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20200624 새벽묵상 "2절"/"Verse 2" (시/Ps 128:1-6)



1 여호와를 경외하며 그의 길을 걷는 자마다 복이 있도다

2 네가 네 손이 수고한 대로 먹을 것이라 네가 복되고 형통하리로다

3 네 집 안방에 있는 네 아내는 결실한 포도나무 같으며 네 식탁에 둘러 앉은 자식들은 어린 감람나무 같으리로다

4 여호와를 경외하는 자는 이같이 복을 얻으리로다

5 여호와께서 시온에서 네게 복을 주실지어다 너는 평생에 예루살렘의 번영을 보며

6 네 자식의 자식을 볼지어다 이스라엘에게 평강이 있을지로다


시편 128편은 127편과 같은 지혜시입니다.

정확한 저작 시기는 알 수 없지만 아마도 바벨론 포로 후기가 아닌가 학자들은 생각합니다.

오늘 새벽묵상 제목이 2절 입니다. 개인적으로 128편을 보면서 노래로 치자면, 어제 본문인 127편의 2절과 같다는 생각이 강하게 들었기 때문입니다. 보편적으로 127편과 128편은 내용적인 면에서 밀접한 연관성이 있다고 봅니다. 그래서 어떤 학자는 이 연관성을 근거로 전편과 후편이라고 주장하기도 합니다.

하지만 두 시는 사실 완전히 독립된 노래입니다. 다만 내용적인 면에서 매우 연관 있는 통일성이 있습니다. 예를 들자면 어제 본문 1, 2절 상반절(그러므로 전까지)을 읽고, 오늘 시편 128편 1절 앞에 그러나 를 추가하여 읽으면 묘하게 잘 연결됩니다.

여호와께서 집을 세우지 아니하시면 세우는 자의 수고가 헛되며 여호와께서 성을 지키지 아니하시면 파수꾼의 깨어 있음이 헛되도다 너희가 일찍이 일어나고 늦게 누우며 수고의 떡을 먹음이 헛되도다

(시 127:1-2a)

그러나 여호와를 경외하며 그의 길을 걷는 자마다 복이 있도다

네가 네 손이 수고한 대로 먹을 것이라 네가 복되고 형통하리로다

(시 128:1-2)

시편 127:1-2a절이 노래로 치면 하나님 없는 인생의 허무함을 노래한 Verse(도입부) 역할을 한다고 생각합니다. 그리고 나머지 부분인 시편 127:2b-5절이 여호와가 사랑하시는 자가 누리는 축복을 노래한 1절, 시편 128편 전체가 여호와를 경외하는 자가 받는 축복을 노래한 2절로 해도 딱 들어 맞는 것이죠.

1연 1-4절

시인이 누구인지는 모르지만 그는 복이 있는 인생을 두 가지로 정의합니다. 복을 받는 것은 시편의 가장 중요한 주제 가운데 하나입니다. 먼저는 여호와를 경외하는 사람입니다. 그리고 두 번째는 그의 길(道)을 따르는 자입니다. 하나님의 말씀은 정도(正道)입니다. 그리고 정도를 걷는 자들이 여호와를 경외하는 자들입니다.

2-3절 여호와를 경외하는 자는 손이 수고한대로 수고의 열매를 누리는 축복을 받습니다.

받는 축복을 시인은 2가지로 노래합니다.

1) 수고한대로 먹을 수 있는 복

원문은 네 손의 수고를 네가 정녕 כִּ֣י (키)먹으리라 고 강조합니다. 심은 대로 거두는 것이 하나님 나라의 법칙입니다. 정확하게 127:2절의 역상황입니다. 이것은 하는 일, 곧 비즈니스, 학업, 직장 등등 하는 일이 모두 잘 되고 성공하는 축복입니다! 심은 대로 거두는 것은 당연한 것이 아닌 하나님이 주시는 복입니다. 내가 노력해서 무엇인가를 얻었다면, 모든 영광을 하나님께 돌리십시오! 왜냐하면 하나님이 심은 대로 거둘 수 있는 은혜를 주셔서 지금의 결과가 있기 때문입니다.

2) 가정의 복

아내는 안방(내실)에 있는 포도나무입니다. 오직 남편만이 접근 가능한 존재임을 상징하는 표현입니다. 포도나무의 풍성함은 축복의 상징이고, 많은 자녀들에 대한 결실을 의미합니다.

자녀들은 감람나무(올리브나무)에 비유합니다. 올리브 나무는 열매를 맺으려면 7년은 기다려야 합니다. 완전히 자라려면 15년은 걸린다고 합니다. 다 자라면 나무에서 나오는 열매를 짜서 기름을 얻습니다. 올리브유입니다. 요리할 때 얼마나 요긴합니까?! 고대에는 불을 밝히고, 가죽을 부드럽게 하거나 또한 나무는 가구나 땔감 등 각종 재료로, 나무 껍질은 약으로 다양하고 요긴하게 쓰였습니다. 올리브 나무는 자녀에 비유하기에 적당한 특성을 지닌 나무입니다.

4절 영어 성경은 Yes!로 시작합니다. 원문에 충실한 번역입니다. 히브리어는 감탄사인 힌네 הִנֵּ֣ה (Behold, 보라!)로 시작합니다. 1절은 여호와를 경외하고 그 길을 걷는 자의 축복을 선포하고, 2-3절은 그가 받을 복의 내용을, 그리고 4절은 감탄하며, 여호와를 경외하는 자가 받을 복을 보라고 다시 강조합니다.

2연 5-6절

그런데 이 복의 출처가 중요합니다. 바로 시온입니다. 여기서 시온은 1차적으로 하나님이 복을 약속하신 시온산성 예루살렘 성전을 의미합니다. 그래서 유대인들은 늘 예루살렘 성전이 있는 방향이 중요합니다.[1]

하지만 근본적인 시온은 하나님의 보좌를 상징하는 것입니다. 복의 근원이자, 복 자체는 하나님이십니다.

이제 시인은 각 가정에 임한 축복이 공동체로 확장 될 것을 노래 합니다. 예루살렘의 번영을 본다는 것은 나라가 잘 되고 평안하고 전쟁이 없는 상태입니다. 성도의 각 가정과 공동체는 뗄래야 뗄 수 없는 운명 공동체입니다. 공동체의 평안이 가정의 평안이고, 가정의 평안이 곧 공동체의 평안인 것입니다. 시인은 하나님의 축복이 공간적으로 확장되는 것을 노래하고 있습니다.

6절 장수(長壽)는 동서고금을 막론한 축복입니다. 생사화복을 주관하시는 분이 하나님이십니다.

시인은 하나님의 축복이 시간적으로 확장 되는 것을 노래하며 시를 마무리합니다.

아침부터 일찍 직장에 나가는 남편, 입시와 공부에 힘을 쏟는 자녀, 집안 일에 열심인 아내가 어떻게 해야 그 수고한대로 열매를 가둘 수 있을까요? 나아가 나라가 번영하고, 전쟁이 없이 평안하며 백성이 건강하게 장수할 수 있는 나라의 비결은 무엇일까요? 시인은 다음과 같이 노래합니다.

여호와를 경외하며 그의 길을 걷는 자마다 복이 있도다(1절)

보라! 여호와를 경외하는 자는 이같이 복을 얻으리로다(4절)

하나님의 시간과 공간을 넘어서는 축복이 모든 성도들의 가정과 삶에 넘치기를 축복합니다.

[1] 다니엘이 이 조서에 왕의 도장이 찍힌 것을 알고도 자기 집에 돌아가서는 윗방에 올라가 예루살렘으로 향한 창문을 열고 전에 하던 대로 하루 세 번씩 무릎을 꿇고 기도하며 그의 하나님께 감사하였더라 (단 6:10)


 

1 Blessed are all who fear the Lord, who walk in obedience to him. 2 You will eat the fruit of your labor; blessings and prosperity will be yours. 3 Your wife will be like a fruitful vine within your house; your children will be like olive shoots around your table. 4 Yes, this will be the blessing for the man who fears the Lord. 5 May the Lord bless you from Zion; may you see the prosperity of Jerusalem all the days of your life. 6 May you live to see your children’s children— peace be on Israel.


Psalms 128 is also A Song of Ascents (wisdom).

Although the written date is unknown, the theologians estimate it was written post Babylonian exile period. 

Today’s title comes from Verse 2. Personally, when I read Psalm 128, in the form of songs, there is a close or mutual relationship with Psalm 127:2. Based on this, some scholars insist and connect these two chapters into one song (i.e. volume 1 and volume 2). 

However, these Psalms are two totally independent songs. Only in respect to contents, they share similarities and correlation. For example, if we read from yesterday’s verses 1-2 (prior to “for”) and add “but” to connect today’s verses 1-2, interestingly, they link flawlessly.


Unless the Lord builds the house, the builders labor in vain.

Unless the Lord watches over the city, the guards stand watch in vain.

In vain you rise early and stay up late, toiling for food to eat—

(Psalm 127:1-2a)

But Blessed are all who fear the Lord, who walk in obedience to him. 

You will eat the fruit of your labor; blessings and prosperity will be yours 

(Psalm 128:1-2)


Psalm 127:1-2a in the form of hymnal sings that our life is in vain without God (The introduction). The remaining Psalm 127:2b-5 acting as verse 1 sings about the blessings given to God's beloved people, and the entire Psalm 128 can be considered verse 2, a song about the blessings of those who fear the Lord.


Stanza 1 (verses 1-4)

The anonymous author defines blessed life in two ways. Blessing is one of the most important themes in the Psalms. The first is those who fear the Lord. The second is those who follow the ways of the Lord. God's Word is the "Right Way". And those who walk the right path are God-fearing men.


Verses 2-3, those who fear the Lord will enjoy blessings to eat the fruit of their labor.


The author divides the blessings into two songs:

(1) Eating the fruit of labor. 

In the Hebrew Bible, the author uses the word For, That כִּ֣י (ki) to emphasize the law of the Kindgom of God, "reap what you sow". This is in contrast to Psalm 127:2. This is a blessing of prosperity whether in businesses, studies, jobs, and in whatever we do! To reap what one sows may seem rightful but it is not, it is a blessing of God. If you received a fruit of your labor, give glory to God because to reap what we sowed is a result of God's grace.


(2) Blessing of the family

Your wife shall be like a fruitful vine in the very heart of your house. Only the husband has access to his wife. The fruitful vine represents abundant blessings and flourishing children. Children are compared to the olive shoots (plants). Olive trees take 7 years to bear fruits, and 15 years to mature. When fully grown, olive will produce profitable oil. Olive oil is an important condiment for cooking. In old days, olive oil was used to light a lamp and to condition a leather. Olive tree was also a convenient source of building a furniture, firewood, various materials, and its bark was used as a medicine. Olive tree has the appropriate characteristics to compare with our children.


Verse 4 begins with the word, "Yes!" (NIV). In the Hebrew Bible, verse 4 begins with an interjection "Behold!" הִנֵּ֣ה (hinneh). Verse 1 declares the blessing of those who fear God and walk in His ways. Verses 2-3 explains the description of the blessings, and verse 4 admires and emphasizes the blessings of those who fear the Lord.


Stanza 2 (verses 5-6)

The source of the blessing is the important aspect - it is from Zion. Primarily, Zion signifies the Jerusalem Temple on Mount Zion. For Jews, it is essential that they direct themselves towards Jerusalem. However the radical meaning of Zion is the Throne of God. God is the ultimate source of blessings and God Himself is the blessing. The author now sings the expansion of the blessings from a single household to a community. To see the prosperity of Jerusalem means that the land is productive and at peace without war. Our family and community are inseparable. The peace of the community means peace at our homes, and likewise vice versa. The author spatially expands God's blessings in verse 6. "Longevity" is a blessing regardless of all ages and nations. Our God is Omnipotent; He brings death and makes alive. The author also temporally expands God's blessings to conclude his poem.


Husbands get to work early in the mornings; children put efforts into learning and examinations; wives spend countless hours into housework. How can we all bear the fruit of our labors? What are the secrets to prosperity and peace, a land without wars? The author sings as follows:


Blessed are all who fear the LORD, who walk in his ways (verse 1).

Behold! Thus is the man blessed who fears the LORD (verse 4).


May God's blessings beyond measure overflow with all believers; to their families and lives.

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