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20200711 새벽묵상 "영원히 주의 이름을 송축하리이다""Praise HIS Name Forever" (시/Ps 145:1-21)


1 왕이신 나의 하나님이여 내가 주를 높이고 영원히 주의 이름을 송축하리이다

2 내가 날마다 주를 송축하며 영원히 주의 이름을 송축하리이다

3 여호와는 위대하시니 크게 찬양할 것이라 그의 위대하심을 측량하지 못하리로다

4 대대로 주께서 행하시는 일을 크게 찬양하며 주의 능한 일을 선포하리로다

5 주의 존귀하고 영광스러운 위엄과 주의 기이한 일들을 나는 작은 소리로 읊조리리이다

6 사람들은 주의 두려운 일의 권능을 말할 것이요 나도 주의 위대하심을 선포하리이다

7 그들이 주의 크신 은혜를 기념하여 말하며 주의 의를 노래하리이다

8 여호와는 은혜로우시며 긍휼이 많으시며 노하기를 더디 하시며 인자하심이 크시도다

9 여호와께서는 모든 것을 선대하시며 그 지으신 모든 것에 긍휼을 베푸시는도다

10 여호와여 주께서 지으신 모든 것들이 주께 감사하며 주의 성도들이 주를 송축하리이다

11 그들이 주의 나라의 영광을 말하며 주의 업적을 일러서

12 주의 업적과 주의 나라의 위엄 있는 영광을 인생들에게 알게 하리이다

13 주의 나라는 영원한 나라이니 주의 통치는 대대에 이르리이다

14 여호와께서는 모든 넘어지는 자들을 붙드시며 비굴한 자들을 일으키시는도다

15 모든 사람의 눈이 주를 앙망하오니 주는 때를 따라 그들에게 먹을 것을 주시며

16 손을 펴사 모든 생물의 소원을 만족하게 하시나이다

17 여호와께서는 그 모든 행위에 의로우시며 그 모든 일에 은혜로우시도다

18 여호와께서는 자기에게 간구하는 모든 자 곧 진실하게 간구하는 모든 자에게 가까이 하시는도다

19 그는 자기를 경외하는 자들의 소원을 이루시며 또 그들의 부르짖음을 들으사 구원하시리로다

20 여호와께서 자기를 사랑하는 자들은 다 보호하시고 악인들은 다 멸하시리로다

21 내 입이 여호와의 영예를 말하며 모든 육체가 그의 거룩하신 이름을 영원히 송축할지로다

시편 145편은 다윗의 찬송시 תהלה (테힐라, Tehillah) 입니다.

테힐라로 표제가 붙은 시편은 145편이 유일합니다. 또한 시편 전체의 제목이 테힐라 이기도 합니다.

본 시편이 이후에 나오는 146-150편의 시편은 제목이 없이 할렐루야로 시작하고 끝나는 형태입니다.

본 시편과 짝을 이루어 시편의 대단원을 찬송으로 마무리 하는 것입니다.

또한 내용적인 면에서는 시편의 서론인 1편과 같이 권선징악(勸善懲惡), 의인은 구원하시고 악인은 벌하신다는 결론을 노래함으로써 시편 전체를 감싸는 샌드위치 기법[1]으로 시편 전체를 마무리 하고 있습니다.

본 시의 구조적인 특이점이 또 하나 있는데 그것은 답관체(踏冠體, acrostic) 형식의 시[2]라는 것입니다. 이것은 히브리어 알파벳 22개의 순서대로 각 구절을 시작하는 형식을 의미합니다. 영어로 치자면 1절은 A, 2절은 B로 시작하여 마지막 구절은 Z로 끝나는 것입니다. 하지만 히브리어 성경을 베껴 쓰는 과정에서 13절과 14절 사이에 נ (눈)이 누락되었습니다.[3] 그래서 본 시는 21절로 되어 있습니다.

본 시편에 반복적으로 사용된 몇 단어들이 있는데, 송축, 찬양, 크신, 그리고 모든 이라는 단어입니다.

이 단어들만 조합해도 본 시의 주제가 나오는 것 같습니다. 모든 것들아 크신 하나님을 송축(찬양)하라!

1연 (1-7절) 위대하신 하나님을 찬양하라

1절 다윗은 하나님을 왕(멜렉)이라고 노래합니다. 어제 시편에 살펴본 것처럼 다윗은 정확하게 하나님이 어떠한 분이신지, 본인이 어떤 존재인지를 알고 있습니다. 다윗의 위대함은 여기서 출발한다고 봅니다.

인생의 가장 근본적인 목적, 존재이유는 바로 찬양입니다. 다윗은 영원히 하나님을 높이고 찬양 할 것을 다짐합니다.

2절 또한 시인은 날마다 주를 송축할 것을 다짐합니다. 그러나 그것이 쉬운 일은 아닐 것입니다.

좋은 날이 있으면 분명히 좋지 않은 날이 있는데, 좋은 때 하나님을 기뻐하고 찬양하는 것은 쉽습니다. 하지만 좋지 않은 날도 여전히 하나님을 찬양하는 것은 결코 쉬운 일이 아닙니다.

3-4절 시인은 여호와의 측량할 수 없는 위대하심과 행하신 일, 그리고 능하신 일을 선포합니다.

찬양은 하나님의 성품과 하신 일을 칭찬하고 자랑한다는 의미입니다. 하나님을 뽐내는 것이 찬양입니다.

5-7절 다윗을 포함한 모든 사람들은 하나님의 존귀, 위엄, 기이한 일, 권능, 위대하심, 의, 은혜를 기념하며 찬양해야 하는데, 그 찬양의 방법은 묵상(meditate), (Speak), 선포(Declare), 노래(Sing)입니다.

1연에서 시인은 위대하시고 측량할 수 없는 하나님을 모든 방법을 동원하여 찬양 할 것을 다짐하고, 선포하며 찬양의 세계로 독자들을 초대합니다.

2연 (8-14절) 은혜로우신 하나님을 찬양하라

8절 시인은 이제 하나님의 선하심에 초점을 맞춥니다.

은혜, 긍휼, 노하기를 더디하심, 인자함은 모두 하나님의 선하신 속성에 기인합니다.

9절 여호와께서는 모든 지으신 피조물들에게 잘 대해 주시고, 긍휼을 베푸십니다.

10절 그러므로 여호와께서 지으신 모든 피조물은 당연히 하나님께 감사, 찬양해야 할 의무가 있습니다.

피조물로서 창조주요, 모든 피조물에 생명을 공급하시는 하나님 찬양 하기를 거부하는 것은 그 은혜를 모르기 때문입니다.

11-14절 피조물이 불러야 할 노래의 내용입니다. 먼저는 주의 나라의 영광과 주의 업적을 알려야 합니다.

그렇게 함으로 모든 인생이 하나님이 하신 일과 하나님의 나라의 위엄 있는 영광을 알게 될 것입니다.

두 번째로는 하나님의 나라의 영원함을 노래해야 합니다. 하나님 나라가 영원하다는 것은 그의 통치가 영원한 것을 의미합니다. 또한 그것은 하나님의 영원성을 노래하는 것입니다.

마지막으로 시인은 다시 한번 하나님의 선하심을 곧, 모든 넘어지는 자들을 붙드시고, 비굴한 자들을 일으키시는 하나님을 찬양합니다. 넘어지는 자자신의 힘으로 걸을 수 없는 자라는 의미이고, 비굴한 자그 몸을 구부린 자로 육체적, 정신적으로 억눌린 모든 연약한 자를 의미합니다.

3연 (15-21절) 소원을 이루시는 하나님을 찬양하라

15-16절 시인은 모든 피조물이 모든 생명력의 공급자이신 하나님만 바라보고 있다고 노래합니다.

모든 사람들이 인정하든 인정하지 않든 하나님의 공급하심이 없이는 그 어떤 피조물도 움직일 수 없다는 사실입니다.[4] 만물을 관찰하면 하나님이 모든 피조물의 소원을 만족하게 하시는 것을 느낄 수 있습니다. 하늘의 나는 새, 들에 핀 꽃 등, 하나님은 창조 세계를 그저 만드시고 버려두시는 분이 아닙니다.

17절 그러므로 하나님의 모든 행위는 의로우시고 은혜롭습니다. 낳을 뿐 아니라 성실하게 자녀를 양육하는 동물이나 인간 부모의 성품이 바로 하나님으로부터 기인합니다.

18-19절 하나님은 당신을 가까이 하는 자를 가까이 하시고, 진실하게 구하는 자들을 만족하게 하시는 분입니다. 하나님은 그러한 자들의 소원을 들어 주십니다. 여기서 소원은 구원까지 연결되는 의미입니다.

20절 시편 전체의 주제입니다. 권선징악입니다. 의로우신 하나님의 성품을 반영합니다. 하지만 의인의 기준을 잊지 말아야 합니다. 예수 그리스도를 구주로 믿는 자가 의인인 것입니다.

21절 그러므로 모든 인생은 하나님의 거룩하신 이름을 영원히 송축해야 합니다.

히브리인들에게는 시편 145편과 관련하여 다음과 같은 격언이 있습니다.

이 시를 마음속으로 하루에 세 번 기도하는 자는 내세를 위해 최선의 준비를 하고 있는 것이다.

또한 초대교회 이후에 본 시는 예배 가운데 애용되었고, 성 어거스틴 역시 자신의 참회록에 본 시를 인용하였습니다. 이 시의 탁월함이 무엇일까요? 그것은 자신의 위치를 아는 것 때문이라고 생각합니다.

아담과 하와, 사탄은 자신들의 피조물로서의 위치를 망각했기 때문에 하나님의 저주를 받았습니다.

하지만 다윗은 자신의 위치를 정확하게 알고, 창조주 하나님의 위치도 정확하게 알고 있습니다.

이것이 탁월함의 비밀입니다. 우리의 위치는 찬양 받는 자가 아닌 찬양하는 자입니다. 영원토록 말입니다.

[1] 샌드위치 구조란 수미쌍관법(首尾雙關法)·수미상응(首尾相應)이라고도 하며, 영어로는 인클루지오 (Inclusio)라고 말하는데 글의 시작과 끝에 동일하거나 비슷한 구절, 표현을 사용하여 중심의 의미를 더욱 강조하는 표현 기법입니다. 주로 시에서 많이 사용하는 문학구조입니다. [2] 시편에는 9, 10, 25, 34, 37, 111, 112, 119, 145편, 총9개의 답관체 형식의 시가 있습니다. [3] 고대사본이나 70인역(LXX)은 주는 그의 모든 말씀에 신실하시며 그의 모든 행사가 은혜로우시도다 를 보충하여 기록해 넣었습니다.


 

1 I will exalt you, my God the King; I will praise your name for ever and ever.

2 Every day I will praise you and extol your name for ever and ever.

3 Great is the Lord and most worthy of praise; his greatness no one can fathom.

4 One generation commends your works to another; they tell of your mighty acts.

5 They speak of the glorious splendor of your majesty—

and I will meditate on your wonderful works.

6 They tell of the power of your awesome works— and I will proclaim your great deeds.

7 They celebrate your abundant goodness and joyfully sing of your righteousness.

8 The Lord is gracious and compassionate, slow to anger and rich in love.

9 The Lord is good to all; he has compassion on all he has made.

10 All your works praise you, Lord; your faithful people extol you.

11 They tell of the glory of your kingdom and speak of your might,

12 so that all people may know of your mighty acts

and the glorious splendor of your kingdom.

13 Your kingdom is an everlasting kingdom, and your dominion endures through all

generations. The Lord is trustworthy in all he promises and faithful in all he does.

14 The Lord upholds all who fall and lifts up all who are bowed down.

15 The eyes of all look to you, and you give them their food at the proper time.

16 You open your hand and satisfy the desires of every living thing.

17 The Lord is righteous in all his ways and faithful in all he does.

18 The Lord is near to all who call on him, to all who call on him in truth.

19 He fulfills the desires of those who fear him; he hears their cry and saves them.

20 The Lord watches over all who love him, but all the wicked he will destroy.

21 My mouth will speak in praise of the Lord.

Let every creature praise his holy name for ever and ever.

Psalm 145 is Psalm of Praise, Of David תהלה (Tehillah). Psalm 145 is the only psalm titled Tehillah.  Also, the title of the entire Psalms is Tehillah. Psalms 146-150, which follow this psalm, start and end with Hallelujah without a title. It is to pair with this psalm to end the entire psalms with praise. In addition, in terms of content, as Psalm 1 in the introduction of the psalm sings the conclusion that save the righteous and punish the wicked, this psalm concludes the entire psalms using inclusio structure.

There is another structural uniqueness of this poem, that is a poem in acrostic form.  It means that each phrase begins in the order of 22 Hebrew alphabets.  For example in English, verse 1 starts with A, verse 2 starts with B, and the last verse ends with Z.  However, in the process of copying the Hebrew Scriptures, נ (nun) was missing between verses 13 and 14.  That is why this poem is composed of 21 verses in lieu of 22 verses. There are a few words used repeatedly in this psalm: the words are praise, great, and all. Theme of this poem comes out of these words.  All Creatures, Praise the Great LORD! Stanza 1 (Verses 1-7) Praise the Great LORD Verse 1 David sings LORD as the King (Melek).  As we saw in the Psalms yesterday, David knows exactly who LORD is and who he is.  David's greatness starts here. The most fundamental purpose of life, the reason for existence, is to praise.  David pledges to exalt and praise LORD forever. Verse 2 Also, the psalmist commits to extol the LORD every day.  But it won't be easy. If there is a good day, there is definitely bad day, and it is easy to rejoice and praise God in good times.  But even on bad days, it is never easy to praise God. Verses 3-4 The psalmist proclaims LORD's unmeasurable greatness and works. Praise means commending and boasting God's character and works.  Affecting God is praise. Verses 5-7 All people, including David, should praise and commemorate LORD's honor, dignity, wonder, power, greatness, righteousness, and grace. The methods of praise are meditate, speak,  declare, sing. In stanza 1, the psalmist pledges, declares, and invites readers to the world of praise by using all means to praise the great and immeasurable LORD. Stanza 2 (vv. 8-14) Praise the Gracious LORD Verse 8 The psalmist now focuses on the goodness of God. Grace, compassion, slow to anger, and rich in love are all God's good attributes. Verse 9 Jehovah is good to all creation and has compassion.  Verse 10 Therefore, all creations created by LORD are obliged to thank and praise LORD. The reason to refuse to praise the creator is because creatures do not know the grace of creator who provides life to all creatures. Verses 11-14 These are contents of the song that the creature should sing.  First of all, we must tell the glory of His kingdom and mighty acts. In doing so, all men may know of mighty acts and glorious splendor of LORD’s kingdom.   Second, we must sing the everlasting kingdom of LORD.  The eternality of the kingdom of LORD means that his rule is everlasting.  Also it is to sing LORD's eternity. Finally, the psalmist once again praises the goodness of LORD, which holds all those who fall, and lifts up those who are bowed down.  Those who fall are those who cannot walk on their own strength, and those who are bowed down are those who are bent over their bodies and all those who are physically and mentally suppressed. Stanza 3 (vv. 15-21) Praise the LORD Satisfy Desires Verses 15-16 The psalmist sings that all creation is looking only to LORD, the provider of all vitality. It is true that no creature can move without LORD's provision, whether acknowledges it or not.  By observing all things, we can feel that LORD satisfies all creation's desires.  LORD is not just a creator and abandoner of the creative world, such as flying birds in the sky and flowers in the field. Verse 17 Therefore, every act of LORD is righteous and gracious.  The character of an animal or human parent who not only gives birth but also faithfully raises children comes from LORD. Verses 18-19 LORD is nearer to those who draw near to Him, and satisfies those who sincerely ask.  LORD fulfills those desires.  Here, desire is the mean that leads to salvation. Verse 20 is the theme of the whole Psalms.  Promotion of virtue and reproval of vice.  It reflects the character of the righteous LORD.  However, we must not forget the standards of the righteous.  The righteous is who believes in Jesus Christ as Savior. Verse 21 Therefore, every creature must praise LORD's holy name forever. The Hebrews have the following maxim regarding Psalm 145: Those who pray this psalm three times a day in their hearts are preparing for the best of afterlife. Also, after the Early Church, the psalm was used in worship service, and St. Augustine also quoted it on his Confessions.  What is the excellence of this psalm?  I think it's because of knowing his status. Adam, Eve, and Satan were cursed by God because they forgot their status as creatures. But David knows exactly who he is and who the Creator, LORD is. This is the secret of excellence.  Our status is not to be praised, but to praise.  Forever.

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