1 여호와께 감사하라 그는 선하시며 그 인자하심이 영원함이로다
2 신들 중에 뛰어난 하나님께 감사하라 그 인자하심이 영원함이로다
3 주들 중에 뛰어난 주께 감사하라 그 인자하심이 영원함이로다
4 홀로 큰 기이한 일들을 행하시는 이에게 감사하라 그 인자하심이 영원함이로다
5 지혜로 하늘을 지으신 이에게 감사하라 그 인자하심이 영원함이로다
6 땅을 물 위에 펴신 이에게 감사하라 그 인자하심이 영원함이로다
7 큰 빛들을 지으신 이에게 감사하라 그 인자하심이 영원함이로다
8 해로 낮을 주관하게 하신 이에게 감사하라 그 인자하심이 영원함이로다
9 달과 별들로 밤을 주관하게 하신 이에게 감사하라 그 인자하심이 영원함이로다
10 애굽의 장자를 치신 이에게 감사하라 그 인자하심이 영원함이로다
11 이스라엘을 그들 중에서 인도하여 내신 이에게 감사하라 그 인자하심이 영원함이로다
12 강한 손과 펴신 팔로 인도하여 내신 이에게 감사하라 그 인자하심이 영원함이로다
13 홍해를 가르신 이에게 감사하라 그 인자하심이 영원함이로다
14 이스라엘을 그 가운데로 통과하게 하신 이에게 감사하라 그 인자하심이 영원함이로다
15 바로와 그의 군대를 홍해에 엎드러뜨리신 이에게 감사하라 그 인자하심이 영원함이로다
16 그의 백성을 인도하여 광야를 통과하게 하신 이에게 감사하라 그 인자하심이 영원함이로다
17 큰 왕들을 치신 이에게 감사하라 그 인자하심이 영원함이로다
18 유명한 왕들을 죽이신 이에게 감사하라 그 인자하심이 영원함이로다
19 아모리인의 왕 시혼을 죽이신 이에게 감사하라 그 인자하심이 영원함이로다
20 바산 왕 옥을 죽이신 이에게 감사하라 그 인자하심이 영원함이로다
21 그들의 땅을 기업으로 주신 이에게 감사하라 그 인자하심이 영원함이로다
22 곧 그 종 이스라엘에게 기업으로 주신 이에게 감사하라 그 인자하심이 영원함이로다
23 우리를 비천한 가운데에서도 기억해 주신 이에게 감사하라 그 인자하심이 영원함이로다
24 우리를 우리의 대적에게서 건지신 이에게 감사하라 그 인자하심이 영원함이로다
25 모든 육체에게 먹을 것을 주신 이에게 감사하라 그 인자하심이 영원함이로다
26 하늘의 하나님께 감사하라 그 인자하심이 영원함이로다
시편 136편은 135편과 매우 유사한 구조를 가지고 있습니다. 다만 찬양하라, 송축하라 는 초대가 감사하라 는 초대로 바뀌었을 뿐입니다. 그러므로 본 시는 찬양시 이자 감사시Thanksgiving Psalm 입니다.
저자와 연대는 알려지지 않았지만, 시의 형태로 볼 때 아마도 바벨론 포로기나 포로기 후에 쓰여진 것으로 보입니다. 유력한 증거로는 마지막 구절인 26절인데, 하늘의 하나님께 라는 표현은 유대인들의 후기 문서에만 등장하는 표현입니다.
무엇보다 본 시의 독특함은 26개의 모든 절마다 반복하여 기록되어 있는 그 인자하심이 영원함이로다
כי לעולם חסדו (키 레올람 하스도) 입니다. 이러한 독특한 형태의 시편은 위대한 할렐 Great Hallel 로 불리며, 유대인들의 중요한 절기마다 예식에 사용되었습니다.
본 시는 아삽[1] 이나 그의 후손인 찬양 인도자가 먼저 앞부분 ~ 감사하라 라고 선창을 하면, 레위 성가대나 모든 회중이 함께 합창으로 그 인자하심이 영원함이로다 를 반복적으로 찬양하는 화답송(和答頌, Responsorial Psalm) 입니다. 이러한 형태의 신앙고백적 찬양은 신약교회로 이어져 사회자와 회중이 서로 화답하며 교차적으로 읽는 교독문의 시초(始初) beginning가 되었습니다.
1연 (1-4절) 여호와께 감사하라
시인은 여호와께 감사하라고 요청합니다. 왜냐하면 그는 선하기 때문 כי טוב (키 토브)입니다. 기독교 신앙의 모든 것은 바로 하나님의 이 선하심에서 나옵니다. 하나님은 완전하게 선하신 분[2]입니다. 그래서 하나님의 그 선하심이 우리의 도덕적 삶과 영적인 삶에 기준이 되는 것입니다.
또 다른 하나님의 가장 대표적인 속성은 인자하심 חסד (헤세드) 입니다. 오늘 본문에서 반복적으로 각 구절에 등장하는 חסדו (하스도)는 그의 자비(인자, 사랑)라는 의미인데, 원형은 헤세드(사랑, 자비)입니다.
시인은 모든 인생이 하나님께 감사하고, 하나님을 찬양해야 하는 이유가 바로 그의 자비하심(사랑, 인자)과 선하심 때문이라고 노래하고 있습니다.
하나님은 모든 신(神)들 중에 뛰어나신 분이고, 모든 주(主)들 중에 뛰어나신 분입니다. 신중에 신이요, 주중에 주라는 표현입니다. 하지만 절대 다신론(多神論)Polytheism을 인정하는 의미가 아닙니다. 모든 존재와 구별되는 유일하신 하나님을 노래하는 것입니다.
홀로 기이한 일들(4절)은 주로 창조와 구속에 관련된 하나님의 사역을 말할 때 사용되는 단어입니다. 앞으로 시의 내용을 짐작할 수 있습니다.
2연 (5-9절) 창조주께 감사하라
5절에 지혜는 창조 사역 가운데 드러난 신적 속성 가운데 하나입니다.[3] 우주가 한치의 오차 없이 자리를 지키며 지금도 여전히 팽창해 나가고 있는 것은 하나님의 지혜의 결과입니다. 태양과 달, 별 들이 각자의 역할을 감당하며 하나님의 명령에 순종하고 있습니다. 또한 하나님은 하늘과 땅을 창조하시고 경계를 정하셨습니다. 바다 역시 하나님의 말씀 순종합니다.
예수님께서 바다를 잠잠하게 하신 사건은 바로 예수께서 천지의 창조주 이심을 보여주는 이적입니다.
하나님의 창조 작품 가운데 으뜸은 단연 인간입니다. 자신을 낳아 준 부모에게 감사하는 것은 인간의
도리입니다. 마찬가지로 우리를 창조하신 창조주 하나님께 감사하는 것은 당연한 것입니다.
3연 (10-22절) 구속주께 감사하라
본 시의 시인 역시 출애굽 사건과 가나안 정복 사건을 말하며 구속하신 하나님께 감사할 것을 요청합니다. 이처럼 공동체의 공통된 경험은 중요합니다. 두고두고 이야깃거리가 되며 공동체를 하나로 묶는 역할을 합니다. 그래서 교회나 가정도 간증이 많아야 합니다. 개인적인 간증뿐 아니라 공동체가 함께 무엇인가를 해내거나, 이겨낸 경험들은 아주 좋은 역사와 교훈이 됩니다.
이스라엘처럼 그것이 삶과 죽음, 곧 구원과 관련된 것이라면 두 말 할 것 없이 엄청난 감사의 조건일 것입니다. 그러므로 교회 공동체는 날마다 영적인 구원의 은혜가 있어야 합니다. 영적인 새생명이 태어나는 역사가 있어야 합니다.
4연 (23-24절) 은혜에 감사하라
비천한 가운데에서(23절) 라는 의미는 낮은 토지에 있는 입니다. 어떤 학자는 바벨론 포로기 때를 의미하는 것으로 해석합니다. 하지만 이스라엘은 애굽, 사사시대 등등 수많은 비천한 경우가 있었습니다. 대적에게서 건지신(24절) 의 의미는 대적들로부터 자유케 하신 입니다. 시인은 구속하신 은혜에 대해서 계속하여 감사하라고 요청합니다.
5연 (25-26절) 섭리에 감사하라
하나님의 특별하심은 온 우주에 충만하신 분이지만, 동시에 우리의 속 좁은 마음 안에도 계시다는 사실입니다. 이처럼 우리 인생을 창조 하셨을 뿐 아니라 내버려 주지 않고 간섭하시며, 삶을 인도 하시고 역사를 주관 하시는 하나님은 우리의 아버지이십니다. 오늘도 우리에게 일용할 양식을 주시는 하늘의 아버지, 우리 곁에 계시는 하나님께 감사하십시오!
여호와께 감사하라! 그는 선하시며 그 인자하심이 영원함이로다
26번을 외쳐도 충분하지 않습니다. 그 영원하신 사랑을 우리도 영원히 감사해야 합니다.
우리의 평생을 통하여 늘 감사의 찬양을 드리기를 소원합니다.
[1] 아삽 (영-Asaph; 히-아샆; "모으는 자", "여호와께서 자신을 위해 모으셨다") 언약궤가 예루살렘으로 옮겨져 왔을 때 헤만, 에단과 함께 찬송하는 직무를 맡았던 레위인이다 (대상6:39;15:19). 또한 그는 언약궤가 적절한 처소에 놓이게 되었을 때 하나님께 합당한 찬양과 감사를 드리도록 임명된 사람들 가운데 하나였다(16:4-6). 그는 '아삽의 시'라는 표제가 붙은 시 50편과 73-83편을 지은 저자로 믿어진다. 대하29:30에 나오는 선견자 아삽과 동일 인물인 듯하다(참조. 느12:46). 다윗의 통치 때에 아삽의 아들들은 음악을 통해 예언을 하였으며(대상25:1`2), 후에 그 자손들은 요시야 왕 아래에서 노래하는 자들로 나타나 있다(대하35:15). 그들 가운데 많은 사람들이(참조. 스2:41;느7:44) 바벨론 포로로부터 귀환하여, 성전의 기초를 놓을 때 노래를 부르는 자로 또는 연주자로 예루살렘에 정착하였다(스3:10). 그들은 후에 여호와의 전에서 레위인들을 감독하고(느11:22), 성벽을 낙헌할 때에는 나팔을 부는 직무를 맡았다(12:35). 아삽은 게르손 자손으로 베레갸의 아들이었다(대상6:39). (아가페 성경사전) [2] 예수께서 이르시되 네가 어찌하여 나를 선하다 일컫느냐 하나님 한 분 외에는 선한 이가 없느니라 (막 10:18) [3] 여호와여 주께서 하신 일이 어찌 그리 많은지요 주께서 지혜로 그들을 다 지으셨으니 주께서 지으신 것들이 땅에 가득하니이다 (시 첨부파일200701025837_psalm118-1.jpg (155.7 KB)18회 다운로드
1 Give thanks to the Lord, for he is good. His love endures forever.
2 Give thanks to the God of gods. His love endures forever.
3 Give thanks to the Lord of lords: His love endures forever.
4 to him who alone does great wonders, His love endures forever.
5 who by his understanding made the heavens, His love endures forever.
6 who spread out the earth upon the waters, His love endures forever.
7 who made the great lights— His love endures forever.
8 the sun to govern the day, His love endures forever.
9 the moon and stars to govern the night; His love endures forever.
10 to him who struck down the firstborn of Egypt His love endures forever.
11 and brought Israel out from among them His love endures forever.
12 with a mighty hand and outstretched arm; His love endures forever.
13 to him who divided the Red Sea[a] asunder His love endures forever.
14 and brought Israel through the midst of it, His love endures forever.
15 but swept Pharaoh and his army into the Red Sea; His love endures forever.
16 to him who led his people through the wilderness; His love endures forever.
17 to him who struck down great kings, His love endures forever.
18 and killed mighty kings— His love endures forever.
19 Sihon king of the Amorites His love endures forever.
20 and Og king of Bashan— His love endures forever.
21 and gave their land as an inheritance, His love endures forever.
22 an inheritance to his servant Israel. His love endures forever.
23 He remembered us in our low estate His love endures forever.
24 and freed us from our enemies. His love endures forever.
25 He gives food to every creature. His love endures forever.
26 Give thanks to the God of heaven. His love endures forever.
Psalm 135 and Psalm 136 are written in the similar structure. Mainly, the call “Praise” is replaced by “Give thanks”. Hence today’s poem is Thanksgiving Psalm. Although the written date and the author are unknown, based on the writing styles, it was most likely written after the Babylonian captivity. Potential evidence can be found in verse 26, the expression “God of heaven” can only be found in Jewish literature post the exilic times. Psalm 136 is a special psalm, with each one of its 26 verses repeating the sentence, כי לעולם חסדו (kiy l'olam chasdo), “His love endures forever” (NIV). In Jewish tradition Psalm 136 has been called the Great Hallel (or Great Psalm of Praise), and praised during the important festivals and ceremonies.
It was a Responsorial Psalm where the Levites or the assembled people of Israel sang “His love endures forever” in response to the direction of Asaph or his descendants leading singing and worship with “Give thanks~”. This style of confession of faith is the origin of our modern ‘Responsive Reading’.
Stanza 1 (verses 1~4) Give Thanks to the Lord
The author is requesting us to give thanks to the Lord. Because He is Good טוב כי (ki Tov). God’s goodness is the beginning of all Christian faith. God alone is perfectly good (Mark 10:18). God’s goodness is the sole criterion of our moral and spiritual lives. Another representative characteristic of God is Mercy חסד (hesed). The Hebrew word חסדו (hasdo) repeating in today’s scripture means His Mercy (love), originated from hesed (love, compassion). The author sings the reasons for our praise and thanksgiving is because God is merciful (love, compassion) and He is good. God is above all gods, and Lord of all lords. Here, we are not speaking of Polytheism, but admitting that He alone is distinguished and only God we praise. The term “great wonders” (v4) is mainly used and related to God’s Creation and His Works of salvation. We can predict what to follow next.
Stanza 2 (verses 5-9) Give Thanks to the Creator
The “understanding” (v5) or Wisdom is also a characteristic of God’s Creation (Psalm 104:24). The Universe evolving without any margin of error and continues to expand is a result of God’s wisdom. The Sun, the Moon, and each star is maneuvering in obedience to God’s command. For God fixed the boundaries in His creation of heaven and earth, even the waves obey. Jesus calming the storm shows us that He Himself is the Creator (Mark 4:39). The human is the foremost being in God’s creation. It is our duty to give thanks to our biological parents. Likewise, we ought to also give thanks to our Creator who made us.
Stanza 3 (verses 10-22) Give Thanks to the Savior
The author requests us to give thanks to the Lord who saved Isralites out of Egyptians and Cannanites. It is important for a community to share common experiences. The common experience not only ties the community as one, but also becomes a story to share time after time. It is essential to share many testimonies within our families and churches. Not just personal testimonies, but as a community, if we overcome hardships and difficulties, they become priceless lessons and history to share. For Israelites, there are no words to express but to give thanks as the common experience they share is related to life or death situations, and salvation. Therefore, we as a church community must ask for daily blessings and grace of salvation, and increase in the number of born again Christians.
Stanza 4 (verses 23-24) Give Thanks to the Grace
“Low estate” (v23) literally means low land. Some Scholars point this to the low stage in Babylonian captivity. However, Israelites went through difficult times in Egypt, during the times of judges, and many more humble stages. The author requests us to continue to give thanks to the Lord for He “freed us from our enemies” (v24).
Stanza 5 (verses 25-26) Give Thanks to the Plan
Our God fills the entire Universe, yet simultaneously He is in our small hearts. God not only created us, but He also provides for our needs. He will neither leave nor forsake us. God is in total control, and He is our Father who cares for us and guides us. Let us give thanks to our Father, God of heaven, who is with us and gives us our daily bread.
Give thanks to the Lord, for he is good. His love endures forever.
Proclaiming this 26 times is not even enough. Let us give thanks forever for His eternal love. Let our entire life sing the praise of thanksgiving.
Comments