1 여호와여 주께서 나를 살펴 보셨으므로 나를 아시나이다
2 주께서 내가 앉고 일어섬을 아시고 멀리서도 나의 생각을 밝히 아시오며
3 나의 모든 길과 내가 눕는 것을 살펴 보셨으므로 나의 모든 행위를 익히 아시오니
4 여호와여 내 혀의 말을 알지 못하시는 것이 하나도 없으시니이다
5 주께서 나의 앞뒤를 둘러싸시고 내게 안수하셨나이다
6 이 지식이 내게 너무 기이하니 높아서 내가 능히 미치지 못하나이다
7 내가 주의 영을 떠나 어디로 가며 주의 앞에서 어디로 피하리이까
8 내가 하늘에 올라갈지라도 거기 계시며 스올에 내 자리를 펼지라도 거기 계시니이다
9 내가 새벽 날개를 치며 바다 끝에 가서 거주할지라도
10 거기서도 주의 손이 나를 인도하시며 주의 오른손이 나를 붙드시리이다
11 내가 혹시 말하기를 흑암이 반드시 나를 덮고 나를 두른 빛은 밤이 되리라 할지라도
12 주에게서는 흑암이 숨기지 못하며 밤이 낮과 같이 비추이나니 주에게는 흑암과 빛이 같음이니이다
13 주께서 내 내장을 지으시며 나의 모태에서 나를 만드셨나이다
14 내가 주께 감사하옴은 나를 지으심이 심히 기묘하심이라 주께서 하시는 일이 기이함을 내 영혼이 잘 아나이다
15 내가 은밀한 데서 지음을 받고 땅의 깊은 곳에서 기이하게 지음을 받은 때에 나의 형체가 주의 앞에 숨겨지지 못하였나이다
16 내 형질이 이루어지기 전에 주의 눈이 보셨으며 나를 위하여 정한 날이 하루도 되기 전에 주의 책에 다 기록이 되었나이다
17 하나님이여 주의 생각이 내게 어찌 그리 보배로우신지요 그 수가 어찌 그리 많은지요
18 내가 세려고 할지라도 그 수가 모래보다 많도소이다 내가 깰 때에도 여전히 주와 함께 있나이다
19 하나님이여 주께서 반드시 악인을 죽이시리이다 피 흘리기를 즐기는 자들아 나를 떠날지어다
20 그들이 주를 대하여 악하게 말하며 주의 원수들이 주의 이름으로 헛되이 맹세하나이다
21 여호와여 내가 주를 미워하는 자들을 미워하지 아니하오며 주를 치러 일어나는 자들을 미워하지 아니하나이까
22 내가 그들을 심히 미워하니 그들은 나의 원수들이니이다
23 하나님이여 나를 살피사 내 마음을 아시며 나를 시험하사 내 뜻을 아옵소서
24 내게 무슨 악한 행위가 있나 보시고 나를 영원한 길로 인도하소서
시편 139편의 제목은 다윗의 시, 인도자를 따라 부르는 노래 입니다. 원문을 영어로 직역하면For the Chief Musician of David 입니다. 다윗이 찬양인도자가 되어 부른 노래입니다.
내용으로 분류하자면 찬양시(1-18절)와 탄원시(19-24절)적 요소를 가지고 있습니다. 본 시의 정확한 시대적 배경은 모르지만, 본 시편은 모든 시편의 왕관 이라고 불릴 정도로 탁월한 시입니다.
무엇이 이 시를 그토록 탁월하게 했을까요? 바로 시인의 하나님에 대한 인식 때문입니다.
다윗은 너무나 정확하게 하나님의 속성God's attributes에 대해 알고 있었습니다.
시인이 성경이 없던 시절, 신학도 전무한 그 시대에 이토록 정확하게 하나님을 알 수 있다는 자체가 너무 신기합니다. 성령의 은혜가 아니고서는 결코 있을 수 없는 일입니다.
그렇다면 다윗이 경험한 하나님, 다윗이 알고 노래하는 하나님은 어떤 하나님일까요?
1연 (1-6절) 전지omniscience하신 하나님
다윗은 하나님이 자신을 아는 것에 대해 다양한 동의어를 사용하여 표현합니다. 살펴보셨으므로 search, 아시나이다 know, 밝히 아시며 perceive, 식별하시며 discern, 익히 아시니 familiar with, 다양한 표현만큼 하나님은 시인의 모든 것을 아시는 분입니다. 심지어 입에서 아직 뱉어내지 않은 혀의 말까지도 아시는 분이십니다. 인간의 모든 생각은 하나님 앞에 개방되어 있습니다.[1]
5절 하나님께서 시인의 앞뒤를 둘러싸시고 안수 하셨다는 의미는 그를 보호하신다는 것과 동시에 그의 모든 삶이 하나님의 손바닥에 있다는 이중적 의미를 보여줍니다. 우리의 모든 삶은 결국 하나님의 은혜 없이는 존재 자체가 불가능합니다.[2]
6절 자신의 생각과 아직 뱉지 않은 말까지도 아시는 하나님을 느낄 때 시인이 느끼는 경이로움은 이루 말로 표현할 수 없습니다. 전지하신 하나님에 대한 놀라움만 있을 뿐입니다.
2연 (7-12절) 전재omnipresence하신 하나님
2연은 본 시편 중에서도 가장 유명한 부분입니다.
시인은 이제 하나님의 전지(全知)하심에서 전재(全在), 곧 무소부재(無所不在) 하심으로 눈길을 옮깁니다.
7절 주의 영을 떠나 מֵרוּחֶ֑ךָ (메루헤카)를 직역하면 당신의 영으로부터 이고, 원형은 영 רוח (루아흐) 입니다. 여호와 하나님에 대한 완곡한 표현입니다.
8절 다윗이 알고 있는 하나님은 하늘 위에도 계시며, 스올(지옥)에도 계시는 분입니다. 장소적으로는 어느 곳이든 계시는 분이라는 의미이고, 상황적으로는 좋은 상황이든 힘든 상황이든 언제나 함께 하시는 하나님을 노래하는 것입니다.
9-10절 새벽 날개를 치며 라는 표현은 내가 아침 날개들을 갖는다면 이라는 의미로, 새벽 태양이 떠오르는 순간에 그 빛이 순식간에 사방으로 퍼져나가는 모습을 비유한 표현입니다. 시인은 가장 빠른 빛을 타고 도망하여 지중해 바다 끝에 간다고 해도 그곳에서도 주께서 붙들어 주실 것이라고 확신합니다.
11-12절 시인이 경험한 하나님은 어둠 속에서도 빛이 되시는 분입니다. 나의 어두움을 빛으로 바꾸시는 분! 빛의 근원이신 하나님 앞에서 어둠은 더 이상 무의미 합니다. 다윗은 이처럼 어디나 계시는 하나님을 알았지만, 요나 선지자는 이러한 하나님을 알지 못했습니다.
그러나 요나가 여호와의 얼굴을 피하려고 일어나 다시스로 도망하려 하여 욥바로 내려갔더니 (욘 1:3)
하나님의 무소부재 하심은 요나와 같은 사람에게는 때론 부담(?) 일수도 있지만, 고난과 고통 가운데 있는 하나님의 자녀들에게는 말할 수 없는 은혜입니다.
3연 (13-18절) 전능omnipotence하신 하나님
어떻게 하나님은 시인을 이렇게 잘 아는 것일까? 그것은 하나님이 시인을 창조한 전능자(全能者)이기 때문입니다. 13절 내장 כִלְיֹתָ֑י (킬요타이)은 신장(콩팥)을 의미하는데, 일반적으로 인간의 내면을 표현하는 단어입니다. 육체적인 장기들과 더불어 인간의 모든 내면적인 것까지 지으신 하나님입니다.
14-15절 예전 성경에는 신묘막측(神妙莫測)[3]이라고 표현 되어있습니다. 하나님이 인간을 지으신 것이 참으로 신기하고 기이하다는 의미로 해석합니다. 또는 그렇게 지으신 하나님 당신이 신비롭다고 해석하기도 합니다. 인간이 신비롭다는 것은, 인간을 지으신 하나님은 더욱 신비하다는 의미이기에 두 해석 모두 같은 의미라고 생각합니다.
16-18절 시인은 하나님께서 자신을 어머니의 모태에 만드시기 전부터 보고 알고 계시며, 아직 나에게 오지 않은 날들도 이미 주의 책[4]에 기록되었음을 고백합니다. 하나님의 생각은 도저히 따라갈 수 없는 깊이와 넓이를 가지고 있습니다. 얼마나 많은지 바다의 모래보다 더 많습니다. 아침에 깰 때마다 이 생각으로 행복합니다!
4연 (19-24절) 심판하시는 하나님
이제 시인은 하나님께 탄원의 노래를 부릅니다. 하나님만이 온 세상의 주인이시고 심판주(審判主)이심을 알기 때문입니다. 악인들의 죄악은 피 흘리기를 즐기는 것과 하나님을 모독하는 것입니다. 그러한 자들은 시인의 원수입니다. 아버지를 모독하는 자들이 아들의 원수가 되는 것과 같습니다. 시인은 자신이 악인들을 얼마나 미워하는지 하나님께 반문합니다.
시인의 이러한 탄원과 기도가 아름다운 것은 먼저 자신을 깊이 성찰하며, 하나님께서 자신을 다시 한 번 살펴 보시기를 간구하기 때문입니다. 아름다운 크리스천의 모습입니다!
23-24 오! 하나님, 내 삶을 샅샅이 살피시고 나에 대해 모든 것을 캐 보소서
나를 심문하고 시험하셔서 내가 어떤 사람인지 분명히 파악하소서
내가 잘못한 일이 있는지 직접 살피시고 나를 영원한 생명의 길로 인도하소서 메시지성경
날마다 아침에 이러한 기도를 드리는 자는 하나님은 보호하시고 영원한 생명의 길로 인도하십니다.
시인이 느낀 그 하나님을 오늘 우리의 삶에서 우리도 만나기를 원합니다.
[1] John Stott, 나의 사랑하는 시편,118page [2] 우리가 그를 힘입어 살며 기동하며 존재하느니라 너희 시인 중 어떤 사람들의 말과 같이 우리가 그의 소생이라 하니 (행 17:28) [3] 엄위하고 기이하며, 비상하여 감히 헤아릴 수 없을 정도로 묘하다 [4] 건축가의 설계도(blueprint)를 의미하는 단어입니다.
1 You have searched me, Lord, and you know me.
2 You know when I sit and when I rise; you perceive my thoughts from afar.
3 You discern my going out and my lying down; you are familiar with all my ways.
4 Before a word is on my tongue you, Lord, know it completely.
5 You hem me in behind and before, and you lay your hand upon me.
6 Such knowledge is too wonderful for me, too lofty for me to attain.
7 Where can I go from your Spirit? Where can I flee from your presence?
8 If I go up to the heavens, you are there; if I make my bed in the depths, you are there.
9 If I rise on the wings of the dawn, if I settle on the far side of the sea,
10 even there your hand will guide me, your right hand will hold me fast.
11 If I say, “Surely the darkness will hide me and the light become night around me,”
12 even the darkness will not be dark to you; the night will shine like the day,
for darkness is as light to you.
13 For you created my inmost being; you knit me together in my mother’s womb.
14 I praise you because I am fearfully and wonderfully made;
your works are wonderful, I know that full well.
15 My frame was not hidden from you when I was made in the secret place,
when I was woven together in the depths of the earth.
16 Your eyes saw my unformed body; all the days ordained for me were written in your book before one of them came to be.
17 How precious to me are your thoughts, God! How vast is the sum of them!
18 Were I to count them, they would outnumber the grains of sand—
when I awake, I am still with you.
19 If only you, God, would slay the wicked! Away from me, you who are bloodthirsty!
20 They speak of you with evil intent; your adversaries misuse your name.
21 Do I not hate those who hate you, Lord, and abhor those who are in rebellion against you?
22 I have nothing but hatred for them; I count them my enemies.
23 Search me, God, and know my heart; test me and know my anxious thoughts.
24 See if there is any offensive way in me, and lead me in the way everlasting.
The title of Psalm 139 is For the director of music, Of David A psalm. Literal translation of the original scripture is For the Chief Musician of David.” It is a song lead by David as a praise leader. In terms of content, it has elements of praise (verses 1-18) and petition (verses 19-24).
The exact historical background of this psalm is not known, but this psalm is an excellent poem called the crown of all psalms. What makes this poem so outstanding? It is because of the psalmist perception of God. David knew precisely God's attributes. It is amazing that the psalmist knew God so precisely in the days when there was no Bible, not even theology. It cannot happen without the grace of the Holy Spirit. Then, what kind of God is the God that David experienced, the God that David knew and sang? Stanza 1 (verses 1-6) Omniscience God David uses a variety of synonyms to express God's knowledge of himself. Like you've searched me, you know, perceive, discern, familiar with, as well as various expressions, God knows all of the psalmist. He even knows the words of the tongue that have not been spit out of the mouth. All human thoughts are open to God. Verse 5 You hem me in - behind and before; you have laid your hand upon me. It means that God protects him and at the same time shows the dual meaning that all his life is in the palm of God. In the end, all our lives are impossible to exist without God's grace.
Verse 6 The wonder that psalmist feels that God knows his thoughts and even the words he has not yet spoken, cannot be expressed in words. There is only a surprise for the omniscient God. Stanza 2 (verses 7-12) Omnipresence God Stanza 2 is the most famous part of this psalm. The psalmist now turns his attention from God's omniscience to omnipresence, another word God is everywhere. Verse 7 Flee from your Spirit? מֵרוּחֶ֑ךָ (Meruheka) literal translation “from your spirit”, the original is Spirit רוח (Ruah). It is a euphemistic expression of Jehovah God. Verse 8 The God that David knows, is in heaven and in grave (hell) also. It means that God is everywhere, and either in a good situation or a difficult situation, David sing God who is always with him. Verses 9-10 The expression “rise on the wings of the dawn” means that if I have morning wings, it is a metaphor for the appearance that the light spreads in all directions at the moment when sun rises at dawn. The psalmist is sure that the Lord will hold him there even if he flees in the fastest light and goes to the edge of the Mediterranean Sea. Verses 11-12 The God experienced by the psalmist is a light in the dark. The God who turns my darkness into light! Darkness is no longer meaningless before God, because God is the source of light. David knew God is everywhere, but the Prophet Jonah did not know about the omnipresence God. But Jonah ran away from the LORD and headed for Tarshish. He went down to Joppa. (Jonah 1:3)
God's omnipresence is sometimes a burden (?) for someone like Jonah, but it is a grace for the children of God in hardship and suffering. Stanza 3 (verses 13-18) Omnipotence God How does God know the psalmist so well? It is because God is the Almighty who created the psalmist. Verse 13 Inmost being כִלְיֹתָ֑י (Kilyotai) means kidney, which is a word that expresses the inner human being in general. He is the God who created not only the physical organs but also all the inner human beings.
Verses 14-15 In the old Bible, it is expressed as (sinmyomakchuk) means miraculous and fathomless. It means that God's creation of human being is truly marvelous and strange. Or, it could mean that the God who created human is mysterious. I think that both interpretations have the same meaning that man is mysterious, because God who created man is more mysterious. Verses 16-18 The psalmist confess that God saw and knew him before God made him into the mother's womb, and that the days that had not yet come to me, have already been written in the Lord's book. God's thoughts have so deep and wide that human cannot figure out. How much is more than the sand of the sea! Every time I wake up in the morning, I am so happy because of this! Stanza 4 (Verses 19-24) God who judges Now the psalmist sings a song of plea to God. Because he knows that only God is the Lord and Judge of all the world. The sin of wicked is to enjoy shedding blood and blaspheming God. Such are enemies of the psalmist. It is like those who blaspheme their father become enemies of their son. The psalmist asks God how much he hates the wicked. The psalmist's plea and prayer is beautiful because he first reflects on himself and asks God to search him again. This is a beautiful Christian! 23-24 Oh! God, take a look at my life and discover everything about me.
Examine and test me to see who I am. See for yourself what I have done wrong and lead me to the path of eternal life. Those who offer these prayers every morning, God will protect and lead them to the path of eternal life. Let us meet the God the psalmist felt, in our lives today!
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