1 할렐루야 하늘에서 여호와를 찬양하며 높은 데서 그를 찬양할지어다
2 그의 모든 천사여 찬양하며 모든 군대여 그를 찬양할지어다
3 해와 달아 그를 찬양하며 밝은 별들아 다 그를 찬양할지어다
4 하늘의 하늘도 그를 찬양하며 하늘 위에 있는 물들도 그를 찬양할지어다
5 그것들이 여호와의 이름을 찬양함은 그가 명령하시므로 지음을 받았음이로다
6 그가 또 그것들을 영원히 세우시고 폐하지 못할 명령을 정하셨도다
7 너희 용들과 바다여 땅에서 여호와를 찬양하라
8 불과 우박과 눈과 안개와 그의 말씀을 따르는 광풍이며
9 산들과 모든 작은 산과 과수와 모든 백향목이며
10 짐승과 모든 가축과 기는 것과 나는 새며
11 세상의 왕들과 모든 백성들과 고관들과 땅의 모든 재판관들이며
12 총각과 처녀와 노인과 아이들아
13 여호와의 이름을 찬양할지어다 그의 이름이 홀로 높으시며
그의 영광이 땅과 하늘 위에 뛰어나심이로다
14 그가 그의 백성의 뿔을 높이셨으니 그는 모든 성도 곧 그를 가까이 하는 백성
이스라엘 자손의 찬양 받을 이시로다 할렐루야여호와를 찬양하라
시편 148편은 일종의 의식시(儀式詩)로서 예배의식 때 찬양대에 의해 불려졌을 것으로 추측합니다.
본 시와 같은 유형의 시는 그 전통이 아주 오래 전부터 시작되었습니다. 찬양의 주체로 열거되는 천사, 모든 군대, 해, 달, 별, 산, 바다, 왕, 왕자, 재판관, 총각, 처녀, 노인 아이 등 피조물을 열거하는 문학 형식은 이집트와 메소포타미아의 고대 문학에서 종종 발견되는 문학 형식입니다.
그래서 혹자는 본 시가 이집트의 영향을 받은 것이라고 주장하기도 하지만, 이미 성경에서도 이러한 형식의 노래를 종종 발견합니다. 또한 만물의 피조성과 창조주에 대한 찬양의 의무를 강력하게 요청하는 점은 이방 문학에서는 찾아볼 수 없는 독특한 특징입니다.
그러므로 본 시는 이집트의 영향을 받은 것이 아니라, 독창적인 히브리문학인 것입니다.
1연 (1-6절) 천상의 합창대여 여호와를 찬양하라!
시인은 1연에서 하늘과 하늘 위에 존재하는 모든 피조물을 열거하며 하나님을 찬양하라고 명령하고 있습니다. 1절 하늘에서… 높은 데서 는 7절의 땅에서 와 대비되는 장소로 창조된 하늘 위의 피조물을 포함하는 표현입니다.
2절 시인은 하늘 위에 창조된 피조물들을 열거합니다.
먼저는 모든 천사와 모든 군대 입니다. 한자로 표현하면 천군천사(天軍天使) 입니다.
군대(체비아) 는 그의 무리들 이라는 의미로 천사로 이루어진 하늘의 군대를 의미합니다.
3-4절 해와 달… 밝은 별들아 그를 찬양할지어다 시인은 모든 우주의 별들에게 하나님을 찬양하라고 명령합니다. 그뿐 아니라 하늘의 하늘과 하늘 위에 있는 물들도 찬양할 것을 요청합니다. 이러한 표현은 당시 히브리적 우주관을 그대로 반영합니다. 그들은 하늘이 3층으로 이루어져 있다고 생각했습니다.[1]
현대 과학 지식으로 바꿔 설명하자면, 하늘은 지금 대기권을 말한다고 보아야 하며, 하늘의 하늘은 우주를 표현한다고 이해하면 되겠습니다. 또한 고대인들은 대부분 하늘 위에 물 저수지가 있어서 그 물이 비로 떨어지는 것이라고 생각했습니다.[2] 당시 사람들은 수분을 잔뜩 머금은 구름을 그렇게 밖에는 이해할 수 없었던 것입니다.
5-6절 시인은 5절에서 첫 번째 찬양의 이유를 노래합니다. 여호와를 찬양해야 할 첫 번째 이유는 그분이 창조주이기 때문입니다. 이것은 모든 피조물 찬양해야 할 가장 근본적인 찬양의 이유라 할 수 있습니다.
아주 오랜 시간을 우주의 별들이 운행하며 탄생, 소멸 하는 것은 모두 하나님의 의지에서 시작된 것입니다. 또한 우주 어디를 가든지 통하는 법칙이 있습니다. 만유인력의 법칙[3]과 같은 우주의 원리는 우주를 유지하는 근본적인 힘입니다. 이와 같은 우주의 원리가 하나님이 명하신 폐하지 못할 명령입니다.
2연 (7-13a절) 땅의 합창대여 여호와를 찬양하라!
시인 이제 이 땅에 존재하는 모든 피조물들에게 여호와를 찬양할 것을 명령합니다.
7절 용 תנינים (탄니님) 은 성경에서 보통 적그리스도나 사탄을 상징합니다. 하지만 이곳에서는 거대한 수중 생물great sea creatures을 묘사하는 단어입니다. 바다와 모든 바다의 생물, 그리고 땅의 모든 생물이 여호와를 찬양해야 합니다.
8-13a절 이제 시인은 땅에서 여호와를 찬양해야 할 의무가 있는 존재들을 열거합니다.
불과 우박은 우박과 동시에 발생하는 번개나 그 여파로 발생한 화재까지도 포함하는 표현입니다.
눈과 안개는 눈과 서리(RSV), 눈과 구름(NIV)으로 번역하는 것이 더 자연스럽습니다.
그의 말씀을 따르는 광풍 을 직역하면 그의 말씀을 성취하는 폭풍입니다. 실제로 예수님은 광풍을 잠잠하게 하시는 이적을 행하셨습니다.[4] 그 때 제자들이 놀라서 서로 질문한 것이 도대체 예수님의 정체가 무엇인가? 입니다. 오늘 말씀이 그에 대한 답입니다. 그분은 하나님이십니다.
산들과 언덕들 과실수와 모든 나무들, 짐승과 가축과 곤충과 새들까지 모두 이 땅에 존재하는 생명은 여호와를 찬양해야 합니다.
11절부터는 인간이 등장합니다. 시인은 모든 피조물의 찬양을 창조의 순서로 열거하고 있습니다.
창조의 하이라이트 인간 역시 하나님을 찬양해야 합니다. 왕과 왕자들, 모든 백성과 재판관들, 총각과 처녀, 노인과 아이들 모든 인간은 여호와의 이름을 찬양해야 할 의무가 있습니다.
3연 (13b-14절) 구원 받은 합창단, 이스라엘 백성아 여호와를 찬양하라!
시인은 두 번째 찬양해야 할 이유를 노래합니다. 여호와의 이름이 높고, 그의 영광이 땅과 하늘 위에 뛰어나기 때문입니다. 이름은 그 존재 자체를 나타냅니다. 그분의 이름과 영광이 뛰어난 이유는 그분이 이스라엘을 구속하셨기 때문입니다.
그가 그의 백성의 뿔을 높이셨으니 는 이스라엘을 구속하여 그들을 영광스럽게 하시는 것을 의미합니다. 다윗의 뿔이 무엇이라고 했습니까? 바로 예수 그리스도입니다. 예수 그리스도로 말미암아 구속을 받은 백성들은 더더욱 하나님을 찬양할 이유가 있는 것입니다.
하나님을 믿지 않는 사람들도 자신을 창조한 하나님을 찬양해야 할 의무가 있다면, 심지어 창조 하셨을 뿐 아니라 우리를 선택하시고 구원까지 베풀어 주셨다면 어찌 그 하나님을 찬양하지 않을 수 있겠습니까?
그러므로 우리는 우리를 창조하신 하나님을 찬양해야 합니다.
그러므로 우리는 우리를 구원하신 하나님을 또한 찬양해야 합니다.
그 중에서도 우리를 더욱 사랑하시어 직분을 주시고, 사역을 맡기셨다면 우리는 더더욱 하나님을 찬양해야 할 의무가 있는 존재입니다.
하지만 찬양은 의무나 책임감만으로 억지로 하는 것이 아닙니다. 오히려 찬양을 할 때 우리는 마음 속에서 넘치는 기쁨과 은혜를 경험합니다. 왜 그럴까요? 마땅히 할 일을 했기 때문입니다. 모든 존재는 지은 자의 목적대로 사용될 때 가장 빛을 발하게 됩니다. 할렐루야!
이 백성은 내가 나를 위하여 지었나니 나를 찬송하게 하려 함이니라 (사 43:21)
[1] 현대과학과 영적인 지식을 동원하여 생각하여 해석하면 하늘(sky), 우주(cosmos), 천국(heaven)으로 재미있게 생각해 볼 수 있습니다. [2] 하나님이 궁창(하늘)을 만드사 궁창 아래의 물과 궁창 위의 물로 나뉘게 하시니 그대로 되니라 (창 1:7) [3] 만유인력의 법칙(萬有引力-法則, 영어: law of universal gravity)이란 질량을 가진 물체사이의 중력끌림을 기술하는 물리학 법칙이다. 이 법칙은 아이작 뉴턴의 1687년 발표 논문 〈자연철학의 수학적 원리, 혹은 프린키피아(Principia)〉를 통해 처음 소개된 법칙이다. (위키백과) [4] 마 8:23-27; 막 4:35-41; 눅 8:22-25
1 Praise the Lord. Praise the Lord from the heavens; praise him in the heights above.
2 Praise him, all his angels; praise him, all his heavenly hosts.
3 Praise him, sun and moon; praise him, all you shining stars.
4 Praise him, you highest heavens and you waters above the skies.
5 Let them praise the name of the Lord, for at his command they were created,
6 and he established them for ever and ever— he issued a decree that will never pass away.
7 Praise the Lord from the earth, you great sea creatures and all ocean depths,
8 lightning and hail, snow and clouds, stormy winds that do his bidding,
9 you mountains and all hills, fruit trees and all cedars,
10 wild animals and all cattle, small creatures and flying birds,
11 kings of the earth and all nations, you princes and all rulers on earth,
12 young men and women, old men and children.
13 Let them praise the name of the Lord, for his name alone is exalted;
his splendor is above the earth and the heavens.
14 And he has raised up for his people a horn, the praise of all his faithful servants, of Israel,
the people close to his heart. Praise the Lord.
Psalm 148 is a ceremonial song typically sung under the direction of musicians during the worship. This type of song focused on ‘angels’, ‘hosts’, ‘sun’, ‘moon’, ‘stars’, ‘mountain’, ‘ocean’, ‘kings’, ‘princes’, ‘judges’, ‘young men and women’, ‘old men and children’, etc comes from ancient customs - a literary form often found in ancient literature in Egypt and Mesopotamia. Some insist this psalm was influenced by the Egyptian literature, however we can find this type of songs earlier in the Bible. Also nowhere can we find any ancient writings that praises the Creator and its creation - this makes the difference from the foreign literature. Therefore, this particular psalm is an original Hebrew literature with no effect whatsoever from the Egyptians.
Stanza 1 (verses 1-6) Praise The Lord, All His Heavenly Chorus!
The psalmist calls the entire creation from the heavens of heavens, and the heights above, to praise the Lord. Verse 1 “from the heavens, the heights”, in contrast to “the earth” in verse 7, particularly comprises all creation above the heavens.
Verse 2 the psalmist enumerates all heavenly hosts. First he called upon all “angels” and then “army” but they are the “angels of heaven”. The army (tsava) meaning “His crowd” refers to the heavenly army of angels.
Verses 3-4 “Praise Him, sun and moon; all you shining stars” the psalmist is now calling all stars in the universe to praise the Lord. Moreover, he is calling the highest heavens and waters above the skies to praise the Lord. In the mind of an ancient Hebrew, there were 3 different stages of heavens (Genesis 1:7). In other words, to explain with modern science knowledge, heaven refers to the blue sky (atmosphere), heavens of heavens means space. Ancient people thought there was a water reservoir above the heaven that creates rain. They did not understand that the clouds would contain moisture and waters.
Verses 5-6 explains the first reason to praise the Lord. The reason we ought to praise the Lord is because He is the Creator. All creatures or creations owe honor and praise to their Creator. For a long time, the stars in the universe were created and disappeared in accordance to God’s will. There are laws that go anywhere in the universe, like the law of universal gravity; God issued a decree that will never pass away.
Stanza 2 (verses 7-13a) Praise The Lord, All His Earthly Chorus!
The psalmist is now commanding all creatures of the land to praise the Lord.
Verse 7 “Dragons” (KJV) תנינים (tannin) generally symbolize anti-christ or satan in the Bible. However, the direct translation is “great sea creatures”. All things in the sea and all creatures on the earth must praise the Lord.
Verses 8-13a the psalmist now lists the creatures obliged to praise the Lord.
Fire (KJV) and hail refer to the lightning, hail, including the actual fire in the aftermath of the lightning.
Snow and vapours (KJV) can be translated as frost (RSV) and clouds (NIV).
Stormy wind can be translated as storm fulfilling His Word. Indeed, Jesus performed a miracle that calmed the storm (Matt 8:23-27; Mark 4:35-41; Luke 8:22-25). The disciples were amazed and asked each other “what kind of man is this?”. Today’s scripture explains who He is, and that He is God.
The mountains, and all hills, fruit trees and all cedars, wild animals and all cattle, small creatures and flying birds must all praise the Lord.
Verse 11 now commands human beings. The psalmist is listing the creatures in the order of their praises. The highlight of God’s creation is men/women, and they must also praise the Lord. The kings, the princes and all rulers of the earth, young men and women, old men and children, all human beings are obliged to praise the name of the Lord.
Stanza 3 (verses 13b-14) Praise The Lord, All His Faithful Servants, of Israel, the People of God.
The psalmist now sings the second reason to praise the Lord. Because His name alone is exalted; his splendor is above the earth and the heavens. The name indicates its existence. God’s name is exalted and is above all things because He redeemed Israel. And he has raised up for his people a horn meaning God saved Israelites and will glorify them. What did the Bible say about the horn of David? It is Jesus Christ. Because Jesus Christ saved us, we have more reasons to praise the Lord. If all creatures including non-believers ought to praise the Lord, then how can believers of Jesus Christ, not only created but also chosen and saved by God, not praise the Lord?
Therefore we ought to praise the Lord, our Creator.
Therefore we ought to praise the Lord, our Savior.
If we are loved and called to serve the Lord with specific positions and ministries, then it is our duty to praise the Lord all the more.
The praise, however, should not be a result of force coming from responsibilities. Rather, we must experience the overflowing joy and happiness as we praise. How is that possible? Because praising is our duty. All creation shines when it is used for the purpose of the Creator. Hallelujah!
The people I formed for myself that they may proclaim my praise.
(Isaiah 43:21)
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