(37) 또한 그가 말씀하시기를 그들의 신들이 어디 있으며 그들이 피하던 반석이 어디 있느냐
(38) 그들의 제물의 기름을 먹고 그들의 전제의 제물인 포도주를 마시던 자들이 일어나 너희를 돕게 하고 너희를 위해 피난처가 되게 하라
(39) 이제는 나 곧 내가 그인 줄 알라 나 외에는 신이 없도다 나는 죽이기도 하며 살리기도 하며 상하게도 하며 낫게도 하나니 내 손에서 능히 빼앗을 자가 없도다
(40) 이는 내가 하늘을 향하여 내 손을 들고 말하기를 내가 영원히 살리라 하였노라
(41) 내가 내 번쩍이는 칼을 갈며 내 손이 정의를 붙들고 내 대적들에게 복수하며 나를 미워하는 자들에게 보응할 것이라
(42) 내 화살이 피에 취하게 하고 내 칼이 그 고기를 삼키게 하리니 곧 피살자와 포로된 자의 피요 대적의 우두머리의 머리로다
(43) 너희 민족들아 주의 백성과 즐거워하라 주께서 그 종들의 피를 갚으사 그 대적들에게 복수하시고 자기 땅과 자기 백성을 위하여 속죄하시리로다
(44) 모세와 눈의 아들 호세아가 와서 이 노래의 모든 말씀을 백성에게 말하여 들리니라
(45) 모세가 이 모든 말씀을 온 이스라엘에게 말하기를 마치고
(46) 그들에게 이르되 내가 오늘 너희에게 증언한 모든 말을 너희의 마음에 두고 너희의 자녀에게 명령하여 이 율법의 모든 말씀을 지켜 행하게 하라
(47) 이는 너희에게 헛된 일이 아니라 너희의 생명이니 이 일로 말미암아 너희가 요단을 건너가 차지할 그 땅에서 너희의 날이 장구하리라
(48) 바로 그 날에 여호와께서 모세에게 말씀하여 이르시되
(49) 너는 여리고 맞은편 모압 땅에 있는 아바림 산에 올라가 느보 산에 이르러 내가 이스라엘 자손에게 기업으로 주는 가나안 땅을 바라보라
(50) 네 형 아론이 호르 산에서 죽어 그의 조상에게로 돌아간 것 같이 너도 올라가는 이 산에서 죽어 네 조상에게로 돌아가리니
(51) 이는 너희가 신 광야 가데스의 므리바 물 가에서 이스라엘 자손 중 내게 범죄하여 내 거룩함을 이스라엘 자손 중에서 나타내지 아니한 까닭이라
(52) 네가 비록 내가 이스라엘 자손에게 주는 땅을 맞은편에서 바라보기는 하려니와 그리로 들어가지는 못하리라 하시니라
내 주 같은 분 없네(37-43절)
모세의 노래의 결론 부분입니다. 사람을 살리는 노래의 결론은 내 주 같은 분은 없다! 입니다.
37-38절을 유진 피터슨 Eugene H. Peterson 목사의 메시지 성경으로 보면 다음과 같습니다.
그들의 신들이 어디 있느냐?
그들이 피난처로 삼던 반석이 어디 있느냐?
그들이 제물로 바친 지방 덩어리를 먹고
그들이 부어 바친 포도주를 마시던 신들이 어디 있느냐?
능력을 보여달라고, 도와달라고, 너희에게 손을 펼쳐 달라고,
그것들에게 말해 보아라!
이것은 아버지이신 하나님을 떠나 이방신을 섬겼던 여수룬에게 제물을 바쳤던 그 우상들에게 지금의 어려움에서 구원해 달라고 부르짖어 보라는 풍자적인 책망입니다. 이것은 마치 엘리야와 850명의 바알, 아세라 선지자의 대결에서 엘리야가 바알과 아세라 우상과 그들을 섬기는 자들을 조롱했던 것과 비슷한 의미입니다.[1] 우상은 거짓이고, 생명이 없는 목석(木石)에 불과하다는 것입니다.
39-40절 이스라엘이 그토록 찾던 진짜 신, 하나님은 여호와입니다. 여호와 외에는 다른 신은 없습니다. 생사화복(生死禍福)을 주관하시는 분입니다. 하나님의 하나님 되심을 증언할 수 있는 존재는 하나님 자신 밖에 없기에 스스로 손을 들고 말씀하십니다.
41-43절 하나님은 당신의 선택한 자들을 위하여 보수(報讐)하시는 하나님입니다. 어제 본문 35절은 그들이 실족할 그때에 내가 보복(나캄)하리라 라고 기록되어 있는데, 개역성경은 보수(나캄)는 내 것이다 그들이 실족할 그 때에 갚으리로다 라고 되어 있습니다. 히브리어 나캄은 복수, 보복, 보수를 의미합니다.
원수 갚는 것은 하나님의 손에 있습니다. 생사화복, 원수 갚음 모든 것의 주관자, 주권자가 하나님입니다.
이 노래의 마지막 구절 43절은 너희 민족들아 주의 백성과 즐거워하라! 로 마무리 합니다. 이스라엘이 하나님께서 원수 갚아주시는 날 기뻐하는 것은 이해가 되지만, 왜 열방들까지 같이 기뻐해야 합니까?
하나님의 원수 갚으심의 이중적인 의미 때문입니다. 이스라엘을 지배한 바벨론에 대한 원수 갚음뿐 아니라 온 인류를 죄에 빠지게 한 사탄에 대한 원수 갚음의 영적인 의미가 포함된 예언적 노래이기 때문입니다. 예수 그리스도가 사탄의 머리를 짓밟는 십자가 사건은 하나님의 원수 갚음이요, 동시에 온 인류를 구원한 사건입니다. 그러므로 이스라엘과 함께 모든 민족이 기뻐하고 즐거워해야 합니다.
이러한 영적인 의미의 해석에 사도 바울이 힘을 실어줍니다.
또 이르되 열방들아 주의 백성과 함께 즐거워하라 하였으며 (롬 15:10)
사도 바울은 본문 43절을 인용함으로 이방 전도의 당위성을 주장합니다. 43절을 열방이 십자가의 구원을 함께 기뻐하라는 영적인 의미로 해석한 것입니다.
생명의 말씀(44-52절)
44-46절 모세는 사람을 살리는 노래를 마칩니다. 호세아[2]는 눈의 아들 여호수아 의 줄인 이름입니다.
모세와 여호수아가 이 노래의 모든 말씀을 백성들에게 전달하기를 마칩니다. 시종인 여호수아는 모세를 대신하여 모세가 불러주는 대로 오경을 기록했을 것입니다. 또한 모세를 대신하여 이 말씀을 낭독했을 것입니다. 그렇다고 해서 모세오경의 저자가 모세가 아니라고 하는 것은 억지입니다.
모세와 여호수아, 특히 이제부터 모세를 이어 이스라엘을 지도해야 하는 여호수아에게는 반드시 다음 세대가 이 말씀을 듣고 지켜 행하게 해야 할 막중한 책임이 있습니다.
47절 이는 너희에게 헛된 일이 아니라 너희의 생명이니. 여기서 헛된 일에 해당하는 히브리어 다바르 레크 רק דבר 는 무익한 말, 빈 말 이라는 의미입니다. 인생의 말들은 참으로 허무합니다. 공허합니다.
아무리 약속을 해도 지킬 수 없는 것이 인생의 약속입니다.
여러분! 아내나 남편에게 너무 실망하지 마십시오. 결혼 전에는 이렇게 말해놓고 지금은 다른 소리하냐고 따지지 마십시오. 인간은 원래 그렇습니다! 인간의 말은 다바르 레크! 무익하고 공허할 뿐입니다.
하지만 하나님은 식언[3]하지 않는 분이십니다. 하신 말씀은 반드시 지키시는 언약에 신실하신 하나님 이십니다. 이러한 하나님의 속성을 미쁘신 하나님 이라고 표현합니다. 하나님의 말씀은 생명의 말씀입니다. 사람을 살리는 말씀입니다.
48-52절 모세가 여호와 하나님의 명령대로 모든 생명의 말씀을 백성들에게 다 전한 바로 그날에 하나님은 모세에게 아바림 산맥 느보산에 오르라고 명령하십니다. 가나안 땅을 바라보는 것까지는 허락하시지만 그곳에 들어갈 수는 없습니다. 이미 아론은 6개월 전에 호르산에서 죽었습니다. 이제 모세 차례입니다. 신 광야 가데스 므리바에서 감정이 폭발하여 하나님의 명령에 순종하지 않고 반석을 두 번 쳐서 물을 냈기 때문입니다.[4]
안타깝지만 여기까지입니다. 인간의 역할은 하나님이 주신 사명을 마치면 무대 뒤로 사라지는 것입니다. 오직 하나님만 빛나시면 됩니다. 아무리 위대한 인물이어도 그저 하나님의 손에 쓰임 받는 막대기 같은 존재입니다. 평생 하나님만 빛내는 막대기 되기를 소원합니다.
그저 우리를 통하여 예수 그리스도를 구주로 고백하는 사람들만 가득할 수 있다면,
그래서 모든 영광을 하나님만 받으신다면, 그것으로 우리는 행복합니다.
내 주 같은 분은 없습니다. 내 생명 다하도록 주 얼굴만 구합니다. 사랑합니다. 주님!
[1] 정오에 이르러는 엘리야가 그들을 조롱하여 이르되 큰 소리로 부르라 그는 신인즉 묵상하고 있는지 혹은 그가 잠깐 나갔는지 혹은 그가 길을 행하는지 혹은 그가 잠이 들어서 깨워야 할 것인지 하매 (왕상 18:27) [2] 호세아 הוֹשֵׁ֥עַ 는 여호와는 구원이시다 라는 의미의 예호슈아 יהוֹשֻׁ֣עַ 의 축약형입니다. [3] 약속한 말대로 지키지 아니하다. 한번 입 밖에 낸 말을 도로 입 속에 넣는다는 뜻에서 나온 말이다(네이버사전). [4] 모세는 정탐꾼들을 보내고, 그들이 돌아와 가나안 땅을 악평한 사건 때문에 자신도 가나안에 못 들어 간다고 한가지 이유를 더 이야기합니다. 여호와께서 너희 때문에 내게도 진노하사 이르시되 너도 그리로 들어가지 못하리라 (신 1:37)
37 He will say: “Now where are their gods,
the rock they took refuge in,
38 the gods who ate the fat of their sacrifices
and drank the wine of their drink offerings?
Let them rise up to help you!
Let them give you shelter!
39 “See now that I myself am he!
There is no god besides me.
I put to death and I bring to life,
I have wounded and I will heal,
and no one can deliver out of my hand.
40 I lift my hand to heaven and solemnly swear:
As surely as I live forever,
41 when I sharpen my flashing sword
and my hand grasps it in judgment,
I will take vengeance on my adversaries
and repay those who hate me.
42 I will make my arrows drunk with blood,
while my sword devours flesh:
the blood of the slain and the captives,
the heads of the enemy leaders.”
43 Rejoice, you nations, with his people,
for he will avenge the blood of his servants;
he will take vengeance on his enemies
and make atonement for his land and people.
44 Moses came with Joshua son of Nun and spoke all the words of this song in the hearing of the people.
45 When Moses finished reciting all these words to all Israel,
46 he said to them, “Take to heart all the words I have solemnly declared to you this day, so that you may command your children to obey carefully all the words of this law.
47 They are not just idle words for you—they are your life. By them you will live long in the land you are crossing the Jordan to possess.”
48 On that same day the Lord told Moses,
49 “Go up into the Abarim Range to Mount Nebo in Moab, across from Jericho, and view Canaan, the land I am giving the Israelites as their own possession.
50 There on the mountain that you have climbed you will die and be gathered to your people, just as your brother Aaron died on Mount Hor and was gathered to his people.
51 This is because both of you broke faith with me in the presence of the Israelites at the waters of Meribah Kadesh in the Desert of Zin and because you did not uphold my holiness among the Israelites.
52 Therefore, you will see the land only from a distance; you will not enter the land I am giving to the people of Israel.”
No one like my lord (verses 37-43)
This is the conclusion of Moses' song. The conclusion of the song that saves people’s life is “no one like my Lord!”
Verses 37-38 in the message bible of Pastor Eugene H. Peterson as follow:
Where are their gods?
Where is the rock they used as a refuge?
Eating the fat mass they sacrificed,
Where are the gods who drank the wine they poured out?
Show your abilities, ask for help, open hands to you,
Tell them!
This is a satirical rebuke to Jeshurun who had left God the Father and sacrificed to the idols, cry out to the foreign idols, to save them from the difficulties they face. This is similar to Elijah's mock of Baal and the idols of Asherah and those who serve them in confrontation between Elijah and the 850 Baal and Prophet Asherah. The idol is a lie, and it is only wood and stone without life.
Verses 39-40 The real God that Israel sought, the God is Jehovah. There is no other god except Jehovah. This is the one who is in charge of life and death, curse and blessing. Since God is the only one who can testify that He is God, He raises his own hand and speaks.
Verses 41-43 God is the God who pays for His chosen ones. Yesterday, verse 35 NIV says that I will repay (Nakam), In due time their foot will slip. Revised Korean Bible says that when they fail, I will retaliate (Nakam). The Hebrew word, Nakam means revenge, retaliation, and remuneration.
Paying back your enemies is in the hands of God. Life and death, revenge, and ruler of everything, the sovereign is God.
In the last verse 43 of this song finish with, “Rejoice, O nations, with his people.” It makes sense for Israel to rejoice on the day God pays back his enemies, but why should the other nations rejoice as well?
It is because of the dual meaning of God's revenge. Because it is a prophetic song that includes the spiritual meaning of revenge against Babylon, who ruled Israel, as well as revenge against Satan, which put all mankind into sin. The crucifixion of Jesus Christ, trampling on Satan's head, is the pay back God's enemies and the salvation of all mankind. Therefore, all nations must rejoice with Israel.
The apostle Paul empowers this interpretation of spiritual meaning.
"Let the nations rejoice with your people" (Rom. 15:10).
The apostle Paul claims the justification of evangelism by quoting verse 43 of today’s scripture. Verse 43 is interpreted in the spiritual sense that the nations rejoice at the salvation of the cross.
Words of life (verses 44-52)
Verses 44-46 Moses ends the song of saving people. Hosea is the shortened name for Joshua, son of Nun.
Moses and Joshua finished communicating all the words of this song to the people. The servant Joshua, on behalf of Moses, would have recorded the Pentateuch as Moses had called it. He also had read this on behalf of Moses. However, it is not compelling to say that the author of the Pentateuch is not Moses.
Moses and Joshua, especially Joshua, who are to lead Israel from now on, have a heavy responsibility to ensure that the next generation will hear and follow these words.
Verse 47 They are not just idle words for you—- they are your life. Here, the Hebrew word davarek רק דבר, which is equivalent to vain, means useless words, empty words. The words of life are so vain. Void.
No matter how much you promise, you cannot keep it.
Everyone! Don't be too disappointed with your wife or husband. Do not argue you said this before your marriage, and now talking different. Humans are originally! The human word is Darvar Lek! It is useless and empty.
But God is different. God is a faithful God in the covenant that He must keep. We express this attribute of God as faithful God. The word of God is the word of life. It is a word that saves people.
Verses 48-52 On the very day Moses delivered all the words of life to the people according to the command of Jehovah God, God commanded Moses to climb Mount Nebo in the Abarim Mountains. Moses were allowed to overlook the land of Canaan, but he could not enter there. Aaron had already died on Horsan six months ago. Now it is Moses' turn. This is because the emotion exploded in the wilderness Kadesh Meriba, and did not obey God's command and struck the rock twice to give water.
Unfortunately, that is it. The human role is to disappear behind the scenes upon completion of God's mission. Only God needs to shine. No matter how great he is, he is just a stick used in God's hands. I want to be a stick that shines only God forever.
Hope only those who confess Jesus Christ as Savior through us are full, So, God receives all the glory, then we are happy for it. There is no one like my Lord. I only seek the Lord's face until do my life. Love you. Lord!
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