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20200710 새벽묵상 "복 있는 백성"/"A Blessed People" (시/Ps 144:1-15)


1 나의 반석이신 여호와를 찬송하리로다 그가 내 손을 가르쳐 싸우게 하시며 

   손가락을 가르쳐 전쟁하게 하시는도다

2 여호와는 나의 사랑이시요 나의 요새이시요 나의 산성이시요 나를 건지시는 이시요 

   나의 방패이시니 내가 그에게 피하였고 그가 내 백성을 내게 복종하게 하셨나이다

3 여호와여 사람이 무엇이기에 주께서 그를 알아 주시며 인생이 무엇이기에 그를 생각하시나이까

4 사람은 헛것 같고 그의 날은 지나가는 그림자 같으니이다

5 여호와여 주의 하늘을 드리우고 강림하시며 산들에 접촉하사 연기를 내게 하소서

6 번개를 번쩍이사 원수들을 흩으시며 주의 화살을 쏘아 그들을 무찌르소서

7 위에서부터 주의 손을 펴사 나를 큰 물과 이방인의 손에서 구하여 건지소서

8 그들의 입은 거짓을 말하며 그의 오른손은 거짓의 오른손이니이다

9 하나님이여 내가 주께 새 노래로 노래하며 열 줄 비파로 주를 찬양하리이다

10 주는 왕들에게 구원을 베푸시는 자시요 그의 종 다윗을 그 해하려는 칼에서 구하시는 자시니이다

11 이방인의 손에서 나를 구하여 건지소서 그들의 입은 거짓을 말하며 

   그 오른손은 거짓의 오른손이니이다

12 우리 아들들은 어리다가 장성한 나무들과 같으며 

   우리 딸들은 궁전의 양식대로 아름답게 다듬은 모퉁잇돌들과 같으며

13 우리의 곳간에는 백곡이 가득하며 우리의 양은 들에서 천천과 만만으로 번성하며

14 우리 수소는 무겁게 실었으며 또 우리를 침노하는 일이나 우리가 나아가 막는 일이 없으며 

   우리 거리에는 슬피 부르짖음이 없을진대

15 이러한 백성은 복이 있나니 여호와를 자기 하나님으로 삼는 백성은 복이 있도다

시편 144편은 하나님의 주권적인 통치를 찬양하는 제왕시(Royal Psalms) 입니다.

하나님이 주실 승리를 간구하며 찬양하며, 동시에 왕으로서 백성을 축복하는 시로서 예수 그리스도의 최종적인 승리와 그로 인하여 완성될 진정한 왕국을 노래하는 시편입니다.

어떤 학자들은 본 시편이 두 개의 시가 하나로 편집된 것이라고 주장합니다.

전반부(1-11절)[1]와 후반부(12-15절) 내용과 분위기의 차이 때문입니다.

하지만 다윗만의 표현이나 사상, 또한 하나님에 대한 호칭에서 다윗의 작품임을 부정할 수 없습니다.

그러므로 다윗 자신이 과거에 지은 시편 18편을 인용하여 지은 작품으로 이해하는 것이 좋겠습니다.

시대적 배경이 언제인가에 대해서도 여러 의견이 있지만 모든 정황상으로 볼 때, 본 시에 등장하는 적은 다윗이 왕위에 오른 후 전쟁을 했던 암몬과 수리아 족속(삼하 10:1-19)으로 볼 수 있습니다.[2]

1연 (1-4절) 다윗의 고백

하나님에 대한 다윗의 지식(1-2절)은 언제나 놀랍습니다! 시인은 하나님을 나의 반석, 훈련교관, 사랑, 요새, 산성, 건지시는 이, 방패 등7개의 비유로 표현합니다. 다윗은 바로 그 하나님에게 피합니다. 그러자 하나님은 그를 안으시고 그에게 당신의 백성을 맡기십니다. 다윗은 자신이 잘나서 이방 나라나 자신의 백성들이 복종한다고 생각하지 않습니다. 하나님이 그렇게 하게끔 하셨기 때문에 사람들이 자신을 따르는 것임을 분명하게 알고 있습니다.

칼빈John Calvin은 하나님을 아는 지식이 없이는 인간이 인간자신을 알 수 없다며, 기독교강요의 시작을 신론Theology으로 시작합니다. 하나님을 제대로 아는 자만이 자신이 어떠한 존재인지를 알 수 있습니다.

인간에 대한 다윗의 지식(3-4절)은 자기 자신에 대한 성찰에서 나옵니다.[3] 정확하게 인간의 본질을 꿰뚫어 봅니다. 인간은 잠시 있다 사라지는 안개와 같은 존재입니다. 이 사실을 망각하면 인간은 교만할 수 밖에 없습니다. 예수님을 태우고 예루살렘 성에 입성하는 나귀가 그 많은 사람들의 환호성이 자신을 향한 것이라고 착각한다면 그것이야말로 코미디 중에 코미디입니다. 모든 영광을 하나님께 돌린다는 것은 다윗처럼 나의 작음을 알고 인정하고 하나님을 크심을 아는 것입니다.

2연 (5-11절) 승리의 간구와 찬양

하나님을 알고 자신을 아는 시인은 이제 하나님께 승리를 간구합니다(5-8절).

5-6절과 같은 표현은 하나님에 대한 종말론적인 묘사입니다. 마지막 심판의 날(재림의 날)에 이루어질 일에 대한 이미지라는 말입니다. 원수들을 흩으사 를 직역하면 그들을 산산이 박살내 주소서! 라는 의미입니다. 시인은 악한 대적들을 철저하게 심판하여 주시기를 간구하고 있습니다.

7절 도움은 하늘에 계신 하나님으로부터 오기에 위에서부터 손을 펴사 구하여 달라고 간구합니다. 수많은 적들은 큰 물(마임 라빔)많은 물이라는 의미이고, 수많은 적들을 비유하는 말입니다.

근대 전쟁사에서 표현하는 인해전술(人海戰術)[4]이라는 표현인 것입니다.

8절 시인은 대적들이 거짓과 진실하지 못한 행위를 하나님께 고발합니다. 죄인의 본성 중 하나는 자신에게 유리하게 말하는 것입니다. 그러다 보니 여기서 하는 말과 저기서 하는 말이 달라집니다. 그리스도인은 어디서든 최대한 진실하게 말하는 훈련이 필요합니다.

하나님을 확신하는 시인은 이제 하나님께 승리의 찬양을 올립니다(9-11절)

9절 열 줄 비파 는 정확하게 어떤 악기인지는 알 수 없지만 10줄의 현악기로 번역할 수 있습니다. 하나님이 인간에게 원하시는 찬양의 방법은 새 노래로 찬양, 손뼉 치며 찬양, 악기로 찬양, 손을 들고 찬양 등등 이루 열거 할 수 없을 정도로 많이 있습니다. 시인은 동원할 수 있는 모든 방법으로 하나님 (엘로힘)을 찬양합니다.

10절 하나님의 무엇을 찬양할까요? 바로 그것은 왕들에게 주시는 구원 입니다. 또한 그 종 다윗을 그 해하려는 칼에서 구하시는 자를 찬양합니다. 다분히 구속사적인 관점의 노래입니다.

다윗은 예수 그리스도의 예표입니다. 하나님께서 십자가에서 모든 원수의 칼을 이기신 예수를 통하여 주실 궁극적인 승리에 대한 찬양인 것입니다.

3연 (12-15절) 복 있는 백성

이제 시인은 믿음으로 하나님이 주실 승리의 결과에 대해 노래합니다.

12절 장성한 나무들은 자주 자녀들에 비유하는 소재입니다. 생명력, 유용함 때문입니다. 모퉁이 돌들 역시 마찬가지입니다. 딸들은 하나님 나라에 없어서는 안 되는 중요한 사람이 될 것을 축복합니다.

13절 자녀의 축복뿐 아니라 물질과 가축, 식량의 축복을 받아 곳간이 가득 찰 정도입니다.

14절 또 우리를 침노하는 일이나… 나라에 전쟁이 없을 것에 대한 표현입니다.

시인은 자신이 통치하는 국가에 진정한 샬롬이 이루어질 것을 축복합니다.

이 구절 역시 마찬가지로 예수 그리스도의 완전한 통치에 대한 예언을 담고 있습니다.

죄악 가득한 인생 가운데 진정한 샬롬이 언제 주어집니까? 예수님의 통치를 받을 때입니다.

왕국(Kingdom)은 다른 것이 아니라 왕의 통치를 받는 것입니다.

그래서 다윗은 당시 자신이 살던 시대 문학적인 유행대로 왕이 목자고 백성이 양이라는 표현을 사용하지 않고, 여호와는 나의 목자시니 내게 부족함이 없으리로다(시 23:1) 라고 고백합니다.

하나님이 목자(왕)고 자신은 양(백성)이라는 겸손함의 표현임과 동시에 정확한 현실자각적인 고백입니다.

이것을 알고 고백하는 다윗은 바로 복 있는 사람(아쉬레이 하이쉬)입니다.

복 있는 왕이 복 빌어주는 사람들 역시 복 있는 백성(아쉬레이 하암)입니다.

복 있는 왕을 섬기는 백성은 당연히 복 있는 사람일 수 밖에 없습니다.

다윗은 이렇게 다시 표현 합니다.

복 있다! 그 백성, 여호와를 자기 하나님으로 삼는… 바로 우리입니다.

[1] 전반부는 원수들에 대한 멸절과 다윗 왕으로 예표 되는 그리스도 대한 희망이 결합되어 나타나며, 특별히 시편 18편의 2, 4, 9, 14, 16 등 많은 구절이 본 시에 인용되었습니다. [2] 70인역(LXX)이나 불가타(Vulgate)역은 다윗의 시라는 표제에 다윗이 골리앗을 이긴 사건에 관하여 지은 시 를 첨부합니다. [3] 사람이 무엇이기에 주께서 그를 생각하시며 인자가 무엇이기에 주께서 그를 돌보시나이까 그를 하나님보다 조금 못하게 하시고 영화와 존귀로 관을 씌우셨나이다 (시 8:4-5) [4] 인해전술(人海戰術, Human wave; Human sea)이란 공격적 보병 전술의 하나로서, 공격측이 수비측과 한데 뒤엉켜 전투 국면을 혼전 상태로 전환시켜 수비측을 제압할 목적으로, 병력의 압도적인 숫적 우위를 이용한 밀집 보병 형태를 구축하여 적 전선을 향해 무방비 정면 공격을 가하는 것을 말한다. (위티백과)


 

1 Praise be to the Lord my Rock,

    who trains my hands for war, my fingers for battle.

2 He is my loving God and my fortress, my stronghold and my deliverer,

    my shield, in whom I take refuge, who subdues peoples[a] under me.

3 Lord, what are human beings that you care for them, 

    mere mortals that you think of them?

4 They are like a breath; their days are like a fleeting shadow.

5 Part your heavens, Lord, and come down; touch the mountains, so that they smoke.

6 Send forth lightning and scatter the enemy; shoot your arrows and rout them.

7 Reach down your hand from on high; deliver me and rescue me

    from the mighty waters, from the hands of foreigners

8 whose mouths are full of lies, whose right hands are deceitful.

9 I will sing a new song to you, my God;

    on the ten-stringed lyre I will make music to you,

10 to the One who gives victory to kings, who delivers his servant David.

    From the deadly sword 11 deliver me; rescue me from the hands of foreigners

    whose mouths are full of lies, whose right hands are deceitful.

12 Then our sons in their youth will be like well-nurtured plants,

    and our daughters will be like pillars carved to adorn a palace.

13 Our barns will be filled with every kind of provision.

    Our sheep will increase by thousands, by tens of thousands in our fields;

14 our oxen will draw heavy loads. There will be no breaching of walls,

    no going into captivity, no cry of distress in our streets.

15 Blessed is the people of whom this is true; blessed is the people whose God is the Lord.



Psalm 144 is the Royal Psalms praising God's sovereign reign.

It is a psalm that sings the victory that God will give, and at the same time blesses the people as king and sings the final victory of Jesus Christ and the real kingdom to be completed thereby.

Some scholars claim that this psalm is a compilation of two poems.

This is because of the difference in content and mood in the first half (verses 1-11) and the second half (verses 12-15).

However, we cannot deny that it is David's work because David's unique expressions, ideas, and titles for God.

Therefore, it would be better to understand David's own work, quotations from Psalm 18.

There are many opinions as to when the psalm was written, but in all circumstances, the enemy in this poem can be regarded as the Ammon and Syria tribes (2 Sam. 10:1-19) who fought after David's throne.


Stanza 1 (Verses 1-4) David's Confession

David's knowledge of God (verses 1-2) is always amazing!  The psalmist expresses God in seven metaphor: my Rock, a trainer, love, a fortress, a stronghold, a deliverer, and a shield.  David escapes to the God.  Then God hugs him and entrusts his people to him.  David does not think he is so good that the other nations or his people are subject to him.  He knows clearly that people are following them because God has made them do it.

John Calvin says that without knowing God, man cannot know himself, and he begins the Christian Synopsis with Theology.  Only the person who knows God properly can know what he is.

David's knowledge of man (verses 3-4) comes from reflection on himself.  He accurately understands human being.  Human being is like fog that disappear for a while.  If we forget this, we have no choice but to be proud.  If the donkey who carries Jesus and enters the city of Jerusalem thinks the cheer of many people is for the donkey, it is a comedy.  To give all glory to God is to know ourselves as small as David and acknowledge greatness of God.

Stanza 2 (Verses 5-11) Supplication and Praise of Victory

The psalmist who knows God and knows himself now asks God for victory (vv. 5-8).

Verses 5-6 An expression like this is an eschatological description of God.  It's an image of what will happen on the Last Judgment Day (The Second Coming).  Scatter the enemies means,  shatter them!   The psalmist asks for a thorough judgment of evil enemies.

Verse 7 Since the help comes from God in heaven, ask God for rescue, “reach down your hands from on high.” The mighty water (Mime Rabim) is a lot of water, and it is likened to many enemies.

It is an expression such as human sea (wave) tactic in modern war history. (人海戰術).

Verse 8 The psalmist accuses the adversaries of false and untrue behavior.  One of the sinners' natures is to speak in their favor.  So, what you say here and what you say there are different.  Christians need training wherever possible to speak as truthfully as possible.

A psalmist who is convinced of God now praises God of victory (verses 9-11)

Verse 9, 10-stringed lyre is not known exactly what instrument it is, but it can be translated as a 10-string instrument.  There are so many ways that God wants humans to praise, including singing with new songs, clapping with praise, singing with musical instruments, raising hands with praise, etc.  The psalmist praises God (Elohim) in every way he can.

Verse 10 What praise to God?  That is praise to the One who gives victory to the kings. That is also praise to the One who delivers his servant David from the deadly sword.  It is a song of redeemer perspective.

David is a model of Jesus Christ.  It is a praise for the ultimate victory that God gives through Jesus, who overcomes the sword of every enemy on the cross.

Stanza 3 (verses 12-15) Blessed people

Now the psalmist, by faith, sings about the outcome of God's victory.

Verse 12  Well-nurtured plants are a metaphor often used for children.  Because of vitality, usefulness.  The same goes for corner stones.  Daughters are blessed to be an indispensable and vital person in the kingdom of God.

Verse 13 The barns will be filled with blessings not only children but also material, livestock and food.

Verse 14: No breaching of walls...  It is an expression that there will be no war in the country.

The psalmist blesses the real shalom in the country he rules.

This verse likewise contains a prophecy of the complete reign of Jesus Christ.

When is the true shalom given in a sinful life?  It is time to be ruled by Jesus.

The Kingdom is ruled by the king.

So David does not use the expressions in the literary fashion of his day that the king is a shepherd and the people are sheep, but David confesses that The LORD is my shepherd, I shall not be in want. (Psalm 23:1).

God is the shepherd (king) and himself is a sheep (people), the expression of humility, and at the same time, it is an accurate and conscious confession.

David, who knows and confesses this, is a blessed person (Ashley Haishe).

The people blessed by the blessed king are also blessed people (Ashray Haam).

Of course, the people who serve the blessed king should be blessed people.

David expresses it again.

Blessed are the people whose God is the LORD!   It is Us. 

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