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20200630 새벽묵상 "위로 받으시는 하나님"/"God Who Receives Compassion" (시/Ps 135:1-21)


1 할렐루야 여호와의 이름을 찬송하라 여호와의 종들아 찬송하라

2 여호와의 집 우리 여호와의 성전 곧 우리 하나님의 성전 뜰에 서 있는 너희여

3 여호와를 찬송하라 여호와는 선하시며 그의 이름이 아름다우니 그의 이름을 찬양하라

4 여호와께서 자기를 위하여 야곱 곧 이스라엘을 자기의 특별한 소유로 택하셨음이로다

5 내가 알거니와 여호와께서는 위대하시며 우리 주는 모든 신들보다 위대하시도다

6 여호와께서 그가 기뻐하시는 모든 일을 천지와 바다와 모든 깊은 데서 다 행하셨도다

7 안개를 땅 끝에서 일으키시며 비를 위하여 번개를 만드시며 바람을 그 곳간에서 내시는도다

8 그가 애굽의 처음 난 자를 사람부터 짐승까지 치셨도다 

9 애굽이여 여호와께서 네게 행한 표적들과 징조들을 바로와 그의 모든 신하들에게 보내셨도다

10 그가 많은 나라를 치시고 강한 왕들을 죽이셨나니 

11 곧 아모리인의 왕 시혼과 바산 왕 옥과 가나안의 모든 국왕이로다

12 그들의 땅을 기업으로 주시되 자기 백성 이스라엘에게 기업으로 주셨도다

13 여호와여 주의 이름이 영원하시니이다 여호와여 주를 기념함이 대대에 이르리이다

14 여호와께서 자기 백성을 판단하시며 그의 종들로 말미암아 위로를 받으시리로다

15 열국의 우상은 은금이요 사람의 손으로 만든 것이라

16 입이 있어도 말하지 못하며 눈이 있어도 보지 못하며

17 귀가 있어도 듣지 못하며 그들의 입에는 아무 호흡도 없나니

18 그것을 만든 자와 그것을 의지하는 자가 다 그것과 같으리로다

19 이스라엘 족속아 여호와를 송축하라 아론의 족속아 여호와를 송축하라 

20 레위 족속아 여호와를 송축하라 여호와를 경외하는 너희들아 여호와를 송축하라

21 예루살렘에 계시는 여호와는 시온에서 찬송을 받으실지어다 할렐루야

한국에 경기도 파주시에 가면 오산리최자실금식기도원[1]이 있습니다. 중학생 시절 새해 첫 날이 되면 부모님과 전 가족이 기도원에 가서 3일을 금식하며 기도했습니다. 당시 형편이 좀 괜찮은 사람은 숙소에서 비용을 지불하고 숙박을 했지만, 대부분은 대성전 바닥이나, 의자에서 숙박을 했습니다.

매일 새벽5시부터는 새벽기도회가 시작되기에, 예배 15분 전이 되면 여성 전도사님이 나와서 성도들을 정돈시킵니다. 대성전에 불이 켜지면 여성 전도사님의 허스키하고 높은 톤으로 할렐루야! 라고 외치며 안내를 시작합니다. 어린 나이에 새벽에 자다 말고 그 허스키하고 높은 톤의 할렐루야를 들으면 정말 할렐루야가 안되었던 기억이 납니다. 지금 생각해보면 무척 고마운 분들인데…

할렐루야 הי-הללו 자랑하다, 칭찬하다 라는 의미의 할렐야훼가 합쳐져, 여호와를 찬양하라 의미입니다. 시편 135편은 할렐루야로 시작하고, 할렐루야로 끝마치는 찬양시입니다.

주석가 델리취 Delitzsch 시의 대부분의 구절이 성경이 다른 곳들로부터 인용되고 있음을 들어 모자이크 라고 부릅니다. 구조적으로는 연이 서로 대조를 이루는 동심원적인 구조Concentric structure입니다. 저자나 시대적 배경은 없지만 이스라엘 역사의 현장에서 구원을 베푸시는 하나님을 찬양하는 찬양의 노래인 것만은 분명합니다.

1연 (1-3절) 찬양으로의 초대

시인은 레위인과 제사장들 뿐 아니라 이스라엘 백성 전체를 찬양의 자리로 초대합니다. 여호와를 찬양한다는 것은 하나님을 칭찬하는 것이고, 자랑하는 것입니다. 특별히 여호와의 이름을 찬양하라고 부탁합니다. 우리말 성경에서 본 시에 등장하는 여호와 는19회입니다. 그리고 할렐루야(여호와를 찬송하라)까지 합쳐 계산하면 총 21회 등장합니다. 1절에 한 번 꼴로 기록된 것입니다.

왜, 이토록 여호와의 이름을 찬양합니까? 그 이름의 아름다움 때문(3절)입니다. 여호와 이름 자체가 이스라엘과 함께 한다는 의미가 있습니다. 함께 하시는 하나님을 어찌 찬양하지 않을 수 있겠습니까?

동시에 시인은 여호와의 선하심을 찬양의 이유로 제시합니다. 아마도 이스라엘이 바벨론 포로 생활에서 돌아온 백성들이 하나님의 인자하심에 감격하며 노래하는 것으로 보여집니다.

2연 (4-7절) 창조주 하나님을 찬양하라

시인은 이제 구체적으로 하나님을 노래합니다. 그 첫 번째는 바로 창조주 하나님에 대한 노래입니다.

하나님은 세상에 그 어떤 것보다 위대하신 창조주이십니다. 하나님 외에 모든 것은 피조물일 뿐입니다.

당신의 모든 계획과 뜻을 하늘과 땅에 펼치신 것이 천지창조입니다(6절). 또한 온 우주를 운행하시는 분이 하나님이십니다(7절). 안개, 비, 번개, 바람은 팔레스타인에서 폭풍우의 4대 요소로 여겨집니다.

그러한 하나님이 택한 민족이 바로 야곱, 이스라엘입니다. 어찌 그 하나님을 찬양하지 않을 수 있을까요?

이스라엘은 예수 그리스도로 말미암아 영적인 참 이스라엘, 곧 성도들로 확장됩니다. 그러므로 예수님을 믿는 모든 자는 이스라엘과 동일하게 창조주 하나님을 찬양해야 합니다!

3연 (8-14절) 구속주 하나님을 찬양하라

시인은 구체적으로 두 번째 여호와를 찬양해야 하는 이유를 노래합니다. 바로 구원입니다. 이스라엘 민족 공동체적인 경험인 출애굽 사건입니다. 이집트 땅에 행하신 모든 이적과 재앙들은 전승에 의해 시인이 노래하는 시기까지도 그 후손들에게 전해집니다(8, 9절).

뿐만 아니라 약속의 땅 가나안을 정복하면서 아모리 왕 시혼과 바산 왕 옥을 물리친 사건을 노래합니다. 비록 모세는 죽었지만 여호수아가 그의 사명을 이어 결국 이스라엘은 가나안을 정복합니다(10-12절).

여기서 중요한 하나님이 찬양 받으시기 합당한 속성은 영원성입니다. 출애굽에서부터 포로기에 이르기까지 영원토록 이스라엘을 보호하시고 인도하신 하나님, 그러므로 주를 기념하는 일은 대대에 이르는 것입니다(13절). 한 세대에서 멈추는 것이 아니라 영원히 계속 이어져야 할 사명이 찬양입니다.

14절 같은 경우 우리가 보는 성경인 개역개정 번역이 약간 다릅니다. 아마도 KJV을 따른 것[2]으로 보여집니다. 반면에 원문이나 다른 번역은 거의 일치합니다.

For the LORD will vindicate his people and have compassion on his servants. (NIV)

야훼께선 당신의 백성을 변호해 주시고 당신의 종들을 어여삐 여기셨사옵니다 (공동번역)

주님께서 당신의 백성을 변호해 주시고, 당신의 종들을 위로하여 주신다 (새번역)

4연 (15-18절) 우상의 허무함

시인은 2연의 창조주 하나님과 대조를 이루며 우상의 허무함과 우상숭배자들의 결말을 노래합니다.

우상은 사람들이 만든 것으로 보지도 못하고, 듣지도 못하고, 말하지도 못하는 호흡이 없는 존재입니다. 그것들을 만든 자와 의지하는 자는 같은 형편, 곧 호흡이 없는 형편이 될 것입니다.

5연 (19-21절) 찬양으로의 초대

시인은 다시 찬양의 자리로 하나님의 백성들을 초대합니다. 다음 등식이 성립합니다.

이스라엘 족속(집) : 아론의 족속(집) = 레위 족속 : 여호와를 경외하는 자

한마디로 하나님을 믿는 모든 자가 여호와를 송축해야 합니다.

이것은 시대와 장소를 뛰어 넘는 진리입니다. 모든 숨을 쉬는 존재는 하나님을 찬양해야 합니다.

하나님은 당신의 백성들을 때론 심판 하시기도 하지만 반드시 다시 구원을 베푸십니다.

당신의 자녀들을 불쌍히 여기시기 때문입니다. 우리가 사용하는 개역개정은 14절을 그의 종들로 말미암아 위로를 받으시리로다 라고 번역합니다. 마치 자녀들이 무엇인가를 잘하거나, 고통이나 실패에서 다시 회복 되어지는 모습을 보는 부모의 마음을 표현한 것이 아닌가 생각해 봅니다.

자녀는 그 존재가 부모에게 위로입니다. 하나님을 위로해드리는 자녀 되기를 원합니다.

그래서 할렐루야 입니다!


[1] 여의도순복음교회가 운영하는 금식기도원으로 오산리는 지역이름이고, 고 최자실은 여의도순복음교회 원로 목사인 조용기목사의 장모이자      오산리금식기도원을 세운 여성 목사의 이름입니다.  [2] For the LORD will judge his people, and he will repent himself concerning his servants (KJV)



 

1 Praise the Lord. Praise the name of the Lord; praise him, you servants of the Lord, 2 you who minister in the house of the Lord, in the courts of the house of our God. 3 Praise the Lord, for the Lord is good; sing praise to his name, for that is pleasant. 4 For the Lord has chosen Jacob to be his own, Israel to be his treasured possession. 5 I know that the Lord is great, that our Lord is greater than all gods. 6 The Lord does whatever pleases him, in the heavens and on the earth, in the seas and all their depths. 7 He makes clouds rise from the ends of the earth; he sends lightning with the rain and brings out the wind from his storehouses. 8 He struck down the firstborn of Egypt, the firstborn of people and animals. 9 He sent his signs and wonders into your midst, Egypt, against Pharaoh and all his servants. 10 He struck down many nations and killed mighty kings— 11 Sihon king of the Amorites, Og king of Bashan, and all the kings of Canaan— 12 and he gave their land as an inheritance, an inheritance to his people Israel. 13 Your name, Lord, endures forever, your renown, Lord, through all generations. 14 For the Lord will vindicate his people and have compassion on his servants. 15 The idols of the nations are silver and gold, made by human hands. 16 They have mouths, but cannot speak, eyes, but cannot see. 17 They have ears, but cannot hear, nor is there breath in their mouths. 18 Those who make them will be like them, and so will all who trust in them. 19 All you Israelites, praise the Lord; house of Aaron, praise the Lord; 20 house of Levi, praise the Lord; you who fear him, praise the Lord. 21 Praise be to the Lordfrom Zion, to him who dwells in Jerusalem. Praise the Lord. When you go to Paju City of Gyeonggi-do, there is a place called Osanri Choi Ja-Sil Memorial Fasting Prayer Mountain[1]. When I was in middle school, at New Year’s Day, we would go with our whole family to fast and pray for three days. For those who were well off, they were able to pay for lodging in the rooms, but most of the people either slept on the floor or the chairs. Every day at 5 a.m., there was early morning prayer. And a woman pastor would come out and let us know 15 minutes prior to service. When lights came on in the sanctuary, the woman pastor, in a husky and sharp tone, would yell Hallelujah! as she is greeting the people. I remember that in that early morning as I was listening to her sharp and husky tone, I remembered thinking to myself that, she is really struggling! Now I think back, and I’m grateful for people like her….. Hallelujah הי-הללו means to praise, to brag. The words Hallel and Yahweh came together to make up hallelujah which means praise Yahweh. Psalms 135 is a psalm that starts with hallelujah and ends with Hallelujah. This psalm is referred as a mosaic because it is mainly made up of selections from other scriptures. It has a concentric structure in which the different stanzas contrast one another. We don't know the author or the time period in which it was written but we do know that it is a song that is praising our God of salvation. Stanza 1 (verses 1-3): Invitation of Praise The author is not only inviting the Levites and the priests to praise but the people of Israel as a whole. Praising God means that you are commending God and bragging about God. It gives us a special request to Praise the name of the Lord. In this psalm, the word “Lord” comes out 19 times. And if you combine hallelujah (praise the Lord), Lord comes out 21 times. It’s an average of 1 per verse. Why do we praise the Lord? It is because the name of the Lord is pleasant (verse 3). One meaning of the name of the Lord, is that the Lord is going to be with Israel. How can you not praise Lord who is going to be with us? And at the same time, the author is referring to God’s holiness when he is giving reasons of praising the Lord. We can speculate that Israel is praising God because they were thankful that they were freed from their captors of Babylon. Stanza 2 (verses 4-7) Praise God our creator Now the author is specifically praising God. The first is the song about God our creator. God our creator is greater than anything in the world. Anything besides God is a mere creation. All of your plan, in the heavens and the earth are all creations. And God is the one who controls all of the universe. For Palestine, Cloud, rain, lightning and wind are four elements of the store. And this God is one who chose Jacob, the one who chose Israel. How can you not praise God knowing this? We are also spiritually the people of Israel. So all the people who believe in Jesus Christ must praise God our creator like the people of Israel! Stanza 3(verses 8-14) Praise God our redeemer The Author give us the 2nd reason of praising God. And that is Salvation. This part is the story of exodus that the people of Israel as a whole experienced. All of the miracles and the disasters that Israel faced are being passed down to the descendants by this psalm (verses 8-9) And also the author sings of the time of being on the conquest of the promised land, the land of Canaan, when they took down Sihon King of the Amorites and Og King of Bashan. And although later Moses dies, Joshua picks up where Moses left off and takes over the promised land, the land of the Canaan (verses 10-12). And the most important reason of why we are praising God is because God is eternal. From being a captive to exodus, God has always led the people of Israel. And that is not just stopping at that generation but all the other future generators. When we look at verse 14, the Korean bible is a little different from the NIV bible which is also similar to the original bible. For the LORD will vindicate his people and have compassion on his servants. (NIV) The Lord will protect his people and have compassion on his servants. (Korean New Translation) Stanza 4 (verse 15-18) Emptiness of idols The author is comparing the God our creator from stanza 2 to the idol worshipers and the emptiness of idols in stanza 4. Idols are man-made things which cannot see, hear, or speak. Those who made these idols and who rely on these idols are going to people who have no breath, no life. Stanza 5 (verses 19-21) Invitation to praise The author is once again inviting the people to praise We can establish this following equation: Israelites: House of Aaron = House of Levi : Those who fear the Lord In other words, everyone who believes God needs to praise the name of our Lord This is truth that is timeless and locationless. Every who creation who breathes need to praise the Lord. Our God sometimes judges but also grants us salvation. It is because God has so much compassion for us. In verse 14, it says For the Lord will vindicate his people and have compassion on his servants. I think it shows the heart of a parent who sees their children do good or recover from failure and pain. Just existing for the children are comforting for the parents. Let us be children who can comfort God. And that is why it is Hallelujah. Praise the Lord! [1] Fasting Prayer Mountain located in Osan city and owned by Yoido Full Gospel Church. The founder Choi Ja-Sil (Korean: 최자실) was a Korean Pentecostal pastor and mother-in-law to pastor David Cho.

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