason is because LORD takes delight in his people. By LORD's own will, He saves and beautifies those He loves. Verse 5 Therefore, the joy and praise of the saints who have been saved must not stop even on theIr bed. When you're so happy and joyous, don't you enjoy lying on your bed and think it over? The joy and praise of the salvation of the saints should be like this. Stanza 2 (verses 6-9) Power of Victory The psalmist sings a song of confidence in victory for he now get the power from rejoicing and praising God. Verse 6 The Jews who returned from Babylon rebuilt the city walls, holding weapons in one hand and working in another hand. Also, all the wars in Israel were praising God with the mouth and defeating the enemy with the hands. Verses 7-9a, the psalmist immediately urges to revenge and punish the nations with the praise of joy and the sword of their hands, tying their kings and nobles to judgment by the Words. Verse 9b All of this is done by the Lord and the holy saints. This song is the ultimate eschatological victory. The stanza 2 reminds us of Jesus with a sharp double edged sword appearing in Revelation. In the end, the power of the Saints to win in the world is nothing but the power of the joyful praise of the mouth and the power of the Words, the double edged sword! Jewish historian Josephus called the Hanukkah, the season of light. This is because the temple and each family's lamps are lit for eight days. The origin of lighting for 8 days is as follows. The main character of the Maccabaeus War, Judas Maccabaeus, took the temple and entered it, and there was only one day oil left for the lamp to light the temple. The oil that lightens the temple can only be used with holy oil that has passed the cleansing ritual. Surprisingly, however, the lamps last for eight days, while cleaning the temple and preparing clean oil. About 200 years later, the eternal light of the Zerubbabel Temple is lit. Jesus came to the temple to celebrate the feast. In John Chapter 9, Jesus said that while I am in the world, I am the light of the world (John 9:5), and he healed a blind man at Pool of Siloam. He then enters the temple in John 10 to observe the Hanukkah. Jesus directly shows that He is the light of the temple and the true light of the world. Jesus is the God who created heaven and earth and created the light! Believe it and praise with joy when you worship, His people will win and reign with the LORD forever! I pray for you sing a song of joy today, and pray to experience the power of victory.
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