1 여호와여 악인에게서 나를 건지시며 포악한 자에게서 나를 보전하소서
2 그들이 마음속으로 악을 꾀하고 싸우기 위하여 매일 모이오며
3 뱀 같이 그 혀를 날카롭게 하니 그 입술 아래에는 독사의 독이 있나이다 (셀라)
4 여호와여 나를 지키사 악인의 손에 빠지지 않게 하시며 나를 보전하사 포악한 자에게서 벗어나게 하소서 그들은 나의 걸음을 밀치려 하나이다
5 교만한 자가 나를 해하려고 올무와 줄을 놓으며 길 곁에 그물을 치며 함정을 두었나이다 (셀라)
6 내가 여호와께 말하기를 주는 나의 하나님이시니 여호와여 나의 간구하는 소리에 귀를 기울이소서 하였나이다
7 내 구원의 능력이신 주 여호와여 전쟁의 날에 주께서 내 머리를 가려 주셨나이다
8 여호와여 악인의 소원을 허락하지 마시며 그의 악한 꾀를 이루지 못하게 하소서 그들이 스스로 높일까 하나이다 (셀라)
9 나를 에워싸는 자들이 그들의 머리를 들 때에 그들의 입술의 재난이 그들을 덮게 하소서
10 뜨거운 숯불이 그들 위에 떨어지게 하시며 불 가운데와 깊은 웅덩이에 그들로 하여금 빠져 다시 일어나지 못하게 하소서
11 악담하는 자는 세상에서 굳게 서지 못하며 포악한 자는 재앙이 따라서 패망하게 하리이다
12 내가 알거니와 여호와는 고난 당하는 자를 변호해 주시며 궁핍한 자에게 정의를 베푸시리이다
13 진실로 의인들이 주의 이름에 감사하며 정직한 자들이 주의 앞에서 살리이다
시편 140편은 개인의 구원을 간구하는 개인탄원시 유형입니다.
하지만 내용상으로는 저주하는 시에 가깝습니다. 사실 기독교인이 누군가를 악담하고, 저주하는 기도를 할 수 있는가? 에 대한 끊임없는 문제 제기가 있었습니다.
결론적으로 말씀 드리면 세 가지 측면에서 이해할 수 있습니다.
먼저는 하나님 앞에 자신의 상한 감정과 고통스런 상황을 알리는 것으로 저주의 기도는 의미가 있습니다. 아버지 하나님 앞에 힘든 것은 힘들다고, 속상한 것은 속상하다고, 나를 괴롭히는 자를 혼내 달라고 기도하는 것은 순수한 기도입니다.
두 번째는 이것은 기도의 과정이라는 것입니다. 기도하는 가운데 마음이 진정되고 새로운 마음을 주십니다. 세 번째로 보이지 않는 선과 악의 대결 구도에서 사탄의 권세가 심판 받기를 간구하는 것으로 의미가 있습니다. 그러므로 힘들고 어려운 상황이 있을 때마다, 시편을 가지고 읽으며 기도하는 것은 매우 유익한 것입니다.
1연 (1-7절) 구원을 간구함
시인 먼저 악인에게서 나를 건져달라고 요청합니다. 여기서 악인(메 아담 라)은 from evil man입니다.
아담 אָדָ֣ם 은 단수이지만 복수의 의미를 갖고 있습니다. 그래서 악인들로 번역할 수 있습니다.
포악한 자의 원문은 이쉬 하마심으로 폭력의 사람이라는 의미이며, 사울을 가리킵니다.
2-3절 다윗은 악인의 특징을 말합니다. 먼저는 마음속으로 악을 꾀합니다. 모든 죄, 악의 시작은 생각과 마음으로부터 입니다. 또한 그들은 말, 입을 통하여 다윗을 공격합니다. 사울은 부하들과 날마다 모여 다윗을 해칠 궁리만 한 것과 여러 헛소문을 통해서 다윗을 괴롭힌 것을 말하고 있습니다.
사람이 얼마나 많은 부분을 말만으로도 다른 사람을 힘들게 할 수 있는지 모릅니다.
그래서 사도 바울은 본 구절을 인용하여 자연인, 곧 중생하지 않은 자들의 특징을 묘사했습니다.
그들의 목구멍은 열린 무덤이요 그 혀로는 속임을 일삼으며 그 입술에는 독사의 독이 있고 (롬 3:13)
4-5절 다윗은 다시 악인과 포악한 자로부터 자신을 지켜 주실 것과 그들로부터 벗어나게 해 주실 것을 간구합니다. 그들은 시인을 길에서 밀쳐 넘어뜨리려 합니다. 얼마나 종종 악의 세력이 우리를 주의 선한 길에서 벗어나게 하려 도전하는지 우리도 자주 경험하는 바가 아닌가요?
교만한 자 גאים (게임)는 하나님을 대항하여 자신을 치켜세우는 사람을 가리키는 말입니다. 시인은 올무, 줄, 그물, 함정과 같은 사냥과 관련된 단어를 나열함으로 자신의 상황이 교만한 자에게 사냥을 당하고 있는 것처럼 묘사합니다.
셀라[1] סלה 의 정확한 의미는 잘 모릅니다. 어떤 사람은 음악 기호라고 말하는 사람도 있고, 영원히 라는 의미라고 말하기도 합니다. 가장 일반적으로 기도나 시편에서 무엇인가를 강조하며 멈춰서 들어라 는 의미로 해석합니다. 그런 점에서 아멘 과 비슷한 역할을 한다고 볼 수 있습니다.
6-7절 시인은 다시 자신의 구원을 위해 소리칩니다. 오직 하나님만 간절하게 바라는 시인의 모습을 볼 수 있습니다. 그의 간구는 자신의 기도 소리를 들어 달라는 것이고, 전쟁에 날에 자신의 머리를 막아 달라는 것입니다.
고대 전투에서 갑옷과 투구의 중요성은 이루 말할 수 없습니다. 만일 전쟁에서 보호장비인 갑옷과 투구 등이 없다면 바로 사망입니다! 다윗은 지금 하나님은 나의 투구이십니다! 라고 노래하고 있습니다.
2연 (8-11절) 심판을 간구함
이제 다윗은 악인들을 향한 하나님의 심판을 간구합니다. 그들의 꾀와 소원을 막아달라는 요청입니다.
시인은 뜨거운 숯불, 불, 깊은 웅덩이로 악인을 심판하실 것을 기도합니다. 앞의 3가지는 악인들의 사냥 도구(5절)와 대비되는 하나님 심판의Metaphor(은유)입니다.
혀로 전쟁을 일으키고, 폭력을 일삼는 자들은 하나님의 재앙에 따라 패망할 것입니다.
3연 (12-13절) 하나님을 확신함
마지막으로 시인은 하나님의 구원을 확신합니다. 이것은 실제로 경험에서 우러나오는 믿음입니다.
알다 라는 의미의 야다는 경험적인 지식입니다. 마치 부부가 서로를 아는 깊이 있는 경험적 지식인 것입니다. 시인은 하나님을 그렇게 알고 있습니다. 변호하시고 정의를 베푸시는 분, 그러므로 의인들은 하나님께 감사하며, 주의 앞에서 살 수 있습니다.
하나님은 우리를 보호하시고 지켜주시는 분입니다. 요즘 같은 상황일수록 더욱 보호하시는 하나님에 대한 믿음이 요청됩니다. 우리는 악인들처럼 입과 혀를 함부로 사용하여 남을 비난하고 판단해서는 안 될 것입니다. 예수께서는 대접받고자 하는 대로 남에게 대접하라(마 7:12)고 황금률을 주셨습니다.
서로 격려하고 좋은 말, 세워주는 말이 더욱 필요한 시기입니다.
또한 하나님은 우리를 소나기 화살처럼 쏟아지는 그러한 말의 공격이나 악인들의 공격에서 우리를 반드시 보호하실 것입니다. 믿음으로 그 하나님을 찬양합시다!
이렇게 고백합시다! 하나님은 나의 투구이십니다!
[1] 셀라의 어원과 정확한 의미는 알려져 있지 않습니다. 이 단어는 시편의 39개의 편 중에서 71번 등장하며, 하박국 3장에서 세 번 등장합니다.
1 Rescue me, Lord, from evildoers;
protect me from the violent,
2 who devise evil plans in their hearts
and stir up war every day.
3 They make their tongues as sharp as a serpent’s;
the poison of vipers is on their lips.[b]
4 Keep me safe, Lord, from the hands of the wicked;
protect me from the violent,
who devise ways to trip my feet.
5 The arrogant have hidden a snare for me;
they have spread out the cords of their net
and have set traps for me along my path.
6 I say to the Lord, “You are my God.”
Hear, Lord, my cry for mercy.
7 Sovereign Lord, my strong deliverer,
you shield my head in the day of battle.
8 Do not grant the wicked their desires, Lord;
do not let their plans succeed.
9 Those who surround me proudly rear their heads;
may the mischief of their lips engulf them.
10 May burning coals fall on them;
may they be thrown into the fire,
into miry pits, never to rise.
11 May slanderers not be established in the land;
may disaster hunt down the violent.
12 I know that the Lord secures justice for the poor
and upholds the cause of the needy.
13 Surely the righteous will praise your name,
and the upright will live in your presence.
Psalms 140 is from a style in which an individual is pleading for his or her own salvation.
But It’s more of a cursing psalm when you look at the contents. There is an endless question of whether a Christian can pray in such a cursing tone.
Ultimately, we can understand the tone due to these three sides.
First, there is a significance of praying to God about his or her own broken feelings and about a life filled with pain. It is a very honest prayer when you pray to God when you are struggling, when you are depressed, or asking God to hurt those who are hurting yourself. Second is the process of prayer. While you are praying, God will renew your heart and mind. Third, it is very significant when you ask to judge the power of Satan amidst the confrontation between good and evil. So whenever you are struggling, it will be very beneficial for you to read Psalms and pray .
1st Stanza (verses 1-7) Praying for Salvation.
David first requests to rescue him from evildoers. So the evildoer in Hebrew is meh-adam-ra.
Here, Adam אָדָ֣ם is singular but the meaning of this word is revenge. Therefore it can be translated into the plural evildoers. The violent in Hebrew is ha-ma-sim and it is talking about Saul.
Verses 2-3 David is talking about the characteristics of an evildoer. First, they devise an evil plan in their hearts. The beginning of all sin and evil comes from your thoughts and your heart. And they start attacking David with their words. It is referring to the numerous times Saul and his men got together to scheme against David and the times they made David’s life hard by spreading false rumors. People can make someone’s life miserable with just words.
So Apostle Paul used this following verse to characterize people who haven't been reborn.
“Their throats are open graves; their tongues practice deceit.
The poison of vipers is on their lips.” (Romans 3:13)
Verses 4-5 David is praying for protection from the violent. But time and time again, the evildoers are trying to stumble David. Don’t we also experience this in our lives where the power of evil will try to make us stumble?
The arrogant גאים (Gaim) are the people who go against God and lift themselves up. David uses words words that have to do with hunting, such as cords, net, traps, to describe himself how it is like being hunted by the arrogant.
We don't really know the meaning of the word Selah (סֶֽלָה׃) Some people say it is a music symbol, and some say it means eternal. In general, selah seems to appear in a prayer or Psalms when the author wants to emphasize something and refers to staying still and listening. From this perspective, we can see that it is very similar to the word Amen.
Verses 6-7 David once again shouts for his own salvation. We can see that David earnestly desiring only God. He is praying for his own prayer voices to be heard and to shield his head during the day of battle.
In a battle during those those times, the armor and helmet were of utmost importance. If someone didn't have any protective equipment like an armor and a helmet at a battle, it would be like suicide. David is singing to the Lord that the Lord is my helmet!
2nd Stanza Praying for Judgment
Now David prays for judgement against the evildoers. It is a request to not grant their wishes and evil desires. David prays that they will be judged by burning coals, fire, and miry pits. God uses a judgement of metaphor when he compares these three things to the hunting equipment in verse 5.
People who start war with their tongues and are violent will be ruined by God.
3rd Stanza (verses 12-13)Reaffirming God
Lastly, David is reaffirming his own salvation. This comes from our own experiences of our faith. The Phrase I know comes from the Hebrew word Yada which is experience based. This is how David knows God. God defends and just and therefore the righteous can thank God, and live with God.
God defends us and protects us. Especially during a time like this, we are asking for God, our protector, even more. We cannot use our tongue to judge and be critical. God gave use this golden rule to always do to others what you would have them do to you. (Matthew 7:12)
These are times where we need to lift up one another and encourage one another.
And God is going to protect us from words of all evildoers. In faith, let us praise that God!
Let’s confess that….God is my helmet!
Comments